چگونه آثار هنری خود را به فروش برسانیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چگونه آثار هنری خود را به فروش برسانیم؟

دستاوردهای فعالیت‌های هنری اعم از آثار هنرهای تجسمی (نقاشی، عکاس، مجسمه‌سازی و …) و یا هر نوع خلاقیت و آفرینش هنری دیگر، بدون ارائه به مخاطب یا مصرف کننده نمی‌تواند مطلوبیت یابد و در نتیجه از گسترش و توسعه بازمی‌ماند. صاحب نظران بازاریابی عمیقاً معتقدند بازاریابی هنر باید مرزها و نقاط اشتراک خود را با مبانی عام بازاریابی تجاری بشناسد. یکی از تفاوت‌های بازاریابی متعارف و بازاریابی هنر در این است که بازاریابی متعارف یا تجاری به تقاضای بازار واکنش نشان می‌دهد، در حالی که بازاریابی هنر، تمرکز خود را بیش و پیش از رفتار بازار، بر اثر هنری هنرمند قرار می‌دهد.

یکی از اهداف گالری‌ها و نگارخانه‌‌های هنری نیز علاوه بر فراهم نمودن شرایط استاندارد نمایش آثار، کمک به فروش آثار هنرمندان است. در واقع هنرمند می‌بایست از دغدغه‌های فروش آثار به‌دور باشد تا بتواند تمام تلاش، تمرکز و وقت خویش را صرف خلق اثر هنری نماید. امروزه با رواج و گسترش اینترنت، شاهد ظهور گالری‌های آنلاین هنری نیز هستیم. همچنین به موازات آن فروشگاه‌های آنلاین آثار هنری نیز به تدریج در چند سال گذشته پا به عرصه گذاشته‌اند که از مزایای آن می‌توان به فراتر رفتن از مرزها و محدودیت‌های فیزیکی و جذب مخاطبان بسیار بیشتری را اشاره کرد. پس به منظور فروش آثار خود گام‌های زیر را بردارید:

1- آرشیو منظمی از آثار خود تهیه کنید.
ارائهٔ قوی یک اصل مهم در بازاریابی ست. تا آنجا که ممکن است سعی کنید پیش از مذاکره با گالری‌ها برای نمایش آثار یا خریداران، آرشیو منظمی از آثار خود را تهیه نمایید. از آثار خود تصاویر با کیفیتی تهیه کنید و به یاد داشته باشید که گوشی‌های موبایل وسیله مناسبی برای عکسبرداری از آثار نیست. اولین مواجهه گالری‌داران و یا خریداران اینترنتی از طریق مشاهده تصویر اثر ( و نه خود اثر) می‌باشد پس سعی نمایید عکس‌برداری از آثارتان را با یک دوربین حرفه‌ای به همراه وسایل نورپردازی انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که اطلاعات مورد نیاز را (اعم از عنوان، ابعاد و مدیوم‌های استفاده شده) برای هر اثر ذکر کنید.

2- آثار خود را برای نمایش به گالری‌ها ببرید.
گالری فضایی ست که به نمایش آثار هنری اختصاص داشته و بصورت رسمی به فروش آثار هنرمندان می‌پردازد. نمایش آثار در یک گالری شانس دیده شدن آن اثر توسط هنرمندان، اساتید، علاقه‌مندان و خریداران آثار هنری را بالا خواهد برد. پس از آن‌که آرشیو با کیفیتی از آثار خود تهیه کردید برای نمایش آثار خود به سراغ گالری‌های هنری رفته و با آن‌ها ارتباط بگیرید. در این مرحله مهم این است که نا امید نشوید. ممکن است یک گالری به شما «نه» بگوید. نا امید نشوید و به سراغ یک گالری دیگر بروید.

3- برگزاری نمایشگاه واقعیت مجازی
گالری لیلیت بصورت واقعیت مجازی برای هنرمندان نمایشگاه 360 درجه برگزار می‌نماید که این نمایشگاه با قابلیت‌های به مراتب بیشتر از گالری فیزیکی است. این نوع نمایشگاه با توجه به ویژگی‌ها مزایایی که دارد توسط مجموعه‌های بزرگ جهان و موزه‌های همچون لوور پاریس درحال اجرا و انجام است.
مدت برگزاری نمایشگاه 12 ماه و بدون هزینه می‌باشد. (هزینه یکساله به ارزش یک میلیون تومان بوده که به جهت حمایت از هنرمندان گرامی بدون هزینه و رایگان است)
نمایشگاه از تمامی نقاط ایران و جهان قابل مشاهده و در دسترس خواهد بود بطوری که به راحتی با استفاده از: تلفن‌های هوشمند و تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر و حتی تلویزیون‌های هوشمند و… قابل بازدید می‌باشد.
نمایشگاه مشکل محدودیت ظرفیت تعداد بازدیدکننده را ندارد و متعاقبا با ازدحام جمعیت مواجه نخواهد شد.
تعداد بازدیدکنندگان گالری لیلیت (حدود 20 هزار بازدید در هر شبانه روز) / کارت معرفی هنرمند / قرارگرفتن نام هنرمند و نمایشگاه ایشان در موتور جستجوی گوگل / برگزاری نمایشگاه در گالری لیلیت ضمن دارا بودن مزایای ذکر شده بطور غیر مستقیم نیز باعث شناخته شدن و شهرت بیشتر هنرمند خواهد شد.

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت