تکنیک‌های صداسازی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1- عادات و تمرینات روزانه

کار را با تمرینات روزانه شروع کنید. این همان معیار طلایی است که دنبال آن هستید. جایی است که صدای خود را تقویت کرده و سازگاری واقعی صوتی پیدا خواهید کرد. تمرین روزانه شما شامل تمرینات آوازی است که صدای شما را باز و آزاد و آن را گرم می‌کند. سعی کنید در طی تمرینات تقویتی ،صدای خود را درست تنظیم کنید. بیش از حد گرم کردن صدا، به تارهای صوتی شما آسیب زده و صدای تان را خراب می‌کند. گرم کردن صدا به هزاران خواننده کمک کرده تا صدای خود را باز کنند و در نتیجه عملکرد قوی تر و قدرتمند تری داشته باشند. مجموعه گرم کردن؛ شامل تمرینات تقویتی برای حفظ سلامت صدای شما در تور‌های موسیقی است.

 

روش‌های اجرای آسان:

1- تمرینات (واکه) آوازی: ابتدا یک برنامه تمرین آوازی که دوست دارید, پیدا کنید (طبق توصیه بالا)

2- تمرین آوازخوانی روزانه (با تکیه بر واکه ها): توصیه می‌کنیم تمرین‌های آوازخوانی را 5 بار در هفته بین 30 تا 40 دقیقه برای بهره مندی کامل و آزاد کردن صدای تان انجام دهید. از 3 روز شروع و به سمت 5 روز حرکت کنید.

3- تمرینات روزانه: علاوه بر تمرینات آوازخوانی روزانه، توصیه می‌کنیم تمرین روزانه را بین 30 تا 45 دقیقه آواز خوانی از طریق مجموعه ای از آهنگ‌ها برای تقویت و استقامت عملکرد خود انجام دهید. اگر خواننده تور هستید، نیازی به تمرین در خارج از شوهای نمایشی منظم نیست. به عنوان یک خواننده تور، هر زمان که می‌توانید به صدای تان استراحت دهید، اما گرم کردن و انجام نکات کلیدی برای افزایش طول عمر صدای شما در تورهای موسیقی الزامی است.

نکته: هرروز پس از تمرینات آواز خوانی؛ روند پیشرفت خود را در تقویم روزانه یادداشت کنید.
.

2- کاهش تنش در حنجره

یکی از بزرگترین مشکلات خواننده ها، تنش در حنجره آنها است. تنش ممکن است از طریق تکرار، افزایش سطح دینامیکی، حرکت تدریجی زیر و بمی صدا یا ارتفاع صوت یا در اثر اتصال کشش ضرب ضعیف به کشش ضرب قوی با جابه‌جا شدن تاکیدها در ضرب‌ها ‌باشد و قسمت ضعیف با تاکید بیشتری اجرا گردد این سبب کاهش مطبوعیت در موسیقی شده و باعث مشکلات صوتی شود. اگر عضلات خود را شل نکنید دچار فرسودگی صدا خواهید شد. دو روش برای مقابله با این تنش وجود دارد:

الف) ماساژ منظم

ب) انجام یوگا

حداقل 2 روز در هفته. بعضی کارآموزان هر هفته به ماساژ می‌روند تا زمانی که کیفیت صدایشان بهتر شود، اما هر 2 هفته یا حداقل یک بار در ماه باید این کار انجام شود که این بستگی به چگونگی تنش دارد. از آنها بخواهید تا به شما کمک کنند میزان تنش در فک، زبان، گردن، گلو و عضلات دیافراگم را کاهش دهند. همراه با ماساژ برای تسریع تنش عضلانی، چند جلسه یوگا در هفته انجام دهید که به حفظ کار ماساژ کمک می‌کند و برای آزاد کردن صدا مناسب است. تنش در ماهیچه‌های دستگاه آوازی به شدت سیستم صوتی را مختل کرده و توانایی شما را برای آواز خواندن محدود می‌کند. افزایش این تنش‌ها می‌تواند منجر به مشکلات صوتی شود.

 

مراحل زیر را انجام دهید:

1- پیدا کردن یک ماساژور، درمانگر فیزیکی یا طب سوزنی که تجربه کار با خوانندگان را دارد (بسیار توصیه می‌شود).

2- هر 2 هفته یک بار ماساژ بروید تا احساستان بهتر شود. 3-4 جلسه برای انجام این کار سودمند است. سپس اطمینان حاصل کنید که یک بار در ماه برای ترمیم و مقابله با تنش‌های ایجاد شده اینکار را انجام می‌دهید.

3-یک استودیو یوگا در نزدیک خانه یا یک کلاس یوگا آنلاین پیدا کنید که بتوانید در خانه تمرین کنید در این صورت، یک تشک یوگا تهیه کنید.

4- تمرین یوگا را به مدت 1 ساعت دو بار در هفته انجام دهید. یوگا را به عنوان یک تمرین منظم روح و جسم برای کاهش تنش ادامه دهید، اینکار به شما در جلوگیری از آسیب صوتی کمک می‌کند.

.

3- تمرینات تقویت صدا

مجموعه ای از تمرینات وجود دارد که به خواننده کمک می‌کند صدایش را به بهترین نحو، با کاهش التهاب و ریکاوری و یا کاهش خش صدا تقویت کند. که اصطلاحا آنها را Cool Down یا سرد کردن می‌نامیم.

روش‌های اجرای آسان:

سلامت صدای خود را با گرم کردن و سرد کردن صدا حفظ کنید. این روش می‌تواند Gee-ee-hee-hee در یک مقیاس نزولی یعنی 3-2-2-1-1 یا E-D-D-C-C باشد: آنها را به طور صحیح بخوانید. از C پایین به C بالا شروع کنید و در نیم ثانیه آن را به پایین ترین گستره صوتی خود برسانید. سپس برای مجموعه بعدی، یک نیم مرحله را از بالای C شروع کنید و دوباره آن را به پایین ترین گستره صوتی خود برسانید فرود. روش سرد کردن همیشه در مقیاس نزولی و در یک حجم سبک به متوسط (بدون صدای بلند) انجام می‌شود. متوجه خواهید شد که صدای تان بعد از 10-15 دقیقه به حالت مطلوب خواهد رسید.
توجه: شما می‌توانید از این روش برای حداکثر گرم کردن صدای تان استفاده کنید اگر صدای شما ملال آور یا خسته به نظر می‌رسد آنرا ریکاوری کنید.
.

4- تکنیک صدا سازی

علاوه بر گرم و سرد کردن حنجره، برای آزاد کردن صدا، باید سطح بالاتری از تقویت و دوام صدای آوازی ایجاد کنید. صدای قوی تر، صدای شما را آزادتر خواهد کرد. بهترین راه این است که تمرینات صداسازی را ادامه دهید.
.

5- فریاد نزنید

آیا می‌دانستید که صدای تکلم شما می‌تواند صدای آواز تان را خراب کند؟ تکلم با صدای بلند باعث فشار ناخودآگاه بر تارهای صوتی شده و می‌تواند سبب افزایش خش صدا و سایر مشکلات صوتی شدید شود به علاوه، آیا می‌دانستید که سلامت صدای خواننده، نتیجه تغذیه و یک شیوه زندگی سالم است؟ لذا برای تقویت صدا و از بین بردن مشکلات صوتی باید از سبزیجات سالم استفاده کنید؛ 8 ساعت استراحت کنید و به مقدار کافی آب بنوشید تا صدایتان رساتر شود.

روش‌های اجرای آسان:

1- حجم تکلم: زمزمه نکنید، اما فریاد هم نزنید؛ از تکلم با صدای بلند (به ویژه در موسیقی) اجتناب کنید زیرا به تارهای صوتی شما آسیب وارد کرده و صدایتان خراب می‌شود. با صدای ملایم صحبت کنید تا فشار به حنجره به حداقل برسد.

2- تکنیک خوانندگی صحیح: تغذیه سالم مثل مصرف سبزیجات تازه، سالاد، آب میوه ها، غذاهای سبک تر (اجتناب از گوشت و لبنیات سنگین که سیستم صوتی شما را خراب می‌کند)؛ 8 ساعت خواب؛ اجتناب از مشروبات الکلی (صدای شما را از بین می‌برد) و غذاهای اسیدی؛ یوگا و ورزش برای حفظ سلامت بدن سودمند است.
.

6- روش حفظ و نگه داری

اکنون که صدای شما به شکل بسیار جذابی ساخته شد، باید آنرا حفظ کنید. بهترین راه برای انجام این کار انجام مراحل زیر است.

1- هفته ای 5 جلسه تمرینات صداسازی انجام دهید.

2- یکبار در ماه ماساژ (یا فیزیوتراپی/طب سوزنی) برای کاهش تنش سودمند است.

3- روش‌های سرد و گرم کردن صدا برای کیفیت بهتر را انجام دهید.

4- یوگا را برای جلوگیری از ایجاد تنش فیزیکی و آرامش روحی، حداقل دو بار در هفته به طور منظم انجام دهید.

5-فریاد نزنید، روی تکلم خود نظارت و کنترل داشته باشید، با صدای ملایم صحبت کنید​​ و صدایتان را کمی بالاتر از دهان و خارج از گلو حرکت دهید.

6- تمرینات خود مراقبتی انجام دهید. اکنون می‌دانید که تنش دشمن خوانندگی است. بنابراین تمرینات خود مراقبتی را به روال هفتگی خود اضافه کنید تا به شما کمک کند. این شامل یک قرقره با آب نمک و تمرینات مدیتیشن؛ پیاده روی برای کاهش استرس روزمره است.

منابع:
.https://bekhoun.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت