دریاچه منجمد بایکال زمستان روسیه

• درباره

تور گردشگری مجازی:

بازدید از دریاچه بایکال رویای کودکی من بود. بالاخره فرصتی پیدا کردم تا رویایم را محقق کنم! استانیسلاو، سدوف و من به عنوان بخشی از پروژه هوایی برای عکاسی از دریاچه بایکال فرستاده شدیم.

افرادی از ” بایکالیکا ” (یک شرکت مسافرتی که اکسپدیشن عکس ما را سازماندهی کرد) در فرودگاه ایرکوتسک ما را ملاقات کردند. جیپ بزرگ نیسان سافاری آن‌ها در نگاه اول ما را تحت تاثیر قرار داد. این یک ماشین جدی بود که برای توافق با شرایط خارج از جاده و یخ ساخته شده بود. متوجه تخته‌های چوبی بزرگ بالای جیپ شدم و به شوخی گفتم: میخوایم خونه بسازیم؟

الکسی راننده ما گفت: “نه. اگر زیر یخ برویم به آن‌ها نیاز خواهیم داشت.”

“اوه، آیا شانسی وجود دارد که این کار را انجام دهیم؟” من پرسیدم.

“خب، درحالی‌که من فقط یک‌بار ماشینم را به طور کامل در آب فرو کردم، چندین بار بود که آب به سقف ماشین رسید.” الکسی پاسخ داد.

پاسخ او باعث شد متوجه شوم که در سفری نه چندان خسته کننده هستیم.

روی یخ

رانندگی از ایرکوتسک، در جاده یخی متروک، تا مقصد نهایی ما، جزیره اولخون، حدود 4 ساعت طول کشید. ما حتی وقت داشتیم تا در یک کافه بوریاتی کنار جاده‌ای توقف کنیم، جایی که آن‌ها غذاهای خوشمزه با قیمت متوسط ​​سرو می‌کردند. چند روز قبل از ورود ما برف شدیدی بر فراز بایکال باریده بود، بنابراین مطمئن نبودیم که اصلاً یخ صاف را ببینیم یا خیر. همانطور که می‌توانید تصور کنید، ما بسیار مضطرب بودیم. یک نگاه به پایین از بالای کوه، آه ناامیدی به‌همراه داشت: تنگه دریای کوچک (بخشی از دریاچه بایکال که جزیره اولخون را از ساحل غربی دریاچه جدا می‌کند) تا آنجا که می‌توانستیم آن را ببینیم سفید بود. جاده یخی که سرزمین اصلی را به جزیره متصل می‌کرد تا سطح یخ پاک شد، اما در هر طرف برف به ارتفاع یک متر وجود داشت. با این حال، ما کاملاً بد شانس نبودیم. چند کیلومتر پایین‌تر از جاده مشخص شد که برف سطح دریاچه را به طور کامل پوشانده است: لکه‌های یخی را دیدیم که بین انبوهی از برف می‌درخشیدند. و وقتی به ساحل رسیدیم و یخ‌های یک متری را دیدیم که از صخره‌ها آویزان شده بودند، روحیه مان بلند شد. حالا می‌دانستیم که قرار است در طول چند روز چه کار کنیم – به دنبال یخ شفاف باشید!

در تاریکی به روستای خژیر، مرکز اداری اولخون رسیدیم. و ما باید تا طلوع خورشید در کیپ هوبوی، جنوبی‌ترین نقطه جزیره می‌بودیم. این جایی است که تنگه‌های دریایی کوچک و بزرگ دریاچه بایکال به هم متصل می‌شوند. در زمستان، ماهیگیران به طور مداوم مسیرهای یخی جدیدی را در سراسر دریاچه یخ زده ایجاد می‌کنند تا از شکاف یخ جلوگیری کنند، بنابراین جاده‌های مختلف زیادی وجود دارد.

کیپ خوبوی

هتلمان را در تاریکی ترک کردیم. سی کیلومتری کیپ هوبوی پوشیده از برف بود، بنابراین ما مجبور شدیم از میان برف‌های نیم متری عبور کنیم. مردم محلی اصلاً نمی توانند چنین برف بی‌سابقه‌ای را بر فراز دریاچه بایکال به یاد بیاورند! با این حال، به محض اینکه در غروب صبح از کیپ هوبوی گذشتیم و به تنگه دریای بزرگ رسیدیم، برف گویی خاموش شد. برف‌های عظیمی در سمت اولخون وجود داشت. و فقط تکه‌های برفی کوچکی وجود داشت که شبیه فلس‌های مار روی سطح براق دریاچه در طرف دیگر بود. یخ عالی بود: سطح صاف و شفافی که با حباب‌های هوای سفید لکه‌دار و با طرحی عجیب از ترک‌ها تزئین شده بود. یک ضرب المثل محلی وجود دارد که می‌گوید: “وقتی برای اولین‌بار یخ بایکال را می‌بینید، شما را دیوانه می‌کند.” برای من مطمئنا کار کرد! مثل یک بچه پریدم، سر خوردم و روی یخ غلت زدم، خیره به شکاف‌های یخی و پشته‌های یخی رنگارنگ. با این حال، سرخوشی من به سرعت گذشت زیرا باید برای اولین پرواز خود آماده می‌شدیم.

خورشید از میان ابرها نگاه کرد و بایکال شروع به درخشش کرد. پرواز به خوبی پیش رفت. نمای از بالا بسیار غیرعادی بود. به‌نظر می‌رسید که کل دریاچه با یک زره لکه دار پوشیده شده بود: تکه‌های برف یک الگوی غول پیکر پر هرج و مرج اما زیبا را تشکیل می‌دادند. اینگونه است که دریاچه بایکال فقط در زمستان بسیار برفی به‌نظر می‌رسد.

الگوهای یخ بایکال

وقتی تاریکی صبح برطرف شد، ساحل شرقی دریاچه را دیدیم. آنقدر نزدیک به‌نظر می‌رسید که از راننده خود پرسیدیم:

“چرا آن‌ها بایکال را دریای بزرگ می‌نامند؟ عرض این نقطه تنها 10 کیلومتر است.”

“ده کیلومتر؟” الکسی تعجب کرد، “نه، بیش از 70 کیلومتر عرض دارد!”

ما شوکه شدیم: بیش از 70 کیلومتر تا ساحل شرقی بود که به وضوح می‌توانستیم ببینیم. و حدود 30 کیلومتر تا ساحل غربی بود که همه تپه‌ها کاملاً قابل مشاهده بودند. به‌نظر می‌رسید که می‌توان بدون زحمت به آنجا رفت. به گفته الکسی، ما تنها افرادی نبودیم که گرفتار توهم نوری شدیم: هوای کاملاً صاف و برآمدگی‌های تقریباً کیلومتری در اطراف دریاچه باعث ایجاد اثر نزدیکی ظاهری می‌شود.

و سپس غاری را در یک صخره کنار آب پیدا کردیم… دیوارهای غار با یخ به ضخامت دو متر پوشیده شده بود و صدها یخ از سقف آویزان شده بود – زیبایی غیرمعمولی! کیپ هوبوی نیز با بزرگترین هوموک‌های یخی از ما استقبال کرد. تصور اینکه چگونه بلوک‌های غول پیکر یخ فیروزه‌ای روی هم انباشته شده اند، دشوار است. ما ندیدیم که دریاچه بایکال چگونه یخ‌های ضخیم یک متری را می‌شکند، اما راننده ما به ما گفت که این منظره بزرگنمایی و در عین حال وحشتناک است.

یخ را روی دریاچه بسته بندی کنید

یخبندان صبحگاهی آنقدر شدید بود که مشکلات فنی بیشتری برای هلیکوپتر RC ما ایجاد کرد. با این حال، ما موفق شدیم “پرنده” خود را به ارتفاع 250 متر برسانیم و عکس‌های بی‌نظیری از کیپ هوبوی گرفتیم. آب و هوا در روز اول ما به نفع ما بود: یخبندان شکاف‌های یخی متعددی را مسدود کرد و به ما اجازه داد تا روی یخ به روستای اوزوری برسیم که در فصل بهار تقریباً غیرقابل دسترسی بود. به‌علاوه، ما به‌خاطر عزم خود به‌وسیله معجزه‌ای دیگر از طبیعت – هاله، دایره‌ای از نور رنگین‌کمان به دور خورشید، جایزه گرفتیم.

ما یک روز و نیم بعد را صرف عکسبرداری از مناظر مختلف جزیره اولخون کردیم که ده‌ها کیلومتر را روی یخ طی کردیم. تنها یک مسیر از میان یخ‌های یخی وجود داشت که به اندازه کافی برای ماشین ما بزرگ بود، بنابراین هر بار مجبور بودیم از همان مسیر عبور کنیم و از یک شکاف دائمی در یخ عبور کنیم که هر دو ساحل تنگه دریای کوچک را به هم متصل می‌کند. ناگهان در دریاچه گرمتر شد. یک روز عصر در راه بازگشت از یک عکسبرداری، در شکاف باز دیدیم که به‌جای یخ، آب درخشنده بود! الکسی پا روی گاز گذاشت، جیپ ما غرش کرد، ما را به شدت تکان داد و آب یخ به همه جا پاشید – ما به طرف دیگر پریدیم. صادقانه بگویم، فقط چند ثانیه طول کشید. استاس از روی صندلی عقب فقط پرسید: “چی شده؟” توقف کردیم تا نگاهی بیندازیم: لبه‌های اطراف شکاف یخ شکسته بود، که به این معنی بود که این مسیر برای همیشه برای ما بسته شده بود.

قرار شد صبح به روستای لیستویانکا برویم. آنها شفاف‌ترین یخ را در آنجا پیدا کردند. متأسفانه، کیپ اولخون از عزیمت زودهنگام ما خوشش نیامد – شب برف بارید و کل سطح یخ سفید شد. رانندگی روی یخ در چنین شرایطی خودکشی خواهد بود، بنابراین پس از یک طوفان فکری کوتاه تصمیم گرفتیم سعی کنیم از آب و هوای بد پیشی بگیریم و 500 کیلومتر تا Listvyanka در یک جاده آسفالته رانندگی کنیم. امیدوار بودیم قبل از اینکه برف یخ را بپوشاند به آنجا برسیم.

با نزدیک‌تر شدن به ایرکوتسک، هوا تا +7 درجه سانتی‌گراد گرم شد. یخ نزدیک لیستویانکا در واقع بسیار شفاف‌تر از دماغه اولخون بود، اما هنوز نتوانستیم نقطه کاملاً واضحی پیدا کنیم. با این حال، به دلیل تغییرات شدید دما، یخ در سراسر مکان شروع به ترکیدن کرد. ترک‌های یخ بعد از باران مانند قارچ رشد کردند. دریاچه بایکال تا جایی که ما می‌شنویم ناله می‌کرد و نفرین می‌کرد. با تلاش فراوان به شهرک بولشی کوتی (گربه‌های بزرگ) رسیدیم و – چه معجزه‌ای! – ما یخ کامل خود را پیدا کردیم. متأسفانه باد بسیار شدید به ما اجازه پرواز نداد و بنابراین تصمیم گرفتیم به اطراف نگاه کنیم. افسوس که شکاف‌های باز شده و آب ما را از رانندگی بیشتر باز داشت. تنها گزینه ما این بود که در نقطه صاف یخ بمانیم و منتظر باشیم تا باد آرام شود. 4 ساعت طول کشید، اما اکنون ما یک پانورامای هوایی عالی از یخ خالص بایکال داریم. آره! طرح شکاف‌های یخی شبیه به خط عربی است. زیبا.

غروب آفتاب در نزدیکی لیستویانکا

خوشحال و راضی به جاده یخی باز می‌گردیم و ناگهان مسیر وسیعی را پیدا می‌کنیم که به مرکز دریاچه می‌رسد. در 5-7 کیلومتری خانه‌های کوچک روی یخ را می‌بینیم: معلوم شد که اردوگاه تحقیقاتی موسسه تحقیقات بایکال است. هلیکوپتر RC خود را در نزدیکی کمپ به هوا می‌بریم تا آخرین پرتوهای خورشید را بگیریم. رانندگی 500 کیلومتری ما بیهوده نبود! غروب شگفت انگیز هدیه فراق ما از دریاچه بایکال بود. روز بعد هوا ناگهان بد شد. به دلیل وزش باد وحشتناک نتوانستیم بر روی دهانه رودخانه آنگارا پرواز کنیم.

در طول سفر کوتاه خود به دریاچه بایکال، موفق شدیم از تعدادی مکان زیبا عکاسی کنیم که می‌توانید در تور عکس مجازی ما مشاهده کنید.

و اکنون به ما اجازه دهید تا حقایق جالبی دربارهٔ دریاچه بایکال به اشتراک بگذاریم.

دریاچه بایکال عمیق‌ترین دریاچه روی کره زمین است و یکی از مشهورترین نقاط دیدنی روسیه و جهان است. در سال 1996 دریاچه بایکال به عنوان میراث جهانی یونسکو اعلام شد. مساحت دریاچه 31722 کیلومتر مربع (12248 مایل مربع) است که با وسعت بلژیک و دانمارک قابل مقایسه است. طول ساحل آن 2000 کیلومتر (1300 مایل) و حداکثر عمق آن 1642 متر است. علاوه بر دریاچه بایکال، دو «هزار» دیگر در جهان وجود دارد: دریاچه تانگانیکاین در آفریقای مرکزی (1470 متر) و دریای خزر (1025 متر). این تصادفی نیست: مانند مخزن محصور خزر، بایکال نیز به دلیل اندازه و اهمیت آن “دریا” نامیده می‌شود.

دریاچه بایکال بزرگترین مخزن آب شیرین است. از 336 رودخانه جاری تغذیه می‌شود و از طریق یک خروجی – رودخانه آنگارا – تخلیه می‌شود. دانشمندان بر این باورند که اگر همه رودخانه‌های جاری به طور ناگهانی متوقف شوند، رودخانه آنگارا به مدت 400 سال به جریان خود ادامه می‌دهد تا دریاچه را به طور کامل تخلیه کند. و اگر تمام آب بایکال را منجمد کنیم، بلوک‌های یخی به اندازه 1 کیلومتر مکعب را برش دهیم و آن‌ها را ردیف کنیم، این خط از قطب شمال تا قطب جنوب و 2.5 هزار کیلومتر فراتر از علامت قطب جنوب کشیده می‌شود.

عمر دریاچه بایکال بین 25 تا 35 میلیون سال تخمین زده می‌شود، با این حال منشا آن هنوز بحث‌های علمی را برانگیخته است. میانگین طول عمر بیشتر دریاچه‌های جهان، به ویژه دریاچه‌هایی که در عصر یخبندان تشکیل شده اند، حدود 10 تا 15 هزار سال است، پس از آن دریاچه‌ای از رسوبات گل آلود پر شده و به تدریج به باتلاق تبدیل می‌شود. با این حال دریاچه بایکال هیچ نشانه‌ای از “پیری” را نشان نمی دهد. از عمق آن کاسته نمی شود. علاوه بر این، بایکال هر سال ادعای 2 سانتی متر زمین دارد. این فرضیه وجود دارد که دریاچه بایکال در واقع یک اقیانوس نوظهور است.

دریاچه بایکال میزبان حدود 2600 گونه جانوری است که بیشتر آن‌ها بومی هستند. دریاچه بایکال علاوه بر تنوع زیستی منحصربفرد و زیبایی طبیعی مناظر اطراف، به دلیل شفافیت آب نیز مشهور است. می توان جزئیات یک شی به عمق 40 متر را مشاهده کرد. به لطف فیتوپلانکتون که در دریاچه بایکال زندگی می‌کند و به عنوان یک فیلتر بیولوژیکی عمل می‌کند، آب موجود در دریاچه حاوی بیشترین غلظت اکسیژن است که آب بایکال را واقعاً زنده می‌کند.

علیرغم این واقعیت که بایکال یک دریاچه است، طوفان‌های شدیدی در اینجا رخ می‌دهد، درست مانند آن‌ها در اقیانوس. و گاهی امواج بایکال تا 4-5 متر می‌رسد. هنوز هیچ شناگری نتوانسته از دریاچه بایکال عبور کند، بیشتر به دلیل دمای متوسط ​​آب که در حدود +10 درجه سانتیگراد در نوسان است. با این حال، تعداد روزهای آفتابی در منطقه دریاچه بایکال بیشتر از مناطق جنوبی روسیه است. به عنوان مثال، جزیره اولخون (بزرگترین جزیره در دریاچه) بیش از 300 روز آفتابی روشن در سال دارد.

تمام حقایق ذکر شده در بالا همراه با طبیعت زیبا و زیبا، دریاچه بایکال را‌ درکنار برجسته‌ترین نقاط دیدنی جهان قرار داده است. و فضای زمستانی ثبت شده در عکس‌های ما بدون شک جذابیت خاصی به چشم انداز می‌افزاید.

عکس های  استانیسلاو سدوف  و سرگئی رومیانتسف

*️⃣ قبل از اجرای “دریاچه منجمد بایکال زمستان روسیه” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان دریاچه منجمد بایکال زمستان روسیه بر روی لینک اشاره نمایید …