رفع شوری غذا

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

برای رفع شوری غذاها چه کار کنیم؟

مواد نشاسته دار اضافه کنید

کمی برنج پخته شده ( بدون نمک )، سیب زمینی یا پاستا را درون غذا بریزید. این ترکیبات تشنه به نمک، مقدار قابل توجهی از چاشنی‌ها را به خود جذب می‌کنند. به طور مثال می‌توانید یک سیب زمینی را پوست بگیرید، به چند قسمت تقسیم کنید و در داخل غذایی که در حال جوش است بیندازید.

حجم غذا را بیشتر کنید

بیایید با واضح ترین و ساده روش شروع کنیم؛ راحت ترین کار این است که حجم غذا را کمی بیشتر کنید. اگر به اندازه کافی از مواد مورد نیاز غذای مد نظرتان موجود می­باشد، می­توانید مقدار آن را دو برابر، یا به اندازه نصف بیشتر کنید تا جایی که به طعم دلخواهتان برسید.

اضافه کردن کمی آب یا مایعات دیگر

بسته به نوع غذا، روش‌های مختلفی برای رفع شوری وجود دارد. به طور مثال در غذا‌های آبکی، می‌توانید مقداری از آب آن را کم، و آب شیرین یا در برخی غذاها مثل انواع سوپ کمی شیر اضافه کنید، با این روش می‌توان شوری غذاهایی مثل سوپ و آبگوشت را گرفت.

از ترکیبات با خاصیت اسیدی استفاده کنید

یکی دیگر از روش هایی که برای رفع شوری غذا استفاده می‌شود استفاده از چاشنی‌ها می‌باشد. برای این منظور کمی سرکه سفید یا آبلیمو در غذا هایی مانند سوپ یا خورش بریزید تا به طور چشمگیری از شوری آن بکاهید. حتی با مقدار کم هم اثر خود را می‌گذارند.

شوری را با شیرینی خنثی کنید

در این روش می‌توانیم با اضافه کردن ماده ای شیرین، طعم شوری غذا را کمتر کنیم. برای این منظور مقداری شکر داخل غذا‌های حاوی آب مانند سوپ یا خورش بیفزایید تا دوباره طعم خوبی به خود بگیرد. بهتر است برای غذا هایی که کمی تیره تر هستند از شکر قهوه ای استفاده کنید.

غذا را گرم میل کنید

یکی دیگر از فوت و فن‌های رفع شوری غذا این است که کار خاصی نمی کنیم، فقط غذا را به صورت داغ سرو می‌کنیم. دما تاثیر به سزایی در طعم غذا دارد. و از این جهت شوری در غذا‌های گرم نسبت به غذا‌های سرد کمتر احساس می‌شود.

کمی نان اضافه کنید

پس از پخت غذای خود، می‌توانید مقداری نان به آن اضافه کنید و پس از گدشت مدتی که از رفع شوری غذا مطمئن شدید، آن را جدا کنید. هرچه نان مورد استفاده خشک تر باشد، بهتر است. چرا که از قابلیت جذب مایعات بیشتری برخوردار خواهد بود.

استفاده از ترشی

اگر نمی خواهید زیاد به خودتان زحمت بدهید، یا دیگر زمانی برای انجام کار هایی که پیش تر گفته شد ندارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ترشی است. ترشی نیز مانند سرکه و آبلیمو خاصیت اسیدی دارد، و هنگامی که با غذا مخلوط شود طعم غالب را پیدا کرده و شور بودن غذا کمتر احساس خواهد شد. البته اگر غذای شما املت، نیمرو و غذا هایی از این قبیل می‌باشد، می‌توانید تعداد تخم مرغ‌ها را افزایش دهید.

.

جلوگیری از شور شدن غذا

خب طبق شعار معروف پیشگیری بهتر از درمان است ما هم آنرا تکرار می‌کنیم؛ همیشه جلوگیری از شور شدن غذا، به مراتب آسان تر از رفع شوری آن می‌باشد. پس این توصیه‌ها را هنگام پختن غذا خوب به خاطر بسپارید تا در آینده دوباره به چنین مشکلی گرفتار نشوید.

نمک را آخر اضافه کنید

این کار مخصوصا در غذا‌های آبکی مانند سوپ، آش، آبگوشت و … بسیار مهم است. چرا که در این نوع غذا‌ها مایعات موجود بخار می‌شوند اما مقدار نمک به همان اندازه قبل خواهد ماند. از این جهت سعی کنید نمک را در آخر اضافه کنید.

از سفتی سرپوش نمکدان اطمینان حاصل کنید

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شور شدن غذاها می‌شود این است که درب نمکدان به یک بار باز شده و نمک داخل آن به طور کامل درون غذا ریخته می‌شود. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید یا درب نمکدان را چک کنید، یا اینکه با قاشق نمک بریزید.

مواظب ترکیباتی که خود دارای سدیم هستند باشید

یکی دیگر از دلایل شور شدن غذاها این است که مواد شور در انها استفاده می‌شود. بسیاری از ترکیبات داخل قوطی کنسرو‌ها و غذاهای صنعتی دارای نمک می‌باشند. پس بهتر است از قبل کمی طعم آنها را بچشید یا از مواد استفاده شده در آنها اطلاع پیدا کنید.

بچشید، تنظیم کنید

کار کاملا سنجیده ای است که در حین پخته شدن غذا، از طعم آن با خبر باشید. حتما قبل از اضافه کردن مقدار قابل توجهی نمک، با یک قاشق طعم غذا را بچشید، تا از شور شدن غذا جلوگیری شود. بعضی مواقع به غذا نمک اضافه می‌کنیم و فراموش می‌کنیم!

.

منبع: چی‌شی | https://chishi.ir

بخش‌های مرتبط

مجله آشپزی و پخت و پز

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت