مزایای استفاده از گیاهان دارویی و شرایط استفاده از آن ها

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

محاسن استفاده از گیاهان دارویی و شرایط استفاده از آن ها

در ایران از سال‌های دور معمولا عطاری‌ها مرجع خرید و فروش داروهای گیاهی بودند اما امروزه شرکت هایی هم شروع به تولید انبوه برخی از گیاهان دارویی کرده اند. از زمان‌های بسیار دور انسان‌ها به خواص بعضی از گیاهان برای برخی از بیماریها پی برده بودند. در مناطق مختلف دنیا داروهای گیاهی متفاوتی وجود دارد و در برخی از کشورها داروهای گیاهی در فرهنگ آن کشور ریشه کرده است. می‌توان گفت پزشکی امروزی نتیجه پیشرفت طب سنتی ابوعلی سینا دانشمند برجسته ایرانی است. کتاب قانون بوعلی سینا را می‌توان جزو برجسته ترین آثار طب سنتی ایران در نظر گرفت. لازم بذکر است که این کتاب از همان زمان هم در جهان اسلام و هم در غرب به عنوان یکی از کتاب‌های اصلی تدریس می‌شد. حدود 25 درصد از داروهای صنعتی جدید نیز منشا گیاهی دارند.

گیاهان دارویی بیشتر برای درمان بیماریهای رایج و خفیف کاربرد دارند و به عنوان مکمل درمانی در نظر گرفته می‌شوند. ماده موثره گیاهان دارویی همان ماده اصلی است که خواص درمانی دارد و حدود 1 درصد از هر گیاه را ماده موثره آن تشکیل می‌دهد که ممکن است در قسمت‌های مختلف گیاهان باشد.

.

از مزایای استفاده از این داروهای گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. معمولا قیمت مناسب تری نسبت به داروهای داروخانه ای دارند.
  2. بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه بود و بیشتر در دسترس هستند.
  3. منشا طبیعی دارند و باعث تثبیت هورمون‌ها و متابولیسم بدن می‌شوند.
  4. عوارض جانبی بسیار کمتری دارند.

گیاهان دارویی به روش‌های مختلفی مصرف می‌شوند که عمدتاً شامل :

  1. گیاه به صورت تازه از طریق خوراکی مصرف می‌شود.
  2. گیاه خشک شدها از آن کنسرو تهیه شده و سپس مصرف می‌گردد.
  3. توسط حرارت فرآوری می‌شوند.
  4. ماده موثره گیاه به روش صنعتی استخراج می‌یابد.

همچنین برخی اوقات با توجه به نوع بیماری، گیاهان دارویی به صورت‌های زیر نیز مصرف می‌شوند :

  1. دم کرده : در این روش گیاه را داخل ظرف مناسب قرار داده سپس روی آن آب جوش میریزند و در ظرف را می‌بندند و آن را روی حرارت ملایم می‌گذارند یا به حال خود رها می‌کنند و به آن زمان می‌دهند تا دم بکشد.
  2. جوشانده : برای تهیه جوشانده گیاه آن را داخل ظرفی ریخته و سپس آب سرد روی آن می‌ریزند و ظرف را روی حرارت می‌گذارند تا آب جوش آمده و مدت زمان مناسبی گیاه در آب جوش باقی بماند.
  3. خیسانده : در روش خیسانده پودر گیاه را با آب سرد مخلوط می‌کنند و در ظرف را می‌بندند و به آن بین 6 تا 12 ساعت زمان می‌دهند تا آماده شود.

با این که گیاهان دارویی طبیعی بوده و عوارض کمی دارند اما باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد و حتما با نظر متخصص گیاهان دارویی، آنها را مصرف کرد زیرا ممکن است بدن شما به برخی از گیاهان دارویی حساسیت داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که گیاهان دارویی را از مراکز معتبر تهیه کنید زیرا تا حد امکان باید خالص باشند. وقتی به متخصص گیاهان دارویی مراجعه می‌کنید این متخصص ابتدا تاریخچه بیماریهای شما را بررسی می‌کند. سپس از شما می‌خواهد که علائم بیماری خود را توضیح دهید. اصلی ترین علائمی که متخصصین طب سنتی از شما می‌خواهند شامل اشتها، سیستم گوارش، ادرار و مدفوع و میزان و کیفیت خواب شما است.

منابع:

.http://eedehafzar.ir

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت