بهداشت دانش آموزان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

⇠ دانش آموزان باید فرا بگیرند، قبل از تغذیه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

⇠ مدرسه را خانه دوم خود بدانند و آشغال خود را در سطل زباله بیندازد.

⇠ اگر به بچه‌ها پول می‌دهید به آنها توصیه کنید تا مواد غذایی مناسبی را تهیه و از دست فروشان خرید نکنند. دانش‌آموزان نباید تحت هیچ شرایطی از دست‌فروشان، موادغذایی و انواع تنقلات خریداری کنند و اگر در بوفه مدارس هم مواد غذایی را تهیه می‌کنند حتماً به تاریخ تولید، انقضا و مجوز ساخت آن از وزارت بهداشت توجه کنند.

⇠ به کودک خود یاد دهید به راحتی مشکلات خود را بیان کند؛ به طور مثال برای رفتن به توالت خجالت نکشد و به معلم خود بگوید.

⇠ نکات بهداشتی رفتن به توالت را برای او تکرار کنید: دستشویی رفتن را به تاخیر نیندازد، لباس خود را کثیف نکند.

⇠ در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی مدرسه نکات بهداشتی را رعایت کرده و قبل و پس از استفاده دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

⇠ از دستمال و لیوان و دیگر وسایل شخصی خود استفاده نماید.

⇠ اصول درست نشستن و درست ایستادن را به فرزندانتان آموزش دهید تا از بروز بد شکلی‌های اندام در آینده جلوگیری شود.

⇠ برای حفظ سلامتی دانش اموزان به آنها توصیه کنید که هنگام عطسه و سرفه کردن، با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرد.

⇠ از او بخواهید در زنگ تفریح بازی کند و تغذیه خود را بخورد.

⇠ فرهنگ تغذیه‌ای سالم را به او آموزش دهید؛ از مصرف مواد خوراکی کم ارزش مانند پفک خود داری کنید. تنقلاتی مثل مغزهای گیاهی و خشکبار و میوه را به عنوان میان وعده در اختیار او قرار دهید. نباید مصرف تنقلات کارخانه‌ای و خرید از دست‌فروش‌ها عادت دانش‌آموزان شود.

⇠ خوردن صبحانه و ورزش کردن دو فعالیت مناسب برای بالا بردن سطح توانمندی کودکان در محیط‌های آموزشی است؛ از آنها غافل نشوید.

⇠ اگر عادات بدی از قبیل مکیدن انگشت، جویدن ناخن و… دارد، به طور غیر مستقیم این عادت را ترک دهید؛ مثلا دست‎های او را بگیرید و نوازش کنید.

⇠ مراقب باشید که ارتباط نزدیک تعداد زیادی دانش‎آموز در مدرسه باعث انتقال بیماری‎هایی مثل آسم، شپش، سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌شود.

⇠ دانش آموزان صبح‌ها قبل از رفتن به مدرسه، حتما صبحانه بخورند تا برای فراگیری درس‌ها انرژی داشته باشند.

⇠ خواب و استراحت کافی داشته باشند، شب‌ها زود و به موقع بخوابند تا بتوانند صبح‌ها به موقع از خواب بیدار شوند و با نشاط باشند.

⇠ برای حفظ سلامتی دانش اموزان به آنها توصیه کنید که در هنگام آب خوردن، از لیوان شخصی استفاده کنند و در صورت نداشتن لیوان، قبل از خوردن آب ، دست‌های خود را بشویند. دانش‌آموزان به این نکته توجه کنند که نباید هنگام آب خوردن دهان خود را به شیر اتصال دهند.

⇠ برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که ورزش و حرکات ورزشی انجام دهند. بازی و فعالیت بدنی برای کودکان مثل اکسیژن برای ادامه حیات است و سبب رشد و تقویت سلامت روحی و جسمی آنها می‌شود.

⇠ برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آنها آموزش دهید تا همیشه مقداری دستمال کاغذی همراه خود داشته باشند.

⇠ یکی از مزیت‌های همراه داشتن دستمال کاغذی این است که موقع سرفه و یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با آن می‌گیرند و از پخش انواع میکروب‌ها در هوا و بیمار شدن دیگران (در صورتی که کودک مریض باشد) جلوگیری می‌کنند.

⇠برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‎های واگیردار، پیش از ورود کودکتان به مدرسه، برنامه‌ واکسیناسیون او را کامل کنید. در صورت ابتلا به این بیماری‎ها، او را از رفتن به مدرسه منع کنید.

⇠ تمام واکسن‌های کودک خود را سر موقع بزنید. اگر کودک تمام واکسن هایی که برای او مشخص شده است سر موقع تزریق کند (مثل واکسن سه گانه یا سرخک و …)، در برابر بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌ماند. اگر برخی واکسن‌ها را دوباره تزریق نکنیم، ممکن است که این بیماری برگردد و فرد را مبتلا کند .

⇠ قوانین مدرسه را بشناسند و به آن احترام بگذارند.

⇠ برای حفظ سلامتی دانش آموزان به آنها بگویید وسایل شخصی مانند لیوان و دستمال را هر روز به همراه خود به مدرسه ببرند.

⇠ برای بهداشت فردی خود اهمیت قائل شوند و حداقل دو باردر هفته حمام کنند، موهای خود را مرتب نگه دارند، جوراب‌های خود را مرتب بشویند و با ظاهری آراسته به مدرسه بروند.

⇠ اگر مواد خوراکی میان وعده را از بوفه مدرسه (پایگاه تغذیه سالم) تهیه می‌کنند، مواد خوراکی را بخرند که دارای بسته بندی، مهر استاندارد و نشانی محل کارخانه باشد.

⇠ مسیر خانه تا مدرسه را یاد بگیرند و برای رفت و آمد از مسیرهای مستقیم استفاده کنند.

⇠ در مسیر خانه به مدرسه و بالعکس، از صحبت کردن با افراد ناشناس و سوار شدن به خودرو غریبه‌ها و مشکوک خودداری کنند.

⇠ در هنگام عبور از عرض خیابان، از مکان‌های خط کشی شده یا پل عابر پیاده استفاده کنند.

⇠ به منظور حفظ سلامت پاها از کفش مناسب سن و فصل استفاده کنند.

⇠ اگر برای حمل کتاب‌های درسی از کوله استفاده می‌کنند، برای جلوگیری از صدمه به ستون فقرات، از کوله هایی که در دو طرف بند دارند، استفاده کنند و وزن کوله را از 10 درصد وزن بدنشان سنگین تر نکنند.

⇠ در برنامه‌های بهداشتی مشارکتی شرکت کنند و با گروه‌های بهداشتی در مدرسه مانند بهداشت یاران همکاری نمایند.

⇠ در صورت بروز هر گونه آسیب و صدمه در مدرسه به مربی بهداشت یا مسوولان مدرسه مراجعه کنند.

.
منابع:
.https://www.tasvirezendegi.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت