بهداشت گوش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
1. از پاك كردن گوش با اشياي خارجي نظير كليد، چوب كبريت و گوش پاك كن جدا خودداری کنید زیرا يكي از موارد عفونت گوش خارجي  است.

2. جرم موجود در گوش داراي خاصيت چربي و اسيدي است، چربي موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگيري كرده و سبب نرمي پرده آن مي‌شود. خاصيت اسيدي جرم موجود در گوش از رشد قارچ‌ها و باكتري‌ها در گوش نيز پيشگيري مي‌كند. بنابراین نباید جرم گوش را پاک کرد حتی بوسیله گوش پاک کن.

3. از قرار گرفتن در معرض سروصداي زياد خودداري نمائيد زيرا باعث كم شدن قدرت شنوايي و بروز اختلالاتي در اعضاي مختلف بدن مي گردد. اگر ناچار به کار کردن در محیط پر سر و صدا هستید ، حتما از پلاگ‌های مخصوص گوش و گوشی‌های محافظ گوش استفاده كنید.

4. دردها و عفونت‌های گوش را جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

5. درصورت خارش گوش از خاراندن آن پرهیز نموده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

6. . از ورود عمدی آب و مواد شوینده مانند شامپوها به داخل مجرای گوش در حین استحمام اجتناب كنید همچنین از شنا كردن در آبهای آلوده بپرهیزید.

7. از گوش پاك كن برای خشك كردن گوش‌ها بعد از هر استحمام اجتناب كنید. بعد از استحمام با جریان دادن هوای گرم و ملایم سشوار به مدت دو دقیقه از فاصله نیم متری به سمت گوش‌ها آنها را خشك كنید.

8. در صورتيكه نوزاد تاسن هشت ماهگي در برابر صدا هيچگونه عكس العملي نشان ندهد یا تا دو سالگي حرف زدن را شروع نكند باید به قوه شنوايي وي مشكوك شد همچنین اگر نوزاد بیقرار باشد ،سعی در خاراندن گوش کند ، تب شدید و گریه داشته باشد باید به گوش درد نوزاد مشکوک شد و با پزشک مشورت کرد.

9. گوش خارجي را در برابر تغييرات جوي محافظت كنيد زيرا ممكنست دچار آفتاب سوختگي ويا سرمازدگي گردد.

10. در صورت‌ ورود اجسام‌ خارجي‌ در گوش‌، اول‌ سعي‌ نماييد با قرار دادن‌ گوش‌ به‌ سمت‌ پايين‌ و تكان‌ دادن‌ آرام‌ سر و لاله‌ گوش‌ آن‌ را خارج‌ نماييد. در صورتي‌ كه‌ با اين‌ اقدامات‌ موفقيت‌ حاصل‌ نگرديد از ساير اقدامات‌ و دست‌ گاري‌ جداً خودداري‌ نماييد. زيرا ممكنست‌ سبب‌ آسيب‌ به‌ پرده‌ گوش‌ و يا بدتر شدن‌ وضعيت‌ شود. در اين‌ حالت‌ بايد سريعاً به‌ پزشك‌ مراجعه‌ نمود.

11. جهت‌ تسكين‌ گوش‌ درد، هرگز از دود سيگار و يا مواد مخدر استفاده‌ ننماييد.
.

علائم هشدار دهنده بيماريهاي گوش:


⇠ درد گوش، تورم مجاري گوش خارجي، تب خفيف،ترشح چرك سفيد رنگ بدون بو از گوش و تنگي و گرفتگي گوش از جمله علايم شايع عفونت گوش خارجي هستند

⇠ در صورت بروز هريك از موارد زير بايد به نقص شنوايي مشكوك و به پزشك مراجعه كرد

⇠ اگر فرد صداها را خوب درك نكرده و درخواست تكرار آنها را داشته باشد.
⇠ چنانچه در محاورات، فرد مطالب را به جاي آنكه از طريق گوش بشنود از طرز حركت لبهاي گوينده درك نمايد.
⇠ چنانچه در موقع شنيدن صداها سر خود را جلو آورده و طوري قرار دهد كه صدا مستقيما” به گوش وارد شود.
⇠ در صورتيكه در جاهايي كه داراي سروصداي معمولي است مانند رستوران در موقع ظهر، يا سالن انتظار سينما و … برخي از كلمات و جملات را نشنيده و يا به گوش درد، سردرد و يا سرگيجه دچار گردد.

.
منابع:
.http://iec.behdasht.gov.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت