افرادی که به بازدید از گالریها میپردازند هدفهای متفاوتی میتوانند داشته باشند ؛ ولی در کل، بازدید کنندگان یا مشتریانی که شما در گالریها با آنها مواجه میشوید تفاوت بسیاری با سایر مشتریانی دارند که در کسب و کارهای مختلف وجود دارند.
میتوان تفاوت این مشتریان گالری نقاشی را در موارد زیر ذکر کرد:
1) افرادی که برای تمایل شخصی به گالری میآیند
افرادی که برای خرید یا بازدید به گالریها میروند با توجه به تمایل شخصی خود و بدون اینکه احساس اجبار یا نیاز داشته باشند به گالریها مراجعه میکنند. داشتن تمایل شخصی بازدیدکنندگان و مشتریان، عامل مهمی است که صاحبان گالریها باید به آن توجه داشته باشند.
2) افرادی که برای گذراندن اوقات فراغت به گالری میآیند
افراد معمولاً زمانی را که وقتشان آزاد است و به اصطلاح اوقات فراغت دارند برای تفریح و فعالیتهای فوق برنامه اختصاص میدهند. بازدید از گالریها نیز از جمله فعالیتهای فوق برنامه برای مشتریان است که سعی میکنند از زمان آزاد خودشان بهترین استفاده را بکنند و به فعالیتهای مورد علاقه خود بپردازند. گاهی ممکن است افرادی به واسطه رودرواسی و احترام به شخص برگزار کننده به گالری بیایند که نمیشود روی این افراد به عنوان خریدار بالقوه حساب باز کرد و البته برای سایر هنرمندان که برای دیدن آثار همکاران خود به گالریها مراجعه میکنند این امر صادق نیست.
3) افرادی که برای صرف زمان و انرژی کافی به گالری میآیند
بازدیدکنندگان از گالریها از آنجا که هیچگونه احساس فشار یا نیازی به بازدید و خرید کردن ندارند به همین دلیل از جمله مشتریان و مخاطبانی هستند که برای شنیدن صحبتها و معرفی آثار توسط صاحبان گالریها یا هنرمندان میتوانند زمان زیادی را صرف کنند.
توجه به سه ویژگی ذکر شده در خصوص بازدیدکنندگان و مشتریان گالریها برای صاحبان گالری و هنرمندانی که به نمایش و معرفی آثار خود اقدام میکنند میتواند بسیار کمک کننده باشد. چرا که این افراد فرصت کافی برای شنیدن صحبتهای آنها و هزینه لازم برای خرید آثار را دارند. در کنار ویژگیهای مشتریان و مخاطبان گالریها باید به دسته بندی اهدافی پرداخت که معمولاً بازدیدکنندگان از گالریهای نقاشی دارند.
در ادامه به سه هدف مهم بازدید کنندگان و مشتریان گالریها پرداخته میشود:
اول) ارزیابی
اغلب افرادی که برای بازدید از گالریها مراجعه میکنند ممکن است در یکی از زمینههای هنری تخصص یا تجربه داشته باشند. به همین دلیل، افراد برای اینکه بتوانند آثار دیگران را مورد ارزیابی قرار دهند یا در کل کیفیت کارها را بسنجند برای بازدید به گالریهای نقاشی میروند. به جز این افراد، افراد دیگر نیز که به کارها و آثار هنری علاقه مند هستند ممکن است برای ارزیابی آثار هنری برای بازدید به گالریها بروند.
دوم) مقایسه
یکی دیگر از کارکردهای گالریها، ایجاد امکان مقایسه آثار است. گالریها شرایطی را فراهم میکنند تا افراد بتوانند آثار مختلف هنرمندان را با یکدیگر مقایسه کنند. از جمله دلایلی که ممکن است افراد برای بازدید به گالریها بروند مقایسه آثار مختلف با یکدیگر است که اطلاعات زیادی را برای آنها فراهم میکند.
سوم) انتخاب کالا
در نهایت، یکی دیگر از هدفهای مشتریان و بازدیدکنندگان از گالری نقاشی، انتخاب و خرید آثار هنری مورد نظرشان است. دسته بندی اهداف مشتریان در گالریها از آن جهت که ممکن است اهداف مختلفی داشته باشند میتواند در اداره هر چه بهتر گالریها، ارائه خدمات و اطلاعات متناسب به ما کمک کند.
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕