اگزیبیشن Exhibition، نمایشگاه نقاشی یا گالری هنری در جدول

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اگزیبیشن Exhibition، نمایشگاه نقاشی یا گالری هنری در جدول

نمایشگاه هنری یا نمایشگاه نقاشی، سالن یا جایگاهی است که در آن آفریده‌ها و ساخته‌های هنری در برابر بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند. نمایشگاه‌های هنری معمولاً برای دوره‌های گذار و کوتاه‌مدت بر پا می‌شوند مگر آن که ندرتاً “نمایشگاه دائمی” باشند.
این نمایشگاه ممکن است عکس‌ها، تصاویر، نقشه‌ها، طرح‌ها، ویدئو، صدا، اجرا و نمایشی، هنر همکنشی، هنر رسانه‌های نوین یا تندیس‌های هنرمندان فردی یا گروهی از هنرمندان یا مجموعه‌ای از دیسه ویژه‌ای از هنر را ارائه دهد. آثار هنری ممکن است در موزه‌ها و گنجینه، تالار هنر، باشگاه هنر یا نگارخانه‌های هنری شخصی ارائه شده باشد، یا در برخی از محل‌های کسب و کار است که صفحه نمایش یا فروش هنر نیست، مانند کافی شاپ‌ها یا قهوه‌خانه‌ها. باید به تمایز مهم میان نمایشگاه که در آن همه یا بخشی از آثار برای فروش می‌باشد (معمولاً نمایشگاه‌های هنری شخصی)، و نمایشگاه‌های که آثار در آن برای فروش نیستند اشاره کرد. گاهی نیز این رویداد در یک موقعیت ویژه مانند زادروز، سالگرد یا بزرگداشت برگزار می‌شود.

نمایشگاه چیست؟
فارغ از مبحث هنر نمایشگاه جایگاهی است که در آن ارائه کنندگان و بازدیدکنندگان می‌توانند با کنشهای سازمان یافته و هماهنگ به داد و ستد کالاها، خدمات و اطلاعات بپردازند. نمایشگاه جایی است که عرضه‌کنندگان و بازدیدکنندگان با هم روبرو می‌شودند. نمایشگاه جایگاه شناساندن یک ایدن نوین یا جای داد و ستد اطلاعات، نوآوریها، نوآفرینی‌ها و اختراع هاست.

تاریخ نمایشگاه‌ها با تاریخ بازرگانی و داد و ستد بشر در پیوند است. بازارهای مکاره از 6000 سال پیش وجود داشته‌است. فنیقیها به عنوان بزرگترین بازرگانان زمان خود نخستین نمایشگاه‌ها را در 2800 سال پیش از میلاد برپا کردند. فنیقی‌ها کالاهای جورواجور خود را با کشتی به سرزمین‌های دیگر می‌برند و در آنجا به نمایش می‌گذاشتند. با دگرگونیهای دوران نوزایی و انقلاب صنعتی نیز رفته رفته نمایشگاه‌ها بهتر و بهتر برگزرار شدند و به گونه رویدادهای فصلی، محلی، منطقه‌ای و جهانی خودنمایی کرد. در سال 1830 نمایشگاه جهانی در شهر پاریس برگزار شد که از کشورهای مختلف چهار گوشه جهان در آن شرکت کردند و در این نمایشگاه مهندس ایفل باپرچ (برج ایفل) را در میانه نمایشگاه برای نمایش قدرت و پیشترفت صنعتی فرانسه به جهانیان معرفی کرد. در سال 1879 میلادی در شهر سیدنی استرالیا و در سال 1880 میلادی در شهر ملبورن نمایشگاه جهانی برپا شد. در آن زمان از عمر شهر ملبورن فقط پنجاه سال گذشته بود. از این دو نمایشگاه 4 میلیون نفر دیدن کردند که برای کشور جوانی مانند استرالیا رقمی بسیار موفقیت‌آمیز بود. در سال‌های دیگر نمایشگاه‌های متعدد دیگری نیز بر پا شدند که از جمله آنان می‌توان به نمایشگاه جهانی در کشور آمریکا، انگلیس، ژاپن و غیره … اشاره کرد.

در ایران نیز بیشترین نمایشگاه‌های سده‌های گذشته در کنار بندرهای بزرگ یا شهرهای بزرگ که بر سر راه کاروانها جای گرفته بودند برگزار می‌شدند. جدا از بندر و شهرهای بزرگ، در مسیر راه‌های بازرگانی همچون جاده ابریشم که از ایران گذر می‌کرد نیز نمایشگاه بر پا می‌شد. در دوره صفویان بازاری به سبک نمایشگاه در اصفهان شکل گرفت، در دوره قاجار به کوشش عباس میرزا نمایشگاه بزرگی در تبریز برپا شد که در آن ساخته‌های ایران به نمایش درآمد، در این نمایشگاه بازرگانانی از روسیه و عثمانی نیز حضور داشتند. شرکت ایران در نمایشگاه‌های خارج از کشور برای نخستین بار در سال 1851 در نمایشگاه کاخ بلورین لندن رخ داد. بر می‌گردد که با فراخوان امیر کبیر صنعتگران در این نمایشگاه شرکت و کالاهای ایران از جمله پارچه‌های قلمکار، فرش و صنایع دستی، کاشی و انواع خشکبار را به نمایش گذاشتند. در سال 1343 قانون تشکیل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تصویب و در سال 1348 نمایشگاه بین‌المللی آسیایی با مشارکت 33 کشور در تهران برگزار شد. بعد از برگزاری سه نمایشگاه آسیایی در سال 1352 نخستین نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شد که تا سال 1379 بیست و شش نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی در تهران برگزار شده بود و از سال 1380 به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

انواع نمایشگاه
نمایشگاه‌ها بر پایه موضوع یا محل برگزاری به گونه زیر دسته‌بندی می‌شوند:
بازار (یا بازار مکاره)
نمایشگاه‌های محلی
نمایشگاه‌های منطقه ای
نمایشگاه‌های ملی
نمایشگاه‌های بین قاره ای
نمایشگاه‌های بین‌المللی عمومی
نمایشگاه بین‌المللی تخصصی
نمایشگاه‌های بین‌المللی اطلاعاتی
نمایشگاه‌های اختصاصی کشورها
نمایشگاه‌های اکسپو
نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات
نمایشگاه مجازی

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود