کارتینگ یا مسابقه کارتینگ نوعی ورزش موتوری به حساب میآید که با خودروهای چرخباز با نام کارت انجام میشود؛ خودروهای 125 سی سی و 4چرخ کوچکی که چرخهای شان بیرون از بدنه و بیرون از گلگیرها قرار دارد. این ماشینها تنها در مسیرهای کارت سواری قابل استفاده هستند و فقط جنبه تفریحی و ورزشی دارند. کارتینگ به عنوان رشته «مادر» اتومبیلرانی شناخته میشود و نقش مهمی در آموزش شرکت کنندگان در مسابقات اتومبیلرانی دارد.
برای استفاده از این خودروها باید وارد پیستهای کارتینگ شوید که بر دو نوع هستند؛
کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) که در فضای بسته قرار دارد و کارتینگ باز که در فضای بیرون ساخته میشود. از نظر حرفه ای بودن نیز پیستهای کارتینگ دو نوع دارند:
پیستهای حرفه ای برای برگزاری مسابقات و جامهای بین المللی که با نظارت و قوانین سخت ایجاد میشوند.
پیستهای رِنتال با جنبه استفاده تفریحی / تجاری که با قوانین بسیار ساده تری ساخته میشوند.
چگونه کارتینگ سواری کنیم ؟ کارتینگ از آن دسته فعالیت هایی است که هر فردی در هر سن و سالی میتواند از آن لذت ببرد؛ با این حال به علت رقابتی بودن این ورزش و سرعت ماشینهای کارتینگ، احتمال وقوع تصادف و حادثه در این ورزش هم وجود دارد؛ اما با رعایت کردن نکات ایمنی در آموزش کارتینگ و در نظر گرفتن احتیاطهای لازم، احتمال بروز حادثه در این ورزش به حداقل میرسد.
از آنجایی که ماشینهای کارتینگ به صورتی طراحی میشوند که به زمین نزدیک هستند و گرانیگاه (مرکز ثقل) آنها پایین است، احتمال واژگونیشان بسیار کم است. پایین بودن مرکز ثقل ماشینهای کارتینگ، کنترل آنها را نیز آسان تر میکند.
به نوعی در بین تمام ورزشهای موتوری و رشتههای اتومبیل رانی، کارتینگ ایمن ترین رشته است و در اکثر پیستهای کارتینگ استاندارد، تقریبا تمام نکات مربوط به ایمنی، کنترل و رعایت میشوند و آموزشهای لازم به علاقه مندان داده میشود.
اما همانطور که گفته شد در صورت رانندگی نادرست و عدم رعایت برخی موارد ایمنی کارتینگ ، احتمال وقوع حوادثی وجود دارد که بعضا ممکن است آسیبهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.
.
آسیبهای رایج در کارتینگ
درصد زیادی از صدمات در اموزش کارتینگ مربوط به آسیبهای ناحیه سر است و بعد از آن گردن بیشترین آمار آسیب دیدگیها در کارتینگ را به خود اختصاص داده است. بیشتر جراحات در این نواحی زمانی اتفاق میافتند که ماشینهای کارتینگ واژگون میشوند.
اما در مجموع علت اکثر صدمات در کارتینگ در آموزش کارتینگ، رانندگی نادرست و بیتجربگی راننده است. عمدتا به راحتی میتوان از این صدمات با رعایت نکات ایمنی کارتینگ و تمرین و کسب تجربهی کافی در رانندگی، جلوگیری کرد.
.
نکات ایمنی کارتینگ
در ادامه به مواردی که هر راننده باید برای حفظ هر چه بیشتر ایمنی خود و جلوگیری از بروز خطرات کارتینگ انجام دهد، اشاره میکنیم.
کلاه ایمنی کارتینگ را درست بپوشید
کلاه ایمنی در اموزش کارتینگ از سر شما در برابر خطراتی مانند برخورد شاخههای درخت یا تکه سنگهای کوچکی که بعضا ممکن است بر اثر باد یا برخورد با چرخ ماشینها به صورت ناگهانی از زمین بلند شده و به سر شما اصابت کنند، محافظت میکند. دومین موردی که کلاههای ایمنی در آن از بروز صدمات جدی جلوگیری میکنند هنگام چپ شدن ماشین است. این مورد در ماشین کارتینگهای دارای رول بار مهم تر است چون برخورد سر با میلههای رول بار، ممکن است خطر آفرین باشد.
لباس گشاد نپوشید
دومین موردی که مسئول بیشترین حوادث کارتینگ است گیر کردن قسمتی از لباس، شال یا تن پوش یک فرد به قطعات چرخنده ماشین کارتینگ است. این اتفاق ممکن است باعث چپ شدن ماشین و بروز جراحات جدی و یا حتی خفگی راننده شود.
موی خود را جمع کنید
در آموزش کارتینگ موی بلند ممکن است به چرخ یا محورهای ماشین گیر کند و منجر به حادثه شود. مو باید کاملا در زیر کلاه ایمنی بسته شود و کوچکترین قسمتی از آن هم نباید بیرون از کلاه باقی بماند.
قسمتهای متحرک، چرخنده و داغ موتور را بپوشانید
تمام قطعات چرخشی موتور و قسمتهای داغ شوندهی آن باید به خوبی پوشیده شوند و روی آنها محافظ قرار داده شود تا از بروز صدماتی مانند سوختگی و گیر کردن لباس به آنها جلوگیری شود.
در هنگام رانندگی، کودکان را روی پای خود سوار نکنید
بسیاری از حوادث تلخ مربوط به کارتینگ زمانی اتفاق میافتد که کودکی بین فرمان و راننده، سوار بر ماشین کارتینگ میشود. با این که در هنگام چرخش در پیچها احتمال پرت شدن کودک کم است اما در مواردی که یک ماشین کارتینگ دیگر از پشت با ماشین کارتینگ حامل کودک برخورد میکند، ممکن است باعث له شدن کودک بین فرمان و راننده شود!
اگر حتما علاقه دارید که به همراه فرزند خود سوار بر ماشین کارتینگ شوید، یک ماشین کارتینگ دو سرنشین خریداری کنید.
از کارتینگهای دارای رول بار (دارای میلههای حفاظتی) استفاده کنید
ماشینهای دارای رول بار، بهترین مانع آسیب دیدگی در مواقع واژگونی ماشین هستند. البته این میلهها باعث بهتر شدن عملکرد شما در رانندگی نمیشوند و اولین مورد برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از واژگونی، بهبود مهارت رانندگی است.
بیشتر اوقات رانندهها به این خاطر که لوازم ایمنی مناسبی دارند این طور برداشت میکنند که نیازی به رعایت نکات ایمنی رانندگی ندارند و با سرعت زیادی از پیچها عبور میکنند که این خود یکی از عوامل اصلی برخورد با دیگر ماشینها و واژگونی است.
برای داشتن ایمنی حداکثری از وسایل ایمنی در جای مناسب خود استفاده کنید
داشتن رول بار (میله محافظ) به تنهایی میتواند بسیار به ایمنی یک ماشین کارتینگ در آموزش کارتینگ کمک کند؛ اما داشتن رول بار دلیلی برای استفاده نکردن از کلاه و کمربند ایمنی کارتینگ نیست. در مواقع واژگونی احتمال صدمه به علت برخورد سر با رول بار وجود دارد و داشتن کلاه ایمنی از این اتفاق جلوگیری میکند.
کمربند هم از پرت شدن راننده به بیرون از ماشین جلوگیری میکند؛ اما در ماشین کارتینگهای فلت و ماشین کارتینگهای بدون رول بار در هنگام واژگونی و غلت خوردن ماشین، بسته بودن کمربند راننده را همراه با ماشین خواهد کشاند که میتواند جراحات جدی ای ایجاد کند.
اما در هر حالتی وجود کلاه ایمنی، جلیقه محافظ قفسه سینه و لباسهای ضخیمی که کل بدن را بپوشاند ضروری است. کلاه ایمنی از صدمات در ناحیه سر جلوگیری میکند، محافظ قفسه سینه مانع از بروز جراحتهای داخلی ای که هنگام برخورد راننده با فرمان پیش میآیند میشود و پوشیدن لباسهای ضخیم که تمام بدن را بپوشانند از بروز خراشیدگیها هنگام پرت شدن راننده به بیرون از ماشین، جلوگیری میکند.
قبل از شروع رانندگی قسمتهای مختلف ماشین را چک کنید
برخی از حوادث به خاطر نقص فنی ماشینها رخ میدهند. به طور مثال بیشترین خطر در هنگام واژگونی زمانی اتفاق میافتد که بنزین از ماشین به بیرون میریزد. باید مخزن بنزین استاندارد و کلاهک و سرپوش مناسبی بر روی ماشین کارتینگ نصب گردد.
بیرون ریختن بنزین از ماشین اتفاق بسیار خطرناکی است و به راحتی میتواند باعث آتش سوزی، بر روی قسمت صدا خفه کن یک لوله اگزوز داغ شود. در مواقع چپ شدن ماشین، موارد آتش سوزی بسیاری گزارش شده و بدترین اتفاق در این مواقع، بسته بودن کمربند راننده است.
بیشترین مشکلات فنی ای که باعث بروز صدمات میشوند پنچر بودن چرخ، سیستم فرمان خراب، درست کار نکردن سیستم ترمز و مواردی از این دست هستند که با بالا بودن سرعت ماشین کارتینگ بیشتر هم میشود. پاره شدن تسمه و زنجیرهای ماشین نیز یکی از این موارد است و ممکن است در سرعتهای بالا بعد از کنده شدن حتی در هوا به پرواز در بیایند و به راننده برخورد کنند.
چک کردن و معاینه فنی ماشین باید قبل از هر بار رانندگی صورت گیرد. میزان باد تایر ها، اتصالات سیستم فرمان و سیستم ترمز گیری مواردی هستند که حتما باید چک شوند. بیشترین مشکلات از قسمتهای فرسوده ماشین اتفاق میافتد و همیشه باید در زمان مناسب برای تعویض این قطعات اقدام شود.
رانندگی درست و داشتن عادات رانندگی مناسب
هر راننده کارتینگ باید روش درست رانندگی با این ماشینها را به خوبی بداند و قبل از شروع رانندگی با ماشینهای کارتینگ کاملا تحت آموزش قرار گیرد و نکات ایمنی کارتینگ را فرا گیرد.
بیشتر رانندههای بیتجربه نمیدانند که یک ماشین کارتینگ چه مقدار میتواند سریع و خطرناک باشد. کوچکترین حرکت اشتباهی میتواند باعث بروز حوادث ناگواری شود.
سطح عملکرد ماشینهای کارتینگ برای افراد کم تجربه و جوان تر باید کاهش داده شود. برای این کار گاورنر ماشین باید در وضعیت مناسبی باشد تا بتوان سرعت موتور را کم کرد.
.
نکاتی برای بهتر راندن!
قهرمان پیشین اتومبیلرانی نسکار “کورت بوش” نکاتی برای آموزش کارتینگ را در اختیار ما قرار داده است که اینجا تک تک آنها را با هم مرور مینماییم
به طور کلی از مهمترین نکات میتوان به : کنترل کامل بر روی گاز و ترمز ، زاویه گیری پیچها ، بریدن پیچها و کنترل کارت در نقطه اوج پیچها اشاره نمود.
کورت بوش در حال حاظر یکی از بهترین دست اندرکاران حرفه ای پشت صحنه مسابقات اتومبیلرانی هست که تلاش میکند به رانندگان نکات ظریف و دقیق از قلم افتاده را یادآوری کند.
.
اصول اولیه رانندگی در آمورزش کارتینگ
– با تمام کنترلها شامل فرمان ، ترمز و گاز نرم و راحت برخورد کنید
– وقتی در حال راندن کارت هستید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا خطاهای کمتری مرتکب شوید ، انتظار خود را بالا ببرید اما در حد معقول!
– بهترین راه برای تمرکز بیشتر بر روی مسیر دیدی باز نسبت به کنارههای پیست و مسیری است که در چند لحظه آینده به ان خواهید رسید.
– بهترین روش برای کم کردن زمان ، پیروی از رانندگان سریعتر است ، وقتی رانندگان سریعتر از خود را دنبال میکنید سعی کنید تا حد ممکن از خطوطی که انها حرکت میکنند حرکت کنید و فاصله خودرا تا حد ممکن کم کنید. اما در نظر داشته باشید از حدود ایمنی عبور نکنید!
– سعی کنید تایرهای کارت شما کمتر لیز بخورد ، در پیچها تلاش کنید تا تایرهای شما به مرز لیز خوردن نزدیک شوند. حفظ چسبندگی تایرهای جلو بسیار مهمتر از تایرهای عقبی هست ، گاهی میتوانید در صورت صلاح دید خود مقدار بسیار کمی ( تا جایی کنترل کارت از دستتان خارج نشود ) تایرهای عقب را از مرز لیز خوردن پیشتر ببرید .
– سعی کنید در خط راست ترمز کنید در غیر اینصورت وقتی در پیچ ترمز کنید ماشین شما لیز میخورد . رعایت نکردن این امر باعث میشود تا نیروی کششی کارت شما راحت تر و سریعتر از کنترل خارج شود.
– از برخورد با گاردها و کارتهای دیگر اجتناب کنید ، این کار باعث میشود کنترل ماشین برای لحظه ای کوتاه هم که شده از دست شما خرج شود و باعث کم شدن سرعت شما شود.
.
منابع:
.https://funzi.co
.https://irankarting.com
.https://blog.rahbal.com