اتاق شما باید همانی باشد که رزرو کرده اید
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، رزرو هتل درست شبیه یک قرارداد است. یک طرف این قرارداد هتل است که تعهد کرده تا اتاقی را با امکانات خاص در اختیار شما قرار دهد و طرف دیگر شما هستید که با مشاهده وضعیت اتاق، دست به انتخاب میزنید. حالا اگر به مقصد رسیدید و اتاق همانی نبود که رزرو کرده بودید، چه؟
گاهی ممکن است به هتل برسید و با این جمله مواجه شوید: اتاق شما فعلا پر است! در این حالت معمولا هتلها وظیفه دارند یک اتاق در اختیار شما قرار دهند؛ حتی اگر اتاق گران تری باشد نباید مابه التفاوت را از شما دریافت کنند. اما اگر وضعیت بدتر باشد و اتاقها کاملا پر باشند؛ باید هزینه رزرو خود را از هتل پس بگیرید و هزینه جابجایی به هتل دیگر را هم دریافت کنید. در ایران برای پیگیری هر گونه شکایت از هتل، میتوانید به جامعه هتلداران ایران مراجعه کنید.
امنیت شما باید تضمین شده باشد
به طور کلی هتلها مسئول تأمین و حفظ استانداردهای امنیتی لازم برای مهمانان خود هستند. منظور از تأمین امنیت دقیقا چیست؟ مواردی مانند: اطمینان از امن بودن درها و در صورت لزوم نظارت بر آنها، محرمانه نگه داشتن شماره اتاق شما، اطمینان از اینکه در و پنجرههای اتاقها به خوبی قفل میشوند و مواردی از این دست. هر چند که امروزه بسیاری از هتلها به دوربینهای مداربسته مجهز هستند، اما نصب آنها الزامی نیست. پس اگر موقعیت مکانی هتلی که رزرو کرده اید، چندان هم جالب نیست؛ مدیریت هتل وظیفه دارد که به شما هشدارهای لازم را بدهد.
علاوه بر این هتلها مسئول وارد آمدن هر گونه خسارت یا توهین به مسافران از جانب کارکنان خود هستند. اما اگر از جانب سایر مهمانان هتل مشکلی متوجه شما شد، دیگر هتل مسئولیتی نخواهد پذیرفت؛ مگر اینکه سهل انگاری خود هتل نیز به ایجاد مشکل کمک کرده باشد.
ایمنی در هتل حق شماست
هتلها به طور کلی ملزم هستند تا امکانات خود را در وضعیت ایمنی نگه دارند. این امر به معنای از بین بردن شرایط خطرزا مانند برف یا یخ از مسیرهای عبور است. در حقیقت هتلها وظیفه نظارت و مراقبت از مهمانان به ویژه کودکان را از موقعیتهای خطرناک مانند استخرهای شنا دارند. ضمن اینکه آنها باید به تمام استانداردها و الزامات ساخت و ساز، مقررات مربوط به جلوگیری از حریق و الزامات مورد نیاز برای وسایل داخل اتاقها و غیره پایبند باشند. در هنگام رزرو آنلاین هتل حتما به وجود تجهیزات ایمنی از قبیل سیستم اعلام و اطفای حریق و پله اضطراری توجه کنید.
شرایط اتاقها باید مناسب باشد
شکی نیست که هتلها وظیفه دارند که اتاقی با شرایط خوب را در اختیار شما قرار دهند. منظور از شرایط خوب حمام و سرویس بهداشتی تمیز، تهویه مطبوع، عدم وجود هر گونه حشرات موذی، تمیز بودن تخت خواب و ملحفهها و نظافت روزانه اتاق شما است.
باید خیال تان از بابت وسایل شخصی تان راحت باشد
همانطور که گفتیم تأمین امنیت وظیفه هتلها است و آنها مسئول هر گونه خسارت، گم شدن یا سرقت اموال شخصی در اتاقها هستند. به همین خاطر بیشتر هتلها امروزه هم در اتاقها و هم در لابی صندوق امانات در اختیار مسافران قرار داده اند. بسیاری از هتلها پیشتر اعلام میکنند که هیچ گونه مسئولیتی در قبال وسایل شخصی شما قبول نمی کنند. پس بهتر است اسناد مهم و اشیای گرانقیمت را در صندوق امانات لابی بگذارید، در اینصورت هتل نمی تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.
باید به مسافران دارای مشکلات حرکتی توجه شود
امروزه بسیاری از هتلها ملزم شدهاند تا برای افراد ناتوان هم امکاناتی در نظر بگیرند. هر چند که عباراتی چون خدمات ویژه معلولین در ایران تنها در تعداد اندکی از هتلها کاربرد دارد؛ اما وجود رمپ ویژه معلولین، آسانسور، توالت فرنگی و شرایط مناسب برای سالمندان در یک هتل ضروری است. در غیر اینصورت مثلا هتلها باید در معرفی خود بگویند: فاقد آسانسور و دارای تعدادی پله!
حالا که از حقوق خود به عنوان مسافر یک هتل با خبر شدید؛ بهتر است در برخورد با مشکلات یکی از سه رویکرد زیر را انتخاب کنید:
• اگر مشکل از دیدگاه شما چندان بزرگ و لاینحل نیست و هنوز تمایل دارید در همان هتل بمانید؛ از مدیر هتل بخواهید تا مشکل شما را حل کرده یا شما را به یک اتاق جدید منتقل کند. اگر این کار امکان پذیر نیست، شاید بتوانند هزینه شما را جبران کرده یا برخی امکانات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهند. این نکته را فراموش نکنید که اگر شما در همان هتل بمانید، هتل یا مالک آن میتواند بعدا ادعا کند که مشکل آنقدر بزرگ نبوده؛ در نتیجه اانجام اقدام بعدی برایتان دشوار خواهد شد.
• اگر مشکل به اندازه ای بزرگ است که اقامت شما را مختل میکند، از نمایندگان مربوطه هتل بخواهید تا مشکل را در عرض 24 ساعت حل کرده یا اینکه هتل مناسب دیگری برایتان پیدا کنند. اجازه ندهید تا این مشکل تا چند روز ادامه پیدا کند!
• اگر نماینده مربوطه نتواند مشکل را در اسرع وقت حل کند، هتل را ترک کنید و بیشتر از یک شب آنجا نمانید. اتاقی در هتل دیگری پیدا کرده و بلافاصله درخواست بازپرداخت هزینه رزرو خود را بدهید.
.
منابع:
.https://jainjas.com