باور کنید یا نه اپلیکیشن در عصر دیجیتال در حکم دو چشمان شما میباشد؛ بدون دو چشم امکان ندارد بتوانید قدم بردارید! عناصر یک اپلیکیشن خوب موضوع مهمی میباشد که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد.
اگر فکر میکنید این موبایلهای هوشمند و تغییر و تحولات آنها هستند که موجب پیشرفت زندگی موبایلی ما تا این حد شده اند سخت در اشتباه هستید!
اپلیکیشن نقش اول این صحنه را بازی میکند و ویژگی سخت افزازی دستگاهها تنها نقش مکملی برای تاثیرگذاری بهتر نقش اول هستند.
رونق همین اپلیکیشنها کسب و کار سالم و بی دردسر تری را برای افراد ایجاد و فرصتهای شغلی برای برنامه نویسها به دنبال داشته است. البته ساخت برنامه با توجه به عناصر یک اپلیکیشن خوب چندان هم بی دردسر نبوده است!
برخی از برنامهها مثل اپلیکیشن BeSomebody به خوبی از پس این چالشها برآمده و با مدیریت صحیح و یکپارچه سازی تمام امکانات اعتماد مصرف کننده را به دست آورده اند.
در مقابل برخی از استارتاپها هم بسیار تلاش کرده اند و تنها چیزی که عاید آنها شده خساراتی میباشد که بعد از سرمایه گذاری برای آنها به جای مانده است.
چنان چه میبینید دنیای اپلیکیشن دنیای سادهای نبوده و عناصر یک اپلیکیشن خوب است که میتواند موفقیت شما را تضمین کند. اما این عناصر چه هستند و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرند تا موثر واقع شوند؟
مطلب امروز هات اپ نیوز پاسخ جامعی به تمام سوالات بی جوابی است که ذهن شما را به خود مشغول کرده اند.
فراموش نکنید! هر قدمی که برای توسعه اپلیکیشن موفق بر میدارید در جهت راحتی کاربر یا مشتری است.
اگر اپلیکیشن شما زمان زیادی برای بارگذاری نیاز دارد و اصطلاحا سنگین است، اگر باگها مخاطب را آزار میدهد و با ارتقا اپلیکیشن به برطرف کردن آنها میپردازید همه و همه در راستای کسب رضایت کاربر بوده و بدون شک تاثیر آن به خود شما باز میگردد.
با برخی از عناصر یک اپلیکیشن خوب در راهکارهایی که در ادامه میخوانید آشنا میشوید:
معتدل وتر و تمیز طراحی کنید!
نگاهی کلی به اپلیکیشن خود بیاندازید.تر و تمیز بودن و تعادل در تمام بخشهای اپلیکیشن از عناصر یک اپلیکیشن خوب است که معمولا نادیده گرفته میشود.
آیا برنامه شما موجب حفظ زنجیرهای از مشتریان و جلوگیری از پاک کردن اپلیکیشن توسط کاربران میشود؟ اگر جواب شما منفی است باید گفت این اپلیکیشن مستحق اشغال کردن بخشی از حافظه گوشی مشتریان شما نیست!
از بازخوردها الهام گیرید
آیا با ارزش طول عمر مشتری یا LTV آشنایی دارید؟ رفتارشناسی مصرف کننده یا مشتری را میشناسید؟ برای تولید یک اپلیکیشن خوب تنها بررسی آن چه که در بازار اپلیکیشن میگذرد کافی نیست.
روانشناسی انسانها و رفتارشناسی آنها در زمینه خرید و مصرف به شما کمک میکند. به همین منظور لازم است ارتباط عمومی خود را با نزدیکان، دوستان و اقوام برای بازخورد گرفتن تقویت کنید.
در دانش برنامه نویسی و طراحی غرق شوید
هرچند همیشه بر طراحی ساده و حرفهای اپلیکیشن تاکید کرده ایم اما نباید مسئله طراحی و لزوم تبحر در کدنویسی برای تولید اپلیکیشن را نادیده گرفت.
به همین منظور منابع مختلف کد، رنگها در طراحی و فونتها را مطالعه و همواره به روز باشید. بررسیها نشان داده است بازار در دست کسانی است که در اپلیکیشن خود تعادل را در استفاده از این سه عنصر به خوبی رعایت کرده اند.
UI و UX در طراحی اپلیکیشن
استفاده صحیح از این دو عامل به عنوان عناصر یک اپلیکیشن خوب برای بهبود تجربه کاربری لازم است.
راهنما و آموزشهای زیادی را در فضای اینترنت برای استفاده از این دو فاکتور به صورت اختصاصی در اندروید و iOS میتوانید مشاهده کنید.
اپلیکیشن کارگشا تولید کنید
مطمئن شوید که اپلیکیشن شما قرار است مشکلی را حل و یا نیازی از کاربر را برطرف کند. به یاد داشته باشید نرم افزار یا اپلیکیشن فرمت خاصی از کسب وکار شما میباشد و تصویر کاملی از شما را به شیوه خودش به نمایش میگذارد.
اپلیکیشن علاوه بر این که در جهت فروش محصول ارائه میشود باید امکانات دیگری نیز داشته باشد.
یک ایده الهام بخش
برای کمپانیهای تولید کننده کفش یا طراحان کفش مسلما اپلیکیشن برای فروش آنلاین کفش کار حیرت انگیز و چندان جدیدی نیست؛ اما اگر همین تولید کننده بتواند با استفاده از این اپلیکیشن سایز پا را به صورت دقیق با کفشها هماهنگ کند و مثلا در این زمینه از تکنولوژی واقعیت افزوده کمک گیرد قطعا تحسین مشتریان را برمی انگیزد؛ چرا که ما هیچ گاه نسبت به اندازه پای خود مطمئن نیستیم!
سخن آخر:
در کنار عناصر یک اپلیکیشن خوب به این نکته توجه داشته باشید: احساس متقابلی که شما و مشتری یا کاربر بعد از استفاده از اپلیکیشن خواهید داشت.
مسلما اگر به سه عنصر سادگی، کارگشا بودن و نوآوری در تولید برنامه توجه شود طراحی بی عیب و نقصی انجام داده اید.