اصلا اتاق فرار چی هست؟!
اتاق فرار یه بازیه که یه تیم چند نفره رو واسه 60 یا 70 دقیقه از دنیای واقعی جدا میکنه! این تیم بعد از شروع بازی وارد یه ماجراجویی هیجان انگیز میشن و باید به کمک هم سرنخهای اتاقو پیدا کنن. اگه موفق شن توی مدت زمان محدود بازی به راز اتاق پی ببرن، برنده میشن. اشتباه نکنین! به این سادگیام که فکر میکنین نیس… یه فرار موفق نیاز به پیدا کردن سرنخهای پنهان و حل پازلای چالش برانگیزی داره که توی سراسر اتاق منتظرن که شما پیداشون کنین. میتونین یه نگاه به زیر فرش بندازین، کتابای توی قفسه رو زیر و رو کنین یا اینکه یه نگاه دقیق تر به تابلوهای روی دیوار بندازین. اگه خوب دقت کنین ممکنه یه رشتهای از اعداد پیدا کنین که برای یه قفل ترکیبی بهش نیاز دارید. خلاصه که هرجایی که نگاه میکنین، ممکنه یه سرنخ بالقوه برای خروج از اتاق فرار وجود داشته باشه…
خب چرا بریم اتاق فرار؟!
قبوله… از بیرون که نگاه میکنین شاید این پروسه یه کم مضحک به نظر برسه. اما این بازی دقیقا یه حسی به شما میده که انگار وسط یه فیلم ترسناک یا جناییِ هالیوودی از خواب بیدار شدید! درسته؛ این بازی درست مث فیلمای سینمایی سناریوهای مختلفی داره. گاهی ممکنه شما رو داخل یه رستوران متروکه دست و پا بسته رها کنه و گاهی هم ممکنه داخل یه ایستگاه فضایی به هوش بیاید. شاید تعجب کنید اگه بدونید که حتی ممکنه خودتون رو وسط یه زندان مخوف پیدا کنید که از قضا قاتلای زنجیرهای هم اونجا دنبالتون میگردن!
اسکیپ روم یه تجربه بینظیره
البته هرچی از ویژگیهای خفن این بازی بگیم کمه. شک نکنید اتاق فرار به خاطر ویژگیهای زیر، یه تجربۀ کاملا متفاوت با بقیه بازی هاست.
- از اونجا که شما و دوستانتون غرق در سناریوی بازی میشید؛ لذت فوق العاده ای براتون رقم میزنه.
- دکور اتاق به شما کمک میکنه بیشتر و بیشتر توی داستان اتاق غوطه ور بشید.
- اگه دنبال ترس و دلهره و هیجان و این جور صحبتا هستید که… فقط باید گفت این بازی خوراک خودتونه!
- اتاق فرار یعنی تجربۀ بازیهای فکری همراه با فعالیت فیزیکی! در حالی که بیشتر بازیهای فکری جنبۀ حرکتی ندارن. ینی باید دو ساعت یه جا بشینی و بازی کنی و حوصله¬تم سر بره! اما توی اتاق فرار چیزی به اسم یه جا نشستن و حوصله سر رفتن نداریم!
- خلاصتون میکنه از شرّ موبایل و اینترنت و فضای مجازی! اتاق فرار بهتون اجازه میده دور از همه دل مشغولیا، واسه یکی دو ساعت با خانواده و دوستاتون واقعا خوش باشید.
- تجربۀ کار گروهی چیزیه که نمیشه ازش حرف نزد! واسه برنده شدن توی بازی اتاق فرار باید از فکر و توانایی همۀ اعضا استفاده کرد. در غیر این صورت فرار غیر ممکنه. پس باید خودخواهی رو کنار گذاشت و واسه رسیدن به هدف فکرارو گذاشت روی هم.
تعجبی نداره اسکیپ روم این قدر اعتیادآوره!
حتی اگه شما در نهایت نتونید از اتاق بیرون برید، بازم کل تیم یکی دو ساعتِ فوقِ انفجاری رو تجربه کردن و خاطراتی خواهند داشت که واسه یه مدت طولانی با هم توی اون سهیمن. جالبه که بدونین یه سری از افراد حتی بهترین رفیقای زندگی شونو توی اتاق فرار کشف کردن!
اسکیپ روم خوب چطور پیدا کنیم ؟
معیارهای زیادی هست که واسه انتخاب یه اتاق فرار خوب باید بهش توجه کنید. بریم چندتا از مهم ترین آیتم هارو بررسی کنیم.
سناریو
یه اتاق فرار خوب باید یه ماجرای خوب داشته باشه. در واقع سناریو یا همون ماجرا، مهم ترین چیزیه که بازی اسکیپ روم بهش احتیاج داره. طبیعیه که اگه شما توی مسیر سناریو قرار نگیرید، سردرگم می¬شید. یا به قول معروف بازی بهتون حال نمیده. پس حتما به این نکته توجه داشته باشین!
معماها
معماهای اتاق فرار نباید گنگ و گیج کننده باشن، همچینن این معماها باید از جنسهای مختلفی باشه مثلاً همش حل یک معادله ریاضی نباشه. یا همش عدد گذاری نباشه. انواع مختلف معما داریم مثه معماهای پازلی، حرکتی، حرفی و … . یه اسکیپ روم خوب اونیه که ترکیب متنوعی از معماها رو داشته باشه که کسل کننده نشه.
دکور
یه چک کنید ببینید سازندههای محترم اسکیپ روم به خودشون زحمت دادن که یه دکور خفن بزنن یا نه؟! همون طور که گفتیم، این دکوره که باعث میشه شما غرق در داستان بشید. درست مثل یه تئاتر؛ نباید عنصر “فضاسازی” رو فراموش کرد!
هیجان و دلهره
علاوه بر سناریو و دکور خوب، اتاق فرار باید هیجان انگیز باشه. حالا این هیجان میتونه توی هر اسکیپ روم فرق کنه. مهم اینه که معماها و سرنخها طوری چیده شده باشن که شما و گروهتون رو سر حال بیارن و زمان حل معماها ذوق و هیجان داشته باشین!
اولین بارتونه؟
اگه اولین بارتونه یه وقت نرید یه اتاق فرار خیلی سخت! این طوری ممکنه سرتون از پیچیدگی زیاد درد بگیره و خدایی نکرده دل زده شید. واسه شروع حتما برید دنبال یه اتاق فرار ساده. یخورده که روال کار دستتون اومد، کم¬کم سطح تونو ببرید بالاتر.
اتاق فرار ترسناک یا چی؟
شواهد نشون داده که فروش و رزرو اتاق فرارهای ترسناک توی ایران خیلی زیاده. مث اینکه کلا ایرانیا دوست دارن بترسن! حالا دلیلش چیه؟! دلیلش اینه که تصور عمومی که توی ایران به وجود اومده اینه که بازیهای غیر ترسناک یا به قول معروف “کلاسیک” هیجان ندارن. یادتون باشه یه اسکیپ روم خوب، حتما یه اسکیپ روم ترسناک نیست.
هنر طراحی اسکیپ روم اینه که طراحای بازی با پارامترهایی که قبلتر هم گفتیم بازی رو طوری طراحی کنن که هیجان و لذت به مخاطب منتقل شه.
فراموش نکنین وقتی شما زیادی بترسین دیگه مغزتون برای حل معما کار نمیکنه! بنابراین طراحان بازیهای ترسناک مجبور هستن از تعداد معماها کسر کنن یا معماهای ساده طراحی کنن …
درسته که اتاق فرار ترسناک یه حجم خیلی بالایی از آدرنالین رو با خودش به همراه داره، اما این دلیل نمیشه که ما هر از چندگاهی به یه اسکیپ روم معمایی یا کلاسیک سر نزنیم.
اسکیپ روم معمایی ؟
توی اتاق فرار معمایی یه سناریوی جذاب و پیچیده جریان داره. گروهی که وارد این اتاقا میشن باید مغزشونو به کار بندازن و به کمک هم معماهایی که توی مسیرشون هست رو حل کنن. درست مثل یه کاراگاه حرفهای! اگه این معماها خوب طراحی شده باشن، امتحان کردن یه اسکیپ روم معمایی میتونه تجربۀ بینظیری باشه. توی مطالب آینده حتما راجع به ژانرهای مختلف اتاق فرار صحبت میکنیم.)
چطور بازی کنیم؟
قبل از اینکه بازی رو شروع کنین، باید در جریان داستان قرار بگیرین! گفتیم که هر اتاق بازی، داستان منحصر به فرد خودشو داره. این داستانه که ماموریت شمارو مشخص میکنه. ممکنه ماموریت شما این باشه که یه قطعه هنری گران بها رو از یه موزه بدزدین؛ یا برنامهریزی کنین که از زندان فرار کنین.
وقتی قدم به اتاق فرار میذارید، فورا به دنیای متفاوتی انتقال پیدا میکنین. چون محیط اتاق شما با موضوع ماموریت شما مطابقت داره. این دنیای همهجانبه به شما کمک میکنه احساس کنید دارید توی داستان ماموریت خودتون “زندگی” میکنید.
بعد از با خبر شدن از داستان تایمر بازیِ شما شروع به شمارش میکنه! از اون زمان به بعد، شما به طور مستقیم با اشیا و لوازم صحنۀ اتاق تعامل دارید تا بتونید تمام سرنخهای اتاقو پیدا کنید. البته بعضی اتاق فرارها داستان مشخصی ندارن. شما همین طوری یهویی میرید داخل و خودتون باید در جریان قرار بگیرید که چه خبره!
اصلا نگران نباشین! شما و تیم تون توی اسکیپ روم تنها نمی مونید! یه آقا یا خانومی به اسم “راهنمای بازی” به شما کمک مینه. کسی که بازی شما رو از طریق دوربین و میکروفون توی اتاق کنترل، تحت نظر داره. راهنمای بازی همچنین ممکنه به طور داوطلبانه چند نکتۀ اضافی برای فرار از اتاق به شما بگه. در ضمن، اگه هر موقعی از بازی احساس کردید که نمی ونید ادامه بدید، این قابلیت هم وجود داره که از اتاق خارج شید و انصراف بدید.
اتاق فرار از کجا اومده؟
ماجرا از این قراره که اولین بار توی سال 2007 یه شرکت به اسم ریل اسکیپ روم توسط تاکائو کاتوی ژاپنی تاسیس شد. کاتو که فقط 35 سال داشت، این ایده رو توی ذهن خودش پرورش داد و سناریوهای مختلفی رو طراحی کرد. بعد از اون تا چهار سال، اتاق فرار توی انحصار ژاپنیها بود تا اینکه سرانجام سال 2011، برای اولین بار بازی اتاق فرار از ژاپن خارج شد. این شد که نهایتا توی سال 2017 حدود 8000 اتاق فرار در سراسر جهان شروع به کار کردن.
توی سال 2019 یه فیلم خوب به اسم اسکیپ روم ساخته شده که دیدنش خالی از لطف نیست. حتما توی مطالب بعدی به این فیلم و پروسۀ ساختش اشاره میکنیم.
بریم سراغ سوالات متداول
کیا میتونن بازی کنن؟ آیا واسه اتاق فرار محدودیت سنی وجود داره؟
طبق استانداردای جهانی، این بازی مخصوص افراد 16 سال به بالاست و کودکان هم بعد از سن 10 سالگی میتونن با والدینشون شرکت کنن. البته این محدودیت سنی میتونه بسته به جایی که برای بازی انتخاب میکنید متفاوت باشه. ترجیحا سعی کنین با افرادی که ناراحتی قلبی دارن یا تحمل شوکهای روانی رو ندارن، به اسکیپ رومهای خیلی ترسناک نرید.
چه چیزایی رو لازمه قبل بازی بدونیم؟
همون طور که گفتیم، اطلاعات لازم راجع¬به سناریو یا همون ماجرای بازی، قبل بازی به شما داده میشه. حالا جدای از اون، عموما دیده شده این بازیها نیاز به درک اولیه ریاضی و زبان انگلیسی دارن، وگرنه هر چیز دیگه ای توی اتاق فرار، به بینش، منطق و مهارتهای استنتاجی شما بستگی داره.
واسه فرار کردن چیکار کنیم؟
دنبال سرنخها بگردید. حواستون رو جمع کنید و ببینید میتونید ذهن طراح بازی رو بخونید یا نه. بازم میگیم این خیلی مهمه که توی این بازی گروهی کار کنید. اگه یکی از اعضای گروه خودخواه باشه و سرنخها رو پیش خودش نگه داره، به بقیه ضرر میزنه. چون سرنخها مکمل همدیگه ن. باید به اشتراک گذاشته بشن تا راه حل نهایی فرار به دست بیاد.
معماهای اسکیپ روم چه شکلی ان؟
معماهای اسکیپ روم معمولا به شکل قفل¬های عددی یا حروفی، پازل اشیا، اطلاعات کامپیوتر و سرنخ¬های بین صفحات کتاب طراحی میشن. بعضی وقت¬ها هم صداهای مرموزی که حین بازی شنیده میشه ممکنه معما یا سرنخ باشن. در کل شما باید به تموم اشیای توی اتاق توجه کنید و شیش دنگ حواستون جمع باشه.
چطور زودتر فرار کنیم؟
هرچی بیشتر دل به بازی بدید، زودتر فرار میکنید! بالاتر گفتیم که همۀ اعضای گروه باید دست به دست هم بدن. این طوری سرنخها زودتر پیدا میشه و معماها زودتر حل میشن. خیلی وقتها ممکنه نکات انحرافی توی بازی طراحی شده باشه که حواستون رو از مسیر اصلی معماها پرت کنه. حتما مواظب اونا باشید.
تیم ما چند نفره میتونه باشه؟
معمولا تعداد افراد هر تیم از 4 تا 9 نفر میتونه باشه. ما پیشنهاد میکنیم که حتما تیمها رو با دوستاتون سازماندهی کنین تا با افرادی که میشناسیدشون بازی کنین. به هرحال واضحه که این آشناییِ اولیه، ارتباط و همکاری توی بازی رو خیلی آسونتر میکنه. هر چی تعداد دوستاتون بیشتر، فرار کردن راحت تر و پیروزی نزدیک تر!
14 نکته طلایی برای رکورد زدن در اتاق فرار !
بیاید با هم روراست باشیم. میخوایم همین اول کاری بهتون بگیم که چی شد که اصلا تصمیم گرفتیم یه مطلب با تیتر آموزش اتاق فرار بنویسیم. اینقدر که از این و اون شنیدیم: «اتاق فرار بازی سختیه» «هر کاری میکنیم نمی تونیم توی یه ساعت معماهارو حل کنیم» «ما واسه بازی اتاق فرار به اندازۀ کافی باهوش نیستیم» و…
دوستان! توی بازی اتاق فرار بحث هوش مطرح نیست؛ بحث استراتژی مطرحه! ما قراره توی این مطلب 14 نکتۀ ویژه رو بررسی کنیم که بهتون کمک میکنه یه استراتژی خوب واسه فرار از اسکیپ روم داشته باشید.
یه تیم درست و حسابی جمع کنید!
اگه تصمیم دارید برید اتاق فرار، دنبال یه سری آدم باهوش نگردید که باهاتون بیان! بلکه با افرادی توی این بازی همراه شید که باهاشون راحتید. مطمئن باشین همون 5 دقیقۀ اولی که وارد اتاق فرار شید حسابی قاطی میکنید!
خب. توی اون موقعیت دوست دارید کی کنارتون باشه؟ داداش شوهرخالۀ همسایه تون که خیلی باهوشه ولی تا حالا از نزدیک ندیدینش. یا دوست صمیمی تون که خیلی باهاش راحتید؟ البته حواستون باشه توی تیمی که جمع میکنید یه حداقل هایی توی درک و هوش معمایی وجود داشته باشه.
به قوانین اتاق توجه کنید!
هر مکانی واسه خودش یه سری قوانین داره. اتاق فرار هم همین طور. قبل اینکه بازی رو شروع کنین حتما خوب به قوانینی که راهنمای بازی بهتون توضیح میده دقت کنید. ممکنه یه سری وسائل توی اتاق باشن که نباید بهشون دست بزنید.
مطمئن باشید دقت کردن به اون وسائل یا برداشتن شون فقط وقت شما رو تلف میکنه. یا مشکلاتی به وجود میاره که باعث شه راهنمای بازی وارد اتاق شه و حسّ بازی بپره! درضمن، حتما قبل شروع بازی از نوع راهنمایی که قراره توی اتاق بهتون بشه مطلع شید. چون هر اتاقی یه ساز و کار برای راهنمایی داره.
با انرژی مثبت وارد بازی بشید!
بی حوصله و خموده نباشید. اصلا اگه همین الانم بیحوصله اید و دارید دنبال آموزش اتاق فرار میگردید، پیشنهاد میکنیم ادامۀ این مطلب رو نخونید! این بازی واسه آدمایی ساخته شده که پر از انرژی مثبتن و دوست دارن واسه چند دقیقه خوش بگذرونن.
اگه قراره همش غُر بزنید و دید منفی داشته باشید نسبت به بازی، مطمئن باشید یدونه معما هم نمی تونید حل کنید. کام هم تیمی هاتونم تلخ میکنید. یادتون نره شما و بقیه دارید واسه یه هدف بازی میکنید، فرار! پس بخندید، با هم مهربون باشید و به هم کمک کنید.
دست و پاتونو گم نکنین!
چندتا نفس عمیق بکشید! یادمه اینو واسه امتحانای مدرسه هم میگفتن. ما هم اینجا واسه آموزش اتاق فرار میگیم. آرامش خودتونو حفظ کنید. وقتی استرس داشته باشید، ذهنتون قفل میشه و نمی تونید به پازلای توی اتاق فرار فکر کنید. اگه به یه اتاق فرار ترسناک رفتید و یه لحظه خیلی وحشت کردید، دوباره کنترل ذهنتون رو به دست بیارید.
تقسیم کار یادتون نره!
توی اتاق فرار خیلی پیش اومده که همۀ اعضای یه گروه واسه نیم ساعت خیره شدن به یه معما و هیچ کاری نکردن. این راهش نیس! معمولا توی هر اتاق چندتا معما وجود داره. پس تقسیم کار کنید. به گروههای دو یا سه نفری تقسیم شید. هر گروه روی یه معما کار کنه تا ذهنتون شلوغ نشه.
اینطوری خیال همه جمعه که به اندازۀ کافی داره به همهی پازلای حل نشده توجه میشه. هیچ معمایی فراموش نمیشه و کارها خیلی سریع تر پیش میره. در ضمن اگه نیاز به راهنمایی داشتید عذاب وجدان نمی گیرید که این معما رو با تقسیم کار میشد حل کرد. حتی میتونید فضای اتاق رو به چند قسمت تقسیم کنید. هر گروه رو به یکی اون قسمتها بفرستید تا بگردن دنبال سرنخ ها.
به حرف بقیه گوش بدید!
گروه شما وقتی برنده میشه که همه چی رو امتحان کنه! واسه همین وقتی هم تیمی تون یه ایدۀ عجیب ولی منطقی داشت، بهش گوش بدید و امتحانش کنید. حتی اگه درست هم نباشه، مطمئنا شما رو یه قدم به حل معما نزدیک کرده. فراموش نکنید برنده شدن توی بازی اتاق فرار بستگی به این داره که گروه چطور سرنخها رو کنار هم میذاره.
سرنخهای استفاده شده رو فراموش کنید!
شاید مهم ترین نکته واسه آموزش اتاق فرار این باشه. سرنخ هایی که قبلا واسه باز کردن یه قفل به کار اومدن، دیگه کاربردی نیستن. واسه حل یه معمای جدید، باید سرنخهای جدیدی هم پیدا کنید.
اگه از صفحات یه کتاب رمز عددی یه قفل رو پیدا کردید، هم کتاب و هم اون قفل رو فراموش کنید. برید سراغ معماهای جدیدی که جلوتون قرار میگیره. حرکت رو به جلو خیلی مهمه.
خوب بگردید!
تا حالا شده موبایلتونو گم کنید؟ دیدید چطور زمین و زمانو به هم میدوزید که پیداش کنید؟ توی اتاق فرار هم باید همینجوری دنبال سرنخ بگردید. هیچ جایی رو از قلم نندازید. اکثر سرنخهای اسکیپ روم توی همچین جاهایی هستن:
- بالای قفسه کتابخونه
- وسایل روی تاقچه ها
- لابلای کتابها یا نقشه ها
- جیب لباس هایی که توی اتاق آویزونه
- تابلوها یا پوسترای روی دیوار
- و…
از یه سری چیزا چشم پوشی کنید!
توی اسکیپ روم نباید به یه سری چیزا توجه زیادی کنید. وقتی با یه کتابخونه مواجه میشید قرار نیست کل کتاب هارو بردارید و صفحه به صفحه چک کنید. این واضحه که نباید کاری به دوربین ها، پریزهای برق یا دیوار اتاق داشته باشید.
توی بررسی وسائل و دکور اتاق، به مسیر بازی و سرنخها توجه کنید. خیلی وقتها ممکنه نکات انحرافی توی بازی طراحی شده باشه که حواستون رو از مسیر اصلی معماها پرت کنه. مراقب اونها باشید.
حدس بزنید!
خیلی هم منطقی عمل نکنید. ذهنتون رو باز بذارید. همیشه وقتی گروه حدس هایی رو دربارۀ یه معما امتحان میکنه، خود بازی بهش فیدبک میده؛ که آیا حدسش درسته یا غلط. وقتایی که واسه پیدا کردن رمز یه قفل عددی 4 رقمی، 3 تاش رو پیدا کردید؛ وقت رو تلف نکنید. چهارمی رو حدس بزنید و قفلو باز کنید. آموزش اتاق فرار داره اینو بهت میگه !
با قفلها درست کار کنید!
توی بازی اتاق فرار بارها پیش اومده کسی که مسئول باز کردن قفل هاست، نمی تونه درست با قفلها کار کنه. گروه رمز درست رو پیدا کرده اما اون شخص گردونۀ قفل رو درست نمی چرخونه. و مدام پیام میاد که رمز اشتباه است! از اینکه درست دارید رمزهارو میزنید اطمینان حاصل کنین!
نیروی اضافی به کارتون نمیاد!
توی بازی اسکیپ روم قرار نیست چیزی رو با زور بشکنید. قرار نیست همه جمع شید و یه در رو هل بدید تا باز شه. فراموش نکنید که شما فقط و فقط باید فکر کنید و حدس بزنید. نیروی اضافی اصلا به کارتون نمیاد.
سرنخ هارو فریاد بزنید!
یکی از نکات مهم آموزش اتاق فرار اینه که : شما نیومدید شطرنج بازی کنید. توی اتاق فرار باید صحبت کنید. ارتباط برقرار کنید. وقتی یه سرنخ پیدا کردید، اونو پیش خودتون نگه ندارید که بعدا بقیه بگن فلانی چقدر باهوشه! سریع یافته هاتون رو به همه اطلاع بدید.
معماهای اتاق فرار با کنار هم قرار گرفتن سرنخها حل میشن. ممکنه چیزی که شما پیدا کردید و چیزی که هم تیمی تون پیدا کرده مکمل هم باشن. بنابراین لازمه سرنخ هارو با قدرت هرچه تمام تر فریاد بزنید!
حواستون به زمان باشه!
یک ساعت توی اسکیپ روم خیلی زود میگذره. حتما شده که ساعت 7 شب یه بازی کامپیوتری رو شروع کنید و یهو ببنید ساعت 2 نصفه شبه! اینجا هم همینه. توی اتاق فرار هم شما دارید ماجراجویی میکنید و هیجان زیادی دارید. واسه همین زمان زود میگذره.
حواستون باشه زمان زیادی رو برای یه معما نذارید. اگه دیدید واقعا گروه نمی تونه سرنخی پیدا کنه، تقاضای راهنمایی کنید. اگه فراموش کنید راهنمایی جزوی از بازیه، زمان رو از دست میدید. احتمالا اگه شما تازه کار باشید نمی تونید بدونید راهنمایی برنده شید.
و صحبت پایانی…
این نکاتی که برای آموزش اتاق فرار توی این مطلب مطرح شد، همگی اهمیت زیادی دارن. اما اگه گفتید بهترین آموزش اتاق فرار چیه؟ تجربه کردنش!
خوش بگذرونید! کلید موفقیت همینه. نه فقط توی اتاق فرار، توی همه چی! یادتون نره اسکیپ روم یه فضا واسه سرگرمیه و اصلا نباید باعث کدورت بین شما و دوستاتون بشه. در ضمن، انقدر توی طول بازی از باختن نترسید. درسته که هدف فرار کردن از اتاقه، اما هدفِ خیلی خیلی اصلی تر، خوش گذروندن با خانواده یا دوستاتونه.
اگه دوست دارید بدونید چطور باید توی بازی اتاق فرار حرفه ای شید. همین الان دوستاتونو جمع کنید و یه سر به اسکیپ روم ترسناک و مهیج ما بزنید. به هر حال، شنیدن کِی بُوَد مانند دیدن؟
.
منابع:
.https://xescaperoom.ir