مراحل راه اندازی نمایشگاه آثار هنری خود در گالری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مراحل راه اندازی نمایشگاه آثار هنری خود در گالری
چگونه می‌توانیم نمایشگاه آثار خود را گالری راه اندازی کنیم؟ این سوالی است که در ذهن اکثر کسانی که در صنعت هنر مخصوصاً درزمینه‌های گالری هنریو به دنبال خرید و فروش آثار هنری فعالیت می‌کنند و می‌خواهند به صورت مستقل عمل کنند نقش می‌بندد، که چگونه یک گالری هنری راه اندازی کنیم؟

قبل از هر چیز باید مطلع باشید که راه اندازی یک گالری هنری برای شما یک شغل جدید به حساب می‌آید و نیاز است برای آن یک طرح و برنامه بنویسید، در این طرح باید به زوایای مختلف این صنعت دقت کامل داشته باشید و به تک تک جزئیات آن بپردازید و آن را شاخ و برگ و گسترش دهید. این طرح شامل چشم انداز، اهداف، استراتژی خرید و فروش آثار هنری خود در گالری هنری می‌باشد.

مرحله اول) کسب درآمد
همانطور که می‌دانید برای راه اندازی گالری هنری ابتدا باید به این موضوع، به چشم یک فعالیت اقتصادی نگاه کنید و آن را یک بنگاه اقتصادی بدانید تا بتوانید در راه اندازی یک گالری هنری موفق شوید، یعنی برای راه اندازی یک گالری هنری باید در مرحله اول خلاقیت هنری را کنار بگذارید و آن را یک شغل بدانید و به دنبال خرید و فروش آثار هنری باشید تا بتوانید با تحقیق و بررسی برای راه اندازی یک شغل جدید به هدف خود برسید.که شاید منجر به راه اندازی یک گالری در تهران باشد .

مرحله دوم ) نام نمایشگاه
انتخاب نام نمایشگاه در جذب مخاطبان نقش بسزایی دارد، سعی کنید از نام‌های جذاب و خاص انتخاب کنید تا هرکسی با شنیدن و یا دیدن نام نمایشگاه شما ناخوداگاه برای دیدن و بازدید از آثار هنری شما وارد شد.

مرحله سوم) سلیقه مخاطبان
در را اندازی یک گالری هنری جهت خرید و فروش آثار هنری شما، انتخاب یک بازار هدف است، شما باید بدانید بیشتر کسانی که حاضرند برای آثار شما پول بدهند و در واقع خرید و فروش آثار هنری می‌کنند چه کسانی هستند و سلیقه آن‌ها را کشف کنید تا بتوانید برای سلیقه مخاطبان خود نقاشی‌هایی جهت فروش با ابعاد مختلف و سلیقه‌های گوناگون حاضر نمایید. سعی کنید بفهمید که مخاطبان شما از چه سبک هنری خوششان نمی‌آید و آن‌ها را از لیست تابلوهای جهت شرکت در نمایشگاه برای خرید و فروش آثار هنری حذف نمایید.

مرحله چهارم) قیمت گذاری
قیمت گذاری آثار هنری هم می‌تواند مفید باشد هم منفی اگر درباره آن دانش نداشته باشید! خیلی مهم است که قبل از قیمت‌گذاری هدف خود را از برگزاری نمایشگاه معلوم کنید. گالری لیلیت برای شما دو پیشنهاد دارد:

1- اگر که نیاز مالی دارید و مجبور به فروش آثار هنری خود هستید قیمتی معقول و در حد متعارف بگذارید، طوری که به قول قدیمی‌ها نه سیخ بسوزد و نه کباب! یعنی نه آنقدر پائین که خدای نکرده ضرر کنید و نه آنقدر بالا آثار که آثار فروخته نشوند.  اگر نیاز مالی دارید سعی کنید بیشتر روی معرفی خودتان متمرکز شوید تا بتوانید سفارشات هنری دریافت کنید! موراد زیر را در قیمت گذاری ملاک قرار دهید:

– هزینه‌هایی که خرج کرده اید
– مدت زمانی که صرف کرده اید
– انرژی که صرف این آثار نموده اید
– شهرت و سرشناسی خودتان
– هزینه ارسال اثر (اعم از هزینه پست – چاپ و…)

2- اگر که در مضیقه نیستید و نیاز مالی ندارید و نگاهتان به آینده هنریتان است، قیمت را بالا بگذارید تا خود را به عنوان یک هنرمند گران قیمت در عرصه هنر تثبیت کنید و تا آنجایی که می‌توانید خودتان و آثارتان را رسانه‌ای و خبری کنید. آینده از آن شما خواهد بود.

3- می‌توانید قیمت را توافقی تعیین کنید که متقاضیان جهت اطلاع از قیمت تماس بگیرند، در این صورت اثر هنری‌تان را به فراخور شرایط اقتصادی روز (اعم از تورم و…) قیمت دهید.

مرحله پنجم) تصاویر آثار
برای برگزاری نمایشگاه از آثا هنری خود عکس با کیفیت تهیه کنید، ترجیحا بدون فلاش دوربین با کیفیت مطلوب جهت نمایش سپس آن را به پشتیبانی گالری لیلیت ارسال نمائید.

مرحله ششم) شناسنامه اثر
درمورد آثارتان توضیحات خوبی بنویسید، هرچقدر که توضیحات شما درباره اثر هنریتان بیشتر و بهتر باشد گویای تفکر شما از عمق پنهان آن اثر هنری خواهد بود که از چشم بینندگان پنهان مانده است. برای اینکه بدانید که چقدر این توضیحات می‌تواند مفید و موثر واقع شود اثر مونالیزا را به شما مثال میزنیم تابحال کتاب‌ها و مقالات زیادی درمورد این اثر هنری نوشته شده است که باعث ارزش روز افزون این اثر هنری شده است. شاید اگر کسی از این همه تعریف و تمجید اطلاع نداشته باشد با دیدن این شاهکار هنری باخود بگوید: این که یک پرتره معمولی از یک خانم است! همین!!!

مرحله هفتم) روان شناسی و انتخاب سالن
جهت راه اندازی یک گالری هنری انتخاب سالن مناسب برای به نمایش درآوردن آثار هنریتان بسیار با اهمیت است. سعی کنید کاملا روان شناسانه به انتخاب این محل بپردازید، مثلا به نورپردازی و یا رنگ دیوار ها و کف ساختمان دقت کنید ، این موارد می تواند هم به کارهای شما جلوه ای خاص دهد و هم می تواند کارهای شما را در اصلاح از سکه بیاندازد. پس حواستان را کاملا در یافتن سالن مناسب برای نمایش آثار هنری خود جمع کنید تا بتوانید با چیدمانی مناسب آن ها را برای مخاطبان خود به نمایش بگذارید. در گالری لیلیت برای انواع آثار سالن وجود دارد که هنرمند می‌تواند مطابق میل و سلیقه خود سالن مورد نظر خود را انتخاب نماید.

« بخش انتخاب سالن نمایشگاه »

بطور کلی:
اغلب سالن هایی با دیوارهایی سفید برای نمایش آثار و تابلوهایی با رنگ‌های تیره مناسب هستند و سالن هایی با دیوارهایی تیره برای نمایش آثار و تابلوهایی با رنگ‌های روشن مناسب هستند
اغلب سالن‌هایی با ساختار کلاسیک و سنگین برای آثار رئال و سنگین مناسب هستند و سالن هایی با ساختار مدرن و هنجار شکنانه برای نمایش آثار مدرن و کوبیسم و نامتعارف مناسب می‌باشند.
مرحله هشتم)

مرحله هشتم) راه‌های ارتباطی
لازم است راه‌های ارتباطی خود را جهت ارتباط مستیقیم خریداران و علاقه مندان قرار دهد. اگر که هنرمند از تماس مستقیم مخاطبانش خوشش نمی‌آید می‌تواند شبکه اجتماعی‌های خود را در دسترس قرار دهد نظیر تویتر ، اینستاگرام ، تلگرام و…

بازدید از نمایشگاه‌های درحال برگزاری

ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت