طراحی کاراکتر یکی از مشکلترین مراحلی میتواند باشد که در انیمیشن وجود دارد، چون اکثر کاراکترها از کارتونهای قدیمی برای ما آشنا هستند و به این زودیها هم از ذهن بیننده خارج نمیشوند و او با اولین نگاه متوجه میشود که این کاراکتری است که قبلا او را دیده است و در واقع ما از این کاراکتر کپی برداری کرده ایم.
از میکی موس مشهور سه انگشتی که به دلیل صرفه جویی در زمان تولید در سال 1920 بسیار ساده طراحی شده بود تا شخصیتهای سریال سیمپسون همگی برای صرفه جویی در زمان از این فرمول تبعیت کرده اند.
ساختن یک کاراکتر جدید هم به زمان بسیاری زیادی برای توسعه شخصیت و طراحی نیازمند است.
اما جدای از این خطوط ساده که در طراحی کاراکترها استفاده میشود چه چیزهای مهم دیگری وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیریم؟ باید بدانید که چه چیزهایی قرار است اغراق شود، بک گراند کاراکتر شما باید تا چه حد دارای عمق و ژرفا باشد، و برای توسعه شخصیت او باید چه کارهایی شود. شروع کردن طراحی کاراکتر یکی از مهمترین قسمتهای طراحی کاراکتر است، اما قبل از شروع یک سری نکات وجود دارد که به شما در خلق کاراکتر تان کمک فراوانی میکند و شما میتوانید با استفاده از این نکات و دمیدن آن در روح کاراکتری که در حال طراحی آن هستید به نتیجه مطلوب تری برسید.
1- کاراکتر قرار است برای چه کسی انیمیت شود
درباره بینندههای اثر فکر کنید. به عنوان مثال، کاراکتری که قرار است برای بچهها طراحی شود معمولا دارای شکلهای اولیه و ابتدایی به همراه رنگهای روشن است. اگر شما بر روی یک مشتری خاص کار میکنید، جامعه هدفی که قرار است کاراکتر برای آنها به نمایش در بیاید همواره بر همه چیز مقدمتر است.
ماموریتی که برای طراحی کاراکتر داریم معمولا ما را محدود میکند ولی نباید هرگز از مسئله خلاقیت غافل شویم. سفارش دهندهها نیازهایی دارند که باید آنها پاسخ داده شود ولی طراح کاراکتر نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهد و نکات خود را نیز با حفظ نیازهای مشتری بر روی مدل پیاده سازی کند. معمولا طراحان برجسته موضوعی که باید در کاراکتر نمود داشته باشد را در نظر میگیرند و کل کار خود را حول آن انجام میدهند، به عنوان مثال اگر چشمان کاراکتر مهم باشد، معمولا همه طراحی حول صورت انجام میشود تا نکته مهم کار در مورد کاراکتر نمایان شود.
2- کاراکتر قرار است کجا به نمایش در بیاید
کاراکتری که شما قرار است آن را طراحی کنید در چه مدیومی و در چه محیطی میخواهد به نمایش در بیاید؟ این موضوع تاثیر بسیار مستقیمی بر روی طراحی کاراکتر شما خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر قرار است او بر روی صفحه چند اینچی یک تلفن همراه به نمایش در بیاید، دیگر نیازی به پیچیدگیهای طراحی و به تصویر کشیدن جزییات فراوان نیست.
البته این نکته را باید در نظر داشت که جدای از اینکه کاراکتر ما قرار است به چه منظوری و در کجا استفاده شود تمام پروسههای طراحی از یک جا و به صورت مشابه انجام میشود: کاغذ، خودکار، چایی و یا قهوه، تایم نیلهای فراوان، کاغذهایی که بر روی آن نکاتی نوشته شده است و اسکچ پشت اسکچ.
3- طراحیهای دیگر را بررسی کنید
نگاه کردن به کاراکترهای دیگر و دریافتن اینکه چه چیزی باعث موفقیت آنها و یا عدم موفقیت آنها شده است بسیار برای ما مفید خواهد بود. منابعی که برای این کار وجود دارد بسیار زیاد است و ما در این زمینه هیچ کمبودی نداریم: تبلیغات تلویزیونی، علامتها و نشانهای تبلیغاتی، انیمیشنهای موبایلی، فیلمها و سریالهای انیمیشنی و بسیاری از منابع دیگر. مطالعه کنید که چه چیزی در آنها باعث موفقیت آنها شده است و به چه دلیل آنها توانسته اند در میان مردم محبوبیت پیدا کنید و دلیل توفیق آنها در ماموریتی که داشته اند چه بوده است.
4- کاراکتر خود را متمایز درست کنید
کاراکتر شما هر چه میخواهد باشد به عنوان مثال یک میمون، یک ربات یا یک هیولا و هر چیز دیگری، مطمئن باشید که هزاران نمونه از آن قبلا درست شده است و وجود دارد. کاراکتر شما نیاز به چیز قدرتمند و منحصربفردی دارد که توجه بیننده را به خود جلب کند و برای او گیرا باشد.
به عنوان مثال زمانی که مت گرونینگ سیمپسونها را ساخت، میدانست که کاراکترهایی که او ساخته است برای بینندههای تلویزیونی جذاب خواهد بود. او کاراکترهای منحصربفرد و جذابی با شمایل تقریبا عجیب و به رنگ زرد درست کرد تا توجه بینندهها را به آن جلب کند و در این کار هم موفق بوده است.
5- از کیفیت خطوط و سبکها برای توصیف کاراکتر خود استفاده کنید
خطوطی که برای طراحی کاراکتر استفاده میکنید راهی است که او را توصیف کنید. به عنوان مثال برای یک کاراکتر با مزه، خطوط نرم و گرد پیشنهاد میشود و بالعکس خطوط زمخت و تند و تیز برای کاراکترهای خشن و غیر معمول استفاده میشود.
6- استفاده از ویژگیهای اغراق آمیز
اغراق کردن برای توصیف کاراکترها برای هدفی که آنها طراحی میشوند بسیار کمک خواهد کرد. همچنین اغراق کردن به بیننده کمک میکند تا بتواند نقاط برجسته و ویژگیهایی که در کاراکتر مد نظر است را بهتر و واضحتر متوجه شود. اغراق کردن به خصوص در کارتون و کاریکاتور برای برجسته کردن خصوصیت خاصی که مد نظر طراح است بسیار کمک میکند و در واقع ابزار اصلی هنرمند است. به عنوان مثال اگر قرار است کاراکتر شما قوی باشد، دست و پای معمولی کارآیی ندارد و باید از بازوها و عضلات بزرگ برای تاکید بر نیرومند او استفاده کنید، برای نمونه عضلاتی 5 برابر آنچه که در کاراکترهای معمولی استفاده میشود برای او به کار میرود.
7- انتخاب با دقت در رنگها
رنگها میتوانند در توصیف کاراکتر بسیار همکاری کنند. معمولا رنگهایی از قبیل سیاه، بنفش و یا خاکستری برای توصیف کاراکترهای شیطان صفت و بدخواه به کار میرود. رنگهای روشن همچون سفید، آبی، صورتی و زرد معصومیت و خوبی را توصیف میکنند. کمیک بوکهای قرمز، زرد و آبی ممکن است راهی برای نشان دادن قهرمانهایی با خصوصیات والای انسانی باشند.
8- اضافه کردن از لوازم جانبی (اکسسوری ها)
متعلقات و لباس کاراکتر میتواند در توصیف صفات او و پیش زمینه او بسیار به ما کمک کند. به عنوان مثال، لباسهای مندرس و کهنه میتواند بر فقیر نشان دادن کاراکتر کمک کند و در نقطه مقابل استفاده از الماس و زرق و برق در لباس میتواند ثروتمند بودن کاراکتر را نشان دهد. استفاده از اکسسوریها میتواند به صورت استعاره هم به کار رود، به عنوان مثال استفاده از یک طوطی بر روی شانه یک دزد دریایی.
9- دو بُعدی یا سه بُعدی؟
بسته به نوع انیمیشن، شما نیاز دارید تا بدانید کاراکتر شما از یک زاویه خاص قرار است به نمایش در بیاید و یا اینکه تمام زوایای او در انیمیشن استفاده میشود. یک کاراکتر فلت و یا دو بُعدی باید در همان زاویهای که به نمایش در میاید تمام خصوصیات و ویژگی هایش به نمایش گذاشته شود، به عنوان مثال او شاید دارای یک شکم گنده باشد. و اگر قرار است کاراکتر شما به صورت سه بُعدی باشد آنوقت تمام جنبههای ظاهری او برای ما حائز اهمیت میشود از جمله قد، وزن و تمام ویژگیهای ظاهری و فیزیکی او.
10- شخصیت دادن به کاراکتر خود
همچون جذابیتهای بصری که برای طراحی کاراکتر استفاده میشود، شخصیت او هم به همین اندازه به درک کاراکتر و فهم او کمک فراوانی میکند. شخصیت یک کاراکتر در حین کارهایی که او در طول روند داستان و انیمیشن انجام میدهد بروز میکند. شخصیت کاراکتر شما حتما نباید قابل قبول و منطقی باشد و چیزی که در مورد او باید رعایت شود این است که باید برای بیننده جذاب باشد (مگر اینکه شخصیت او به نحوی باشد که باید بی روح به تصویر کشیده شود). شخصیت کاراکتر هم میتواند همچون خطوطی که در طراحی او به کار میرود ساده باشد.
11- تمرکز بر روی حالات صورت
حالات صورت کاراکتر میتواند طیف وسیعی از احساست او را به تصویر بکشد که در طی فراز و نشیبهای داستان بر روی صورت او نمایان میشود. بسته به شخصیت او، یک حالت احساسی او میتواند به صورت اغراق شدهای بر روی چهره او نمود پیدا کند.
به عنوان مثال یک کاراکتر میتواند وقتی هیجان زده شود چشمان او از حدقه بیرون بزند و در بیان احساسات دیگر او نیز تمام عضلات صورت او درگیر شود تا به صورت خوب و یا اغراق شدهای حالت مورد نظر به نمایش در باید.
12- به کاراکتر خود اهداف و رویاهایی بدهید
نیروی که کاراکتر شما را وادار به کاری میکند اهداف و رویاهایی است که او دارد. به عنوان مثال اهدافی همچون گم کردن چیزی، حل کردن یک معما، انتقام گیری از کسی و … باعث میشوند که داستان روند خود را بگیرد و کاراکتر وارد ماجراجویی شود. حتی در صورت داشتن یک هدف خوب، نقصهایی که در طراحی کاراکتر شاید وجود داشته باشد نادیده گرفته شود.
13- ساخت یک داستان پیش زمینه
اگر شما کاراکتری را طراحی کرده اید برای موجودیت دادن به او و شخصیت او و چیزی که باعث شده تا او اینگونه باشد نیاز به یک داستان پیش زمینه دارید. ما از طریق این داستان پیش زمینه متوجه میشویم که او چرا و چگونه وارد ماجرای اصلی شده است، عادتها و اعتقادات او چیست، چه تجربیاتی در طول زندگی به دست آورده است و مواردی از این قبیل. گاهی اوقات حتی این داستان پیش زمینه ممکن است از داستان اصلی که کاراکتر در او وارد شده است جذابتر باشد.
14- تجربه کردن چیزهای جدید !
از تجربه کردن چیزهای جدید و نادیده گرفتن تمام قوانینی که در مورد طراحی کاراکتر یاد گرفته اید ترس نداشته باشید. گاهی اوقات بر خلاف منطق پیش بروید و همه چیز را وارونه انجام دهید، ممکن است به نتیجه جالب و عجیبی در جریان طراحی کاراکتر خود برسید.
گاهی اوقات هنرمندانی هستند که بدون توجه به قوانین و صرفا طبق حس و حالی که از گوش کردن یک موسیقی به آنها دست میدهد طراحی خود را انجام میدهند و کارهای شگفت انگیزی را هم توانستند خلق کنند. پس از تجربه کردن چیزهای جدید و بر خلاف جریان آب شنا کردن واهمهای نداشته باشید، گاهی اوقات نتیجه بسیار خوب خواهد بود!
15- طراحی انعطاف پذیری برای کاراکتر خود در نظر بگیرید
داشتن خطوطتر و تمیز و بی عیب و نقص ابزار مفیدی در طراحی کاراکتر است، اما برای طرحای اولیه و ابتدایی طراحی کاراکتر چیز ضروری نیست. بسیاری از کاراکترهای موفق چند دهه پیش زمانی خلق شده اند که کامپیوتر شخصی و یا ابزار طراحی مثل فوتوشاپ وجود نداشتند. کاراکتر شما باید در موقع طراحی بسیار انعطاف پذیر باشد و به گونهای باشد که شما حتی قادر باشید تا آن را از نو دوباره طراحی کنید.
16- به جای موس از قلم استفاده کنید
به شرایط بیرونی اجازه دهید تا بر روی طراحی شما تاثیر بگذارد و از محیط باینری (صفر و یک) تا حدودی فاصله بگیرد. کاراکتر باید با محیط خود یک رابطه تعاملی برقرار کند. گاهی اوقات محیط ایدههای نابی را به ذهن طراح منتقل میکند، پس لازم است زمانی را از پشت میز کامپیوتر خود فاصله بگیرید و با قلم و در محیط اطراف خود کار کنید. زمانی که با قلم کار میکنید چیزهای عجیبی به وقوع میپیوندند که هیچ گاه در این موارد در کار کردن با یک کامپیوتر بوجود نمیآید.
17- بازخوردها را از دیگران دریافت کنید
کاراکترهایی که طراحی کرده اید را به دیگران نشان دهید و نظرات آنها را جویا شوید. تنها از آنها در مورد خوب یا بد بودن کاراکتر سوال نپرسید و از آنها بخواهید که چگونه در مورد کاراکتر شما فکر میکنند و چه خصوصیاتی را در آن میبینند و کدام یک از این ویژگیها به نظر آنها بارزتر است. ببیند کدام یک از اطرافیان شما نظرات بهتر و جامع تری را در مورد کار شما میدهند و همانها را تا جای ممکن در کاراکتر خود اعمال کنید، این را در نظر داشته باشید که دیگران همان بینندهها هستند که قضاوت نهایی را میکنند چون شما برای آنها میخواهید کاری را تولید کنید.
18- طراحی خود راتر و تمیز و بی عیب و نقص کنید
پس از اینکه از بین تمام خط خطیها و طرحهای اولیه که انجام دادید و به طرح مورد نظر خود رسیدید حال وقت آن رسیده است که کار خود را به نحو مورد پسندی ارائه کنید. نهایت سلیقه خود را به کار گیرید تا طرح شما بی عیب و نقص شود، پس از این مرحله است که شما میتوانید قضاوت نهایی را در مورد کار خودتان انجام دهید.
19- محیط مناسب را برای کاراکتر خود خلق کنید
همانطور که شما داستانی را برای کاراکتر خود درست کنید، به همین ترتیب هم نیاز دارید تا محیطی را برای فهم درست داستان و موقعیت کاراکتر خلق کنید. دنیای که کاراکتر شما در آن زندگی میکند باید با خود کاراکتر و اتفاقات داستان همخوانی داشته باشد، در غیر اینصورت ترکیب نه چندان جالبی خواهید داشت.
20- انجام ریزه کاریها و اتمام طراحی
تمام چیزی را که طراحی کرده اید اعم از کاراکتر و محیط و متعلقات آنها را با نهایت دقت بررسی کنید و مشکلات و ایرادات احتمالی کار را برطرف کنید. شما با نشان دادن و معرفی هر چه بهتر کاراکتری که طراحی کرده اید میتوانید زحمت و دقتی که در طی مراحل طراحی متحمل آن شده اید به نحو خوبی به بیننده منتقل کنید و به خاطر یک سری ریزه کاریها و اشتباهات کوچک کار مهمی که انجام داده اید زیر سوال نرود و زحمات شما ممکن است نادیده گرفته شود.
دربارهٔ دنیایی که کاراکتر شما در آن زندگی میکند فکر کنید، شما میتوانید در تخیل خودتان در این دنیا قدم بزنید و در آن نفس بکشید و با تمام وجود آن را لمس کنید، بعد از این است که شما میتوانید به کمبودها و کم و کسریهایی که ممکن است وجود داشته باشد پی ببرید و این دنیا را تا جای ممکن است بی عیب و نقص و جذاب به تصویر بکشید.