کولوسئوم رومی، ایتالیا

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

کولوسئوم رومی، ایتالیا

اول از همه از همکارمان هنک کایزر تشکر می‌کنیم که با مهربانی چشم انداز زیبایی از داخل کولوسئوم را که به تور مجازی ما اضافه شده است به ما ارائه داد . و اکنون قصد داریم چند واقعیت تاریخی را به شما بگوییم …

کولوسئوم یک بنای تاریخی با تاریخ بزرگ است. اگر غرور امپراتور وسپاسیان، جانشین نرون نبود، احتمالاً حتی ساخته نمی شد. وسپاسیان در سال 70 پس از میلاد، در تلاش خود برای پیشی گرفتن از شکوه حاکم سابق، دستور ساخت آمفی تئاتر عظیمی را داد که می‌توانست با زیبایی و عظمت خود همه را شگفت زده کند. 

کولوسئوم، رم

نقشه او موفقیت آمیز بود: آمفی تئاتر آنقدر غول پیکر بود که نام اصلی آن پس از سلسله فلاویان باقی نماند. کولوسئوس به معنای عظیم، غول پیکر است و بزرگترین در نوع خود بوده و هست. 

مانند سایر آمفی تئاترهای رومی، کولوسئوم در رم یک بیضی است که در مرکز آن یک عرصه وجود دارد. طول بیضی بیرونی 524 متر، طول محور بلند 188 متر و طول محور فرعی 156 متر است. این یک رکورد مطلق است. دومین آمفی تئاتر بزرگ جهان به نام مارک آنتونی گوردیان واقع در تونس تنها 425 متر بیضی دارد. 

کولوسئوم رومی در داخل حتی چشمگیرتر است. طول عرصه آن 86 متر، عرض 54 متر و ارتفاع دیوارها از 48 تا 50 متر است. با اندازه‌ای مانند این می‌تواند حدود 50000 تماشاگر را در خود جای دهد (و نقطه عطف فوق الذکر تونس فقط 30000 نفر را در خود جای می‌دهد). 

روی هر طاق بین دایره‌های میانی و بالایی کولوسئوم مجسمه‌ای وجود داشت. سقف‌ها با گچ‌های رنگارنگ و دیوارهای بیرونی با تزیینات برنزی تزئین شده بود. 

کولوسئوم، رم

کولوسئوم رومی دارای 76 ورودی برای عموم مردم و چند ورودی دیگر برای امپراتور، اشراف و گلادیاتورها بود. طراحی آن به گونه‌ای بود که بازدیدکنندگان می‌توانستند در عرض پنج دقیقه کولوسئوم را ترک کنند. 

در حالی که این غول بزرگ نسبتاً سریع ساخته شد، تنها در 8 سال، خالق آن، Vespasian، زنده نماند تا روز افتتاحیه بزرگ را ببیند. آمفی‌تئاتر جدید از اولین تماشاگران خود تحت حکومت امپراتور روم تیتوس، جانشین وسپاسیان استقبال کرد. در جشن این رویداد که 100 روز متوالی به طول انجامید، 2000 گلادیاتور و 5000 حیوان وحشی شرکت داشتند.

علاوه بر این، فناوری آن زمان اجازه می‌داد که عرصه را با آب در عمق چند متری پر کنید. آب از طریق سیستم کانال‌های آبی ساخته شده در زیر عرصه پمپاژ می‌شد. و در این دریاچه بداهه، علاوه بر نبردهای گلادیاتورها و سایر رویدادهای روی زمین، نبردهای آبی گالی نیز وجود داشت.

کولوسئوم، رم

کولوسئوم همراه با مرکز تاریخی رم، یکی از میراث جهانی یونسکو است. در سال 2007 نیز جایگاه خود را در فهرست عجایب جدید جهان به‌دست آورد و ده‌ها مکان برجسته جهان مانند ایاصوفیه در ترکیه یا قلعه نویشوانشتاین در آلمان را شکست داد. 

با این حال، امروزه کولوسئوم در رم یک آمفی تئاتر باشکوه نیست، بلکه نمونه‌ای از مینیمالیسم سختگیرانه است. در طول دو قرن از عمر خود از تهاجم بربرها و آتش سوزی‌ها جان سالم به در برد و هر بار بخشی از ظاهر خود را از دست داد. اما نه تنها توسط محیط زیست یا دشمنان آسیب دید. در طول قرون وسطی، کولوسئوم به عنوان انباری از مصالح ساختمانی رایگان در نظر گرفته می‌شد و برداشتن سنگ از دیوارهای کولوسئوم برای نیازهای مختلف شهر امری رایج بود. 

کولوسئوم، رم

امروزه نه تنها گازهای خروجی اگزوز، لرزش ناشی از ترافیک سنگین شهری و جریان مداوم گردشگران، بلکه آب و هوای رم نیز باعث آسیب به کولوسئوم شده است: باد و یخبندان آخرین نیش بودند. آمفی تئاتر باستانی حدود سه هزار ترک دارد و مدام برخی از قطعات خود را از دست می‌دهد.

پس وقت آن است که به این غول درحال مرگ که در هر عکس سفری از رم ظاهر می‌شود نگاه کنیم و به گذرا بودن زمان فکر کنیم…

عکاسی توسط  استانیسلاو سدوف  و  دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “کولوسئوم رومی، ایتالیا” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان کولوسئوم رومی، ایتالیا بر روی لینک اشاره نمایید …