سرویس اتاق تنها (ROOM ONLY) OR: در این سرویس فقط اتاق به مسافر اجاره داده میشود و مسافر برای صبحانه باید هزینه جداگانه بپردازد. در برخی مقاصد مثل سنگاپور، حتی هتلهای پنج ستاره نیز برای صبحانه هزینه جداگانه از مسافر دریافت میکنند و اگر مسافر سرویس صبحانه بر روی اتاق میخواهد باید در زمان رزرو، “اتاق با صبحانه” رزرو کند.
سرویس تخت و صبحانه (BED & BREAKFAST) BB: این سرویس که رایجترین سرویس در هتلهاست و شامل صبحانه رایگان است.
سرویس صبحانه و یک وعده غذا (HALF BOARD) HB: این سرویس شامل صبحانه و یک وعده غذا (نهار یا شام) رایگان است.
سرویس صبحانه نهار شام (FULL BOARD) FB: این سرویس شامل هر سه وعده غذایی بهصورت رایگان است.
سرویس کامل غذا و نوشیدنی (ALL INCLUSIVE): این سرویس شامل هر سه وعده غذایی و سرو انواع نوشیدنی در طول روز بهصورت رایگان است.
سرویس ویژه و کامل (ULTRA INCLUSIVE): این سرویس به این معنی است که شما برای استفاده از هیچکدام از سرویسها و امکانات هتل شامل غذا، نوشیدنی، اسنک بار، استخر، اتاق کودک، سالنهای بازی و … هزینه اضافه پرداخت نمیکنید و همه امکانات هتل در خدمت شماست. این سرویس معمولا در هتلهای ساحلی ترکیه، شهرهای ساحلی اسپانیا، آمریکا و مالدیو بسیار رایج است.
Full board plus: یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه، یک وعده ناهار، یک وعده شام و نوشیدنیها هنگام صرف ناهار و شام ارائه میگردد .
ALL) All Inclusive): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعدههای غذایی شامل صبحانه، ناهار، عصرانه و شام و نوشیدنیهای رایگان، ولی محدود. این سرویس معمولادر هتلهای واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی، بودروم، مارماریس، آنتالیا و . . . ارائه میگردد و بسته به نوع نوشیدنی ارائه شده مثلا تولید داخل یا خارج کشور و اینکه درچه ساعاتی از شبانه روز ارائه میگردد، دارای واژههای متفاوتی است، نظیر: یوآل Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive (نوشیدنی بدون محدودیت).
اتاقهای کانکت: فرض کنید شما با خانواده خود به مشهد سفر میکنید و خاله شما هم با شما میآید. خالهی شما نمیتواند در اتاق خانواده شما اقامت کند، چون به پدر شما نامحرم است. اتاق کانکت دو اتاق کنار هم با سرویس مجزا میباشد که با یک درب وسط در اتاقها، به هم متصل میشوند و قابل رفتوآمد بههم هستند.
سوییتهای کابانا: معمولا در هتلهایی وجود دارد که استخر در محوطه دارند. کلبهها و یا سوییتهای اطراف ساختمان هتل مثل هتل داریوش یا هتل ارم بزرگ کیش. اقامت مسافر در برج اصلی نیست ولی صبحانه و سایر سرویسها در خود برج اصلی است. بهدلیل رفتوآمد در اطراف محل اقامت و سرصدای بیشتر، قیمت این نوع اتاقها ارزانتر است.
گارانتی چیست؟ گارانتی در هتل همان معنای چارتر در پرواز را میدهد.
هتل آپارتمان: معمولا در کشور ما از کیفیت پایینتری نسبت به هتل برخوردار است. یکی از تفاوتهای آن با هتل این است که هر واحد، آشپزخانهای مجهز به وسایل آشپزی جهت حال رفاه مسافر دارد که در صورت عدم استفاده از رستوران میتواند برای تهیه ناهار و شام خود در آن اقدام نماید که این امر نیز در نهایت برای مسافر ارزانتر تمام میشود. اما برخی هتل آپارتمانها با درجه پایین ممکن است فاقد رستوران در فضای هتل باشد.
هتل آپارتمان ممکن است یک یا چند اتاق خواب داشته باشد مثل منزل شخصی یعنی هال و پذیرایی با یک، دو ویا سه اتاق خواب. هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک. معمولا در قسمت پذیرایی به تعداد کافی صندلی و یا مبل پذیرایی وجود دارد.
در برخی هتلها ممکن است به جای یک سالن کلی، یک یا چند اتاق نیز داشته باشند که به آن سوییت آپارتمان میگویند. مثلا سوئیت 2 خوابه 5 تخته به این معناست که در هر اتاق 2تخت بههمراه یک تخت در سالن اصلی است. در ایران معمولا در بیشتر استانها به جز مشهد بیشتر هتلها فقط اقامت با صبحانه را به مسافر ارائه میدهند و مسافر باید هزینه ناهار و شام را خود بهصورت جداگانه به هتل پرداخت نماید.
نکته: در همه هتلهای دنیا (جدا از استثنائات) ساعت چکاین مسافر یعنی ساعتی که هتل کلید را برای ورود به اتاق به مسافر تحویل میدهد ساعت 14:00 و ساعت چکاوت مسافر یعنی ساعتی که مسافر باید اتاق را تخلیه کند ساعت 14:00 میباشد. اگر مسافر پرواز صبح زود داشته باشد و مثلا ساعت 9 صبح به هتل برسد باید تا ساعت 14منتظر بماند. و صبحانهی روز اول به او تعلق نمیگیرد چون خدمات رسانی از زمان تحویل اتاق محاسبه میشود. و اگر مسافر پس از ساعت 12اتاق را تحویل دهد مثلا ساعت17:00، هزینهی نیم شارژ به وی تعلق میگیرد. این هزینه ممکن است هزینهی نصف یک شب باشد، یا هر مقدار دیگری که بستگی به قوانین آن هتل دارد.
.
منابع:
.https://www.iranmodir.com
.https://academy.faranegar.com