استخر ، سونا و جکوزی (راهنما)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

برای اینکه شما سلامت بدن را در شنا تضمین کنید، باید نحوه استفاده از سونا، جکوزی و استخر را تشخیص دهیم. شما می‌توانید یک بدن خوب و پرانرژی بعد از استخر در 9 مرحله ساده داشته باشید.

آیا می‌دانید که چیدمان سونا، جکوزی و استخر برای اطمینان از سلامت بدن بسیار مهم است؟ ذکر اینکه این امر منظم است به این معنی است که باید با یک دستورالعمل علمی به پایان برسد و اگر دستور آن غیر علمی باشد، سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد.

1. بهداشت خصوصی

ابتدا باید توجه داشته باشید که قبل از ورود به استخر یا سونا باید بدن خود را به خوبی با مواد شوینده بشویید. ابتدا حمام کنید و بعد از شستشوی بدن به همراه شامپو، داشتن مایو را رعایت کنید. این مهم برای سلامت بدن در محیط مجتمع، خود و انسان‌های آنجا مهم است. تمیز کردن بدن میکروب‌ها را به حداقل می‌رساند و پوست شما را از مواد آرایشی پاک می‌کند. این کار باعث شود که پوست شما عرق کند.

2. سونا بخار و گرم شدن بدن

بعد از اولین قدم باید به سونا بخار وارد شوید. این باعث می‌شود بافت‌های عضلانی شما گرم و انعطاف پذیری زیادی پیدا کند؛ و بروز آسیب دیدگی و کشیدگی تاندون‌ها کاهش می‌یابد. سونا بخار به دلیل گرما و رطوبت باعث می‌شود بافت‌های عضلانی در آنجا انعطاف پذیر تر باشد و نیاز به گرم شدن و آماده سازی قبل از شنا ندارد. مدت زمان انجام این مرحله بین 5 تا 7 دقیقه است.

3. شنا در استخر

4 . رفع خستگی با جکوزی داغ

بدن شما بعد از شنا فرسوده می‌شود و ترمیم آن به وسیله استخر آب گرم است. ممکن است شما برای 5-7 دقیقه در آن استراحت کنید و بدن خود را بکشید تا برای مرحله بعدی آماده شوید.

5. سونا

بعد از جکوزی به سونا بروید. انتخاب کدام سونا برای ورود، به پوست شما بستگی دارد. اگر پوست خشک دارید، استفاده از سونا بخار و هنگامی که پوستی چرب دارید، سونای خشک انتخابی استثنایی است. این مرحله برای بدن شما مزایای بسیاری دارد. مدت زمان حضور در داخل سونا 10 تا 15 دقیقه است و در صورت عدم تحمل ماندن در گرما، مدتی کمی در آنجا حضور داشته باشید. می‌توانید سونا را ترک کنید و صورت خود را با آب سرد بشویید و پس از آن دو بار به سونا وارد شوید. به هیچ وجه داخل سونا ورزش نکنید. کاملاً دراز بکشید و در صورت تمایل بدن خود را مالش دهید.

6. برای تمیز کردن عرق، حمام کنید

سونا موجب می‌شود که بدن شما عرق کند. برای سلامتی از حمام استفاده کنید. استفاده از آب سرد برای حمام بسیار عالی است، زیرا گرمای بدن شما کمتر می‌شود و درجه حرارت پایین می‌آید.

7. جکوزی آب سرد

اگر هیچ‌گونه سابقه بیماری قلبی عروقی ندارید و بدن شما سالم است، این مرحله را انجام دهید. این یک مرحله هیجان انگیز و جالب است و وقتی در آن جهش می‌کنید، احساس رضایت می‌کنید. اگر این کار را دشوار و وحشتناک بدانید، با انجام این کار به صورت مکرر تبدیل به یک کار دلگرم کننده می‌شود. طول آب سرد 10 تا 15 ثانیه است.

8. مرحله آخر کار یا مرحله آرامش

ممکن است بعد از استخر آب سرد برنامه شما به پایان برسد؛ اما برای استراحت بیشتر شما می‌توانید دو بار از سونا استفاده کنید و بعد از آن حمام کنید و داخل جکوزی سرد شوید. این چرخه می‌تواند تا 3 برابر تکرار و دوره‌ها کوتاه تر نسبت به اولین بار تکرار شود. توجه کنید که مرحله آخر باید با آب سرد انجام شود. به دلیل اینکه درجه حرارت بدن کم و در شرایط واقعی است.

9. خشک کردن و خوردن آب

در این مرحله بدن و موهای خود را کاملاً خشک کنید و لباس بپوشید. درک کنید که شما باید مقدار زیادی آب بنوشید؛ زیرا در مراحل سونا آب را از دست می‌دهید و عرق بسیار زیاد آب بدن شما را از بین می‌برد. در این مراحل آب بنوشید، اگر نیاز به آب داشتید.

.

اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی که در استخر باید رعایت کنیم

1. قبل از ورود به استخر بدن خود و کودکتان را با آب گرم و صابون بشویید. همچنین بعد از شنا همین عمل را انجام دهید تا از بروز آلودگی‌های احتمالی پیشگیری شود.

2. پیش از ورود به استخر حتماً پاهای خود را به‌مدت 1 دقیقه در حوضچهٔ ضدعفونی قرار دهید.

3. قبل از ورود به استخر مثانهٔ خود را تخلیه کنید.

4. در صورت استفاده از دست‌شویی در محوطهٔ استخر، می‌باید پیش از ورود به استخر بدنتان را با آب و صابون بشویید و از حوضچهٔ کلر عبور کنید زیرا آلودگی‌های پوست بدن شما به‌راحتی در آب منتقل می‌شود.

5. از ورود به استخری که به‌طور کامل پُرآب نیست و یا نجات‌غریق در محوطه نیست، خودداری کنید.

6. از بردن مواد غذایی و ظروف مختلف به‌ویژه شیشه به محوطهٔ استخر خودداری کنید.

7. سعی کنید وسایل شنایتان کاملاً تمیز و مخصوص خودتان باشد. این وسایل عبارت‌اند از: مایو، کلاه شنا، حوله و دمپایی.

8. اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید، از رفتن به داخل آب خودداری کنید. توجه به این امر به‌ویژه برای کودکانی که هنوز پوشک می‌شوند مهم است. چراکه ممکن است در صورت وارد شدن به استخر، محیط را آلوده کنند و بیماری را انتقال دهند.

9. به‌هیچ‌وجه آب استخر را وارد دهان خود نکنید.

10. حتماً کودکان خردسالتان را در فواصل زمانی کوتاه حمام کرده و پوشکشان را عوض کنید. اگر منتظر بمانید تا خود آن‌ها اعلام نیاز کنند، حتماً دیر شده است.

11. برای تعویض پوشک کودکان حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و این کار را در کنار استخر انجام ندهید چراکه آلودگی از روی سطح و اجسام قابل‌انتقال است.

12. اگر سرما خورده‌اید یا بدنتان دچار بیماری‌های پوستی، التهاب چشم و یا هر نوع جوش یا عفونت دیگری است، به دکتر مراجعه کنید و به‌هیچ‌وجه قبل از درمان، وارد استخر و یا دیگر مکان‌های آبی نشوید. البته متصدیان استخرها هم معمولاً در هنگام ورود، مراجعان را بررسی می‌کنند و درصورت وجود چنین علائمی، مانع ورودشان می‌شوند.

.

سونا و مزایای آن

 1- كمك به درمان نارحتي هاي پوستي از قبيل : آكنه، اگزما و ساير جراحات پوستي
2- تسكين استرس و تنش
3- سوزانيدن مقداري كالري و كاهش وزن(دقت كنيد كه تاثير آنچنان زيادي كه چشمگير باشد در اين زمينه ندارد(
4- بهبود وضعيت قلب ( براي انها كه قلب سالم دارند)
5- ايجاد خواب عميق تر درهنگام شب
6- تمدد ماهيچه‌ها و عضلات كه خود مي تواند باعث كاهش دردهايمفصلي ناشي از آرتريت، روماتيسم و خستگي ناشي از فعاليت هاي ورزشي زياد  گردد
7- تعريق باعث دفع مواد زائد بدن مي شود مواد شيميايي و آلاينده‌ها را ازبدن دور مي كند
8- پاكي و شفافيت پوست
9- مبارزه با بيماريها
10- تفريح و فوائد اجتماعي مربوط به آنهر انسان دو كليه دارد كه براي تصفيه جريان خون از مواد زائد و تنظيم آب والكتروليت هاي بدن مورد استفاده است .ولي خيلي‌ها پوست بدن را هم كه عملكردي شبيه كليه دارد بنام كليه سوم نامگذاري كرده اند
وقتي بدن عرق مي كند پوست به بهترين شكل مواد زائد بدن را دفع مي كند و اين بهسم زدايي بدن كمك شاياني مي كند . اين يكي از فوائد بسيار مهم سونا گرفتن است . دفع مواد زائد .
بنابريان لزوم استفاده از سونا براي كساني كه در واحداهاي شيمياي و پتروشيميو يطور كلي صنايع آلاينده كار مي كنند بسيار ضروري است فلزات سنگيني چون جيوه سربكادميم و امثال آن كه سرطان زا بودن آنها ثابت شده است از اين طريق دفع مي شوند وبدن از شر آنها خلاص مي شود
.

مدت وچگونگي استفاده از سونا :

 اين روزها مجموعه هاي استخر و سونا و جكوزي با هم در يك محل ساخته مي شوندطريقه استفاده از آنها به اين ترتيب است كه:
* بعد از دوش گرفتن بهتر است براي گرم شده بدن چند دقيقه اي را در سونا باشيدبخار يا خشك آن چندان فرقي نمي كنند تا ماهيچه‌ها براي فعاليت گرم شوند و خونرسانيبه آنها صورت گيردحدود 30 دقيقه اي بيشتر  در استخر شنا كنيد
* براي رفع خستگي ناشي از شنا كردن بهتر است چند دقيقه اي را در جكوزي گرمبمانيد و  بدن اتان را با فشار آب  ماساژ دهيد
* به مدت 10 تا 20 دقيقه در سونا خشك يا بخار دراز بكشيد تا كاملا عرق كنيد
* دوش گرفته و با پريدن در جكوزي گرم برنامه را تمام كنيد
اين يك برنامه پيشنهادي براي سونا گرفتن و شنا كردن بود شما مي توانيد مطابقبا سليقه و شرايط بدني خودتان  و تجربياتي كه شخصا كسب مي كنيد شيوه اين برنامه راتغيير دهيد
.\.

همواره بخاطر داشته باشيد كه:

براي رعايت بهداشت وسلامتي خودتان و ديگران نكات بهداشتي را رعايت كنيد ازجمله :
*قبل از استفاده از سونا و استخر حتما بدن اتان را كاملا بشوئيد ودوش بگيريد
* از كرم و وسائل آرايشي استفاده نكنيد
*حتما بعد از بيرون آمدن از سونا مجددا دوش بگيريد تا عرق هاي شما شسته شود.
  • استخر و سونا ي عمومي محل هاي همگاني هستند كه بايد رعايت نكات اخلاقي وبهداشتي به بهترين نحو صورت گيرد . واقعا هيچ چيز زشت تر از اين نيست كه در چنينجاهايي با بدن كثيف و موهاي بلند كه باعث انزجارديگران مي شوند ظاهر شويد
.

احتياط در سونا

چند نكته احتياطي را چه كاملا‌سالم باشيد و چه بيمار، بايد رعايت كنيد:
از داروهاي ضدكولينرژيك و سايرداروهايي كه باعث مختل شدن تعريق مي‌شوند، پرهيز كنيد.
در ماندن در سونا افراطنكنيد، 15 تا 20 دقيقه سونا كافي است.
بعد از سونا به تدريج بدن خود را سردكنيد؛ گر چه بعضي‌ها ممكن است سرد كردن ناگهاني مثلا رفتن به درون آب سرد استخر راپيشنهاد كنند، اما اين كار استرس شديدي بر دستگاه گردش خون شما وارد مي‌كند و بايداز آن اجتناب كرد.
بعد از هر سونا 2 تا 4 ليوان آب سرد بنوشيد.
بالاخره اينكه به نداي بدن خود گوش فرا دهيد، هنگام ناخوشي،‌به سونا نرويد و هرگاه درون سونا احساس ناراحتي كرديد،‌در خارج شدن از آن درنگ نكنيد.
.

منابع:

.https://www.poolticket.org
.http://viket.ir
.https://www.salameno.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت