رباط در مراکش

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

رباط در مراکش

شهر باستانی رباط در 90 کیلومتری کازابلانکا در ساحل اقیانوس اطلس واقع شده است. در حالی که کازابلانکا بزرگترین شهر و مرکز زندگی اقتصادی کشور است، رباط پایتخت آن و نقطه اصلی در نقشه سیاسی آن است: مکان موسسات پادشاهی، سفارت‌ها و کاخ سلطنتی.

اولین سکونت گاه‌ها در قرن سوم قبل از میلاد در این قلمرو ظاهر شد، اما رباط به عنوان یک شهر تنها در سال 1146 زمانی‌که حاکم الموحد عبدالمؤمن یک قلعه تمام عیار را در ساحل رودخانه بو رگرگ تأسیس کرد، آغاز به کار کرد. بعدها برای حمله به اندلس استفاده شد. نام معاصر در سال 1170 در ابتدا به عنوان Ribatu l-Fath به معنای “سنگر پیروزی” به‌دست آمد.

رباط بیشترین رشد خود را در زمان یعقوب المنصور، سومین خلیفه المحد و نوه عبدالمؤمن مشاهده کرد. در پایان قرن دوازدهم، او پایتخت را از مراکش به رباط منتقل کرد، سپس بسیاری از بناهای مهم را ساخت که از کاسبه‌های اودایا شروع شد. این ارگ که تا به امروز باقی مانده است درخشان‌ترین نمونه از معماری موری آن زمان است. در داخل قلعه، خیابان‌هایی از ساختمان‌های مسکونی سنتی به رنگ‌های سفید و آبی وجود دارد. در قسمت شمالی، یک نقطه رصد با مشاهده دریا وجود دارد.

یعقوب المنصور همچنین ساخت بزرگترین مسجد جهان را آغاز کرد، اما اکنون تنها دویست قطعه از بقایای ماسه سنگ وجود دارد. بدبختی نیز قصد ساخت یک مناره غول پیکر حسن را دنبال کرد. قرار بود ارتفاع آن 86 متر باشد، اما با مرگ یعقوب در سال 1199 ساخت و ساز متوقف شد و تنها به 44 متر رسید. ظاهر برج حسن شبیه ژیرالدا سویل است که تقریباً در همان دوره زمانی تولید شده است. هر دوی این برج‌ها بر اساس مناره‌ای بر اساس مسجد کوتوبیا به ارتفاع 70 متر در مراکش الگوبرداری شده‌اند.

مرگ یعقوب آغاز دوره‌ای افول بود: تا سال 1515 به سختی صد خانه مسکونی در شهر باقی مانده بود، قدرت اقتصادی به فس منتقل شد. تنها در قرن هفدهم، زندگی جدیدی در رباط آغاز شد: مورهایی که از اسپانیا تبعید شده بودند در اینجا پناهگاهی پیدا کردند و شروع به احیای فعال اقتصاد کردند.

در سال 1912 فرانسوی‌ها به مراکش حمله کردند و تحت الحمایه قرارگرفتند. رباط دوباره پایتخت شد و در سال 1956 با کسب استقلال، محمد پنجم، پادشاه وقت مراکش، ترجیح داد که پایتخت در رباط بماند.

حوادث تاریخی متلاطم مانع از این نشد که این شهر آثار باستانی خود را نجات دهد. علاوه بر ارگ و مناره، رباط دارای یک مکان دیدنی جالب مانند کاخ سلطنتی محمد ششم واقع در بخش قدیمی شهر به نام مدینه است. این اقامتگاه که در سال 1864 تولید شده است، به سبک سنتی عربی تولید شده است: این یک ساختمان طولانی دو طبقه از رنگ‌های زرد و نارنجی با سقف سبز و برجک‌های کوچک تزئین شده با طاق‌های حکاکی شده، نقاشی و موزاییک است. دیوارهای بلند و توپ‌های قدیمی که در ورودی ایستاده اند، از اقامتگاه در برابر بازدیدکنندگان ناخواسته محافظت می‌کنند. اما کسانی که بعد از همه می‌توانند به داخل اقامتگاه بروند، می‌توانند از باغ‌های شکوفه با فواره‌ای که ماهی ها، مارها و لاک پشت‌ها در آن زندگی می‌کنند لذت ببرند.

مسجد اهل فس، مسجد خانواده سلطنتی، در میدان کاخ سلطنتی قرار دارد. هر جمعه در بعد از ظهر محمد ششم نماز خود را بجا می‌آورد و مردم می‌توانند شاهد حاکم خود باشند. در بخش شرقی شهر، درست در جایی که بقایای مسجد و مناره حسن وجود دارد، مقبره‌ای که به محمد پنجم و پسرانش تقدیم شده بود در دهه 1960 ساخته شد. یکی دیگر از دیدنی‌های قابل توجه رباط است.

فرهنگ غربی را کلیسای جامع سنت پیتر نشان می‌دهد که در سنت معماری آرت دکو در سال 1921 ایجاد شده است. و یک نکته قابل توجه دیگر دربارهٔ رباط، فراوانی پوشش گیاهی است: پارک‌های زیادی در اینجا ایجاد شده است، خیابان‌ها و خیابان‌ها توسط درختان پر شده‌اند و بوته.

پانورامای هوایی که از بالا گرفته شده است به شما امکان می‌دهد با شهر شگفت انگیز باستانی رباط بیشتر آشنا شوید.

عکس های استانیسلاو سدوف  و سرگئی شاندین

*️⃣ قبل از اجرای “رباط در مراکش” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان رباط در مراکش بر روی لینک اشاره نمایید …