نکات عملی در ساخت هویت بصری یک برند تجاری – بخش اول

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نکات عملی در ساخت هویت بصری یک برند تجاری – بخش اول
چگونگی طراحی لوگو می‌تواند یک برند تجاری را از دیگر رقبا متمایز سازد. هویت نام تجاری به معنای درک مخاطبان از یک برند تجاری است. در واقع شخصیت برند در ذهن مخاطبان و مصرف کننده‌ها شکل می‌گیرد. اما اینکه هویت تجاری یک برند در نزد مخاطبان محبوب و تاثیرگذار می‌شود، چه دلایلی دارد؟
هویت بصری نام تجاری چیست؟
هویت بصری یک نام تجاری به این معناست که چگونه می‌توان مخاطبان را تحت تاثیر نام تجاری قرار دارد؟ برای مثال می‌توان با نقل و قول‌های زیبا و الهام بخش احساس خوبی را در مخاطبان ایجاد کرد. یک تصویر معمولی را در نظر بگیرید که به صورت ساده در معرض دید قرار می‌گیرد. اما اگر در همین تصویر المان‌هایی ایجاد شود، می‌تواند ارزش آن را بیشتر و از سوی دیگر در مخاطب انگیزه ایجاد کند. این کار با استفاده از سرنخ‌های بصری و ایده‌های انتراعی صورت می‌گیرد.

برای مثال مفاهیمی از قبیل مردانگی، اعتبار، حس فانتزی، بازیگوشی و … تنها در المان‌های بصری قابل انتقال است. زمانی که برای وب سایت خود از رنگ، فونت و اندازه‌های خاصی استفاده می‌کنیم، می‌توان به راحتی تاثیر سایت بر مخاطب را بیشتر کرد. به همین دلیل است که در نام تجاری المان‌های بصری اهمیت زیادی دارند. البته طراحان باید به صورت آگاهانه از این المان‌ها استفاده کنند.
ممکن است خنده دار به نظر برسد که فونت‌ها می‌توانند میزان تاثیر برند تجاری را در نظر مخاطبان دو چندان کنند. اما باید در نظر داشته باشید که طراحی هویت بصری برای نام تجاری چیزی فراتر از یک عکس است. در واقع وقتی مخاطب به تصویر می‌نگرد، تمامی اجزای آن را به نظاره می‌نشیند. او می‌تواند از برند تجاری یک داستان را در ذهن خود بسازد. حال این بستگی به شما دارد که داستان خود را چگونه در برند پیاده کنید.
با وجود این تعاریف باید بگوییم که ساختن هویت بصری کار سختی نیست و می‌توان آن را به آسانی انجام داد. در زیر به راه حل‌هایی برای درک بهتر هویت بصری می‌پردازیم.

مخاطبان نام تجاری چه کسانی هستند؟
اولین گام برای طراحی هویت بصری نام تجاری موفق، تعریف مخاطبان است. اگر نمیدانید که با چه کسانی روبرو هستید، نمی‌توانید برند مناسبی هم طراحی کنید. در واقع باید اطلاعاتی در زمینه سن، جنس، محل سکونت، درآمد، وضعیت تاهل، شغل، سطح آموزش و پرورش و …. مخاطبان خود را کسب کنید. حتی قومیت، زبان و نژاد هم در ساخت برند تجاری موثر نقش زیادی دارد. در طراحی کتاب هویت بصری، به اطلاعاتی که در مورد مخاطبان کسب می‌شود، تاکید زیادی شده است. به عنوان مثال اگر محصولات شرکت رنگ مو هستند، جنسیت مخاطب اهمیت زیادی پیدا می‌کند. بهتر است در رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان رقیب نگاهی داشته باشید تا اطلاعات دقیق تری را کسب کنید.

ارزیابی ارزش‌های مورد نظر مخاطبان
در مرحله بعد باید ایده آل‌های مخاطبان را مورد بررسی قرار دهید. اینکه چرا مخاطبان این محصولات را خریداری می‌کنند یا اینکه چه چیزی می‌تواند محصولات را از اعتبار ساقط کند و یا آیا محصولات برای آن‌ها رضایت بخش است یا خیر، می‌تواند به طراحی موثر برند تجاری کمک کند.
اگر قسمتی از وبسایت را به توصیف مشتریان اختصاص دهید، بی شک تاثیر زیادی در جذب آن‌ها خواهد داشت. حال اگر ایده آل‌های مشتریان و مخاطبان برند تجاری مشخص شود، می‌توانید هویت بصری بهتری را طراحی کنید. ماری فورلئو یکی از استادان طراحی سایت می‌باشد در این زمینه معتقد است که اگر در صفحات سایت از مخاطبان سایتش و شیوه زندگی آن‌ها به تصویر کشیده شود، می‌تواند هویت بصری نام تجاری را به بهترین شکل ممکن نشان دهد.

تجسم شخصیت برند در ذهن مخاطب
در بسیاری از مواقع بر سر اینکه چگونه شخصیت برند در ذهن مخاطب به تصویر کشیده شود، چالش وجود دارد. اینکه هویت بصری برند تجاری در ذهن مخاطب چگونه است. در دنیای آنلاین، چالشی که در بسیاری از برندها دیده می‌شود، به دلیل تعامل بدون دیدار مستقیم است. اما اگر این برندها به گونه‌ای طراحی شوند که حتی در فضای مجازی هم بتوانند پیام خود را به خوبی به مخاطب منتقل کنند، هویت بصری آن‌ها نیز کامل می‌شود. در واقع فضای آنلاین و اینترنت نه به عنوان یک سد، بلکه یک فرصت است که می‌توان بوسیله آن، هویت نام تجاری را ترویج کرد. درگیر کردن احساسات مخاطبان در زمان طراحی برند تجاری باید احساسات آن‌ها را در نظر داشت. باید برای نام تجاری خود یک داستان در نظر گرفت که این داستان احساسات مخاطبان را درگیر خود کند. برای مثال در برند تجاری اپل، همیشه یک داستان از نحوه شکل گیری این شرکت، زندگی استیو جابز و …. برای مخاطبان شرح داده می‌شود. در حالیکه ممکن است واقعیت نداشته باشد. اما چون احساس مخاطب را درگیر خود می‌کند، در شکل گیری هویت بصری موثر واقع می‌شود. تکرار داستان برند تجاری داستانی که برای طراحی برند تجاری استفاده می‌شود، باید هر چند وقت یکبار برای مخاطبان تکرار شود. آرمستریت (Armstreet) یکی از طراحان لباس‌های فانتزی، عصر قرون وسطی و رنسانس است. او برای طراحی مدل‌های لباس از زمینه کمی تار استفاده می‌کند. نام تجاری او به صورت مینیمالیستی در سمت راست پایین تصاویر قرار می‌گیرد. در تمامی تصاویری که این طراح در توییتر منتشر می‌کند، برند تجاری هم در مقابل دید قرار می‌گیرد. این برند رویای دوران کودکی را در ذهن مخاطبان منتقل می‌کند. در عین حال داستان انتخاب برند تجاری همزمان با آن ذکر می‌شود. طراحی هویت بصری ساده نگهداشتن برند تجاری اینکه هویت بصری پیچیده باشد، به آن رسمیت نمی‌دهد. بهتر است به المان‌های ساده‌تر فکر کنید. فاکتورهای پیچیده مخاطبان را به اشتباه می‌اندازد و جذابیت برند را در ذهن مخاطب از بین می‌برد. استفاده کمتر از المان‌ها هم به سادگی هر چه بیشتر هویت بصری برند کمک می‌کند. تمایز در برند تجاری یکی از برندهای متمایز، طلا و جواهرات لورا می‌باشد که برای نام تجاری خود از سبک بصری متمایزی استفاده کرده است. تصاویری که این شرکت برای برند خود در سایت منتشر کرده است، به خوبی گویای این تمایز است و جلب نظر مخاطبان تاثیر زیادی دارد. فونت، اندازه متن‌ها و انسجامی که در سایت شرکت وجود دارد، هویت بصری آن را تشکیل داده است. درک آسان از برند تجاری بسیاری تصور می‌کنند اگر مخاطب دیرتر به درک پیام برند نائل شود، جذابیت برند هم بیشتر است. در حالی که مفهوم هویت بصری نباید بیش از حد پنهان بماند. پیام برند باید به سرعت در ذهن مخاطب منتقل شود. در واقع باید میان هویت بصری نام تجاری و پیام ارتباط نزدیکی وجود داشته باشد تا پیام سریع منتقل شود. طراحی کتاب هویت بصریVIG
صحبت کردن برند تجاری اگر در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارید، باید به صحبت کردن مسلط باشید. در مورد هویت بصری برند تجاری هم وضعیت به همین صورت است. در واقع باید محتوای مناسبی در پس یک برند باشد. به طوری که مخاطب با هر بار دیدن برند بتواند چیز جدیدی را در آن ببیند. اما این کافی نیست. هم چنین باید تبلیغات موثری هم در رسانه‌های اجتماعی برای شناخته شدن برند تجاری انجام شود. برای مثال در فیسبوک یا گوگل پلاس می‌توان به راحتی با مخاطبان ارتباط برقرار کرد و مشخصات و تفسیر کلی از برند را ارائه داد. نام تجاری در رسانه‌های اجتماعی ممکن است همیشه فرصت شرح و توضیح برند برای مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی نباشد. در این صورت برند تجاری باید با ویژگی‌های خاصی همراه باشد تا مخاطبان، خود قادر به درک پیام آن باشند. بهتر است برند تجاری درون یک قاب یا یک تصویر پوشش داده شود تا مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار کنند. این موضوع در ثبات روابط میان مخاطب و برند تجاری هم موثر است.
طراحی هویت بصری از مهم‌ترین ارکان یک برند تجاری است و باید بسیاری از موارد مهم در آن رعایت و با دقت انجام شود.

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود