بازی بیلیارد (راهنما)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
بیلیارد یکی از بازی‌های مهیج، جذاب و سرگرم کننده ای است که طرفداران بی‌شماری دارد؛ افراد زیادی این بازی را برای سرگرمی و گذران وقت و عده ای دیگر آن را به صورت حرفه ای انجام می‌دهند.

شخصی را که در ابتدا به قید قرعه بازی را شروع می‌کند مشخص کنید. اینجا همان جایی است که شما توپ‌های نزدیک به خط افقی دیواره‌ها (قسمت کوتاه انتهای میز که از آنجا به توپ ضربه می‌زنی) را تنظیم می‌کنید. توپ را بزنید و همان‌طور که توپ در حال متوقف شدن است ببینید چه کسی می‌تواند در نزدیک‌ترین نقطه به دیواره میز ، آن را برگردانید.

  • اگر شما به توپ بازیکن مقابل ضربه بزنید، شانس خود را برای اینکه بازی را شروع کنید از دست خواهید داد؛ و اگر شما برنده قرعه کشی شوید، به‌طور کلی برای رفتن به مرحله بعدی پذیرفته خواهید شد.

.

بازی را جور کنید. هر کسی برای شروع بازی به یک چوب نیاز دارد.

چوب‌های بیلیارد با یک کلاهک کوتاه‌تر (قسمت سفید رنگ نزدیک به انتها) و یک ته پهن‌تر در واقع، کوتاه‌تر و سبک‌تر از چوب‌های همتای خود در بازی پول هستند. در اینجا شما به سه توپ نیاز دارید: یک توپ نشانه سفید (قبلاً سفید نامیده می‌شد) یک توپ سفید با یک خال سیاه رنگ روی آن که به آن Spot گفته می‌شود و یک توپ هدف که معمولاً قرمز رنگ است. گاهی اوقات یک توپ زرد به‌جای توپ Spot استفاده می‌شود.

  • شخصی که فراخوان قرعه کشی (lag) را می‌برد خودش می‌تواند (کیو بال)، توپ سفید و یا Spot را انتخاب کند. این موضوع فقط یک خواسته شخصی است؛ بنابراین توپ هدف (توپ قرمز) پایین توپ Spot قرار می‌گیرد، اتفاقاً این همان جایی است که سر مثلث در بازی پول خواهد بود. توپ نشانه (کیو بال) طرف مقابل در بالای Spot قرار می‌گیرد، دقیقاً همان جایی که در بازی پول معمولاً ضربه Break زده می‌شود. کیو بال بازیکن آغازین، بر روی خط آغاز (خطی بالای توپ Spot) در فاصله حداقل 6 اینچی (15 سانتی متر) از چوب حریف قرار می‌گیرد.
  • بنابراین بدیهی است، هنگامی که توپ شما با توپ رقیب در یک خط قرار بگیرند، ضربه زدن به هردو توپ روی میز بسیار دشوار خواهد بود. از این‌رو اگر شما برنده lag شوید، تصمیم می‌گیرید که به مرحله دوم بروید.
  • قواعدی را که شما و هم بازی‌تان می‌خواهید با آن بازی کنید را تعیین کنید. همان‌طور که می‌دانید در تمامی بازی‌هایی که از قرن‌های پیش به وجود آمده، همیشه تغییراتی وجود داشته است. بعضی از این تغییرات بازی‌ها را آسان‌تر و بعضی آن‌ها را سخت‌تر می‌کنند، بعضی آن‌ها را سریع‌تر و برخی آن‌ها را کندتر می‌کنند. چقدر زمان در دست دارید؟ و چقدر مهارت؟
  • برای شروع میدانیم که هر نوعی از بیلیارد کاروم، با در نظر گرفتن یک نقطه و ضربه زدن به دو توپی که روی میز قرار دارند شروع می‌شود. در اینجا چگونگی انجام این کار گفته می‌شود.
  • در بیلیارد straight- rail (لبه افقی) تا زمانی که به دو توپ ضربه بزنید، یک امتیاز به دست خواهید آورد. این آسان‌تر است.
  • در بیلیارد one- cushion (یک باند)، باید قبل از جایگزین شدن دومین توپ، به یک باند (یک طرف از میز) ضربه بزنید.
  • در بیلیارد three- cushion (سه باند)، قبل از متوقف شدن توپ‌ها، باید به سه باند از میز ضربه بزنید.
  • بیلیارد Balkline (خط آغاز بازی)، یک نقص را در این بازی رفع می‌کند. اگر شما بتوانید توپ‌ها را به گوشه‌ای از میز هدایت کنید، به‌احتمال زیاد، بهتر از هر زمان دیگری خواهید توانست آن‌ها را باهم هماهنگ کنید. بیلیارد Balkline تعیین می‌کند که شما نمی‌توانید با ضربه زدن به توپ‌هایی که در همان ناحیه از میز هستند، امتیاز بگیرید (غالباً یک میز به 8 ناحیه تقسیم می‌شود).
  • زمانی که تعیین می‌کنید چگونه امتیاز کسب کنید، باید تصمیم بگیرید که در چه امتیازی تمایل دارید متوقف شوید. در one-cushion، این تعداد به‌طور کلی 8 است، اما در three-cushion بسیار سخت است که با 2 موفق باشید!

بازی کنید! دست خود را به‌آرامی به سمت عقب برگردانید، سپس با یک حرکت نوسانی، آن را به سمت جلو بیاورید. بقیه بدن شما باید تا زمانی که شما از طریق کیو بال ضربه می‌زنید، همان‌گونه باقی بماند و اجازه دهید که چوب نشانه نیز بعد از زدن ضربه به‌طور طبیعی به حرکت خود ادامه دهد. همه شما برای به دست آوردن یک امتیاز باید به دو توپ ضربه بزنید. از لحاظ تکنیکی، هر تغییر جهت، به برخورد دو توپ باهم (Canon) می‌شود: بعد از زدن ضربه به توپ هدف، اگر توپ سفید به توپی دیگر برخورد کند و مسیر حرکتش اصلاح گردد)؛ اما در اینجا جزئیات بیشتری وجود دارد:

  • بازیکنی که نفر اول است، باید به توپ قرمز ضربه بزند. (این نوع ضربه زدن به‌هرحال عجیب و غریب است).
  • اگر یک امتیاز به دست آوردید، ضربه زدن را ادامه دهید.
  • شروع بازی به‌صورت ناگهانی (به دست آوردن یک امتیاز به‌صورت تصادفی) به‌طور کلی غیرقانونی به نظر می‌رسد.
  • جهش توپ، همانند ضربه زدن به توپ در حال حرکت، یک خطاست.

روی کی ، نقطه‌ای را که باید با نوک چوب تماس پیدا کند بیابید. شما می‌توانید درحالی‌که مشغول تمرین ضربات هستید این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید به‌طور مستقیم به توپ ضربه بزنید، باید چوب نشانه را با جایی که می‌خواهید به توپ ضربه بزنید تنظیم کنید. سپس تو را مورد هدف قرار دهید.

  • اغلب، شما دوست دارید دقیقاً در نقطه مرکزی به توپ ضربه بزنید. گاهی اوقات، ممکن است بخواهید توپ را به این طرف و آن طرف برای نفوذ به‌طرف مقابل بزنید یا به قول انگلیسی‌ها توپ را به‌طرف دیگری بفرستید؛ و گاهی ممکن است بخواهید به زیر مرکز کیو بال، ضربه بزنید تا توپی را حرکت دهید و یا توپی را که نمی‌خواهید حرکت دهید کنار بزنید.

.

بخش 2-تسلط بر چوب بیلیارد +طرز ایستادن در بیلیارد

1-چوب بیلیارد را به‌طور صحیح در دست بگیرید. انتهای چوب بیلیارد را به نرمی و آرامی در دست بگیرید. (به‌طور عامیانه، چوب را شل در دستتان بگیرید). با انگشت شست به‌عنوان تکیه گاه و انگشتان حلقه، میانی و سبابه، چوب را در دست خود نگه دارید. مچ دستتان باید به‌طور مستقیم به سمت پایین حرکت کند تا از حرکت یک‌طرفه هنگام ضربه زدن به توپ جلوگیری کند.

  • شما باید معمولاً چوب بیلیارد را حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) عقب‌تر از نقطه تعادل چوب در دست خود نگه دارید. اگر کوتاه قد هستید، ممکن است بخواهید دستتان را از جلو این نقطه حرکت دهید و اگر بلند قد هستید، دستتان را بیشتر به سمت عقب حرکت خواهید داد.

2- انگشتان دست خود را در اطراف سر چوب بیلیارد برای ایجاد پل (Bridge) قرار دهید. (Bridge: دستی که روی میز قرار می‌گیرد تا چوب روی آن حرکت کند). این کار در هنگام ضربه زدن، مانع حرکت چوب بیلیارد به‌سوی دیگر می‌شود. سه روش اصلی برای گرفتن چوب در دست وجود دارد: پل بسته، پل باز و پل کناره.

  • در یک پل بسته، انگشت اشاره خود را در اطراف چوب حلقه کرده و از انگشتان دیگرتان برای ثابت نگه داشتن دستتان استفاده کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری روی چوب داشته باشید، به‌ویژه با یک ضربه قوی رو به جلو.

3-در یک پل باز (Open bridge) با انگشت شست و سبابه‌تان شکل V درست کنید. چوب نشانه از این میان حرکت می‌کند و انگشتان شما مانع حرکت چوب به جهات دیگر می‌شوند. پل باز برای زدن ضربه‌های نرم‌تر بهتر است و بازیکنانی که ساختن پل بسته برایشان مشکل است، این پل را ترجیح می‌دهند. پل برآمده (elevated bridge) نوع دیگری از پل باز است که در آن شما دست خود را بالا می‌برید تا هنگام ضربه زدن چوب، توپ را بلند کنید.

  • زمانی که کیو بال به لبه میز خیلی نزدیک است با استفاده از تکنیک rail bridge دست خود را پشت کیو بال بگذارید و چوب را روی لبه میز قرار دهید و سر آن را با دست خود ثابت نگه دارید.

4-بدنتان را با ضربه هماهنگ کنید. بدنتان را با کیو بال و توپی که می‌خواهید به آن ضربه بزنید، در یک راستا قرار دهید. پای شما باید با دستی که با آن ضربه می‌زنید مطابق باشد. (اگر راست دست هستید، پای راست خود و اگر چپ دست هستید پای چپ) و باید باهمدیگر زاویه 45 درجه تشکیل دهند. پاهای شما باید در فاصله مناسبی از یکدیگر باشند و پای جلویی شما باید با دستی که با آن ضربه می‌زنید هماهنگ باشد.

5-در فاصله مناسبی از میز بایستید. این وضع به سه مورد بستگی دارد: ارتفاع شما، میزان دسترسی شما و موقعیت شما نسبت به کیو بال. با دور بودن کیو بال از لبه میز، شما مجبور خواهید بود بدنتان را به سمت میز بکشید.

  • در اکثر بازی‌های بیلیارد لازم است که شما هنگام ضربه زدن حداقل حدود 1 فوت (3/0 متر) بر روی میز خم شوید. اگر نتوانید این کار را به‌راحتی انجام دهید ممکن است لازم باشد ضربات مختلفی بزنید و یا از یک پل مکانیکی برای ثابت نگه داشتن سر چوب هنگام ضربه زدن استفاده کنید.

6-بدنتان را در حالت عمود بر نقطه‌ای که می‌خواهید ضربه بزنید، نگه دارید. چانه شما باید تا حدی روی میز قرار بگیرد که به‌راحتی بتوانید چوب را به‌صورت افقی نگاه کنید. اگر بلند قد هستید، باید یا زانوی جلویی و یا هر دو زانوی خود را خم کنید تا در وضعیت مناسبی قرار بگیرید. همچنین لازم است که روی لگن خود به سمت جلو خم شوید.

  • مرکز سر شما و چشم دقیق‌ترتان، باید با مرکز چوب دقیقاً هم راستا باشند. اگرچه بعضی از بازیکنان حرفه‌ای هنگام بازی پول، سر خود را کمی کج می‌کنند.
  • اکثر بازیکنان بیلیارد جیب دار (پول) سرخود را 1 تا 6 اینچ (5/2 الی 15 سانتی متر) بالای چوب قرار می‌دهند، درحالی‌که بازیکنان اسنوکر، سرهایشان یا کاملاً و یا تقریباً چوب را لمس می‌کنند. هرچه سرتان را نزدیک‌تر بیاورید، دقت بیشتری خواهید داشت، ولی با کاهش فاصله، ضربات جلویی و عقبی قدرت کمتری خواهند داشت.

.

بخش 3– کسب تجربه با استراتژی و تغییرات بازی

1-بهترین ضربه را پیدا کنید. این موضوع به‌جاهایی که توپ‌ها روی میز قرار می‌گیرند، بستگی دارد. در بازی‌های بیلیارد کاروم که این اجازه را به شما می‌دهند، شما می‌خواهید به توپ‌ها ضربه بزنید تا آن‌ها را باهم جمع کنید؛ بنابراین شما می‌توانید با جهش توپ‌ها روی یکدیگر مکرراً امتیاز کسب کنید. (به عبارتی، کسب امتیاز نه فقط از خط آغاز). نگاهی به زاویه‌ها و چگونگی مرتب کردن توپ‌ها بیندازید. همچنین اگر به لبه‌های میز نیاز دارید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

  • گاهی اوقات، بهترین ضربه شما، شوت زدن (ضربه تهاجمی) نیست. بلکه برای ضربه زدن به کیو بال، می‌توانید در جایی که حریف شما دچار مشکل شده است، ضربه بزنید و امتیاز بگیرید (این یعنی یک ضربه دفاعی).
  • قبل از زدن ضربه کمی تمرین کنید. این عمل باعث انعطاف پذیری دست شما قبل از زدن ضربه واقعی می‌شود.

2-سیستم لوزی شکل را بشناسید. بله ریاضی. ولی زمانی که شما این کار را شروع می‌کنید، خیلی ساده به نظر می‌رسد. در ابتدا شما تعداد لوزی‌های نشانه‌ای را که می‌خواهید ضربه بزنید در نظر بگیرید (موقعیت نشانه گفته می‌شود) و سپس زاویه طبیعی را محاسبه کنید (تعداد لوزی‌ها در لبه کوتاه میز). این تعداد (تعداد لوزی‌هایی که باید هدف قرار بگیرند) برای شما مجاز خواهد بود!

3-بیلیارد را هنرمندانه بازی کنید. بله کار درست همین است. اینجا همان جایی است که به بازیکنان کمک می‌کند تا 76 تغییر وضعیت را با سطوح مختلف دشوار، تجربه کنند. هنگامی که بازی را در دست می‌گیرید و ضربه‌های کاری را برای خودتان (و دوستتان) تنظیم می‌کنید. چه کسی می‌تواند این کارهای سخت را انجام دهد؟

  • اگر بیلیارد one-cushion برایتان انجام پذیر است، تلاش کنید تا به سمت بیلیارد two-cushion حرکت کنید. بیلیارد three-cushion تقریباً غیرممکن است، حتی برای بازیکنان حرفه‌ای. اگر شما بتوانید بیلیارد two-cushion را بازی کنید، باید بازی برای پول (money) را شروع کنید!

4-به کیو بال با شیوه‌های مختلف ضربه بزنید. کیو بال چگونه به توپ دیگری ضربه میزند که می‌تواند جهت حرکت توپ‌های دیگر را تعیین کند. این تکنیک پرتاب نامیده می‌شود؛ و می‌تواند ناشی از زاویه‌ای باشد که کیو بال به توپ دیگری ضربه میزند. بازیکنان بیلیاردی که بسیار تمرین می‌کنند و تأثیرات ضرباتی را که هنگام بازی پول از این تکنیک دریافت می‌کنند، مورد مطالعه قرار می‌دهند.

  • کمی برای کسب تجربه وقت بگذارید! هرچه بیشتر به چگونگی عملکرد گزینه‌های بسیاری که در اختیار دارید، بیشتر دقت کنید، نتیجه بهتری به دست خواهید آورد و بازی‌های سرگرم کننده بیشتری را انجام خواهید داد. مهارت خود را در بیلیارد کاروم افزایش دهید و بازی‌های پول، ایت بال، ناین بال و حتی اسنوکر را شروع کنید!

 

نکات مهم در انجام بازی

1- دقت را فدای قدرت ضربه نکنید

این دو جنبه کاملاً مرتبط هستند. قانون شماره یک در شکستن توپها ضربه به سر توپ میباشد و توپی که تقریباً همیشه به‌طور کامل ضربه به آن امکان پذیر میباشد. ضربه محکم و دقیق، حرکت تمام توپها را تخت تأثیر قرار میدهد.

جانی آرچر می‌گوید: “این همانند ضربه زدن به توپ گلف است. “مثلاً اگر لازم باشد که دقیقاً به مرکز توپ گلف ضربه زده شود لازم است با سرعت 105 مایل در ساعت ضربه بزنید ، اما به توپی که به مرکز آن ضربه زده نمی‌شود لازم است با سرعت 120 مایل در ساعت در ضربه زده شود!. در روی میز نیز، اگر توپ را در محل مركزی ضربه زدن قرار دهید، شما لازم نیست ضربه سخت و پیچیده‌ای را برای انجام فرایند ضربه زدن انجام دهید.

 

2- انعطاف پذیر باشید

در نهایت، تنها یک شکست خوب (ضربه اولیه برای پخش توپ‌ها رو میز) ضربه‌ای است که به‌خوبی توپ‌ها را پخش میکند، بنابراین آماده باشید که انعطاف پذیر باشید و استراتژی خود را تنظیم کنید. انعطاف پذیری بدان معناست که می‌توانید موقعیت توپ را عوض کند، سرعت را تغییر دهد، یا حتی یک ضربه کمتر از حد کامل روی سر توپ (در موقعیت‌های شدید) را امتحان کند. به‌عنوان مثال، “Thorsten Hohmann می‌گوید:” بعضی از مردم از شکستن آرام (ضربه سبک) که از لجاجت ناشی می‌شود خود داری میکنند “. “آن‌ها فکر می‌کنند،” من باید ضربه سنگین و سختی برای شکستن توپها (پخش کردن توپ‌ها) انجام دهم در حالی که باید توجه داشت که شما می‌خواهید برنده شوید!.”

3- توجه به میزان انحراف و چرخش‌ها

اجتناب از استفاده بیش از حد انحراف به چپ یا راست ضروری است. چرا که شما می‌خواهید توپ نشانه (توپ سفید) را از ساییدگی و ضربه حالت مماسی به توپ‌ها که باعث چرخ خوردن و حرکت تصادفی و در آخر افتادن در پاکت می‌باشد، دور نگه دارید و از آن جلوگیری کنید و ضربه مستقیمی داشته باشید. برخی از حرفه‌ای‌ها از انحراف بسیار کمی به سمت راست یا چپ به‌منظور ضربه زدن مماسی به توپ یا حتی ضربه زدن صحیح بهره میگیرند. برای مثال Shawn Putnam میگوید: کمی انحراف به سمت چپ باعث یک ضربه مماسی به توپ و حرکت آن به سمت پاکتهای سمت راست خواهد شد. توجه داشته باشید که این بازیکنان حرفه‌ای هستند!.

4- وضع ایستادن مناسبی داشته باشید

بعضی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که حالات حرکتی خود را محدود کنید، بطوریکه که اگر شما قصد ضربه زدن برای پخش کردن توپ‌ها را دارید بتوانید روی مفصل ران و لگن به جلو یا عقب حرکت کنید که این بار به ضربه زدن شما کمک می‌کند. بیشتر حرفه‌ای‌ها از پای جلوی‌شان بهره می‌برند،که این ایده خوبی است که بتوانید محکم‌تر و قاطع‌تر یک ضربه خوب داشته باشید اما مطمئن شوید که هنوز قادر به خم کردن پاهای خود هستید. این به شما کمک می‌کند که ضربه خوبی داشته باشید. هر کسی تفسیر خود را از این اصول بیان می‌کند اما می‌توانید مدل ارائه شده از Thorsten Hohmann را در شکل زیر مشاهده کنید.

5- نقطه مورد نظر برای ضربه زدن را عاقلانه انتخاب کنید

ضربه پخش کردن توپ‌ها بر روی هر میز به‌طور متفاوتی انجام می‌شود، اما چند راه برای یافتن سریع نقطه صحیح وجود دارد. اول اینکه پارچه روی میز را برای پیدا کردن علائم مشخصی از سایش چک کنید. بازیکنان قبلی ممکن است بهترین موقعیت توپ را برای بهترین ضربه شکستن توپ‌ها پیدا کرده‌اند، بنابراین شما باید علامت‌هایی را برای این موقعیت و مسیرهایی که به توپ‌ها می‌رسند را ببینید و بیابید. دوم، یک بازی قبلی را که روی این میز انجام شده را ببینید تا دریابید که کجا بازیکنان ضربه را می‌زنند و سرعتشان چگونه است.

بعنوان مثال ویدیوی زیر را تماشا کنید:

6- توجه به‌جایی که حرفه‌ای‌ها ضربه را آغاز می‌کنند

به‌جز مواردی که قواعد، اجازه ضربه از آنجا را نمی‌دهد، می‌توان ضربه زدن را آغاز کرد. اغلب حرفه‌ای‌ها معمولاً از یک فاصله چند اینچی از توپ‌ها و از سمت چپ یا راست یا مستقیم ضربه زدن را آغاز می‌کنند. بر این اساس، آن‌ها می‌توانند تنها چند اینچ جابجایی داشته باشند، که معمولاً بر روی مسیر توپ تأثیر می‌گذارد. راه دیگر این است که یا جهت ضربه زدن و یا سرعت آن را تغییر دهید.

https://www.pooldawg.com/article/assests/diagram1.jpg

7- دانستن مسیرهای حرکت 9 توپ

به شکل 1 توجه کنید.نقشه‌ای از تمایل حرکت توپهای 9 گانه پس از ضربه‌ی شکستن توپها (پخش کردن) نشان میدهد. اینها بهترین احتمالات و سناریوهای حرکتی هستند. توپهای کلیدی و اصلی که توپ سر نیز نامیده میشوند (توپ شماره 1) و توپ‌های کناری که توپ باله نام دارند (توپهای شماره 3 و7) در شکل قابل مشاهده است. بازیکنان حرفه‌ای موقعیت توپ سفید برای ضربه زدن را در امتداد آن‌ها قرار میدهند و سرعت توپ را به‌گونه‌ای تنظیم میکنند تا بتوانند بر این توپها اثر بگذارند.

8- دانستن مسیرهای حرکت 8 توپ

همان‌طور که مشخص است، ضربه مربوط به پخش کردن 8 توپ خیلی پیچیده‌تر از 9 توپ میباشد بنابراین کنترل دقیق هر کدام از توپ‌ها بسیار مشکل است. اما خوب میدانیم که بهترین گزینه دو توپی هستند که پشت سر توپ اول قرار گرفته‌اند و تمایل دارند به سمت پاکت‌های جانبی حرکت کنند (شکل 2)

9-دانستن قوانین مربوط به مسابقه

لری شوارتز به‌طور خلاصه برای بیلیارد 8 توپه توصیه میکند که گاهی از استراتژی دیگری استفاده کنید حتی اگر قوانین چیز دیگری میگویند. در این شرایط با توجه به شکل 3، به توپ ثانویه به‌طور کامل و محکم از سمت راست یا چپ ضربه بزنید. اگر در حال شکستن توپها از سمت چپ هستید از روش انگلیسی استفاده کنید و از تمایل به سمت راست استفاده کنید و به توپ سفید ضربه بزنید. و اگر قصد شکستن توپ‌ها از سمت راست را دارید از کمی تمایل به سمت چپ استفاده کنید. روش انگلیسی به شما کمک میکند که از خطا کاسته شود. این نوع شکستن توپ‌ها باعث میشودکه 8 توپ بسته به سمت پاکتی که اطافشان است به سمت آن‌ها حرکت کنند و شما به‌طور چشمگیری موفق شوید علاوه بر آنکه توپ سفید در برخوردهایش سبب پخش شدن بیشتر توپ‌ها میشود.

10- استفاده از ضربه دقیق و محکم

در بازی 8 توپه، ضربه محکم و مستقیم به توپ مورد نظر و برخورد به دیواره بسیارحائز اهمیت است به همین دلیل بازیکنان حرفه‌ای پخش کردن توپ‌ها را در حالتی که بصورت لوزی چیده شده‌اند را از مرکز (از سمت چپ یا سمت راست) انجام میدهند.

11- از پل بستن استفاده کنید

نحوه پل بستن در شکل 4 آمده است. پل بستن به تنظیم حالت بدن کمک میکند و دقت بیشتری در ضربه زدن به شما میدهد. استیو مور میگوید : ” من برای پل بستن کمی به دستم فشار میآورم به قدری که نتوانم حالت بدنی خود را به هم بزنم و من در پل زدن انگشتم را قدری خم میکنم”.

12- بازوی دستی را که با آن پل میزنید را شل کنید

بازوی شما باید در حالت ریلکس بوده و با زاویه کمی خم شود. اگر آنرا خشک و سفت بگیرید بر روی عضلات پشت کمر شما تأثیر میگذارد و باعث حرکات غیر ارادی شما میشود.

13- رعایت فاصله پل بستن

بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای به‌طور معمول در فاصله 8 تا 10 اینچی از سر چوبی که با آن ضربه میزنند، پل میبندند (در شکل 4 نشان داده شده است). جانی آرچر میگوید : ” شما مجبورید ضمن آنکه سریعا پس از ضربه زدن چوب را به عقب بکشید، باید فضای بیشتری تیز ایجاد کنید”. فاصله بیشتر قطعا اجازه خواهد داد تا ضربه شما شتاب بیشتری بگیرد (البته اگر شما برای پل بستن از ریل یا چوب کمکی برای نشانه گیری استفاده کنید، فاصلهها کوتاه تر میشود) اما توجه داشته باشید که فاصله‌ی بیشتر پل بستن، سبب کاهش دقت در ضربه زدن میشود.

14- موقعیت مناسب و صحیح نحوه قرارگیری دست خود را بیابید

بحثهای بسیار زیادی در مورد اینکه آیا شما باید چوب خود را چند اینچ از توپ سفید فاصله دهید یا همواره فاصله مشخص و معمول را در نظر بگیرید، مطرح است. تمرین کنید و خود را با آن وفق دهید. اینکار کاملاً تجربی است. همان‌طور که در شکل 4 مشاهده میشود تریسون چند اینچ چوب خود را از توپ سفید فاصله داده است.

15- به مرکز توپ سفید ضربه بزنید

تقریباً همه بر این عقیده‌اند که : شما باید کمی پایین تر از مرکز توپ سفید ضربه بزنید.اینکار سبب می‌شود که ضربه خوبی داشته باشید و توپ سفید خیلی دقیق حرکت کند اما مراقب باشید که حتی برای اینکار چوب شما بایستی دقیقاً در راستای توپ سفید قرار گیرد.

16- دقت در فرایند نشانه روی و ضربه زدن

جینت لی می‌گوید: “من همیشه با شکستن توپ‌ها (پخش کردن) مشکل داشتم. “تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که مردم استفاده می‌کنند، اما بین همه آن‌ها توافق کلی این است که نشانه روی و ضربه زدن آهسته است. در آخرین نشانه روی، چوب رابصورت کنترل شده بکشید و سپس شروع به حرکت صاف و سرعتی برای ضربه زدن کنید.” فرض کنید که می‌خواهید با یک کمان تیری را رها کنید.”

17- توجه و نگاه به توپ

دو عقیده و نظر در این رابطه مطرح است. برخی بازیکنان به توپی که قرار است به آن ضربه بزنند نگاه میکنند و برخی دیگر به‌منظور اطمینان از ضربه دقیق به توپ سفید توجه میکنند. استیو مور میگوید : من همیشه سعی دارم تنها به یک توپ نگاه کنم و این برای من بهتر است و من همیشه توپ سفید را نگاه میکنم در حالیکه نیم نگاهی نیز به پیرامون میاندازم اما آخرین نگاه من به توپ نشانه (سفید) است. بسیاری از بازیکنان به توپ نگاه میکنند و توجه داشته باشید که شما باید اعتماد بنفس خود را حفظ کنید.

18- نیرو و وزن خود را به ضربه انتقال دهید

بسیاری از بازیکنان حرفه‌ای حرکت خود را با مفصل ران و حرکات رفت و برگشتی پا انجام میدهند و مانند شکل 5 پاهای خود را در این حالت قرار میدهند. بیشترین وزن معمولاً روی پای جلو اعمال میشود. چارلی ویلیامز میگوید : “شما از پاهایتان استفاده میکنید تا سرعت ونیرویی که برای ضربه زدن لازم دارید را با بازوهایتان فراهم کنید”.سعی کنید که با تمرکز بر پای عقب خود برای تولید قدرت و دقت در ضربه استفاده کنید. یک روش برای تمرین این است که تصور کنید مانند حرکت‌های رزمی کسی پشت سر شما استاده است و شما میخواهید به او ضربه بزنید.

19- برای رعایت زمان بندی خود تمرین کنید

این عامل یک عنصر کلیدی و اساسی برای داشتن یک ضربه موفق است. در اصل در یک زمان بندی دقیق، شما در حال تلاش برای هماهنگی در بکارگیری چندین بخش از بدن در یک حرکت خوب است که کمتر از یک ثانیه طول میکشد. و در آخر نتیجه آن را میبینید. فرایندی که بسیاری از متخصصان برای ضربه زدن عنوان کرده‌اند عبارت است از: تنظیم چوب و توپ، مکث، شروع به تنظیم حالت پاها و نحوه ایستادن با حرکت جلو عقب با پاها، شروع سریع نشانه روی روی توپ سفید، ضربه زدن به توپ سفید و سپس برداشتن پای عقب از روی زمین و رفتن به سمت عقب.

20- حالت ایده آل سطح نشانه روی خود را رعایت کنید

برای آنکه با چوب به توپ سفید ضربه بزنید باید ساعد خود را در حالت عمود برچوب نگه دارید. شاون پاتنام میگوید : ” در این حالت شما در دامنه حرکتی خود هتید و هنوز شروع به ضربه نکرده اید، سپس همان‌طور که چوب را در موقعیت درست قرار داده اید به دامنه حرکتی خود بسیار دقت کنید تا در هنگام ضربه زدن توپ‌ها از میز به بیرون پرت نشوند.

21- استوار باشید و کم نیاورید

پس از ضربه اولیه به توپ سفید، چوب باید به‌گونه‌ای مسیر آن را مشخص کند و آن را دنبال کند. از آنجایی که در زوایای کم ضربه زدن، سر چوب پایین می‌آید و با پارچه میز تماس پیدا میکند پس باید حالت آن را حفظ کرد تا این اتفاق نیفتد. برای برخی بازیکنان مانند مایک سیگل میتوانید خم شدن چوب را در پایان ضربه زدن ببینید.

.
منابع:

.https://honarfardi.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت