سوارکاری تفریحی (راهنما)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اسب سواری ورزشی سرگرم کننده اما دشوار است. این ورزش نیاز به شجاعت دارد. برای انجام اسب سواری لازم است نکته‌هایی را بدانیم:

یک باشگاه اسب سواری، مربی و اسب مناسب برای خود بیابید

به یک باشگاه ورزش اسب سواری مناسب مراجعه نمایید. افراد مبتدی نمی توانند به تنهایی اسب سوار حرفه ای شوند. در مراکز اسب سواری با مربی حرفه ای می‌توانید به یک اسب سوار حرفه ای تبدیل گردید. وقتی مرکز ورزش اسب سواری را پیدا نمودید، با یک یا دو جلسه مربی و اسب را محک بزنید. مربی اسب سواری باید با تجربه و همچنین سوارکار خوبی باشد.

مربی اسب سواری باید صبر زیادی داشته باشد، اما نباید منتظر باشید تا آنچه در فکر شماست را بخواند. او نباید شما را وادار به اسب سواری نماید، شما خود باید اسب سوار گردید، او تنها راهنمای شماست. مربیان برای افراد مبتدی یک اسب آرام را در نظر می‌گیرند. اسب باید زیر هشت سال سن باشد. اسبی را انتخاب نمایید که به صورت دایره‌وار آرام حرکت نماید و به مدت 30 دقیقه با آن تمرین نمایید.

آماده نمودن اسب قبل از اسب سواری

این ورزش هم مانند هر ورزش دیگری نیازمند آماده سازی است. نکته مهم اینجاست که باید برای اسب سواری به کمک مربی، اسب خود را آماده نمایید. برای مثال شما نیاز دارید که قبل از سواری گرفتن از اسب خود، آن را افسار بزنید، زین گذاری نمایید.

نحوه سوار گشتن بر روی اسب در ورزش اسب سواری

سوار گشتن بر روی اسب هم اصولی دارد و نکاتی که باید به کار برده شوند. به این صورت که بر روی زین اسب سوار گردید. توصیه شده است این کار را از سمت چپ انجام دهید، اما بهترین راه برای اسب این است که از هر دو طرف سوار آن گردید.

نحوه نشستن بر روی اسب در ورزش اسب سواری

تعادل خود را پیدا نمایید. برای دور اول، مطمئناً مربی خودش اسب را هدایت می‌نماید، تا شما بر اسب سواری مسلط گردید. اگر احساس می‌نمایید که تعادل خود را از دست می‌دهید به یال اسب بچسبید تا زمانی که تعادل خود را باز یابید. شما باید طوری حرکت نمایید که متوجه ریتمی شدن حرکت اسب گردید. و دستانتان با ریتم حرکت، تکان بخورد، نباید زیاد به افسار فشار بیاورید، زیرا به دهان اسب فشار وارد می‌آید.

دست‌های شما از آرنج‌‌ها با ریتم حرکت تکان بخورد. هنگامی که اسب سواری می‌نمایید حتما نگاهتان به جلو باشد و کمر خود را صاف نگه دارید. اطمینان حاصل نمایید که یک سوم کفش‌های شما باید در رکاب باشند و پاها باید به سمت پایین قرار بگیرد. اجازه ندهید که پاهایتان زیاد به سمت جلو حرکت نماید، مثل این که بر روی یک صندلی نشسته اید، این روش نشستن نادرست است، بلکه باید شانه‌ها، کشاله ران و پاشنه‌های پایتان کشیده گردد.

چگونگی کنترل اسب در ورزش اسب سواری

برای کنترل نمودن اسب از مربی کمک بگیرید. اگر احتیاج به تحریک اسب داشتید می‌توانید به طور طبیعی از دست‌ها و پاهای خود کمک بگیرید یا می‌توانید به صورت مصنوعی از رکاب‌ها و شلاق استفاده نمایید. برای راندن و حرکت دادن اسب ساق پاهای خود را ببندید، اگر اسب راه نیفتاد بیشتر با ساق پاها فشار دهید. امکان دارد برای این که اسب‌ به راه بیفتد به شما بگویند از شلاق و رکاب استفاده نمایید، اما اگر اسب خود تربیت شده باشد، نیازی به این کار نمی باشد.

برای نگه داشتن اسب از حرکت، در پایین‌ترین قسمت زین بنشینید و کمی افسار را بکشید. سعی نمایید اسب خود را بدون استفاده از افسار نگه دارید. برای اسب سواری و دور زدن با اسب، افسار را به راست یا چپ بکشید و با پایی که همان طرف است کمی به اسب فشار بیاورید. شما باید با پای خود حتماً به اسب فشار بیاورید و گرنه اسب تنها سرش را می‌چرخاند، اما مستقیم می‌رود!

نحوه یورتمه رفتن با اسب در ورزش اسب سواری

برای یادگیری چگونگی یورتمه رفتن با اسب، هنگامی که به راه رفتن اسب عادت نمودید، کمی پاهای خود را محکم‌تر فشار دهید تا شروع به یورتمه رفتن نمایید. در صورت تمایل می‌توانید این کار را نشسته یا ایستاده انجام دهید. اگر در حالت نشسته می‌باشید، در پایین‌ترین قسمت زین بمانید و پاهای خود را دو طرف بدنه اسب نگه دارید.

مطمئن گردید که آرنج‌های شما آزاد است و بیش از حد افسار اسب را نکشید. برای حرکت اسب به صورت یورتمه باید حالت ایستاده و نشسته را تعویض نماییم. پاشنه‌های خود را پایین ببرید و کاملاً در رکاب قرار دهید، ولی مراقب باشید که زیاد کشش ایجاد ننمایید.

اسب‌ها وقتی در حالت یورتمه رفتن می‌باشند، پاهای خود را به صورت مورب تکان می‌دهند. وقتی می‌خواهید به سمت چپ بروید زمانی برخیزید که شانه راست اسب بالاست و وقتی می‌خواهید به سمت راست بروید زمانی برخیزید که شانه چپ اسب بالاست. در نظر داشته باشید که با یک نگاه موقعیت اسب را بسنجید. در غیر این صورت تعادل خود را از دست خواهید داد.

نحوه چهار نعل رفتن با اسب در ورزش اسب سواری

برای یادگیری چهار نعل رفتن ابتدا باید پاهای خود را به سمت عقب ببرید و فشار دهید. زمانی که اسب به شکل یورتمه حرکت می‌نماید از این حالت استفاده نمایید. این کار را برای این که اسب کمی تندتر برود انجام ندهید، زیرا شروع به چهار نعل رفتن می‌نماید.

زمانی که اسب در حال چهار نعل رفتن است شما موقعیت نشستن خود را حفظ نمایید. قسمت بالا تنه را بی‌ حرکت و رکاب‌ها را محکم نگه دارید و به افسار فشار نیاورید. می‌توانید حالت چهار نعل را به صورت نیمه ایستاده انجام دهید، به صورتی که کمی شانه‌ها و لگن خود را به سمت جلو خم نمایید.

.

چند توصیه مهم به هنگام انجام ورزش اسب سواری

  • اطمینان حاصل نمایید که راحت می‌باشید.
  • کلاه اسب سواری باید مطابق قوانین باشد. برای مثال به هنگام انجام ورزش اسب سواری، اگر از روی اسب واژگون گردید، کلاه دوچرخه‌سواری اصلاً مناسب نمی باشد. اگر به مدت بیش از 5 سال از کلاه خود استفاده نموده اید، آن را تعویض نمایید.
  • با یک بار از روی اسب افتادن روحیه خود را از دست ندهید.
  • هنگامی که به اسب نزدیک می‌گردید آرامش خود را حفظ نموده و هیچ گونه استرسی به خود وارد ننمایید، چرا که اسب احساس شما را می‌فهمد و واکنش نشان می‌دهد.
  • پاشنه پای خود را پایین نگه دارید و به سمتی که می‌خواهید بروید نگاه نمایید.
  • از مربی خود سؤال نمایید که اسب با چه علائمی، واکنش نشان می‌دهد.
  • هنگامی که به اسب خود نزدیک می‌گردید، با او حرف بزنید تا متوجه حضور شما گردد.
  • زیاد افسار متصل به فک اسب را نکشید، مگر این که اسب در حال فرار باشد. مراقب باشید افسار اسب را به صورت ناگهانی نکشید، زیرا این کار او را می‌ترساند و امکان دارد حرکت خطرناکی نماید. اسب‌ها عادت دارند که به آرامی هدایت گردند.
  • همواره لباس‌ مخصوص اسب سواری به تن نمایید.
  • در کنار یک اسب از زانو زدن و نشستن خودداری نمایید.
  • پیش از این که شروع به حرکت نمایید از یک سوارکار ماهر کمک بگیرید تا موقعیت زین شما را بررسی نماید.
  • هرگز از پشت به یک اسب نزدیک نگردید، چون ممکن است بترسد.
  • اگر در موقعیتی می‌باشید که باید به پشت اسب بروید، دست خود را روی کفل اسب بگذارید تا متوجه حضور شما گردد.

نتیجه گیری

با شناخت ورزش اسب سواری و نحوه راندن یک اسب در می‌یابیم که اگر نکات و آموزش‌های مربی خود را به درستی به کار ببندیم، ورزش اسب سواری هم چندان کار سختی نیست و با کمی تمرین و علاقه می‌توانید به یک سوارکار حرفه ای تبدیل گردید. ورزش اسب سواری بسیار هیجان انگیز است، پس با رعایت نکات فوق و بهره گیری از یک باشگاه، اسب و مربی خوب نهایت لذت را از آن ببرید.

.
منابع:

.https://targetino.info
.https://www.asriran.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت