تقویت حنجره

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

داشتن صدای قوی و تقویت حنجره به معنای داشتن صدای پر طنین یا توانایی فریاد زدن و تولید صدای بلند نیست، بلکه در واقع داشتن حنجره و صدایی است پرقدرت و نیرو …صدایی که در اثر اجرا و استفاده خسته نشود و توانایی هایش را از دست ندهد. بسیاری افراد هستند که علی رغم داشتن صدای پرطنین و پرحجم، بعد از مدت زمانی آواز خواندن، تارهای صوتیشان از کار می‌افتد و توانایی انجام فعالیت بیشتر را ندارند. برعکس افرادی هم هستند که با وجود صدای کم حجم و نازک، دارای حنجره ای پرقدرت و توانایی اجرایی بسیار بالا هستند. به طوری که تارهای صوتی آنها این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند برای ساعت‌های متوالی و سالیان دراز آواز کار کنند.
.

• تقویت حنجره

⇠ پس خواننده خوب فردی می‌باشد که می‌تواند ساعت‌ها صدای خود را کنترل کند، بخشی از این ویژگی صرفا حاصل کسب تجربه طولانی مدت در اجرا کردن و بخشی دیگر به خصوصیت‌ها و ویژگی‌های فردی نظیر توانایی جسمانی، اندازه قفسه‌ی سینه و حجم شش ها، بزرگی حفره‌های بینی و دهان، حالت جمجمه و … بستگی دارد.
حنجره‌ی انسان و تارهای صوتی همانند سایر اعضا بدن به وسیله ماهیچه‌ها و عضلات عمل می‌کنند. همانطور که در هنگام ورزش، ابتدا بدن را گرم می‌کنند و بعد تمرین را به اوج می‌رسانند، در هنگام خواندن هم باید ابتدا عضلات حنجره گرم و نرم شود. اگر از همان اول با صدای بلند شروع کنید، مطمئن باشید که پس از مدت زمان اندکی تارهای صوتی شما آسیب خواهد دید.
.
در ادامه چند تمرین که پیش از آغاز خوانندگی بهتر است انجام بدهید را نام می‌بریم:
(حتی الامکان تمرینات زیر را جهت تقویت حنجره و صدای خود پیش از آغاز خوانندگی انجام دهید)

1- فک پایینی را شل کرده سپس از راه دهان نفس‌های کوتاه و سریع کشیده و اندک اندک بر سرعت آن‌ها بیفزایید. این تمرین باعث قوی شدن عضلات زیر فک و اطراف گلو و شکم می‌شود. چون هنگام خواندن فشار زیادی به این عضلات وارد می‌شود.
*توجه *نفسها نباید از راه تنگی گلو باشد بلکه باید از پرده‌ی دیافراگم شکم باشد.

2- چانه را به سینه چسبانیده به طوری که وزن سر، روی چانه بیفتد ، در این حالت چند مرتبه دهان را باز و بسته کنید طوری که سرتان همراه این حرکت بالا و پایین رود. سپس مدتی دهان را به حالت نیمه باز و راحت استراحت دهید.

3- دست را زیر چانه گذاشته ( با تصور اینکه چیزی می‌جوید) دهان را مکرّر باز و بسته نمایید. این عمل را چندین بار تکرار کنید. این تمرین ( تمرین قبلی) باعث قوی شدن عضلات ناحیه چانه، شقیقه و گلو می‌شود.

4- برای تقویت صدا نفس‌های عمیق بکشید، برای این تمرین کافی است هنگام بازدم هوا را آهسته و پی در پی بیرون دهید و واژه هایی مانند «آااااا، هوووو، هیییی» را تکرار کنید. عمل بازدم هرچه طولانی تر باشد بهتر است. این عمل را مرتب تکرار کنید تا صدایتان تقویت شود.

5- برای کشیدن و خوب شدن صدا روش نوک زبانی هم مفید است. به این صورت که قسمت عقب زبان بی‌حرکت باشد. این حالت را می‌توانید با تلفظ حرفهایی مانند «ر، د، ن» و بقیه حرفهایی که از قسمت جلو زبان تلفظ می‌شوند، به صورت مسلسل وار ( د، د، د ) تکرار کنید.

منابع:
.http://www.manzome-music.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت