مشخصات یک اپلیکیشن خوب چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مشخصات یک اپلیکیشن خوب چیست؟
مشخصات یک اپلیکیشن خوب چیست؟ اگر می‌خواهید متوجه شوید که یک اپلیکشن کاربرد دارد یا خیر اولین چیزی که باید مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید این است که بدانید اپلیکیشن برای برطرف کردن چه نیازی ساخته شده است، مهم‌ترین دلیل خرید و دانلود یک اپلیکیشن کاربرد و در واقع موضوعی است که آن اپلیکیشن در آن زمینه فعالیت می‌کند، و باید ساختار، شکل و البته محتوای آن اپلیکیشن متناسب با موضوع و هدف باشد بنابراین باید دقیقا مشخص شود اپلیکیشن برای چه ساخته می‌شود.

دومین مسئله‌ای که باید مورد بررسی قرار بگیرد، شکل آیکن و نام اپلیکیشن است، یک اپلیکیشن زمانی قابل قبول و موفق خواهد بود که هم آرم ( آیکن) و هم نام آن متناسب با کارایی و کاربد آن باشد، به طور مثال اگر اپلیکیشنی در ارتباط با عکاسی ساخت و طراحی می‌شود باید اسم آن نیز متناسب با عکس و عکاسی باشد مثلا نام مثل آچار و یا از این قبیل که هیچ ارتباطی با آن ندارد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

سومین نکته‌ای که در مورد یک اپلیکیشن باید مورد بررسی قرار بگیرد تناسب دسترسی و امکانات اپلیکیشن است، به طور مثال اگر اپلیکیشنی در زمینهٔ ادیت عکس ساخته شده است و هیچ ارتباطی با پیامک دادن و تماس تلفنی ندارد به هیچ عنوان نباید از کاربر درخواست دسترسی به دفتر تلفن بکند چرا که این کار موجب عدم اطمینان کاربر می‌شود.

و در نهایت نکته‌ای که باید به آن توجه شود میزان مصرف باتری موبایل است، یک اپلیکیشن ایده آل مصرف باتری زیادی ندارد، نرم افزار‌هایی که باطری موبایل را مصرف می‌کنند و بهینه نیستند بعد از چند روز از این که کاربر آن‌ها را روی موبایل خود نصب کرد، آن‌ها را حذف خواهد کرد و به آن امتیاز منفی خواهد داد.
در رابطه با این سوال باید مواردی را با یکدیگر بررسی کنیم:

1- اپلیکیشن برای برطرف کردن چه موضوعی ساخته شده است؟
باید در نظر داشت که اولا کاربر متقاضی استفاده از اپلیکیشن چه شخصی و در چه جایگاه اجتماعی می‌باشد و ثانیا این اپلیکیشن چه کمکی به وی می‌کند به عنوان مثال طراحی یک اپلیکیشن بازی با یک اپلیکیشن قروشگاهی، که هم گروه مخاطبین مختلفی دارد و هم کاربری متفاوت، باید کاملا متفاوت باشد. در طراحی اپلیکیشن خوب بازی باید از الگوهای گرافیکی و رنگ بندی متنوع و درعین حال مفهمومی استفاده کرد اما در اپلیکیشن خوب فروشگاهی می‌بایست از تم‌های رسمی و دارای تنوع بخش بندی اما در عین حال داری راحتی در استفاده استفاده نمود.
یکی از مهم‌ترین دلایل دانلود و یا ساخت اپلیکیشن موضوع و جامعه هدف آن است. باید توجه داشته باشیم قرار است اپلیکیشن را برای چه افرادی ساخته شود. مثلا اپلیکیشنی که برای مدیران شرکت‌ها ساخته می‌شود نباید رنگین کمانی درست شود. بنابراین باید دقیقا مشخص شود اپلیکیشن برای چه ساخته می‌شود.

2- حجم مناسب
اپلیکیشنی مناسب است که دارای حجم معقولی باشد. هرچه حجم برنامه بالاتر رود سرعت اجرای آن ناخودآگاه کم می‌شود. اگر حجم فایل اجرایی اپلیکیشن کم باشد کاربر برای دانلود آن بیشتر ترغیب می‌شود و احتمالاً برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده می‌کند. به طور کلی هنگامی که دستگاه با کمبود حافظه مواجه شود، کاربر ابتدا برنامه‌های غیرضروری و با حجم زیاد را حذف خواهد کرد.

3- تناسب دسترسی‌ها و امکانات
یکی از نکات مهم در تولید اپلیکیشن تناسب دسترسی و امکانات آن است. یعنی چه؟ مثلا فرض کنید شما در برنامه خود امکان تماس قرار نداده اید. مسلما نباید از کاربر دسترسی دفتر تلفن بگیرید. عدم تناسب این موارد موجب عدم اعتماد کاربر نسبت به اپلیکیشن می‌شود.
یعنی چه؟
مثلا فرض کنید شما در برنامه خود امکان تماس قرار نداده اید، اما از کاربر مشخصات فردی و شماره تماس مطالبه می‌نمائید که قطعا کابران به شما اعتماد نخواهند کرد و اطلاعات شخصی و تماس خود را دراختیار شما قرار نخواهند داد؛ باید در نظر داشته باشید برای جلب اعتماد کاربر می‌بایست شفاف عمل نمائید.

4- آیکن و اسم اپلیکیشن
مورد دیگری که باید توجه کرد آیکن و اسمی است که برای اپلیکیشن قرار میدهیم. اپلیکیشن در صورتی قابل قبول خواهد بود که آیکن و اسم آن نشان دهنده محتوی آن نیز باشد. یعنی اینکه بتوان از روی آیکن محتوی آن را حدس زد.

5- طراحی رابط کاربری مناسب
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اپلیکیشن خوب داشتن رابط کاربری خوب است. باید بتوان به نحوی طراحی را انجام دهیم تا هم دسترسی کاربر برای به دست آوردن اطلاعات خوب باشد و هم بین موضوع و نوع طراحی تناسب وجود داشته باشد. مثلا برای یک اپلیکیشن فروشگاهی برای کالای کودک استفاده از رنگ‌های مرده و تیره مناسب نمی‌باشد.

6- دستگاه‌های قابل اجرا
از دیگر ویژگی یک اپلیکیشن خوب قابل اجرا بودن بر روی دستگاه‌های مختلف است. برای مثال یک اپلیکیشن اندروید باید بتواند در اکثر موبایل‌ها با سیستم عامل اندروید نصب شود و کاربرد داشته باشد. گاها دیده می‌شود یک اپلیکیشن در گوشی‌های سونی قابل اجرا است و مثلا در اچ تی سی اجرا نمی‌شود. این مشکل از نقص‌های یک اپلیکیشن محسوب می‌شود و نکته منفی است.

7- مصرف باطری
از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد مصرف باطری است که اپلیکیشن استفاده می‌کند. هرچه اپلیکیشن مصرف بیشتری، باطری استفاده کند محبوبیتش کم خواهد شد و احتمالا بیشتر حذف خواهد شد. بنابراین هر اپلیکیشن از لحاظ مصرف انرژی باید کاملاً بهینه باشد.

8- همکاری با سایر برنامه ها
هر برنامه باید زمانی که وقفه‌ای در اجرای آن به وجود می‌آید،برای مثال هنگام زنگ خوردن گوشی، واکنش مثبتی داشته باشد. اگر حین اجرای برنامه با کاربر تماس گرفته شود، اپلیکیشن باید کنترل گوشی را به شماره‌ گیر بدهد و پس از پایان تماس به طور عادی به کار خود ادامه دهد.

چرا باید اپلیکیشن لیلیت رو داشته باشیم؟

لیلیت؛ به‌عنوان بزرگترین و پربازدیدترین رسانه هنری فارسی زبان و بزرگ‌ترین و پیشروترین گالری واقعیت مجازی در کل جهان، همواره در تلاش است تا با ارائه بهترین خدمات و بخش‌های متنوع و سرگرم کننده و قابلیت‌های متعدد و ارائه‌ی اپلیکیشنی بسیار بهینه و کاملاً امن، تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان عزیز خود خلق نماید.
پلتفرم لیلیت مفتخر است؛ همیشه خود را موظف می‌داند که به حریم شخصی کاربران احترام بگذارد و هیچگونه دخالت و تجسسی در امور خصوصی کاربران و مخاطبان نداشته باشد و همواره این مهم را در رویه و دستورالعمل کاری خود لحاظ نموده، تا حدی که در طراحی پلتفرم و اپلیکیشن به هیچ عنوان به اطلاعات خصوصی دستگاه کاربران اعم از: محتوا- مخاطبین- پیامک‌ها- تلفن- دوربین- میکروفن و… به هیچ‌وجه دسترسی نداشته است. این موضوع در کل جهان بسیار نادر است که یک پلتفرم بزرگ و مشهور چنین رویه‌ای را در دستورالعمل کاری خود داشته باشد، که با افتخار بتواند آن را اعلام کند!
از قابلیت‌های مهم اپلیکیشن لیلیت، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
✅ امنیت بالا و عدم هرگونه دسترسی به محتوا و اطلاعات دستگاه کاربران، اعم از: دوربین- میکروفون- تماس‌ها- پیامک‌ها- مخاطبین (دفتر تلفن) و…
✅ بسیار بهینه و کم حجم بودن اپلیکیشن (فقط 1 مگابایت)
✅ استفاده از امکانات رایگان
✅ مجهز به مترجم هوشمند با ۱۶ زبان زنده دنیا
✅ مجهز به گوینده هوش‌مصنوعی
✅ اطلاع از رویدادها و تخفیف‌ها
✅ داشتن بخش‌های بسیار متنوع و سرگرم کننده که در ادامه‌ی همین صفحه، به اختصار فهرست گردیده است.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت