راهنمای گرم کردن صدا

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در این قسمت 6 تمرین برای گرم کردن صدا (vocal warm up ) ارائه می‌کنیم که تاثیر بسیار زیادی بر تقویت قدرت صدا دارند . این تمرین‌ها با توجه به درک کامل از دستگاه تولید صدا و ارتباط آن با تشدید و رزونانس صدا بوجود آمده و به همین خاطر بسیار موثر هستند. اگر علاقه من به آموزش صداسازی هستید مقاله صداسازی راحتما مطالعه کنید.
.

• خمیازه

⇠ خمیازه یک ابزار بسیار موثر برای باز کردن قسمت پشتی گلو است که به صدا گرمی و بلندی قابل توجهی اضافه می‌کند . بهترین حالت استفاده از خمیازه این است که نفس عمیق بکشید درست مثل زمانی که می‌خواهید خمیازه بکشید , و در هنگام بازدم با همان حالت بخوانید و تمرینات زیر را انجام دهید .

⇠ در این صورت قسمت نرم کام شما بالا می‌رود و فضای پشت گلوی شما باز می‌شود و حس می‌کنید که حتی یک تخم مرغ می‌تواند در آنجا قرار بگیرد . در این حالت خواندن نت‌های پایین تر ساده تر خواهند بود , پس با اجرا کردن و خواندن یک نت پایین شروع کنید و توجه کنید که گلویتان در همان حالت باقی بماند .

⇠ حالا یک الگوی پنج نتی را با همان حالت از بالا به پایین اجرا کنید . مانند 5-4-3-2-1 یا سل-فا-می-ر-دو
در نت‌های بالاتر هم باید سعی کنید فرم گلویتان را به همان حال نگه دارید که ممکن است برایتان چالش برانگیز باشد . پس بهتر است تمرین بعد را امتحان کنید .
.

• هام

⇠ هامینگ (humming) با استفاده از رزونانس بینی – گلویی به صورت مستقیم ما را به سمت شفافیت و همچنین تقویت قدرت صدا هدایت می‌کند . شما ممکن است اصطلاح خواندن در ماسک صورت را شنیده باشید که تقریبا همین تاثیر را دارد .

⇠ کاری که این نوع زرونانس انجام می‌دهد این است که به صورت خیلی حرفه ای و مخصوص در راحت و بدون فشار اجرا کردن نت‌های بالا تاثیر می‌گذارد و سنگینی اجرا کردن نت‌های پایین را هم از بین می‌برد , تقریبا همان ویژگی هایی را دارد که هر خواننده ای به دنبال آن است .

⇠ هامینگ را با نت نسبتا بالایی که اجرای آن تقریبا برای شما سخت است شروع کنید . به حالت لرزش و صدای وزوز مانندی که در بینی ایجاد می‌شود توجه کنید .

⇠ حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید دهانتان را باز کنید که صدایی شبیه به ” آ ” ایجاد می‌شود و توجه داشته باشید همان احساس لرزش و وزوزی را که با دهان بسته داشتید در این حالت هم باید ادامه داشته باشد . چند بار این کار را تکرار کنید .

⇠ آیا اجرای این نت برایتان آسان تر از قبل نشد ؟ اگر اینطور است پس تمرین را درست انجام داده اید . حالا می‌توانید کم کم نت‌های بالا تر را هم امتحان کنید .
.

• خواندن مصوت ” ای “

⇠ در این حالت قسمت عقب زبان کمی بالا می‌رود و هوا به سمت حفره‌های بینی هدایت می‌شود . برای بسیاری از افراد اجرای مصوت ” ای ” تقریبا اولین تجربه در درک رزونانس بینی می‌باشد .

⇠ این صدا را در الگوی پنج نتی در حالتی که به نت‌های بالا و پایین می‌روید اجرا کنید و به صدای زنگ مانند و تشدیدی که ایجاد می‌شود توجه کنید . به این صورت : 1-2-3-4-5-4-3-2-1 یا دو-ر-می-فا-سل-فا-می-ر-دو

⇠ سعی کنید این حالت را به صورت اغراق آمیز انجام دهید یعنی دو تا سه برابر حالت معمول از زرونانس بینی استفاده کنید .

⇠ بسیاری از افراد با درک صحیح تشدید و زرونانس بینی کیفیت خوانندگیشان به یکباره چندین برابر افزایش خواهد یافت .

⇠ داشتن کسی در کنارتان که گوش آموزش دیده دارد که به آواز خواندن شما گوش دهد می‌تواند کمک خوبی در فهمیدن اشکالات و برطرف کردن آنها داشته باشد .
.

• استفاده از صامت‌های ” ب ” و ” پ “

⇠ هنگام ادای این صامت‌ها فشار هوا در پشت لب ایجاد می‌شود . تمرکز کامل بر پرتاب شدن ( ادا شدن ) این صامت‌ها توجه را از حلقی خواندن بر می‌دارد . می‌توانید از یک الگوی ملودیک ساده مانند : 8-5-3-1 یا دو-سل-می-دو

⇠ می‌توانید یک حرف صدا دار را بعد از این صامت‌ها به کار ببرید مانند : بی‌, با , پی , پا

⇠ هر نت را با تکرار این ترکیب‌ها اجرا کنید . به این صورت : بی-بی-بی-بی

⇠ در مرحله‌ی بعدی می‌توانید تنوع به خرج دهید و آنها را با هم ترکیب کنید : بی-پا-بی-پا یا بی-پی-بی-پی
.

• استفاده از حرف ” ز “

موقع ادا کردن حرف ” ز ” زبان در حالت شل و ریلکس قرار دارد . از طرف دیگر این طور احساس می‌شود که صدا به سمت پایین حرکت می‌کند . این کار باعث تقویت کنترل در زرونانس گلو می‌شود . می‌توانید ملودی‌های مختلف را در این حالت تمرین کنید .
.

• تقویت صداهای اصلی ( آ – ای – او – -َ-ِ-ُ )

⇠ تقویت قدرت صدا به طور قابل توجهی نتیجه‌ی تقویت صداهای اصلی است . خوانندگان معمولا خواندن یکی از صداهای اصلی را بیشتر از بقیه دوست دارند چون در اجرای آن مسلط تر هستند , اما این به تنهایی کافی نسیت . برای تقویت سایر صداها و مصوت‌ها روشی را به شما معرفی می‌کنیم که بسیار ساده است .

⇠ ابتدا یک نت مشخص را انتخاب کنید . بعد مصوت یا صدای مورد علاقه تان را در آن نت بخوانید . حالا همان طور که نت مورد نظر را نگه داشتید صدا را به یکی از مصوت‌های دیگر تغییر دهید . هنگام خواندن موصوت و صدای دوم سعی کنید کیفیت اجرایتان مانند صدای اول خوب باشد . این تغییر را از صدای مورد علاقه تان به تمام صداهای دیگر انجام دهید .

⇠ انجام این تمرین‌ها علاوه بر تقویت قدرت صدا باعث می‌شود هنگام خواندن نیز احساس بهتری داشته باشید .

منابع:
.https://bekhoun.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت