هاستل و نکات مربوط به آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در ایران و دیگر کشورهای دنیا اقامتگاه هایی شبیه به هتل‌ها وجود دارد که علاوه بر کم هزینه بودن، امکانات اقامتی مناسبی را به شما ارایه می‌دهند. هاستل‌ها در واقع نوعی خوابگاه هستند که شما تخت آن‌ها را اجاره کرده و از امکاناتی چون دستشویی، حمام و آشپزخانه به صورت مشترک استفاده می‌کنید. در هاستل‌های خارجی، اتاق‌ها ممکن است تنها مخصوص خانم‌ها یا آقایان باشند و یا به صورت مختلط استفاده شوند؛ اما در ایران هاستل‌ها به صورت جداگانه مخصوص خانم‌ها یا آقایان هستند. همچنین گاهی اوقات امکان رزرو اتاق خصوصی در هاستل‌ها وجود دارد.

.

برای انتخاب هاستل‌ها در وبسایت‌های رزرو موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- نه ارزان، نه گران

درست است که انتخاب هاستل برای آن بود که در هزینه‌ها صرفه جویی کنید، اما در این گزینه به افراط نیفتید و به دنبال ارزان ترین گزینه‌ها نباشید. اغلب اوقات هاستل‌های خیلی ارزان، امکانات و کیفیت کمتری دارند و احتمال دارد که خاطره ناخوشایندی را برای شما رقم بزنند. از طرف دیگر هر چه هاستلی گران تر باشد، دلیلی بر خوب بودنش نیست. بهترین کار آن است که قیمت هاستل‌ها در یک منطقه و یا باکیفیت مشابه را مورد بررسی قرار دهید و پس از مقایسه، بهترین قیمت را پیدا کنید.

این را هم بدانید گاه هاستل هایی که تازه شروع به کار می‌کنند و هنوز در وبسایت‌های معتبر رزرو امتیاز و دیدگاهی ندارند، کار خود را با هزینه‌های پایین شروع می‌کنند تا بتوانند نظر گردشگران را به خودشان جلب کنند.

2- امتیازها را ببینید، دیدگاه‌ها را بخوانید

یکی از اولین مواردی که به شما کمک می‌کند تا بتوانید بین هاستل‌ها تمایز ایجاد کنید، امتیازها و دیدگاه‌های آن هاست. بر اساس هر یک از این‌ها می‌توانید هاستل‌های مشابه را فیلتر کنید.

پیش از هر چیز هاستل‌های مقصد را بر اساس امتیاز زیاد به کم مرتب کنید. از آن جا که در این دسته بندی بیشترین امتیاز 10 و کمترین 0 است، لیستی از هاستل‌ها در برابر شما ردیف می‌شوند که نخستین پیشنهادها معمولا 9 و 8 امتیازی اند. بنابراین شما به راحتی می‌توانید بسته به تعداد کل هاستل ها، اولین‌ها را در راس انتخاب خود قرار بدهید. اما نکته ای که در انتخاب از میان آن‌ها وجود دارد، توجه به تعداد دیدگاه هاست. در این میان ممکن است به هاستل هایی برخورد کنید که دیدگاه چندانی ندارند، اما امتیاز آن‌ها بالاست. این هاستل‌ها اغلب تازه کار هستند و امتیاز بالای آن‌ها چندان قابل اعتنا نیست به دو دلیل: یک) احتمال آن وجود دارد که امتیازها از سوی کارکنان هاستل وارد شده باشد تا در وبسایت‌های رزرو بالا بیایند. دو) حتا اگر امتیازها واقعی باشند، تعداد کم رضایت از یک هاستل نمی تواند دلیل خوبی برای انتخاب یک هاستل باشد. چرا که تنها چند امتیاز بالا می‌تواند میانگین امتیاز هاستل مورد نظر را بالا ببرد.

پس از انتخاب 5 تا 10 هاستل با امتیاز بالا و پر دیدگاه، حالا وقتش است تا نگاهی به تجربه سفر دیگر گردشگران بیندازید. وارد هر یک از صفحات هاستل‌ها شوید و به بخش دیدگاه‌ها بروید. خواهید دید افراد زیادی تجربه خود را از اقامت در هاستل مربوط نوشته اند. هر چقدر بیشتر وقت بگذارید و دیدگاه‌های جدید را بخوانید، می‌توانید تصور واقعی تری از هاستل مربوط به دست آورید.

در مورد دیدگاه ها:

1- خیلی مهم است که دارید دیدگاه‌های چه فردی را می‌خوانید. در وبسایت‌های هاستل‌ورلد و تریپ ادوایزر می‌توانید میزان تجربه یا تعداد دیدگاه هایی که فرد مورد نظر قبلا گذاشته است را ببینید. در نتیجه متوجه خواهید شد کسی که دیدگاه گذاشته چقدر باتجربه است، دیدگاهش درباره هاستل چقدر به واقعیت نزدیک و فارغ از تجربیات شخصی و مثبت و منفی نوشته شده است.
2- به دیدگاه‌های طولانی بیش از دیدگاه‌های کوتاه توجه نشان دهید. بسیار دیده شده که مسوولان یک هاستل کم امتیاز و یا کم دیدگاه، در ازای گرفتن دیدگاه خوب از مسافران خود، امتیازهایی مانند نوشیدنی رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این افراد اغلب حوصله نوشتن دیدگاه‌های طولانی ندارند و تنها به چند کلمه کوتاه بسنده می‌کنند.

3- ویژگی‌های هاستل را بررسی کنید

حالا که از میان لیست طولانی هاستل ها، به چند مورد انگشت شمار رسیده اید، وقت آن است که ویژگی‌های هر هاستل را بررسی کنید. ویژگی‌های بارز هر هاستل را ببینید و میان دو هاستل مورد نظر مقایسه کنید. همان طور که گفتیم یکی از اصلی ترین ویژگی‌های یک هاستل میزان تمیزی آن جاست و بنابراین لازم است میزان تمیزی اقامتگاه را از نظر کاربران مقایسه کنید. همچنین خوب است بدانید در وبسایت هاستل‌ورلد این موضوع به صورت سمبلیک و در اولین نگاه مشخص می‌شود. شما یک چوب جادوی آبی رنگ می‌بینید که نشان دهنده تمیزی هاستل است. در نتیجه می‌توانید روی هاستل هایی با این سمبل حساب ویژه ای باز کنید.

البته این موضوع تنها شامل نظافت نیست و هر ویژگی دیگری که وجودش برای شما ضروری است، لازم است کنترل شود.

4- عکس‌ها را ببینید

دیدن عکس‌های هاستل‌های مورد نظر نیز می‌تواند به شما نشان دهد قرار است کجا اقامت کنید و البته انتخاب بهتری از گزینه‌های موجود داشته باشید. با این حال توجه داشته باشید که عکس‌های تبلیغاتی هاستل را در ابتدای شروع به کار اقامتگاه می‌گیرند و بنابراین ممکن است اتاق‌ها در حال حاضر به تمیزی و نویی عکس‌ها نباشند. در نتیجه توصیه می‌کنیم به عکس‌های کاربران بیشتر دقت کنید.

خوب است بدانید وبسایت هاستل ورلد، در مجموع تنها عکس کاربران را منتشر می‌کند و در وبسایت تریپ ادوایزر و بوکینگ نیز عکس کاربران را پس از عکس‌های تبلیغاتی هاستل خواهید دید.

5- به سبک هاستل توجه کنید

هاستل‌های کشورهای خارجی را می‌توان بسته به فضایی که دارند به دو سبک هاستل شلوغ و هاستل آرام دسته بندی کرد. هاستل‌های شلوغ اغلب میزبان گردشگران جوانی هستند که از سر و صدا و مهمانی گرفتن و خوش و بش با دیگر مهمان‌ها لذت می‌برند و هاستل‌های آرام مناسب گردشگرانی است که به دنبال جایی آرام برای استراحت و رسیدگی به کارهای شان هستند. برای تفکیک این دو هاستل از هم می‌توانید به امکانات هر یک از آن‌ها توجه کنید. به طور واضح تر، هاستل هایی که محلی اختصاصی برای نوشیدنی‌ها دارند، بی‌برو برگرد محلی برای گرفتن مهمانی‌های شبانه و پر سر و صدا محسوب می‌شوند و طرفداران خاص خود را دارند. بنابراین لازم است در هنگام انتخاب و رزرو هاستل، به این موضوع توجه داشته باشید. در صورتی که هاستلی اشتباهی را رزرو کنید، نه تنها خود که باقی مسافران هاستل نیز اذیت می‌شوند.

این موضوع را همچنین از روی دیدگاه‌ها و عکس‌های هر هاستل می‌توانید تشخیص دهید.

.

ویژگی‌های یک هاستل خوب

حالا با دیدن تمام ابعاد مثبت و منفی هاستل‌ها تصمیم‌تان را گرفته اید و آماده اید تا در سفر پیش روی خود هاستلی را انتخاب کنید؛ اما یک هاستل خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ یا از یک هاستل خوب چه انتظاراتی می‌توان داشت؟ در این جا سعی می‌کنیم به نکاتی بپردازیم که در حین انتخاب هاستل بهتر است مد نظر داشته باشید.

البته پیش از هر چیز توجه داشته باشید که یک هاستل خوب، الزاما تمام این ویژگی‌ها را همزمان با هم ندارد. اما برای آن که بتوانید یک هاستل خوب برای خودتان پیدا کنید، لازم است حداقل اغلب این ویژگی‌ها را در گزینه خود بیابید. فراموش نکنید مهم ترین نکات برای انتخاب یک هاستل خوب، نظافت و ایمنی حداقلی است. هر دو این موارد را می‌توانید در هنگام جستجوی هاستل کنترل کنید و باید بدانید خصوصا تمیزی یک هاستل از جمله مواردی است که در درجه بندی هاستل‌ها تاثیر دارد.

1- محل قرار گیری

هاستلی که در نزدیکی جاذبه‌های معروف شهر واقع شده است، دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل عمومی دارد و از مکان هایی چون فروشگاه ها، رستوران‌ها و … نیز فاصله ای ندارد، پس گزینه مطلوبی است. در مجموع می‌توان گفت هاستلی در مرکز شهر، می‌تواند بهترین انتخاب باشد؛ البته این موضوع بسته به هدف شما می‌تواند شکل دیگری به خودش بگیرد. به طور مثال اگر شما به قصد خاصی به شهری سفر می‌کنید و قرار است دایم از اقامتگاه‌تان تا یک نقطه خاص رفت و آمد داشته باشید، می‌توانید به جای مرکز شهر، در محله مورد نظر به دنبال هاستل باشید.

از طرفی در نظر داشته باشید از آن جا که مرکز شهر بهترین نقطه برای پیدا کردن هاستل‌ها محسوب می‌شود، در نتیجه هاستل هایی که در نقاط کم رفت و آمد قرار دارند، اغلب هزینه کمتری دارند که البته انتخاب این هاستل‌ها چندان توصیه نمی شود. چرا که دسترسی به آن‌ها دشوار است و این موضوع نه تنها زمان شما را هدر می‌دهد که هزینه رفت و آمد شما را بالا می‌برد.

2- زمان پذیرش و تحویل

زمان پذیرش و تحویل هاستل‌ها یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید. از آن جا که در سفرهای کوله گردی و شخصی، اغلب گردشگرها دیروقت می‌خوابند یا به سبب سر و صدا نتوانسته‌اند زود بخوابند، تحویل زودهنگام تخت می‌تواند یکی از ویژگی‌های منفی یک هاستل باشد. در نتیجه در هنگام انتخاب هاستل‌ها به ساعت تحویل توجه کنید. نکته دیگری که در همین موضوع قابل توجه است، ساعت پذیرش هاستل هاست. هاستل هایی با ساعت شناور و یا آسان گیری در هنگام پذیرش، دست شما را در حین سفر و برنامه ریزی باز می‌گذارند.

3- امکان لغو رزرو

یکی از مهمترین ویژگی هایی که لازم است یک هاستل داشته باشد، امکان لغو رزرو است. این ویژگی خصوصا برای کسانی که به صورت کوله گردی یا هیچهایک سفر می‌کنند، بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت عقب افتادن از برنامه خود، فرصت آن را دارند تا با کمترین هزینه و یا بدون هزینه، هاستل خود را لغو کنند. اغلب اوقات قانون لغو رزرو هاستل‌ها به گونه ای است که فرصت دارید تا 48 ساعت قبل از زمان موعد، به رایگان تخت رزرو خود را لغو کنید. در وبسایت‌های رزرو، این ویژگی را با عنوان «Free Cancellation» خواهید یافت.

4- کمد قفل‌دار

چیزی که در اغلب هاستل‌ها رایج است وجود کمدهای قفل‌دار است. شما می‌توانید وسایل خود را درون این کمدها بگذارید و خیال تان راحت باشد. گرچه گفته می‌شود هاستل‌ها امنیت هتل‌ها را ندارند؛ اما در کل امنیت هاستل‌ها نیز قابل قبول است. شما با انتخاب هاستلی که اغلب گردشگران از آن رضایت داشته و کارکنان باتوجهی دارد، می‌توانید امنیت وسایل خود را تضمین کنید.

بنابراین در هنگام انتخاب هاستل ها، توجه کنید که کمد را در بخش امکانات ببینید.

5- وجود آشپزخانه

وجود آشپزخانه درون هاستل به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خورد و خوراک خود را در سفر پایین بیاورید. به این ترتیب دیگر به سراغ رستوران‌ها نخواهید رفت و با هزینه ای بسیار کمتر، مواد اولیه را خریداری می‌کنید.

در هنگامی که در میان هاستل‌ها جستجو می‌کنید، می‌توانید وجود یا عدم وجود آشپزخانه را کنترل کنید و همچنین امکانات هر کدام را ببینید. بدیهی است که در این موارد لازم است هاستل وسایلی چون گاز، یخچال، ظروف آشپزی و کابینت نیز داشته باشد.

6- صبحانه رایگان

هاستل هایی که صبحانه رایگان دارند، می‌توانند شما را در صرفه جویی بیشتر هزینه‌ها یاری دهند. برای انتخاب این هاستل ها، کافی است به ویژگی‌های ذکر شده آن‌ها توجه کنید. اگر هاستلی صبحانه رایگان داشته باشد، معمولا وبسایت‌های رزرو هاستل آن را در تیررس نگاه قرار می‌دهند.

7- اتاق مشترک برای مهمانان

در اغلب هاستل‌های با امتیاز بالا، اتاق مشترکی برای مهمانان در نظر گرفته شده است که گردشگران مختلف می‌توانند در آن استراحت و با دیگران گفت و گو کنند و البته دوستان جدیدی بیابند. اغلب اوقات این اتاق مشترک تزیینات جذابی دارد و برای جمعیت بالایی در نظر گرفته می‌شود.

8- مسوولان کاردرست

یکی از مواردی که اقامت در یک هاستل را می‌تواند به خاطره ای شیرین و به یادماندنی بدل کند، مسوولان کار درست است. کارکنانی که وقتی از آن‌ها کمک می‌خواهید با شما دوستانه برخورد می‌کنند و مجبور نیستید قیافه عبوس‌شان را تحمل کنید و یا اگر برای‌تان مشکلی پیش آمد رسیدگی می‌کنند و پشت گوش نمی اندازند. البته این تمام چیزی نیست که از مسوول هاستل می‌توان انتظار داشت. اگر شما هاستل خوبی را انتخاب کرده باشید، می‌توانید سوال‌های خود درباره جاذبه‌های اطراف هاستل، نحوه دسترسی و یا نزدیک ترین فروشگاه ارزان را از مسوولانش بپرسید و جواب بگیرید.

9- پاسخگویی 24 ساعته

یکی از ویژگی هایی خوب و غیر قابل انکار هاستل‌های برتر، پاسخگویی و رسیدگی 24 ساعته به نیازهای مهمانان است. به این ترتیب هر موردی درباره هاستل که برای شما آزار دهنده بود و یا اگر در هر موردی احتیاج به کمک داشتید، می‌توانید در تمام طول روز به سراغ مسوولان هاستل بروید.

خوب است بدانید پاسخگویی 24 ساعته هاستل‌ها با عناوینی مانند (24 Hour Reception) یا (24-Hour Front Desk) در وبسایت‌های رزرو هاستل مشخص می‌شود.

10- وای‌فای رایگان

در روز و روزگار امروزی که اغلب ارتباطات در فضای مجازی می‌گذرد و یا برای رتق و فتق کارها‌ی مان به اینترنت نیاز داریم، وجود وای‌فای رایگان از بهترین ویژگی‌های یک هاستل محسوب می‌شود. قسمت خوب ماجرا آن جاست که در حال حاضر بسیاری از هاستل‌های برتر در نقاط مختلف دنیا این امکان را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند.

در صورتی که هاستلی وای‌فای رایگان داشته باشد، این موضوع نیز با نمادها و رنگ‌های مختلف در وبسایت‌های رزرو هاستل نمایش داده می‌شود؛ یعنی برای بررسی این موضوع درباره هاستل‌های احتمالی، لازم نیست زمان زیادی صرف کنید.

11- با فعالیت‌های هیجان انگیز و تفریحات خوب

تعدادی از هاستل‌ها نیز برای سرگرمی و یا ارتباط بیشتر مهمانانش با یکدیگر، برنامه هایی ترتیب می‌دهند؛ به طور مثال تورهای رایگان پیاده روی و گشت شهری راه می‌اندازند و یا امکان بازی‌های گروهی درون هاستل را ایجاد می‌کنند.

.

توصیه‌ها و نکات درباره هاستل ها

1- هیچ وقت رزرو هاستل‌ها را برای لحظه‌های آخر سفر خود نگذارید. باید بدانید که تخت‌ها و اتاق‌های هاستل‌های محبوب سریع پر می‌شوند و اگر به موقع اقدام نکنید، انتخاب‌های خوب خود را از دست می‌دهید. خصوصا اگر در زمان شلوغی مقصد مورد نظر، قرار است راهی سفر شوید. بنابراین به محض آن که برنامه سفرتان قطعی شد، اولین کاری که انجام می‌دهید، رزرو هاستل است.

2- در صورتی که فصل غیر پیک، سفر می‌کنید، نیازی نیست چندان نگران رزرو هاستل باشید. تنها با استفاده از روش‌های گفته شده یک یا دو هاستل را پیدا و حضوری برای گرفتن تخت اقدام کنید.

3- به خاطر داشتن اقامتگاهی ارزان، نقاط دور از مرکز شهر را انتخاب نکنید. این انتخاب چند پیامد منفی دارد که دسترسی نامناسب و امنیت پایین از آن جمله اند.

4- امکانات را فدای قیمت پایین هاستل نکنید. وجود آشپزخانه، پاسخگویی 24 ساعته و فضای مشترک در هاستل از جمله امکاناتی است از دست دادن‌شان چندان منطقی نیست.

5- همان طور که گفتیم هاستل‌ورلد و هاستل‌بوکرز دو وبسایت تخصصی رزرو هاستل هستند که در این میان هاستل‌ورلد شناخته شده تر است و هاستل‌های بیشتری دارد؛ اما توصیه می‌کنیم هنگام رزرو اقامتگاه پس از پیدا کردن هاستل موردنظر، آن را در هاستل‌بوکرز هم جستجو و در صورت امکان از این وبسایت برای رزرو استفاده کنید. چرا که هاستل بوکرز برای رزرو اقامتگاه هزینه‌ای به عنوان خدمات از شما دریافت نمی کند در حالی که هاستل‌ورلد چنین روشی دارد.

6- اگر می‌خواهید خانوادگی سفر بروید و از هاستل‌ها استفاده کنید، توصیه می‌کنیم به دنبال هاستل هایی باشید که اتاق خصوصی دارند.

7- توجه داشته باشید که هزینه هاستل‌ها بسته به کشور مقصد و زمان رزرو متفاوت هستند؛ یعنی طبیعتا هزینه هاستل در کشوری مانند تایلند بسیار کمتر از جایی مانند ایتالیاست. از سویی دیگر هزینه‌ها هاستل‌ها در زمان اوج فصل سفر نیز بیشتر هستند.

8- از جمله وسایلی که لازم است همراه داشته باشید می‌توان به حوله، شامپو و صابون و دمپایی ابری برای حمام اشاره کرد. این اقلام معمولا توسط هاستل‌ها ارایه نمی شوند.

9- مراقب لوازم و وسایل ارزشمند خود باشید. اصولا هاستل‌ها بر اساس اعتماد دو طرفه گردانده می‌شوند و دزدی بسیار کم پیش می‌آید، با این حال دلیل نمی شود که مواظب وسایل ارزشمندتان نباشید. در صورتی که کمد قفل‌دار دارید از آن استفاده کنید، در غیر این صورت مواردی چون پول و پاسپورت و گوشی خود را همیشه در جلوی چشم و در جایی امن نگه دارید.

10- هاستل جدا از ارزان بودن، مکانی برای دوستی و آشنایی با دیگر گردشگران است؛ پس هنگام ورود به هاستل خود را معرفی و با دیگران ارتباط برقرار کنید.

11- از آن جا که تمام فضاهای درون هاستل به صورت اشتراکی استفاده می‌شود، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید، تا از اقامت‌تان در هاستل خاطره خوبی برای خود و دیگران بسازید:

  • برای شنیدن موسیقی از هدفون و هندزفری استفاده کنید.
  • شب هنگامی که همه خواب هستند، چراغ را روشن نکنید.
  • پس از استفاده از آشپزخانه، محیط خود را تمیز کنید.
  • طولانی مدت در حمام نمانید.
  • تخت و وسایل خود را مرتب نگه دارید.
  • هیچگاه بدون اجازه، از وسایل هم اتاقی‌های خود استفاده نکنید.
  • غذاهای بودار خود را خارج از اتاق نگهدارید.

12- هاستل‌ها نیز مانند هتل‌ها قوانین مخصوص به خود را برای ورود کودک، حیوان خانگی و یا آلات موسیقی دارند. لازم است به این قوانین توجه کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

13- در صورتی که به سختی با دیگر آدم‌ها دوست می‌شوید و یا کمتر کسی پیدا می‌شود که با او راحت باشید و همچنین به سختی به محیط جدید عادت می‌کنید، استفاده از هاستل انتخاب چندان خوبی برای شما نخواهد بود. همان طور که در جای جای این مطلب گفتیم، هاستل‌ها مناسب کسانی هستند که از ارتباط با دیگران لذت می‌برند و به راحتی با شرایط مختلف کنار می‌آیند.

14- کشورهایی هستند که برای دریافت ویزای آن‌ها باید واچر یا رزرونامه هتل خود را نشان دهید. باید توجه داشته باشید که رزرونامه هاستل این کار را برای شما انجام نمی دهد. اگر برای اقامت در هاستل جدی هستید، در این موارد می‌توانید با کمک آژانس‌های گردشگری رزرونامه یک هتل را بگیرید و پس از انجام شدن کارتان و دریافت ویزا، آن را لغو کنید.

15- برخی از هاستل‌ها این امکان را دارند در ازای کار در آن ها، اقامت رایگان در هاستل بگیرید. همچنین می‌توانید از این راه برای تامین هزینه‌های سفر هم استفاده کنید. برای آشنایی با دیگر راه‌های کار در سفر بخوانید:

.
منابع:

.https://gerdgard.com
.https://www.karnaval.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت