برای اکثر افراد اولین روز رانندگی هم خیلی جذاب و سرگرم کننده است و هم ممکنه پر از چالش باشه .
اما در آخر این روز شما حس بسیار خوبی خواهید داشت و خوشحال خواهید بود از اینکه به این ورزش جذاب علاقه مند شده اید .
ولی باید توجه داشت روزهای اولیه آموزش بسیار ریسک خطر بالایی هم دارد و باید تمام موارد ایمنی از همان ابتدا رعایت شود.
برای یک سواری خوب و لذت بخش باید اول اطلاعاتتون رو در مورد موتور چهارچرخ خودتون بالا ببرید و محل مناسبی برای تمرین انتخاب کنید.
همیشه به خاطر داشته باشید که موتور چهارچرخ برای رانندگی خارج از جاده طراحی شده و هرگز در جادههای آسفالته و سنگ فرش رانندگی نکنید .
در این حالت ممکن است بخاطر عدم دید کافی دیگر رانندگان وسایل نقلیه نسبت به شما ، دچار حادثه شوید .
انواع موتور چهار چرخ
این موتورها بر اساس نوع طراحی و استفاده ای که از آنها میشود، به چهار نوع تقسیم خواهند شد:
1- موتورهای همه کاره
یکی از محبوبترین انواع موتور چهار چرخ برای اکثر علاقمندان به این وسیله مهیج، همین رده از چهارچرخ هاست. UTILITY ATVها پرفروشترین نوع در بین سایر هم نوعان خود میباشد.
دلیل اصلی محبوبیتش نیز در اسم خود این وسیله نقلیه قرار گرفته است.
مشخصات موتور چهارچرخ همه کاره
برای آن که UTILITY ATVها بتوانند به این محبوبیت برسند، طراحان این دستگاهها امتیازهای ویژهای برای این وسایل نقلیه تدارک دیدهاند.
قدرت بالای موتور، قابلیت حمل بار، کمتر شدن تعلیق ماشین، وجود دو دیفرانسیل و 4 چرخ متحرک، سیستم انتقال قدرتِ میل گاردان، قابلیت نصب تجهیزات آفرودی مثل وینچ از مشخصات این نوع وسایل نقلیه است.
کاربرد موتور چهار چرخ همه کاره
همه کاره بودن این وسیله باعث شده بتواند در اکثر محیطهای طبیعی مورد استفاده قرار بگیرد. از کاربردهای موتورهای چهارچرخ میتوان به انجام امور مختلف در مزارع، رسیدگی به امور در دامداریها، انتقال تنههای درخت در محیطهای چوببری، کمک به حمل تجهیزات در طبیعت گردی و انتقال ملزومات کمپینگ نام برد.
البته به خاطر امکان عبور این وسیله نقلیه از موانع و مسیرهای صعب العبور، نیروهای نظامی و ارتشها نیز از این وسیله بیبهره نماندهاند. همچنین همه کاره بودن این وسیله باعث میشود تا آفرود بازان نیز از طرفداران پروپاقرص این موتور جذاب باشند. اگر به آفرود علاقمندید و از عاشقان ماشین سواری در کوه، کویر، بیایان و خارج از شهر هستید، پ
از سوی دیگر نیروهای پلیس برای گشت زنی و انجام عملیات خود در مناطق کوهستانی، موتورهای چهار چرخی را بنا به نیاز خود استفاده میکنند.
در مناطق سردسیر از این موتورها، به عنوان ماشین برف روب نیز بهره میبرند. همچنین آتش نشانان برای اطفاء حریق و دسترسی به مناطق صعب العبور از موتورهای چهارچرخ آتش نشان کمک میگیرند.نوع امدادی این وسیله نیز جهت استفاده امداد گران و پزشکان به عنوان خودروی امدادی در کمپهای مختلف کاربرد دارد.
2- موتورهای چهار چرخ ورزشی
این نوع از موتورها که آنها را Sport ATV هم مینامند، برخلاف همه کارهها از سیستم تعلیق بسیار بالا و قویای بهره مند هستند. این موتورهای ورزشی در پرشها و انجام حرکات نمایشی به خوبی عرضه اندام میکنند، زیرا که اکثر آنها دارای وزن سبک و شتاب بسیار بالایی هستند.
چرخهای جلویی این چهارچرخها نسبت به عضو دیگر این خانواده یعنی همه کارهها بسیار نازکتر و کوچکتر هستند.از دیگر ویژگیهای این رده، میتوان به دستی بودن دندهها یا به قولی دیگر غیر اتوماتیک بودن آنها اشاره کرد.
3- موتورهای چهار چرخ بچگانه
یکی دیگر از انواع موتور چهار چرخ، موتورهای کوچک و بچگانه است که آنها را Youth ATV نیز مینامند و دارای امکانات خاصی برای مصرف کنندگانش است.
این موتورها با حجم موتور پایین تر از 125 سیسی مخصوص کودکان و نوجوانان ساخته شده است. البته طراحان و سازندگان این رده چهارچرخها، از قدرت و به تبع آن سرعت کمتری در ساخت آنها بهره بردهاند.
اول ایمنی، بعد سواری
قبل از استفاده از هر وسیله نقلیه بایستی از امنیت و سالم بودن آن، اطمینان حاصل کنید. پس از آشنایی کامل با اجزای تشکیل دهنده یک موتور چهار چرخ، لازم است قبل از حرکت سالم بودن تمام قطعات و اجزای آن را چک کنیم.
چرخ و لاستیک
برای سلامت و اصطحکاک هر چه کمتر چرخها لازم است که همیشه باد لاستیک موتور چهار چرخ، بر اساس مقدار توصیه شده در دفترچه راهنمای آن باشد.
همچنین اطمینان حاصل پیدا کردن از محکم بسته شدن پیچهای چرخ ها، یکی از عوامل جلوگیری از بروز حوادث ناگهانی خواهد بود. برای بررسی این مورد میتوانید با دستان خود، از بالا به عقب و جلوی موتور چهارچرخ تان فشار وارد کنید تا متوجه هر گونه لقی در اتصالات چرخهای خود شوید.
کنترل اهرم ها
بایستی قبل از استارت زدن این موارد را نیز بررسی کنید. اهرم دنده که نباید زیادی بالا یا پایین باشد. مورد بعدی ترمزها هستند. ترمزهای موتور چهارچرخ یکی از مهمترین اجزا در جلوگیری از بروز حوادث است. اهرم گاز نیز باید به صورت کاملا نرم و بدون هیچ خللی حرکت کند. فرمان موتور چهار چرخ نیز قسمت بسیار حساسی است که باید به راحتی بتوان آن را به هر دو سمت خم کرد.
بررسی کلید و چراغ چهار چرخ
قبل از شروع رانندگی موتور چهارچرخ تان بایستی از سالم بودن کلید روشن و خاموش، کلید خاموش کردن اضطراری، تمیزی و سالم بودن چراغ ها، گیج روغن و بنزین کافی اطمینان حاصل کنید.
مسیرهای چهار چرخ سواری
جهت داشتن یک سواری خوب، ابتدا باید مسیرهای مناسب را بر اساس قدرت موتور چهارچرخ تان انتخاب کنید. مسیر انتخابی تان نباید دارای موانع زیاد و شیب زیاد باشد.
نیاز دیگر هر راکبی قدرت مسیرخوانی است. یک راننده خوب باید قبل از روبرو شدن با موانع آنها بررسی کرده باشد. در ضمن همیشه سرعت خود را بر اساس موانعی که جلوی تان قرار دارد و دیدی که نسبت به مسیر تان دارید انتخاب کنید.
تپههای ماسه ای
حتی قدم زدن بر روی ماسه بسیار آرامش بخش و مفرح است. حال تصور کنید با یک وسیله نقلیه مهیج، روی این تپههای دل ربا، رانندگی کنید.
اما جهت استفاده هر چه بیشتر از سواری در این زمینها باید مواردی را رعایت کنید.
جهت بهتر دیده شدن از آنتن و پرچم متصل به آن استفاده کنید. از رفتن بر روی ماسههای خیس و گیاهان اجتناب کنید. جهت حفظ ایمنی، به لبه تپههای شنی و سطوحی با شیب بیش از حد توجه کنید. همچنین وقتی ظهرها که آفتاب بالای سرتان است رانندگی میکنید، کوتاه شدن سایه ها، تشخیص زاویه هی تپههای ماسه ای را سخت میکند.
چهارچرخ سواری در گل و لای
موتور چهار چرخ در اصل برای همین محیطها ساخته شده است. جهت تامین امنیت خود و سیله نقلیه تان بهتر است این نکات را به خاطر داشته باشید.
در عبور کردن از رودخانههای خروشان یا آنهایی که عمق شان بیش از حد تحمل موتور چهار چرخ تان است، اجتناب کنید. موانع زیر آب نیز اهمیت بالایی دارند. برای عبور از آنها بایستی به گونه ای روی موتورتان قرار بگیرید که هر لحظه بتوانید وزن خود را جهت حفظ تعادل انتقال دهید.
البته بعد از خروج آب جاپایی تان لیز میشود و بایستی سالم بودن ترمز هایتان را نیز امتحان کنید.
چهار چرخ سواری در برف
نکته اصلی سواری کردن در برف، رانندگی در راههای پاک شده از برف یا بر روی برف کوبیده شده است. توجه داشته باشید که رانندگی بر روی برف نرم برای هر موتوری میتواند خطرناک باشد.
شروع چهار چرخ سواری
قبل از شروع این نکته را فراموش نکنید. یک راننده خوب راننده ای است که بعد از خروجش از طبیعت نه تنها اثری از شما در آنجا باقی نمانده باشد، بلکه آنجا زیباتر یا تمیزتر شده باشد.
استارت
پس از خواندن دفترچه راهنمای موتورتان، بایستی با مکان و نحوه کارکرد دکمه استارت آشنا شده باشید.
پس از خلاص کردن دنده و یا قرار دادن آن در حالت پارک، ترمز پارک را فعال کنید. این کار باعث میشود که بعد از استارت کنترل موتورتان از دست تان خارج نشود.
شیر بنزین را درحالت باز بودن قرا دهید. در صورت سرد بودن هوا، میتوانید از ساسات استفاده کنید.
حال میتوانید با خیال راحت کلید استارت را فشار داده و موتور را روشن کنید. البته باید یادتان باشد بعد از گرم شدن موتور، ساسات را غیر فعال کنید.
نحوه صحیح قرار گرفتن روی موتور چهار چرخ
برای گرفتن یک سواری خوب، لازم است به خوبی سوار چهار چرخ تان شده باشید.
در بحث نحوه نشستن بر چهار چرخ ما دو نکته اصلی داریم. اول آن که به گونه ای روی زین قرار بگیرید که به تمام دکمهها و اهرمها دسترسی داشته باشید. دوم آنکه بتوانید در مواقع لازم وزن خود را به هر نقطه ای که خواستید انتقال دهید.
برای قرارگیری مناسب این موارد را رعایت کنید. سر و صورت را بالا نگه داشته و به جلو نگاه کنید. آرنجهای تان به سمت بیرون موتور خم شده باشند. انگشتان تان بر روی فرمان باشد. کل پای تان ( هم پنجه و هم پاشنه) به طور کامل روی رکاب باشد.
حرکت کردن با موتور چهار چرخ
پس از اطمینان از گرم شدن موتور، به دنده یک بروید و با رها ساختن تدریجی کلاچ حرکت تان را شروع کنید.
چهار چرخهای اتوماتیک برای عوض کردن دنده نیاز به اقدام خاصی ندارند. ولی راکبهای چهار چرخهای دنده ای باید نکاتی را رعایت کنند.
با صدای موتور خود آشنا شوید تا لحظه صحیح تعویض دنده را متوجه شوید. همچنین باید با کلاچ موتور تان هم آشنا شوید تا از خاموش شدن ناگهانی موتور تان جلوگیر کنید.
ترمز در موتورهای چهارچرخ
موتورهای چهار چرخ دارای دو نوع سیستم ترمزگیری هستند. ترمزهای مجزای جلو و عقب و ترمزهای مرتبط و همزمان، دو دسته اصلی هستند.
در هنگام گرفتن ترمز موتور خود میتوانید با رها کردن گاز و کاهش دادن دنده، ترمزگیری راحت تری داشته باشید. سعی کنید پدال ترمز را به آرامی فشار دهید و در هنگام ترمز گیری در پیچها کاملا مراقب باشید. همچین هنگام پایین آمدن از تپهها از ترمزگیری به مدت طولانی به شدت خودداری کنید.
دور زدن با موتور چهار چرخ
در زمان دور زدن با چهارچرخ مهم ترین نکته انتقال وزن بدن است. همیشه باید وزن تان را به داخل پیچ و جلوی خود انتقال دهید. هر چقدر هم بخواهید سریع تر دور بزنید بایستی وزن بیشتری را به داخل پیچ انتقال دهید. برای انتقال وزن بیشتر بایستی نشیمن گاه خود را به طور کامل به داخل حرکت دهید.
نکته دیگر آن است که در زمان طی کردن پیچ باید به داخل پیچ نگاه کنید، تا تمرکز تان به طور کامل حاصل گردد.
البته این توصیهها برای طی کردن پیچها در سرعتهای کم یا متوسط است. طی کردن پیچها در سرعتهای بالا قواعد متفاوتی دارد.
به نکات زیر نیز توجه کنید :
- هندلینگ یا کنترل فرمان در موتورهای مختلف بسته به تجهیزات و نوع طراحی متفاوت است .
- اکثر موتورهای چهارچرخ ترمز جلو و عقب مجزا دارند اما در برخی نمونهها این دو ترمز با هم مرتبط میباشد لذا پیش از رانندگی از روشهای صحیح توقف با موتور خود مطلع شوید.
- موتورهای چهارچرخ با انواع سیستم استارت در بازار موجود است.
- موتورهای چهارچرخ هوا خنک و روغن خنک در بازار موجود است .
- بعضی موتورهای چهارچرخ دارای دنده دستی ، بعضی پایی ، بعضی با کلاچ اتوماتیک و برخی با سیستم تعویض دنده کاملا اتوماتیک طراحی شده اند.
- بعضی از موتورهای چهارچرخ دارای حالت دنده عقب میباشند.
- برخی از موتورهای چهارچرخ دو چرخ متحرک و بعضی چهارچرخ متحرک میباشند.
- بعضی از موتورهای چهارچرخ از سیستم انتقال قدرت زنجیر و خورشیدی بهره میبرند و بعضی از سیستم انتقال تسمه و سیستم گاردانی .
- اکثر موتورهای چهارچرخ دارای اهرم گاز هستند که با انگشت شصت دست راست کنترل میشود و در موارد نادری به صورت موتورسیلکت و چرخشی میباشد .
- اکثر موتورهای چهارچرخ مخصوص سواری یک نفر است و در برخی مدلهای راننده و یک همراه میتوانند سوار بر موتور شوند.
.
منابع:
.https://funzi.co
.http://atv4charkh.ir
.https://kishtafrihat.ir