یکی از مهمترین موضوعات برای هنرمندان در فروش آثار هنری شان، موضوع قیمت گذاری آثار است. هر هنرمند برای قیمت گذاری باید بتواند به این دو سوال پاسخ دهد: چگونه آثار هنری را قیمت گذاری میکند؟ چرا این قیمت را تعیین میکنیم؟ بنابراین ضروری است در فرایند قیمت گذاری از اصول و روشهای مناسبی پیروی کنیم.
اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که تازه وارد عرصهٔ فروش آثار هنری شده اید، در ادامه چند روش بنیادی قیمت گذاری آثار هنری را بیان میکنیم.
1- قیمت اثر خود را با قیمت آثار هنرمندان دیگر مقایسه کنید.
با جستجو در بازار هنر یا سایتهای فروش آنلاین آثار هنری از قیمت آثار مشابه خود آگاه شوید و آثارتان را مشابه کار آنها قیمت گذاری کنید. توجه داشته باشید هنگام مقایسه آثار، به عواملی از قبیل سایز، شکل، مواد و دستاوردهای هنرمندان مانند جوایز، محل نمایش، مطبوعات، رسانه و غیره توجه کنید، زیرا این موارد بر قیمت گذاری تاثیر دارند. فراموش نکنید که تنها آثار هنری به فروش رفته را جستجو و با آثار خود مقایسه کنید و از مقایسه آثار هنری هنوز به فروش نرفته پرهیز کنید.
2- به عواملی مانند زمان، انرژی صرف شده روی اثر و هزینه مواد توجه کنید.
عوامل مختلفی مانند زمان، انرژی صرف شده روی اثر و هزینه مواد بکار رفته را هنگام قیمت گذاری در نظر بگیرید. زمان صرف شده برای خلق اثر را محاسبه کنید، برای هر ساعت یک قیمت معقولانه در نظر بگیرید و آن را به قیمت مواد استفاده شده اضافه کنید.
در صورتی که قصد دارید کارتان را در چندین کانال یا به طرق مختلف بفروش برسانید، توجه داشته باشید که قیمت اثر باید درتمام کانالها یکسان باشد. همچنین، تناسب در قیمت گذاری باید رعایت شود، مثلا آثار بزرگتر باید قیمت بالاتری نسبت به آثار کوچکتر داشته باشد.
سعی کنید آثاری متنوع با دامنه قیمت مختلف داشته باشید، تا اگر فردی نتوانست یک اثر بزرگ را بخرد، بتواند یک اثر با قیمت پایینتر را تهیه کند.
همیشه بعد از فروش چند اثر میتوانید قیمت هایتان را با دلایل متقن و توجیه کننده افزایش دهید. بهتر است مجموع فروش و قیمت هر اثر فروش رفته را ثبت کنید. فروش اثر با قیمت پایینتر بهتر از عدم فروش به دلیل قیمت زیاد است. بعلاوه اینکه فروش با قیمت پایینتر در شروع کارتان باعث میشود آثارتان در معرض دید قرار گیرید و کسب شهرت کنید.
هنگام فروش وظیفه هنرمند است که اثر هنری را برای تحویل و حمل، بسته بندی نمایند. پس هزینه مواد بسته بندی نیز باید در قیمت لحاظ شود.
3- هزینه بسته بندی آثار بسیار بزرگ را در نظر بگیرید.
شاید لازم باشد برای کارهای بزرگتر از یک جعبه چوبی استفاده شود. پس اگر نیاز به خدمات جعبه بندی حرفهای بود، ممکن است هزینه تا 50 دلار افزایش پیدا کند. در اینگونه مواقع به شما توصیه اکید میکنیم که ابتدا کل هزینه بسته بندی را تخمین بزنید و سپس هنگام قیمت گذاری اثرتان آن را به کل هزینهها اضافه کنید.
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕