بانجی جامپینگ (راهنما)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پرش بانجی یا بانجی جامپینگ (Bungee Jumping) فعالیتی است که در آن باید ترس تان را کنار بگذارید و از ارتفاع نسبتا زیاد به پایین بپرید. در این تفریح جان شما در امان است و می‌توانید به محافظ و طناب فنرداری که به شما وصل کرده اند، اطمینان کنید. از ارتفاعی بلند به پایین می‌پرید و پیش از آنکه به زمین برسید با خاصیت ارتجاعی طناب تان در هوا معلق می‌شوید.

در این فعالیت گاه از بالای یک جرثقیل به پایین می‌پرید، گاه پرش از روی سکوی بلند با ارتفاع بیش از 30 متر را تجربه می‌کنید و گاهی نیز با هلیکوپتر به هوا برده می‌شوید و از آنجا می‌پرید. هر چه ارتفاع بیشتر باشد هیجان هم بیشتر است و آدرنالین خون تان بالاتر می‌رود.

.

شرایط ورزش بانجی جامپینگ

قبل از شروع ورزش بانجی جامپینگ، فرد باید از سلامت قلبی و عصبی خود آگاه باشد و مشکلاتی در ناحیه ستون فقرات خود نداشته باشد. به دلیل هیجان بیش از حد این ورزش، در هنگام سقوط آزاد فشار عصبی زیادی بر ورزشکار وارد می‌شود و ممکن است فرد با سکته قلبی و یا حملات روحی مواجه شود. نداشتن ترس و اعتماد به نفس بالا یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که در پرش بانجی باید از آن برخوردار بود.

داشتن وزن بالا در ورزش بانجی جامپینگ نیز مشکلاتی را به وجود میاورد. همچنین افرادی که وزنی بسیار پایین دارند، در هنگام پرش باید به همراه یک مربی پرش کنند که وزن متناسبی را برای پریدن داشته باشند. وسایل اضافی مانند تلفن همراه و عینک نیز نباید همراه فرد پرش کننده باشد و لباس‌های او نیز باید کاملا راحت و مناسب برای پریدن باشند.

.

تجهیزات بانجی جامپینگ

برای آنکه از هیجان این تفریح بی‌نصیب نمانید خودتان را به یکی از باشگاه‌های بانجی جامپینگ برسانید. در آنجا وسایل و تجهیزات لازم در اختیارتان قرار می‌گیرد و می‌توانید با خیال راحت خودتان را رها کنید. این وسایل عبارتند از:

جلیقه هایی به نام هارنس که برای محافظت بیشتر باید بپوشید.

ساق بند و قوزک بند که از تجهیزات اجباری به شمار می‌رود.

طنابی با قابلیت فنری که معمولا پوشش پلاستیکی دارد و می‌تواند فشار و شک ناگهانی را تاب بیاورد. این طناب به هارنس و قوزک بند متصل می‌شود.

.

خطرات بانجی جامپینگ

مانند هر ورزش دیگری، احتمال اینکه صدمات در بانجی جامپینگ اتفاق بیافتند نیز وجود دارد. اگر نکات ایمنی در بانجی جامپینگ رعایت شود و تجهیزات با کیفیتی در آن مورد استفاده قرار گیرد، احتمال رخ دادن اتفاقات ناگوار در آن به حداقل می‌رسد. اما همان طور که مشخص است اگر موارد ایمنی به خوبی رعایت نشوند، بانجی جامپینگ نیز ورزشی مخاطره آمیز خواهد بود.

یکی از اولین مسائلی که باید در بانجی جامپینگ در نظر گرفته شود، مقدار طول طناب است. مشخصا اندازه طناب باید طول کاملا کوتاه تر از ارتفاع سکو باشد تا طناب فضای کافی را برای کش آمدن داشته باشد. اشتباه محاسبه کردن طول طناب حتی گاهی اوقات برای حرفه ای‌های این رشته نیز رخ می‌دهد و حتما باید با دقت محاسبه شود. کیفیت طناب نیز بسیار مهم است، چون طناب پس از مقدار مشخصی استفاده شدن، کشش و کیفیت خود را از دست می‌دهد و احتمال پاره شدن در طناب‌های بسیار بی‌کیفیت، وجود دارد.

با این حال ممکن است در مواقعی حتی با رعایت تمام نکات ایمنی هم در بانجی جامپینگ حوادثی رخ دهد. پس از پرش، طناب بانجی جامپینگ فرد پرش کننده را با وارد کردن نیرویی ناگهانی و زیاد به سمت بالا می‌کشد. ترکیب این نیرو با آویزان بودن از طناب می‌تواند صدماتی را به چشم، گردن و ستون فقرات وارد کنند که حتی ممکن است در برخی موارد بسیار نادر منجر به مرگ شوند.

آسیب به بینایی یکی از بیشترین مورد‌های گزارش شده است که در اثر خونریزی شبکیه چشم اتفاق می‌افتد. فشار زیادی که به طور ناگهانی در هنگام بالا کشیده شدن توسط طناب اتفاق می‌افتد، باعث هجوم خون به سر و ایجاد فشار زیادی به چشم می‌شود. اثر این مورد می‌تواند بسیار کوتاه مدت باشد و یا اینکه مدت زیادی طول بکشد. به طور مثال در موردی خاص، بینایی فردی که دچار خونریزی شبکیه بعد از بانجی جامپینگ شده بود، پس از 7 ماه هنوز به حالت ابتدایی بازنگشته بود.

تکان خوردن ناگهانی سر بعد از پریدن از روی سکو نیز دیگر موردی است که احتمال وارد کردن صدماتی به ناحیه گردن را دارد (مانند حالتی که در ترمز گرفتن شدید با ماشین و یا تصادف اتفاق می‌افتد). اگر شدت این تکان زیاد باشد، به مهره‌های گردن آسیب وارد خواهد کرد.

.

نکات ایمنی

هر سایت بانجی جامپینگ بسته به تجهیزاتش محدودیت قدی و وزنی خاصی را اعمال می‌کند پس به این نکته توجه کنید.

پیش از آنکه به بالای سکو بروید در صورت داشتن بیماری‌های خاص حتما با مسئول مربوطه هماهنگ کنید. بیماری‌های قلبی، فشار خون، مشکلات استخوانی و … همه و همه را بگویید تا ببینید این تفریح اصلا مناسب شما هست یا نه!

عینک و لنز چشم تان را دربیاورید.

لباس راحتی بر تن داشته باشید و آن را مناسب با آب و هوا انتخاب کنید.

مردد نباشید؛ یادتان باشد تنها چند ثانیه وقت دارید که بپرید وگرنه ممکن است منصرف شوید!

با داد زدن، ترسو به نظر نمی رسید. یادتان باشد که بانجی راهی برای تخلیه هیجان تان است و داد زدن لذتش را چندین برابر می‌کند.

سعی کنید شیرجه بزنید تا هیجان را به اوج برسانید.

.

چند توصیه مهم برای یک تجربه عالی از بانجی جامپینگ

1. درباره سکوی بانجی جامپینگ تحقیق کنید

پیش از رفتن به یک سکوی بانجی جامپینگ درباره آن تحقیق کنید؛ چراکه این ورزش  یکی از خطرناک‌ترین ورزش‌ها است. بنابراین عدم وجود استانداردهای لازم ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای شما در پی داشته باشد. پیش از هر چیز درباره سابقه مجموعه ارائه‌دهنده خدمات بانجی جامپینگ به‌طورکامل تحقیق کنید. آیا تجهیزات مورداستفاده‌ در سکوی موردنظر استانداردهای لازم را دارند؟ آیا پیش از پرش توصیه‌ها و نکات ایمنی به‌درستی و به‌طورکامل به شما گفته می‌شود؟ و… . اگر بار اولی است که می‌خواهید این ورزش را اجرا کنید، بهترین راه برای یک اجرای عالی، استفاده از تجربه دیگران در فضای مجازی یا در محل سکو است.

.

2. به پایین نگاه نکنید

توصیه می‌کنم حین پرش به پایین نگاه نکنید. چراکه ممکن است هزاران اما‌ و‌ اگر در ذهن شما به وجود آید که باعث کم شدن لذت این تفریح شود. با این حال اصلا محدودیتی وجود ندارد و این‌که به پایین نگاه کنید یا خیر، بسته به شجاعت و اعتمادبه‌نفس شما دارد.

.

3. وسایل اضافی همراه خود نبرید

برای بانجی جامپینگ باید یک لباس راحت پوشیده و از بردن وسایلی مثل عینک، گوشی و… خودداری کنید. حتی استفاده از لنز چشم نیز ممنوع است. بنابراین پیش از پرش هر وسیله اضافه را از خود جدا کنید و با کمترین تجهیزات و وسایل بپرید.

.

4. تردید نکنید

پیش از این‌که به سکوی بانجی جامپینگ بروید، مطمئن شوید می‌خواهید این‌کار را انجام دهید. هنگام رفتن به سکو و تجهیز برای پرش زمان تردید برای پریدن یا نپریدن نیست. بنابراین پیش از همه این مراحل تصمیم قاطعانه خود را بگیرید.

.

5. دادزدن را فراموش نکنید

در بانجی جامپینگ قرار است یکی از جذاب‌ترین و قشنگ‌ترین لحظه‌ها برای شما رقم بخورد. بنابراین بدون ترس از اینکه داد زدن خوب است یا نه؛ آزادانه فریاد بزنید. بگذارید در لحظاتی که از ارتفاع می‌پرید، انرژی‌تان به‌خوبی تخلیه شده و حسابی از این‌کار لذت ببرید.

.

و اما حرف آخر

هر آن‌چه لازم بود درباره بانجی جامپینگ بدانید، به شما گفتم. با این حال شاید هنوز یک سوال بی‌جواب مانده باشد؛ آیا بانجی جامپینگ فایده‌ای هم دارد؟ بدون شک بله! پرش از ارتفاع، نشان از اعتمادبه‌نفس شما دارد. قطعا هر کسی قادر به انجام آن نیست! از طرفی بر ترس خود هم غلبه کرده‌اید. بماند که شور و هیجان و تخلیه انرژی هم چاشنی‌های این‌کار هستند. بنابراین باید گفت بانجی جامپینگ اعتمادبه‌نفس شما را تقویت می‌کند. اگر از ارتفاع می‌ترسید کمک می‌کند بر ترس خود غلبه کنید. مهم‌تر از همه این‌که احساس مثبت و شوروهیجانی را برای شما به ارمغان می‌آورد که تا مدت‌ها آن را فراموش نخواهید کرد.

.
منابع:

.https://kaghazrangi.ir
.https://funzi.co
.https://www.eligasht.com
.https://www.karnaval.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت