در این بخش ضمن تعریف پوستر به ویژگیهای انواع پوستر خواهیم پرداخت.
پوستر چیست؟
پوستر، آفیشن، پلاکات و اعلان نامهای انگلیسی، فرانسه، آلمانی و عربی نوعی اطلاع رسان هستند که معمولا بر دیوار یا محلهای مخصوصی که در معابر برایشان تعیین شده نصب میشود.
ویژگیهای پوستر
در درجه اول برای دیدن ساخته میشود نه برای خواندن. درنتیجه در طراحی آن باید از عوامل و عناصر تصویری گیرا و جلب توجه کننده و ایدههای بکر استفاده شود. این میسر نخواهد بود مگر اینکه با تمام ترفندهای تکنیکی و آکادمیک آشنا شده باشید. مسئله جلب نظر کردن از نظر زمان و عمر پوستر حائز اهمیت است. هر پوستر برای زمان محدودی ساخته میشود بنابراین اگر نتواند در آن مدت محدود بطور موثر موضوع و پیام خود را برای بیننده مطرح و منتقل کند درست طراحی نشده است. در مورد پوسترهای تجاری این مسئله اهمیت بیشتری دارد.
تقسیمبندی انواع پوستر
هر پوستر بسته به نوع کاربرد آن در یکی از سه دسته زیر تقسیم بندی میشود:
پوسترهای فرهنگی:
برای مصرف ایام فراغت مردم است. طراح در طراحی این گونه پوسترها امکان میدان بیشتری برای نمایش فانتزیهای خود دارد زیرا محتوای موضوع به او این اجازه را میدهد تا تعبیرات زیبا و هنرمندانه خود را مطرح و با ذهن و تصور بیننده رابطه معنویتری برقرار کند. مثلا” برای معرفی نمایشگاههای هنری، موزهها، یادبودها، تجلیل از شخصیتها، مناسبت مذهبی، مسابقات ورزشی، فیلم و تئاتر، کتب و نشریات، بازدید از ابنیه تاریخی، جلب توریست و … طراحی میشوند.
پوسترهای تجاری:
اینگونه پوسترها، باید از زیباییهای تکنیکی برخوردار باشند و ظریفترین و موثرترین جملات یا شعارها برای آن انتخاب گردد و در سادهترین و حساب شدهترین کمپوزسیون در کنار هم قرار گیرند. به عنوان مثال:معرفی تولیدات جدید کارخانهجات صنعتی،مواد غذایی و…
پوسترهای اجتماعی:
برای هشدار دادن و راهنمایی عمومی طراحی میشود و مسئله عمده آن جلب اعتماد برای پذیرش نظریات، گوشزدها، هشدارها و پیامهایی است که مطرح میکنند. در طراحی این پوسترها باید کلام و تصویری را بکار گرفت که بسیار سهل و آشنا باشند و براحتی روی عاطفه و صمیمیت مردم تاثیر گذارد.در این پوسترها نوشته حائز اهمیت است زیرا ممکن است نوشته یا شعار آنقدر صمیمیباشد که با نقش و رنگ تاثیر خود را بگذارد مانند رعایت قوانین و مقررات مختلف، معضلات اجتماعی، کنترل جمعیت و … .
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕