آموزش پرتاب صحیح دارت
اگر قصد دارید در دارت پیشرفت کرده و هر روز بهتر از قبل شوید و به دنبال چگونگی شروع بازی هستید تا زودتر تمرین کنید، با ما همراه شوید.
10 نکته مهم در پرتاب و نشانه گیری دارت
برای بهبود دقت دارت و استفاده از اصول حرفه ای و سطح بالا نکات مهارتی و اصولی زیر را دنبال کنید و به صورت کاربردی بازی دارت را انجام دهید.
1. با یک هدف تمرین کنید.
مهم نیست در چه فعالیتی در حال تلاش هستید، تمرین مستمر تنها راه واقعی برای پیشرفت در هر زمینه ای است. جمله ای معروف وجود دارد که میگوید:« استاد بیش از آنچه یک مبتدی حتی برای آن تلاش نکرده است، بارها شکست خورده است.» آموزش دارت برای بهبود بازی خود را با تمرینات مدوام تا رسیدن به هدف ادامه دهید. پرتاب دارت به سمت تخته دارت بدون هدف مشخص، اتلاف وقت و انرژی است. پس هدفمند و کارآمد تمرین کنید.
2. ثابت بمانید.
با تعیین هدف تمرینی خود به یک نظم و انضباط رسیده و به روشی کاربردی تمرین دارت کنید. مثلا با هدف گیری سیستماتیک به سمت تریپل 20 دقت خود را بالا برده و چارچوبی نسبی برای پیشرفت اندازه گیری قدرت و دقت هدف پیدا کنید. یا فقط تمرین پرتاب دوبل را مصرانه انجام دهید. بر روی یک سبک بازی خاص تمرکز کنید، ثابت بمانید و همان را مدوام تمرین کنید تا حرفه ای شوید.
3. متغیرها را حذف کنید.
هر چیزی که در تمرین و امتیازگیری باعث آشفتگی ذهنتان میشود حذف کنید. اگر با یک روال درست تمرین کنید به سبک بازی مناسبی که با شما مطابقت دارد، میرسید. سازگاری به تلاش و تعهد قابل توجهی نیاز دارد. پس در یک مسیر ثابت ساعتها تمرین و پرتاب به سمت امتیازات خاص صفحه دارت را انجام دهید.
4. در برابر بازیکنان بهتر بازی کنید.
شاید این مورد برای افراد عاقلانه به نظر نیاید ولی تجربه نشان داده که اگر میخواهید به عنوان یک بازیکن دارت پیشرفت کنید، باید با افرادی قوی تر و حرفه ای تر از خودتان رقابت کنید که قصد شکست شما را دارند. بدین طریق فرصت شناخت نحوه بازی همان افراد را پیدا میکنید و میتوانید از نظر مکانیکی و استراتژیک سبک بازی آنها را مورد بررسی قرار دهید. همچنین وقتی شکست میخورید، تجربه خارج شدن از آن اشتباه را پیدا کرده و زودتر پیشرفت میکنید.
5. جایگاه خود را حفظ کنید.
فیزیک و مکانیک پرتاب دارت به ما میگوید که یکی از مهم ترین جنبههای تسلط بر این بازی این است که بدن هنگام پرتاب دارت و رها شدن از دست کاملا بیحرکت باشد. فقط باید بازو و مچ حرکت کند تا اطمینان حاصل شود که دارت دقیق ترین و کارآمدترین مسیر خود را در هوا طی کرده و به هدف اصابت میکند. موضع گیری بازیکن باید راحت و در آرامش باشد تا پس از چندین بار پرتاب دارت حس خستگی غالب نشود. پس از هدف گیری صحیح هرگونه حرکت اضافی در قسمت بالای بدن و شانه ها، موقعیت فرد را تکان داده و مسیر برنامه ریزی شده را تغییر میدهد.
6. مسیر صحیح را دنبال کنید.
پرتاب دارت بهینه و بدون نقص را میتوان در سه مرحله توصیف کرد:
موقعیت A: وقتی است که آرنج خم شده و ساعد و بازو در حالت عمود بر هم هستند. در این موقعیت دارت کمی به سمت بالا چرخانده میشود.
موقعیت B: به مرحله بازگردانی اشاره دارد. که در آن دست برای آماده سازی جهت پرتاب دارت به سمت عقب میرود.
موقعیت C: به مرحله کشش دست و در نهایت آزاد شدن دارت به سمت هدف اشاره دارد.
ترفند محل قرار گرفتن مچ دست در انتهای کشش را کاملا مد نظر داشته باشید. ضربه مچ دست در انتهای پرتاب باعث افزایش شتاب در دارت میشود و به آن، هنگام حرکت در هوا و در مسیر مشخص، ثبات بیشتری میدهد. در ضمن، در انتهای حرکت مطمئن شوید که انگشتان به سمت پایین هستند.
7. با انواع شافتها و فلایتهای مختلف تمرین کنید.
هر کسی که زمان قابل توجهی درگیر بازی دارت باشد، با طیف گسترده ای از طول شافت دارت و طرحهای فلایت آشنا خواهد شد. با آزمایش ترکیبات مختلف شافت و فلایت، به طور بالقوه میتوانید شرایط بازی خود را برای عملکرد بهتر تنظیم کنید. هر یک از این دو عامل شافت و فلایت، بر پرتاب دارت موثر بوده و میتوانند به طور چشمگیری بر توانایی بازیکن در پرتاب دقیق و مداوم تأثیر بگذارند.
فلایت دارت، تثبیت آیرودینامیکی دارت را در هنگام پرواز ایجاد میکند. مدلهای سایز بزرگتر فلایت باعث میشود بازیکن کنترل پرتاب بیشتری داشته باشد، در حالی که فلایتهای کوچکتر پرتابهای تندتر و سریع تری را ارائه میدهند. به همین ترتیب، طول شافت یا بدنه دارت میتواند درجههای مختلفی از ثبات و سرعت را از طریق هوا فراهم کند.
8. در یک برنامه آنلاین گلزنی دارت سرمایه گذاری کنید.
چندین ابزار دیجیتالی وجود دارند که تمرین و نمره دهی را تسهیل میکنند. این محصولات به بازیکن کمک میکنند تا امتیازش را حفظ کرده و از همه مهمتر، پیشرفت را با کارآیی بیشتری دنبال کند. پرتاب دارت بدون هدف، رشد معکوس برای یک بازیکن است. ردیابهای نمره دیجیتال میتوانند چارچوبی را برای رشد در اختیار شما قرار دهند. به عنوان مثال، گزارشهای آماری دقیق مربوط به بازیها و عملکرد بازیکن را ذخیره کرده و یک نمای کلی و دقیق در مورد نحوه پیشرفت و اینکه کدام یک از جنبههای بازی فرد نیاز به تمرین بیشتر دارد را ارائه میدهد. حتی میتوان در برابر مربیان هوش مصنوعی نیز رقابت کرد. برای بهبود بازی ، به تمام ابزارهای موجود و در دسترس نیاز است و این برنامههای ردیاب یک ابزار مکمل خارق العاده برای ضبط امتیازات، مسابقات و افزایش تجربه کلی هستند.
9. به طور منظم بازی کنید.
داشتن همه وسایل کامل و مجهز، کافی نیست. برای یک بازیکن عالی شدن نیاز به تمرینات منظم است. در غیر این صورت بازی، سریع به سمت سراشیبی حرکت میکند. چند بار بازی در هفته دقت را به طرز چشمگیری بهبود میبخشد و حافظه عضلانی تقویت میشود. نیازی به بازیهای طولانی به سبک مسابقات نیست. فقط یک سری دارت را بردارید و یک بازی سریع از Around The Clock یا Chase The Dragon بازی کنید. اگر میخواهید بهتر شوید، بیشتر اوقات تمرین کنید.
10. با دارت ذهن را تسخیر کنید.
بازی دارت یک بازی ذهنی و مهارت است. این مورد، اغلب توسط تازه واردان و پیشکسوتان به طور یکسان نادیده گرفته میشود. برای یک بازی بهتر، باید تمرکز و اعتماد به نفس را بهبود بخشید. در حالی که استفاده گسترده از اینترنت ذهن افراد را تکه تکه کرده است، دارت منبع عالی از اطلاعات و روش هایی برای بهبود یکپارچگی ذهنی است. برخی از تکنیکهای توصیه شده برای شروع بازی دارت شامل مراقبه، تمرینات تنفسی و حتی مطالعه است. تقویت جنبههای ذهنی بازی در آماده سازی بازیکن برای رقابتهای پرتنش، شگفتی ایجاد کرده و با از بین بردن استرس نیمی از نبرد با موفقیت طی شده است.
فاصلههای قانونی و نصب دارت روی دیوار
♦ تخته به گونه ای قرار گرفته است که وسط نقطه مرکزی آن 1.73 متر (5 فوت ، 8 اینچ) بالاتر از سطح زمین باشد.
♦ بازیکنان باید پشت یک بلوک افقی برجسته به نام اوچه(okky) با ارتفاع 38 میلی متر (1و1/2 اینچ) بایستند، اگرچه هر علامتی روی زمین حتی یک خط صاف که «throw line» نامیده میشود هم برای بازیهای معمولی قابل قبول است.
♦ قسمت جلوی اوچه باید 2.37 متر (7 فوت ، 9 و 1/4 اینچ) از قسمت جلوی تخته فاصله داشته باشد.
♦ اگر از نقطه مرکزی صفحه دارت تا خط اوچه یک خط اریب بکشیم باید این فاصله به اندازه 2.93 سانتیمتر باشد.
طریقه پرتاب صحیح دارت
گرم کردن قبل از شروع دارت به اندازه هر ورزش دیگری اهمیت دارد. روال ویژه گرم شدن قبل از شروع بازی اصلی به بالا بردن اعتماد به نفس فرد کمک میکند. تنفس عمیق داشته باشید تا استرسها خارج شود، چندین پرتاب صحیح داشته باشید تا عضلات دست و بازو به کار بیفتد. بازیکن ثابت و با امتیاز بالا، احتمالاً برنده یک بازی است پس در دارت واقعاً خوب عمل کنید. برای شروع تمرینات تریپل 20، 19، 18 و نقطه بول را ضرورتا در دستور کار خود قرار دهید و توصیه خوب این است که 301 و 501 را در ابتدای کار تمرین نکنید.
در هر تمرین سعی کنید حداقل 20 امتیاز از بار قبل خود بیشتر به سمت هدف بزنید زیرا اگر در یک مسابقه بتوانید 20 یا بیشتر از حریف خود امتیاز کسب کنید، در پایان بازی یک برتری بزرگ خواهید داشت. برای تمرینات دوبل از یک استراتژی خوب استفاده کنید تا موجب بهبود دقت شما شود زیرا در یک بازی 501 حتی اگر جلوتر از همه باشید، با دوبل از دست رفته در نهایت بازنده خواهید بود.
اجزای تشکیل دهنده دارت چیست؟
تیرهای دارت استاندارد از 4 قسمت اصلی: بارل، شافت، فلایت و پوینت تشکیل شده است. پوینت یا همان نوک پیکان تیر دارت که قسمت تلاقی با تخته دارت است معمولا در اندازههای 32 یا 41 میلیمتری ساخته میشوند. که در صورت خراب شدن قابل تعویض هستند. قسمتهای انتهایی تیر یعنی شافت و فلایت در اندازههای کوتاه و بلند وجود دارند که بازیکن بنا به سبک بازی خود میتواند آنها را نیز تعویض کند. این دو قسمت در اجزای تیر دارت در نوع و کیفیت پرتاب بازیکن تاثیرگذار هستند. یکی از مهم ترین قسمتهای تیر دارت بارل است که تعیین کننده کیفیت دارت است. بارل در جنسهای مختلف ساخته میشود که بنا به جنسی که دارد وزن آن نیز متفاوت است. اصولا وزن بَرِل از حداقل 18 گرم تا 45 گرم متغیر بوده که بنا به نیاز بازیکن انتخاب میشود.
تا کنون معمولاً بیشترین طراحی تخته دارت امروزه “clock” یا “triple” است و این تنها تخته ای است که در این دستورالعملها در نظر گرفته خواهد شد. یک تخته خوب باید از الیاف گیاهی تهیه شود. الگوی تخته با سیم و رنگ مشخص میشود که شامل 82 قسمت است و 62 بخش آن امتیازات ویژه دارد و از یک تا 20 به شکل ظاهرا تصادفی شماره گذاری شده است. در مرکز آن یک دایره سیاه کوچک هست که خال “bull” نامیده میشود و 50 امتیاز دارد. در اطراف آن یک حلقه قرمز نازک به نام حلقه 25 وجود دارد. بخشهای مشخص شده از این صفحه دارت توسط حلقه “triple” تقریباً تا نصف تخته و حلقه “double” جدا شده است که لبه دایره را مشخص میکند. بنابراین، به عنوان مثال، اگر یک دارت در قطعه ای با نمره 14 فرود آید و در داخل حلقه سه گانه باشد ، “تریپل 14” امتیاز محسوب میگردد.
طریقه ایستادن در هنگام پرتاب دارت
قانون مشخص شده ای برای نحوه ایستادن پشت خط تعیین نشده است. موقعیت قرارگیری پاها پشت خط « throw» هنگام پرتاب دارت « stance» گفته میشود که سه حالت دارد:
موضع میانه (سبک متوسط) : (Middle stance (Medium style
به صورت مورب نسبت به خط اوچه بایستید که این استاندارد ترین موضع است. همچنین یک فرم متعادل برای تنظیم موقعیت پاها و نحوه قرارگیری مرکز ثقل است و هدف گیری را آسان میکند. زاویه هر بار ممکن است تغییر کند، بنابراین سعی کنید همیشه موضع یکسانی داشته باشید.
موضع بسته (سبک جانبی) : (Closed stance (Side style
کاملاً پهلو به پهلوی خط اوچه بایستید. این حالت موضع گیری جانبی کمک میکند تا هر بار یک زاویه و یک وضعیت یکسان داشته باشید. مراقب باشید وزن زیادی روی پای مجاور خط قرار ندهید، زیرا باعث میشود پای عقب از زمین خارج شود و بدن ثبات خود را از دست بدهد.
موضع باز (موقعیت روبرو) : (Open stance (Front positioning
رو به روی تخته دارت صاف با هر دو پا کنار هم بایستید. این موضع گیری آسان است ولی از آنجا که نمی توانید به جلو خم شوید، آزادی شما از تخته فاصله بیشتری خواهد داشت. بازیکنان زیادی از این موضع گیری استفاده نمی کنند.
البته ایستادن 45 درجه بهترین حالت ممکن برای گرفتن امتیازات بیشتر در بازی دارت است.
امتداد وسط صفحه دارت نیز بهترین مکان قرارگیری دست پرتاب دارت میباشد. پایی که تیر دارت در سمت دست پرتاب کننده قرار دارد، باید جلو گذاشته شود و وزن بازیکن بر روی آن قرار بگیرد. پای مخالف عقب تر و روی پنجه بوده به طوری که تعادل بازیکن را حفظ کند.
* ایستادن روی خط پرتاب درست است. اما مراقب باشید از خط مشخص شده، پا را فراتر نگذارید!
طریقه گرفتن دارت در هنگام پرتاب
برای گرفتن صحیح دارت در دست باید انگشت اشاره خود را روی قسمت بارل تیر دارت قرار داده و با انگشت شست از وضعیت آن حمایت کنید، از یه یا دو انگشت میانی برای راحت تر نگه داشتن تیر میتوانید کمک بگیرید. سپس ساعد را بر بازو عمود کرده به سمت عقب ببرید و پس از هدف گیری در یک مسیر قوسی تیر را پرتاب کنید. کشیده شدن دست به سمت تخته دارت تا زمان رهایی تیر باید ادامه داشته باشد. در مراحل پرتاب دارت از قدرت آرنج و مچ دست باید استفاده شود تا دقت افزایش یافته و پرتابی بهینه انجام گیرد.
محبوب ترین باز یهای دارت
برخلاف بسیاری از بازیهای سنتی، دارت به اندازه کافی محبوب شده است که توسط ارگانهای بزرگ دولتی سازماندهی شود. از آنجا که این بازی از انگلستان سرچشمه گرفت، جای تعجب نیست که معتبرترین آنها سازمان دارت انگلیس است و در نتیجه قوانین BDO به عنوان راهنما مورد استفاده قرار میگیرد. در مواردی که تردیدی وجود دارد، قوانینی که مردم محلی از آن استفاده میکنند باید همیشه اعمال شوند. بازیهای 501 و 301 و کریکت و … بیشتر طرفدار داشته و محبوب ترند.
امتیازات دارت چگونه محاسبه میشود؟
با شناخت انواع بازیهای محبوب دارت و نحوه امتیازگیری آنها، سبک بازی مورد نظر خود را انتخاب کنید و همیشه تفریح و لذت و در نهایت رقابت را با هم ترکیب کنید. تا در کنار دستیابی به مهارت ورزشی و ذهنی، لحظات شادی بخشی را برای خود فراهم کرده باشید.
501 و 301
بیشتر مسابقات حرفه ای 501 بازی میشود زیرا که ساده ترین بازی دارت است. هدف در بازی 501 این است که یک بازیکن یا یک تیم، اولین نفری باشد که از مجموع 501 به صفر میرسد. هر بازیکن با نمره 501 شروع میکند و به نوبت 3 دارت را پرتاب میکند. پس از پرتاب سه دارت، بازیکن پرتاب کننده مجموع امتیاز را از کل امتیازات فعلی خود کم میکند تا به صفر برسد. نکته قابل توجه این است که در آخرین دارت پرتاب شده برای رسیدن به صفر، هر بازیکن باید با پرتاب یک دوبل کار را به پایان برساند. نقطه مرکزی نمره 50 ، حلقه بیرونی 25 و نمره یک دارت در حلقه دبل یا تریپل، نمره بخش را دو یا سه برابر میکند.
اگر بازیکنی امتیاز را به 1 کاهش دهد یا به زیر صفر برساند، آن دور بازی، بلافاصله پایان مییابد و امتیاز به همان چیزی که در ابتدای چرخش بود، برگردانده میشود. به عنوان مثال، اگر یک بازیکن 32 نفر دارد و اولین دارت 16 شود، دوم 15 شود، امتیاز به 32 باز میگردد. بنابراین در آخرین نوبت، پرتاب هر 3 دارت لازم نیست – بنابراین یک بازیکن میتواند با پرتاب دارت اول یا دوم پیروز شود. در حالی که اگر بازیکن از بین 45 نفر باقی بماند، باید 5 را تک کند، دوبل 20 بزند تا به برد برسد یا با یک ترکیب دیگر امتیازات آخرین دارت را برای دوبل فراهم میکند.
بازیکنی که یک دبل هدفمند را از دست بدهد، احتمالاً تک آن قسمت را به ثمر میرساند. بازیکنان خوب سعی میکنند، یک عدد قابل تکرار و قابل تجزیه مانند 24 یا ایده آل تر، 32 که دو برابر 16 است، کسب کنند. که این بسیار مزیت دارد زیرا برای کاهش امتیاز زوج نیازی به پرتاب هیچ دارت اضافی نیست. بعضی از افراد یک قانون بسیار غیر رسمی به نام “تقسیم 11” را بازی میکنند. این قانون میگوید که وقتی امتیاز به 1 کاهش یافت، بازیکن باید با پرتاب دارت بین دو عدد که عدد 11 را در لبه تخته تشکیل میدهد، بازی را به برد برساند که اینکار خیلی مشکل است.
301 دقیقاً به همان روش انجام میشود اما بازیکنان بازی را با امتیاز 301 شروع میکنند. بعضی از بازیها برای شروع و همچنین پایان به یک دبل احتیاج دارند. وقتی نمره به زیر 171 رسید، بازیکنان حرفه ای بر اعداد تسلط دارند تا هدف خود را در یک دور با 3 دارت مشخص کنند.
بازی هایی که در قالب Legs هستند، میتوانند با فرمت “Best of” انجام شوند. که به موجب آن، بازیکن یا تیمی که در یک بازی “Best of 11 Leg” شروع به بازی میکند باید شش لِگ کسب کند تا برنده مسابقه شود. بیشتر رویدادهای PDC در قالب Legs انجام میشوند.
سایر مسابقات در قالب Sets انجام میشوند، به این ترتیب بازیکنان باید قبل از ادعای مسابقه در بهترین مجموعههای 3 / 5 / 7 / 9 / 11/ 13 ، یک ست را با برنده شدن در بهترین حالت، پنج leg کسب کنند. مسابقات قهرمانی جهان PDC و جایزه بزرگ جهانی با استفاده از قالب Set با طول بازیهای مختلف در هر مسابقات انجام میشود.
دور ساعت
“Around the Clock” یک بازی محبوب دارت برای سرگرمی است. در این حالت، هر بازیکن به نوبت 3 دارت را پرتاب میکند و لازم است که یک دارت را در هر بخش پرتاب کند و تا زمانی که یک دارت با موفقیت به سمت هدف فعلی پرتاب نشود، نمی توانند بعدی را بزنند. دابل و تریپل نادیده گرفته میشود. اولین بازیکنی که همه اهداف را بزند با پیروزیهای تند و تیز کار را تمام کرده است.
کریکت
برای شروع این بازی دارت، بازیکنان سکه میاندازند تا تصمیم بگیرند چه کسی ابتدا دارت را پرتاب کند. رقابت آغاز میشود و در طول هر چرخش، بازیکن سعی میکند تا حد امکان 501 امتیاز به دست آورد. وقتی بازیکن باتینگ در یک نوبت بیش از 40 امتیاز کسب کند، تعداد امتیازات بالای 40 به امتیاز آن بازیکن اضافه میشود. مثلا، اگر بازیکن باتینگ 58 امتیاز کسب کند، 18 امتیاز اضافه تر به امتیاز بازیکنان اضافه میشود. بازیکن حریف بولینگ قلمداد میشود و هدف این بازیکن فقط آزار دهنده است. بازیکن بولینگ 2 ویکت برای گوزن و 1 ویکت برای حلقه 25 به ثمر میرساند. بازیکنان به نوبت میشوند تا زمانی که بازیکن بولینگ دارتی را پرتاب کند که ویکت دهم را به ثمر برساند. در آن مرحله، نقشها جابه جا میشوند. این بازی باید زمانی پایان یابد که هر دو بازیکن هر کدام دو بازه داشته باشند که در آن مرحله بازیکنی با بالاترین امتیاز برنده مسابقه است.
کیلر (killer)
این محبوب ترین بازی برای گروههای بزرگسال بوده که بسیار سرگرم کننده است. برای شروع، ترتیب بازی در نظر گرفته میشود و هر بازیکن یک دارت را با دست مخالف میاندازد (بازیکنان چپ دست راست میاندازند و بالعکس). به هر بازیکن تعداد مشخصی از لایو اختصاص داده شده است (معمولاً 5). بازیکنان شروع میکنند و به نوبت تعداد اختصاص یافته خود را هدف قرار میدهند. برای هر دارت که با آن ضربه میزنند یک لایو حساب میکنند، 2 لایو برای یک دابل و 3 لایو برای یک تریبل. هنگامی که یک بازیکن 5 لایو به دست آورد، آن بازیکن یک کیلر “قاتل” میشود تا زمانی که شخص دیگری یک یا چند لایو را از امتیاز او کسر کند. اگر یک بازیکن که باید بیش از 5 لایو بزند تا قاتل شود، بیش از حد شوت زد، امتیاز وی به همان تعداد اضافه که زده، کاهش مییابد. به عنوان مثال، اگر بازیکنی 4 لایو داشته باشد و در پرتاب بعدی 3 لایو به ثمر رساند، از 5 لایو دو امتیاز کسر شده و در واقع 3 لایو دارد. بازیکن قاتل میتواند به بازیکنان دیگر حمله کند و تعدادی از لایوهای رقیب را کاهش دهد و چنانچه بازیکنی زیر صفر برود کلا از بازی خارج میشود. بازیکن نهایی که باقی میماند برنده است.
* پرتابهای بدون امتیاز در بازیهای دارت
در موارد زیر هیچ امتیازی توسط بازیکن دارت کسب نمی شود:
- دارت به تخته دارت نرسد.
- اگر دارت در فلایت دارت قبلی گیر کند.
- اگر دارت در خارج از حلقه دوبل یا در خارج از نقطه قرار بگیرد.
- دارت پرتاب شده به دارت قبلی برخورد کند و روی تخته نشیند.
- دارت از تخته دارت بپرد و به زمین بیفتد. با این حال، بنا به تصمیم داور امتیازگیری ممکن است.
- اگر پای بازیکن از خط پرتاب بگذرد. در مسابقات رسمی، این مورد دقیقاً بررسی میشود.
.
منابع:
.https://static.etemaadonline.ir
.https://www.iransporter.com