آواز خواندن بلند بدون آسیب به تارهای صوتی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در ادامه 5 تکنیک برتر برای آواز خواندن با صدای بلند بدون آسیب زدن به تار‌های صوتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

1- قدرت صوتی

بدون داشتن یک قدرت صوتی اولیه، شما نمی توانید به صورت صحیح و یا به صورت ایمن ، با صدای بلند آواز بخوانید. قدرت صوتی اولیه از آواز خواندن و تمرین کردن با تکنیک‌های صوتی ایجاد می‌شود. آواز خواندن به روش نادرست باعث می‌شود که صدای شما ضعیف شود و قدرت خودش را از دست بدهد. تمرین کردن با تکنیک‌های صحیح صوتی باعث می‌شود که کشش موجود در تار‌های صوتی شما بهتر شده و صدای شما قوی تر شود. ما یک سیستم صوتی را به شما آموزش می‌دهیم که باعث می‌شود قدرت صوتی شما به صورت همیشگی و دائم، افزایش پیدا کند.
.

2- زبان پایین، نرم کام بالا

⇠ وقتی شما یک خواننده بزرگ را می‌بینید که یک نوت را با قدرت می‌خواند، کل گلوی آن‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید لوزه‌های او را هم ببینید! این بدین علت است که پشت زبان آن‌ها پایین است – و در واقع این جایگاه صحیح زبان در زمان آواز خواند با صدای بلند است. زمانی که زبان پایین می‌رود ( به غیر از زمانی که برای بیان حروف صدا دار که نیازمند بالا آمدن زبان هستند زبان بالا می‌آید، به خصوص برای حروف دارای ای) ، این پایین آمدن زبان به خواننده کمک می‌کند تا یک فشردگی حنجره ای را ایجاد کند که باعث می‌شود او نسبت به افزایش در فشار هوا، کنترل داشته باشد. زمانی که قسمت پشت زبان پایین بماند، همراه با بالا رفتن نرم کام ، صدا می‌تواند یک فریاد قوی تر را ایجاد کند.

⇠ نگاه داشتن پشت زبان در قسمت پایین زمانی که آواز می‌خوانید، تکنیکی است که شما می‌توانید بر روی صدای خودتان به راحتی تمرین کنید. این تکنیک چیزی نیست که شما بتوانید فوری به آن دست پیدا کنید و هیچ وقت هم نباید به زور این کار را انجام دهید. در واقع از طریق تمرین و تکنیک‌های صحیح، شما می‌توانید کاری کنید که زبان شما بدون نیروی زیاد ، در زمان آواز با فریاد پایین بماند بدون این که بخواهید فشار زیادی به عضله‌های خودتان وارد کنید. سپس این کار در حافظه عضلات شما ذخیره می‌شود. این کار مانند یادگیری دوچرخه سواری می‌باشد. نخست، شما تعادل خودتان را از دست می‌دهید و زمین می‌خورید تا زمانی که بتوانید تعادل خودتان را حفظ کنید و سپس این روش حفظ تعادل به حافظه عضلانی شما تبدیل می‌شود. در صورتی که خواننده یک تکنیک صحیح را آموزش دیده باشد، می‌تواند زبان خودش را بدون زور زیاد، کنترل کند. جایگاه زبان به خواننده کمک می‌کند تا حنجره خودش را پایین نگاه دارد و این موضوع باعث می‌شود که صدا به صورت فریاد کنترل شده خارج شود و خواننده می‌تواند فشار و حجم و قدرت صدای خودش را کنترل کند.

⇠ تمرین‌های گرم کردن صدا ، یکی از بهترین مراحل برای شروع این تمرین است. در این تمرین‌ها نخست ما حنجره را پایین و نرم کام را بالا نگاه می‌داریم تا این تکنیک‌ها به صورت امن و صحیح، تمرین شوند. تمرین روزانه باعث می‌شود که شما هم بتوانید به این تکنیک‌ها دست پیدا کنید.
.

3- حالت قرار گرفتن بدن

تراز بدن تاثیر بسیار زیادی بر روی آواز خواندن با صدای بلند دارد. حالت ایستایی بسیاری از افراد اندکی خمیده است و شانه‌ها به سمت جلو هستند و سینه اندکی به داخل رفته است. این کار برای آواز خواندن، مشکل ایجاد می‌کند. بالا آوردن ترقوه به صورتی که سر بر روی بدن تراز شده باشد ( نه این که جلوتر از بدن قرار داشته باشد) یکی از مهم ترین موضوعات برای اجرای آواز با صدای بلند بدون فشار زیاد می‌باشد.

⇠ در حالی که پاهای شما به عرض کمرتان باز شده است، بایستید.

⇠ زانوهای خودتان را نرم کنید تا قفل نشوند.

⇠ از بالا تنه و کمر، سعی کنید بدن خودتان را به بالا بکشید

⇠ پشت گردن خودتان را به سمت سقف بکشید، مانند این که می‌خواهید از پشت دیوار سرک بکشید.

⇠ شانه‌های خودتان را به سمت عقب و پایین نگاه دارید.

⇠ چانه خودتان را اندکی به سمت پایین و داخل نگاه دارید.

⇠ سیب گلوی خودتان را بین چانه و گلوی خودتان نگاه دارید.

وقتی که تکنیک‌های روزانه صوتی خودتان را تمرین می‌کنید سعی کنید این حالت را حفظ کنید و کم کم این حالت به حافظه عضلانی شما تبدیل می‌شود. برای کمک بیشتر، می‌توانید تکنیک الکساندر را مطالعه کنید.
.

4- نقطه پشتیبانی

⇠ یکی از مهم ترین نکات برای آواز خواندن با صدای بلند به روش امن و صحیح، استفاده از پشتیبانی صحیح است. شما نباید همیشه از گلوی خودتان فریاد بزنید زیرا این کار باعث می‌شود به مرور زمان و حتی ناگهانی، صدای شما آسیب ببیند. بهترین روش این است که به جای این که با گلوی خودتان فریاد بزنید، از بدن خودتان کمک بگیرید.

⇠ در تکنیک‌های صوتی، نقطه پشتیبانی به نقطه بیشترین تنش عضلانی تجربه شده در طول آواز خواندن اشاره دارد. بسیاری از خواننده‌ها که تکنیک صوتی خوبی ندارند احساس می‌کنند که این نقطه پشتیبانی ، پشت گلو و یا گردن شان قرار گرفته است ( و شاید هر دو).

⇠ در تکنیک‌های صوتی صحیح، شما تمرین می‌کنید تا نقطه پشتیبانی را پشت ترقوه یا قفسه سینه خودتان حس کنید و همین موضوع باعث می‌شود که فشار و تنش از روی گلو، گردن و فک شما برداشته شود.

⇠ ما این کار را با تکنیکی با نام فشار ترقوه، تمرین می‌کنیم. ما حدودا دو اینچ یا بالاتر از ترقوه، فشاری را بر روی سینه ایجاد می‌کنیم. شما می‌توانید انگشت‌های خودتان را به صورتی که پشت آن‌ها به سمت سینه است، روی سینه قرار دهید. سپس وقتی که سینه شما بالا می‌آید ( بدن این که پشت شما قوس بخورد) ، فشار را بر روی سینه خودتان ایجاد کنید و سعی کنید شانه‌های شما آرام باشد و به سمت عقب و پایین متمایل باشد و گردن و گلوی شما هم باید در حالتی بدون تنش قرار داشته باشد. به بیان دیگر، تنها تنشی که حس می‌کنید باید فشاری باشد که بر روی سینه شما قرار دارد در حالی که سر و گردن شما بدون تنش باقی می‌ماند.

⇠ شما این تکنیک را تمرین کنید و در عین حال، سعی کنید یک تمرین تنفس را هم انجام دهید به این صورت که 10 دم و بازدم آرام را انجام دهید بدون این که سینه شما پایین برود. اجازه دهید که فشار انگشت‌های شما کار خودش را انجام دهد و سینه شما را بالا نگاه دارد. هر چه این فشار بیشتر باشد ، بالا نگاه داشتن سینه برای شما راحت تر خواهد بود. سعی کنید در طول دم و بازدم، سینه خودتان را بالا نگاه دارید. این کار برای آموزش عضلات یک تمرین بسیار خوب می‌باشد زیرا باعث می‌شود این تکنیک در حافظه عضلات شما حفظ شود. به یاد داشته باشید وقتی که شما بر روی سینه خودتان فشار می‌آورید، حتما باید پشت گردن شما آرام و بدون تنش باشد.

⇠ نکته : اجرای تمرین شنا به صورت روزانه می‌تواند عضلات سینه ای شما را قوی کند که این موضوع، در زمینه آواز خواندن با صدای بلند به شما بسیار کمک می‌کند.
.

5- تنفس دیافراگمی

⇠ چهار تمرین بالا شروعی برای تمرین تنفس با دیافراگم می‌باشد. زمانی که سینه بالا می‌آید و این جایگاه در قسمت بالا در کل دم و بازدم حفظ می‌شود، دیافراگم به صورت طبیعی پایین می‌رود.

⇠ گام بعدی تمرین قسمت شکمی ( پایین و بالا) همراه با قسمت قفسه سینه و پشت می‌باشد. فرض کنید شما یک حلقه ورزشی دور نیم تنه خودتان دارید. یا فرض کنید که نوار پلاستیکی دور بدن شما ، تقریبا 2 تا 3 اینچ زیر سینه‌های شما کشیده شده است. حالا فرض کنید که این حلقه یا نوار ، وقتی که شما نفس خودتان را داخل می‌دهید، هر دفعه ¼ اینچ باز می‌شود. این تمرینی است که برای کشش عضله‌های واقع در میان دنده‌ها انجام میدهید . این عضلات دور دنده‌های شما قرار دارند و باعث می‌شوند که دیافراگم شما باز شود و هوا را به صورت عمقی به داخل ریه‌های شما می‌کشد.
بعضی از شما به خوبی این پایین رفتن دیافراگم را حس می‌کنید. بعضی هم ممکن است یک حس گرفتگی و تنگی در عضلات مختلف مانند پشت، شکم و گردن و فک احساس کنند. این احساس مبتنی بر تنش در بدن شما و محدودیت‌های موجود برای حرکت دیافراگم می‌باشد. در صورتی که شما واقعا در انجام این تمرین با مشکل رو به رو هستید، هول نکنید. شما می‌توانید با کمی تمرین، نفس خودتان را آزاد کنید.

⇠ شما این کار را اول با تمرین‌های تنفس انجام دهید تا حافظه عضلانی مطلوبی شکل بگیرد. سپس تمرین حلقه یا نوار که در بالا توضیح دادیم را با 10 دم و بازدم به مدت 10 شماره انجام دهید. 10 شماره دم و 10 شماره بازدم را تکرار کنید. شما باید خیلی آرام از طریق دهان نفس بگیرید مانند این که هوا را از طریق یک نی به داخل می‌کشید سپس تا 10 بشمرید و سپس سعی کنید حلقه فرضی دور بدن خودتان را کاملا باز کنید. سپس به آرامی با یک صدای « سسسسسسسسس» با ده شماره، بازدم را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا در طول تمرین ، هوا را کنترل کنید و صدای شما را برای کنترل تنفس بهتری در طول آواز خواندن، آماده می‌کند.

⇠ در صورتی که شما واقعا در انجام این تمرین مشکل دارید، می‌توانید روی زمین دراز بکشید و تمرین تنفس را انجام دهید و در عین حال، دستان خودتان را بر روی شکم خودتان قرار دهید. همچنین شما می‌توانید بر روی یک صندلی نشسته و آرنج‌ها و زانو و مچ دست خوتان را پایین نگاه دارید و اندکی پشت خودتان را قوز کنید. سپس به آرامی نفس خودتان را به پشت خودتان فشار دهید. این کار باعث می‌شود که دیافراگم با وجود تنش هایی که مانع جابجایی آن می‌شود، حرکت کند .

منابع:
.https://bekhoun.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت