پاراسل سواری (راهنما)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پاراسل چیست و چه فرقی با پاراگلایدر دارد؟

در نگاه اول پاراسل بسیار شبیه به پاراگلایدر به نظر می‌رسد؛ اما با کمی دقت متوجه خواهید شد اول از همه چتر آن برخلاف پاراگلایدر دایره‌ای شکل طراحی شده است. تفاوت دیگر پاراسل در نوع پرواز آن است. پاراسل به کمک یک قایق موتوری کشیده شده و به پرواز در می‌آید. در واقع پاراسل نوعی ورزش آبی یا بهتر است بگوییم تفریح آبی است.

 

آیا در ایران هم می‌توان پاراسل را تجربه کرد؟

بله، این پرواز تفریحی در نقاط مختلفی از ایران برگزار می‌شود. کیش از معروف‌ترین و مهم‌ترین شهرهایی که می‌توانید در آن پاراسل را تجربه کنید. البته در شهرهای شمالی نظیر متل‌قو و نمک آبرود نیز مجموعه‌هایی هستند که می‌توانید در آن‌ها به پرواز با پاراسل بپردازید.

پاراسل کیش

تقریبا در هر کجای جزیره زیبای کیش که باشید، می‌توانید بر فراز خلیج فارس پاراسل سواری یا به عبارت دیگر چتربازی کنید. از جمله سواحلی که در آن‌ها امکان پاراسل سواری وجود دارد، ساحل اسکله تفریحی، مرجان، سیمرغ و دامون را نام می‌توان برد. هر کدام از این سواحل جذابیت‌ها و زیبایی‌های خود را دارند که بد نیست مختصری به آن‌ها اشاره کنیم.

ساحل اسکله تفریحی

اسکله تفریحی یکی از سواحل پر جنب‌و‌جوش جزیره کیش بوده و به بسیاری از بازارها و هتل‌های آن نزدیک است. ساحل اسکله در شمال‌شرق جزیره قرار گرفته است.

ساحل مرجان کیش

معروف‌ترین ساحل کیش که شهرت جهانی هم دارد، ساحل مرجان است. مزیت چتر بازی در این ساحل تماشای مرجان‌های زنده از بالاست.

ساحل سیمرغ

ساحل سیمرغ در شرق جزیره کیش و مجاور جزیره مرجان قرار دارد. چتربازی در این ساحل نیز شبیه جزیره مرجان بر فراز مرجان‌های زنده در سایت بیگ کورال انجام می‌گیرد.

ساحل دامون

اگر تاکنون کشتی‌های تجاری و بزرگ را از نزدیک تماشا نکرده‌اید، در این ساحل فرصت تماشای آن‌ها را خواهید داشت. پاراسل در ساحل دامون و تماشای کشتی‌های غول‌پیکر از بالا می‌تواند یک تجربه متفاوت را برای شما رقم بزند.

پاراسل چطور کار می‌کند؟

برای اجرای این ورزش و سواری باید با قایق به میان آب‌های نیلگون بروید. تجهیزات موردنیاز برای پاراسل سواری، جلیقه ضدآب کمربند است. پس از پوشیدن جلیقه و نصب کمربند باید منتظر حرکت قایق باشید. وقتی قایق شروع به حرکت کرد و به‌تدریج سرعت گرفت، چتر هم آرام‌آرام به پرواز درآمده و شما را با خود به آسمان می‌برد.

پاراسل در چه ارتفاعی پرواز می‌کند؟

حداقل ارتفاع برای پرواز با پاراسل 150 متر است؛ همچنین در بالاترین حد نیز این ارتفاع تا 500 متر قابل افزایش است.

آیا پاراسل ایمن است؟

براساس آن‌چه آمار نشان می‌دهد پاراسل یک ورزش ایمن و تقریبا بی‌خطر است. به‌طوری‌که درصد رخداد حادثه در آن کم‌تر از یک برآورد شده است. بااین‌حال برای جلوگیری از بروز همان یک درصد، رعایت مواردی قبل و هنگام پاراسل سواری ضروری است.

1. از معتبر بودن کلوپ و سابقه آن اطمینان پیدا کنید

اولین مورد اعتبار محلی است که می‌خواهید این تفریح را در آن تجربه کنید. بنابراین حتما اطلاعات کافی درباره محلی که در نظر دارید برای چتربازی به آن‌جا بروید، کسب کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای به‌دست آوردن این اطلاعات، استفاده از تجربه دیگران است.

2. قبل از پرواز از سالم بودن و کیفیت تجهیزات مطمئن شوید

در حقیقت تجربه یک پرواز بدون خطر تاحد زیادی به وجود تجهیزات ایمنی بستگی دارد. بنابراین اگر احساس کردید تجهیزات پاراسل ایمنی لازم را برای پرواز ندارند، از پوشیدن آن‌ها و پرواز خودداری کنید.

3. راه‌ و‌ روش ارتباط با افرادی که در قایق هستند را به‌خوبی یاد بگیرید

از آن‌جا که هنگام پاراسل سواری برای عکس‌العمل‌های مناسب در شرایط مختلف، لازم است ارتباط شما با قایق و ناخدا برقرار باشد، مهم است قبل پرواز بدانید چطور باید این‌کار را انجام دهید. بنابراین قبل از پرواز درباره این مورد از ناخدا سوال کرده و اطمینان حاصل کنید همه نکات برای چگونگی برقراری ارتباط با افراد حاضر در قایق را بلد هستید.

4. سعی کنید در ارتفاع 150 متری پرواز کنید

درست است که می‌توانید تا فاصله 500 متری نیز از زمین فاصله گرفته و لحظات خاص و هیجان‌انگیزی را تجربه کنید؛ اما باتوجه به اینکه در ارتفاع 500 متری تقریبا هیچ ارتباطی با ناخدا نخواهید داشت، بهتر است در انتخاب ارتفاع پرواز، فاصله 150 متری از سطح زمین را انتخاب کنید.

هزینه پاراسل چه‌قدر است؟

به نظر می‌رسد حداکثر هزینه‌ای که برای پاراسل سواری 10 دقیقه‌ای در شمال یا جنوب کشور باید در نظر بگیرید کم‌تراز 200 هزار تومان است. به‌عنوان مثال حداقل قیمت پاراسل کیش از 68 هزار تومان شروع شده و تا 120 هزار تومان بسته به ارتفاعی که می‌خواهید در آن پرواز کنید، می‌رسد. زمان پرواز نیز چیزی حدود 10 دقیقه است. البته این قیمت برای سال 98 است.

 

افراد با چه محدوده سنی مجاز به پرواز هستند؟

در هر دور پرواز بین یک تا سه نفر می‌توانند سوار  پاراسل شده و پرواز را تجربه می‌کنند. با این حال اگر وزن شما سنگین باشد، خودتان تنهایی آن را تجربه خواهید کرد. درباره سن پرواز هم آمار دقیقی وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد حداقل سن برای این تفریح سواری 16 سال باشد. برای کودکان هم امکان پرواز وجود ندارد؛ مگر این‌که همراه والدین خود باشند و سن آن‌ها به‌حدی رسیده باشد که بتوان تجهیزات ایمنی را به آن‌ها پوشاند.

 

توصیه‌های پایانی

  • برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی حین این ورزش سواری عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • برای ثبت لحظات هیجان‌انگیز حتما گوشی و مونوپاد همراه خود داشته باشید. البته ممکن است برای همراه داشتن این وسایل هزینه اضافی از شما دریافت شود یا همراه بردن آن‌ها ممنوع باشد. بعضی اوقات نیز خود مجموعه لحظات پاراسل سواری را برای شما ثبت خواهد کرد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم دوربین و مونوپاد را همراه خود داشته باشید.
  • یک دست لباس اضافه و حوله همراه خود داشته باشید؛ چراکه بعد از پاراسل سواری لباس‌های شما خیس شده و بهتر است لباس اضافه همراهتان باشد.

.
منابع:
.https://kaghazrangi.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت