شرایط گالری‌ها و هنرمندان در عصر اینترنت و تکنولوژی چگونه است؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شرایط گالری‌ها و هنرمندان در عصر اینترنت و تکنولوژی چگونه است؟
شرایط گالری‌ها و هنرمندان در عصر اینترنت و تکنولوژی چگونه است؟

همانطور که می‌دانیم از زمان ظهور اینترنت تغییرات زیادی در تمامی زمینه‌ها منجمله برای هنرمندان و گالری‌های هنری بوجود آمده است. برجسته‌­ترین و قابل توجه­‌ترین آن­ها این است که امروزه هنرمندان برای معرفی خود و هنرشان به جهان گزینه­‌های زیادی دارند. با وجود اینکه گالری­‌های سنتی هنوز برقرارند اما امروزه گالری­‌ها نمی‌توانند نمایشگاه را مانند گذشته اداره کنند و برای اولین بار و برای همیشه ارائه نمایشگاهی لزوما بهترین و تنها راه برای همه هنرمندان نیست. با وجود این هنوز بسیاری از هنرمندان هم­چنان مصرند که آثار خود را در نمایشگاه ارائه دهند و نمی­دانند که حالا می‌توانند خودشان تقریبا هرکاری که گالری­ها برایشان انجام می‌­دهد و یا حتی کارهای بیشتری را، انجام دهند. اولین دلیل کاهش نفوذ و تاثیر­گذاری گالری­‌ها این است که امروزه هنرمندان می­توانند به طور مستقیم از طریق اینترنت با مردم ارتباط برقرار کنند و خودشان بر کارهای خود نظارت کنند.( به همان روشی که فقط گالری‌ها می­توانستند برایشان انجام دهند). برای اولین بار در تاریخ و به شکلی که چند سال پیش به ندرت وجود داشت، امروزه هنرمندان خودشان می­توانند هزاران و یا ده­‌ها هزار و یا حتی صدها هزار طرفدار را جذب خود کنند. در گذشته، موفقیت در دنیای هنر اینگونه تعریف می­شد که گالری­‌هایی که می‌توانستند پول بیشتری صرف تبلیغات کنند یا گالری­‌هایی که تعدادی از منتقدین روزنامه­‌ها و مجلات هنری آن‌ها را ملاقات کرده و تصمیم می­گرفتند که به نفع آن‌ها کار کنند و همچنین تعدادی از هنرمندانی که گالری­‌ها تصمیم می­‌گرفتند به آن­ها توجه کنند، بهترین موقعیت را در جامعه داشتند. حتی اگر همه این‌ها هنوز هم وجود داشته باشد اصلا مهم نیست. چیز بسیار خارق العاده و غیرقابل باوری که وجود دارد و شامل دنیای هنر هم می­‌شود این است که دنیای جدید هنر اکنون در دسترس همه هنرمندان و خریداران قرار دارد و دورانی که این بازار فقط دست عده معدودی بود، پایان یافته است. بهترین خبر این است که هنوز هم بهترین هنرها بیشترین توجه را جلب می­کنند بدون توجه به اینکه کجا ساخته شده اند و یا کجا نمایش داده شده اند و یا چه کسی آن را به نمایش گذاشته است. امروزه هنرمندان به روش­‌های زیادی و به صورت آنلاین می­‌توانند هر کاری را که قبلا گالری‌­ها برایشان انجام می­دادند انجام دهند. در گذشته گالری­ها معمولا تنها جایی بودند که مردم می­‌توانستند آثار هنری را از آنجا بخرند. بین هنرمند و مخاطبین اصلا ارتباط مستقیمی وجود نداشت. حتی پیدا کردن محل هنرمندان هم مشکل بود. فقط می­‌توانستند اطلاعات تماس آن‌ها را پیدا کنند. و اگر تماس می‌­گرفتند، می‌توانستند اورا ملاقات کرده و آثارش را ببینند که البته این خیلی بعید بود و بیشتر شبیه رویا بود. چرا که هنرمندان اغلب دور از بازار اصلی زندگی می­‌کردند و تمایلی نداشتند که مردم از محل زندگی آن‌ها باخبر شوند. فقط اجازه نمایش آثارشان را می­‌دادند. اما امروزه همه این­ها تغییر کرده است. دو مورد از وظایف اصلی گالری­‌ها یعنی معرفی و نمایش آثار هنرمندان و در دسترس قرار دادن آن­ها برای خریداران و مجموعه­‌داران، دیگر چندان ضرورتی ندارد یا حتی مناسب نیستند که هنرمند آن­‌ها را انجام دهد.

هنرمندان تا حد زیادی در ادامه حیات گالری­‌ها نقش دارند. چرا که آن‌ها باورشان این است و دقیق‌تر بگویم خیال می­‌کنند که عالم هنر این است که در کارگاه­‌ها و گالری­‌های هنری فقط به ساخت هنرشان مشغول باشند در حالی که گالری‌­ها یا نمایشگاه‌ها بقیه کارها را انجام دهند و همچنان به مدیریت خود بر آن­ها ادامه دهند. همه ما باید خودمان و مهارت‌هایمان را بدون توجه به تجارت یا شغلی که در آن هستیم، به فروش برسانیم و این شامل حال هنرمندان هم می­شود. اگر شما فکر می­‌کنید که هنرتان شایستگی این را دارد که به نمایش عموم گذاشته شود و توسط خریداران و مجموعه داران ویا هر کسی دیگر خریده شود، پس خود شما باید این کار را انجام دهید و اینترنت و شبکه­‌های اجتماعی بهترین مکان برای این منظور هستند. قطعا برخی از شما خواهید گفت که گالری­‌ها همواره برای هنرمندان مفیدند. چون هنرمندان مهارت­‌های لازم را برای بازاریابی، جذب مجموعه داران و فروش ندارند. آن­ها می‌­گویند که خلق اثر هنری یک شغل منزوی است در حالی که بازاریابی یک شغل اجتماعی است. البته تا حدودی حق با آن‌هاست. اما حضور در شبکه‌­های اجتماعی تنها به معنی بازاریابی نیست. بلکه هنرمندان می­توانند خودشان و هنرشان را به دیگران معرفی کنند. شگفت انگیز­ترین پیشرفت آن­ها این است که هنرمندان اکنون می­‌توانند بسیار بیشتر از گالری‌­ها و با وسعت بیشتری این کار را انجام دهند.

حقیقتی که وجود دارد این است که اکثرا تنها فروشندگان برتر گالری‌­های هنری، مقدار زمان قابل توجهی را صرف صحبت کردن می‌­کنند. حتی اگر شما نمایشگاه­‌های هنری زیادی داشته باشید این از نظر اغلب هنرمندان چندان عالی نیست. اگر از اکثر صاحبان گالری بپرسید خواهند گفت که تنها تعداد کمی از هنرمندان هستند که سهمی در فروش آن‌ها دارند و اگر هنرمندی جزء این تعداد کم نباشد گالری هیچ تمایلی به ارائه آثار او ندارد. بنابراین شما به سادگی می­توانید به صورت آنلاین خود و هنرتان را به همه معرفی کنید. چراکه هر کسی که یک کامپیوتر و یا یک موبایل داشته باشد به راحتی به اینترنت دسترسی دارد.

در گذشته، اگر هنرمندان و مجموعه‌­داران می­‌خواستند آثار خود را در موزه یا موسسه­‌ها و در رده‌­های بالای جهانی نمایش دهند، حضور در گالری­‌ها اولین گام برای طی کردن این مسیر بود. اما امروزه همه این‌ها تغییر کرده است، مردم (از جمله موزه داران، مجموعه داران، سرمایه گذاران، تاجران، صاحبان گالری­‌ها و هرکسی که به هنر علاقه دارد) از نحوه جستجو و فروشگاه­‌های آنلاین آگاه هستند. همه در جستجوی ستاره‌­های بزرگ هنری بعدی هستند و می­‌دانند که با کامپیوتر و یا موبایل خود می­‌توانند قلمروی بیشتری را نسبت به گالری­‌ها و فروشگاه­‌های فیزیکی و یا دیدن هنرمندان در کارگاه­‌های خودشان طی کنند. برای هنرمندان هم شانس اینکه از طریق اینترنت کشف شوند بسیار بیشتر از قبل است. همه انواع سایت­‌های هنری، وبلاگ­‌ها، نشریه­‌ها و سایر حوزه­‌های آنلاین از طریق مقاله و مصاحبه و ویدئو ویا غیره به طور همیشگی آماده کشف هنرمندان جدید و معرفی آن‌ها به خوانندگان خود هستند. به عنوان نتیجه باید بگوییم که هنرمندان برای شناخته شدن، بیشتر مدیون استعداد و مهارت­‌ها و شخصیتشان هستند و هنر بدون گالری‌­های سنتی نقش اصلی را در به رسمیت شناختنشان بازی می­کند.

و حالا خبرهای حیرت آور… در بسیاری از موارد، رابطه بین گالری­‌های سنتی و هنرمندان بسیار سست است. قبلا از آن­جا که گالری­‌ها تعیین کننده بودند، هنرمندان باید توجه آن‌ها را جلب می‌­کردند، باید خودشان و هنرشان را به گالری‌­ها معرفی می­‌کردند و امیدوار می­‌بودند و دعا می‌­کردند که فرصتی به آن‌ها داده شود. اما امروزه هنرمندان می­توانند با یک پروفایل خوب و جامع و تاثیرگذار در اینترنت طرفداران زیادی را جمع کنند و اساسا کنترل بیشتری بر آثارشان داشته باشند. چه آن­‌هایی که به نمایش درآمده‌­اند و چه آن‌­هایی که ارائه نشده­‌اند. از طرفی گالری­‌ها هم فقط به این دلیل تمایل دارند که هنر و آثار آن‌ها را نشان دهند که می­دانند فقط از طریق هنرمندان می­توانند تعداد بیشتری بازدید­کننده و طرفدار را جذب کنند.

وقتی یک گالری معمولی در اینترنت می­تواند چندین هزار و یا بیشتر طرفدار داشته باشد، پس این غیر معمول نیست که یک هنرمند ده‌­ها و یا حتی صدها هزار طرفدار و هوادار داشته باشد. به هرحال دنبال کردن گالری‌­ها در اینترنت هیچ چیز جذابی ندارد. همه کاری که انجام می­‌دهند این است که تصاویر آثار هنرمندان را منتشر می­‌کنند، در صورتی که صفحات شخصی هنرمندان از نظر محتوایی، بصری و توضیحات قوی‌­تر است و بازدید کننده‌­های بیشتری را جلب می­‌کند.

اگر فرض کنید که گالری­‌ها روراست باشند، اکثر صاحبان گالری‌­ها به شما می‌­گویند که اغلب بازدیدکنندگان جدیدی که وبسایت آن­‌ها را پیدا کرده‌­اند، از طریق جستجوی نام گالری آن­‌ها نبوده بلکه با جستجوی نام هنرمندانی بوده که آن­‌ها معرفی کرده‌­اند. از همه این­‌ها نتیجه می‌­گیریم که هنرمندانی که طرفداران قابل توجهی در اینترنت دارند نسبت به آن‌هایی که نمی‌دانند چه هنری را و کجا می‌خواهند به نمایش بگذارند، شناخته شده‌­تراند. طرفداران اینترنتی پول رایج دنیای هنری جدید هستند، کسانی که خرید می­‌کنند معیار طلا هستند و ستارگان هنری شبکه‌­های اجتماعی هم این نفوذ را دارند که تعیین کنند آثارشان توسط چه کسی و یا کدام گالری به نمایش دربیاید.

حالا قبل از اینکه در مورد مطالب گفته شده خیلی شگفت زده شوید، موضوع دیگری هم هست. به همان اندازه که فرصت­‌های اینترنتی امروزه بسیار فوق­‌العاده هستند، اما اینترنت دوای همه دردها نیست. همه هنرمندان بعد از آن چندان هم از وضع خود راضی نیستند چراکه داشتن یک پروفایل آنلاین همواره نگهداری و رسیدگی می­‌خواهد واین بسیار زمان­بر است و مثل هر کار دیگری مشکلات خود را دارد. از این گذشته یک هنرمند برای اینکه همواره مخاطبان را به سمت خود جذب کند و بر آن‌ها تاثیر­گذار باشد و بتواند نسبت به سایر هنرمندان برتری کسب کند باید آثار هنری با کیفیت تولید کند. درصد کمی از هنرمندان همچنان مثل دوران قبل از اینترنت بر حسب محبوبیت و یا شانس، مشهور باقی می­‌مانند. چیزی که تغییر کرده است این است که اگر شما هنر خوبی ارائه دهید و مصمم باشید که آن را منتشر کنید، شانس شما برای شناخته شدن استعدادتان و جذب طرفداران به طور قطعی توسعه می­‌یابد. مهم نیست که کجا زندگی می­‌کنید، چه شرایطی دارید، چه تحصیلات و مدرکی دارید و اینکه آیا تابحال گالری داشته اید یا خیر.

اگر باور ندارید، فقط یک لحظه تامل کنید… مهم نیست که شما چقدر اینترنت را دست کم بگیرید یا آن را جالب ندانید، یا اینکه چقدر نسبت به ارائه آثارتان در اینترنت فکر بهتری دارید، یا اینکه چقدر شما را در مدرسه هنر شست و شوی مغزی داده­‌اند، یا اینکه فکر می‌­کنید که پروفایل شما تا چه حد باید نامرئی و نامعلوم باشد که موفق شوید…. اینترنت در حال حاضر بهترین اتفاق و بهترین چیزی است که برای هنرمندان اتفاق افتاده تا بتوانند هنر خود را به جامعه ارائه کنند و هیچ چیز دیگری به این خوبی نبوده است. در هیچ جای دیگری جز اینترنت هنرمندان نمی­‌توانند به بحث و گفت گو در مورد آثار خود بپردازند و مخاطب را قانع کنند که هنر او سزاوار توجه و دیده شدن است.

اینترنت برای برخی از شما که ممکن است ارتباط خوبی با مردم نداشته باشید و یا در موقعیت­‌های اجتماعی مختلف احساس راحتی ندارید و یا اینکه در تعاملات زندگی واقعی دچار مشکل هستید، می­تواند ناجی باشد. تقریبا از طریق اینترنت می‌­توانید هر کاری را براحتی انجام دهید. از خانه یا کارگاه خود حفاظت کنید بدون اینکه لازم باشد با کسی رودر رو شوید. معنی همه این­ها این است که هیچ بهانه‌­ای برای هیچ هنرمندی وجود ندارد که تلاش نکند و توانایی‌­های خود را نشناسد. وقتی که چنین ابزار قدرتمندی را در دستان خود دارید چرا شما خود را متوقف می­‌کنید قبل از اینکه اصلا شروع کرده باشید. شما هرگز نمی دانید که چه چیزی ممکن است مگر اینکه آن را امتحان کنید. و چه زمانی بهتر از حالا برای شروع!!!


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت