دره آبفشان کامچاتکا در روسیه، قسمت 2

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

دره آبفشان کامچاتکا در روسیه، قسمت 2

در کمال تعجب، دره آبفشان‌ها – یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های منطقه کامچاتکا – کمتر از صد سال پیش کشف شد.

لازم به ذکر است که‌ درکنار دره آبفشان ها، ذخیره گاه طبیعی کرونوتسکی در کامچاتکا یکی از قدیمی‌ترین ذخیره گاه‌های حیات وحش روسیه است که قدمت آن به سال 1882 باز می‌گردد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که قلمرو آن حتی پس از اعطای وضعیت ملی در سال 2018 مورد کاوش قرار نگرفته است. 1934.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم، دانشمندان سفرهای میدانی طولانی انجام دادند و طبیعت منحصربفرد محلی را کاوش کردند. در بهار 1941، زمین شناس افسانه‌ای کامچاتکا تاتیانا اوستینوا و دستیارش آنیسیفور کروپنین برای بازرسی رودخانه بر روی یک سگ سگ رفتند.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

بعدازظهر روز 14 آوریل، هنگامی که آن‌ها آماده ادامه سفر بودند، بخاری را در ساحل مقابل رودخانه دیدند که به دنبال آن یک جت آب گرم قدرتمند از زمین به بیرون پرتاب شد. محققان با عبور از رودخانه، دهانه‌ای با آب چرخان پیدا کردند که فواره‌های بخار را پرتاب می‌کرد. اینگونه بود که آبفشان Pervenets (“نخست زاده”) کشف شد. و رودخانه ناشناخته قبلی (شاخه رودخانه شومنایا) نام جدید “Geysernaya” داده شد. مدتی بعد دانشمندان دریافتند که کل دره رودخانه در واقع یک میدان آبفشان است. قبل از این کشف اعتقاد بر این بود که اصلاً آبفشان در قاره اوراسیا وجود ندارد.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

آبفشان یک چشمه طبیعی است که با تخلیه متناوب آب و بخار مشخص می‌شود. هر یک منحصربفرد است و فرکانس و ماهیت فوران خاص خود را دارد. دره آبفشان‌ها دره‌ای است به عرض 4 کیلومتر، طول 8 کیلومتر و عمق 400 متر. ده‌ها دره مشابه در کامچاتکا وجود دارد، اما این تنها دره‌ای است که دارای 50 آبفشان و چشمه‌های آب گرم متعدد در 6 کیلومتری دهانه رودخانه است. تمام اشکال مدرن شناخته شده فعالیت هیدروترمال در دره نشان داده شده است: چشمه‌های جوشان دائما فعال و تپنده، دریاچه‌های داغ، گلدان‌های گل و جت‌های بخار.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

متأسفانه در سال 2007 یک فاجعه طبیعی در دره آبفشان‌ها رخ داد که موجودیت این نقطه عطف طبیعی را تهدید کرد. رانش شدید زمین در دره آبفشان‌ها را لرزاند. با جارو کردن تمام درختان مسیر خود، گلی متشکل از آب، برف، تخته سنگ و تکه‌های کوچک سنگ با سرعت 35-40 کیلومتر در ساعت پایین رفت. این جریان به رودخانه می‌رسد و سدی را تشکیل می‌دهد که زیباترین مکان‌های دره آبفشان‌ها را می‌پوشاند: آبشارها، مزارع حرارتی، چندین آبفشان از جمله Pervenets.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

در ماه‌های بعد آب به تدریج از بین رفت، اما زمین دره برای همیشه تغییر کرد: سنگ‌های بازالت Vorota تخریب شدند و چند آبفشان قدیمی توسط دریاچه جدید Geysernoye که پس از رانش زمین تشکیل شده بود، غرق شدند.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

اما دره آبفشان همیشه یک شگفتی جدید برای شما دارد: شش سال پس از فاجعه طبیعی ناگهان شروع به بازسازی خود کرد. در سال 2013، سطح آب دریاچه Geysernoye شروع به کاهش کرد و آبفشان‌هایی را که قبلاً در زیر سطح آن پنهان شده بودند آزاد کرد. در سال 2014، ریزش سنگ دیگری رخ داد. گل و لای ناشی از رانش زمین از بستر رودخانه گیسرنایا عبور کرد. سد دریاچه آسیب دید و حوضچه آب عملا ناپدید شد. در نتیجه آب‌فشان مالی که دچار سیل شده بود، دوباره شروع به کار کرد و آبفشان جدیدی به نام ویر ظاهر شد. اگرچه بعید است که این دره دقیقاً مانند قبل از سال 2007 باشد، اما قطعاً برای دور انداختن برخی از مکان‌های دیدنی آن خیلی زود است.

دره آبفشان، کامچاتکا، روسیه

دانشمندان به کاوش در فعالیت‌های شگفت انگیز این اثر طبیعی منحصربفرد کامچاتکا ادامه می‌دهند و اکنون می‌توانید منظره پرنده‌ای از این مکان را تحسین کنید.


عکس های  سرگئی سمنوف ،  استاس سدوف ، سرگئی شاندین ، دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “دره آبفشان کامچاتکا در روسیه، قسمت 2” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان دره آبفشان کامچاتکا در روسیه، قسمت 2 بر روی لینک اشاره نمایید …