اگر هنرمند هستید از آثار هنری دیگران کپی نکنید

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اگر هنرمند هستید از آثار هنری دیگران کپی نکنید
اگر هنرمند هستید از آثار هنری کپی نکنید و هرگز برای هنرتان از سوژه‌های تکراری استفاده نکنید. اینکار وقت و انرژی شما را هدر می‌دهد و هیچ افتخاری نیز درآن نخواهد بود.

گالری لیلیت همواره به هنرمندان پیشنهاد می‌کند که بجای کپی آثار هنری، دست به نوآوری و خلق آثار هنری ناب بزنند!

آقای احسان میرزایی فراهانی در اینباره گفته است: «هنر باید خلق شود نه کپی‌برداری. مسیر خلق اثر هنری مشخص و هموار نیست، بلکه هر هنرمند بزرگ خودش مسیری جدید می‌سازد. چراکه هنر زائیده ذهن و اندیشه و نگرش هنرمند است.»

هنر زمانی ارزشمند است که ناب و دست اول باشد، شما حتی اگر کار نه چندان حرفه‌ای خلق کنید، اما اثرتان کپی نباشد خیلی ارزشمندتر از آثاری است که به زیبایی و بدون نقص خلق شده باشند اما کپی باشند و شبیه آن وجود داشته باشد. البته که کپی کردن آثار ممکن است موجب عدم رضایت صاحب اثر باشد و متعاقباً تبعات حقوقی هم برایتان در پی داشته باشد.

و نکته دیگر اینکه اگر یک اثر (مثلا تابلوی مونالیزا دا وینچی) کپی باشد، با نسخه اصلی آن مقایسه می‌شود و اگر ضعیف‌تر از نسخه اصلی باشد هنرتان بی‌ارزش به نظر می‌رسد.

شما اگر یکبار به آثار مشاهیری همچون «پابلو پیکاسو» ، یا هنرمندان مشهور دیگری نظیر «ژان میشل باسکیا»، «اندی وارهول» ، «پیت موندریان» و… نگاهی بیاندازید، به خوبی متوجه این موضوع می‌شوید که در هنر متمایز و خاص بودن معیار برتری است.

همچنین تاکنون هزاران و میلیون‌ها نفر از روی نقاشی معروف «مونالیزا – لئوناردوداوینچی» کپی کرده اند که کسی آن افراد را نمی‌شناسد، چراکه کپی کردن فقط باعث بیشتر شناخته شدن اثر اصلی و هنرمند اصلی می‌شود.

پس اگر مبتدی هستید و برای تمرین نقاشی کپی می‌کشید ایرادی ندارد (البته اگر هنرمند آن اثر در قید حیات است، عرفاً و قانوناً می‌بایست از ایشان اجازه بگیرید) درنهایت اینکه اگر برای هنر خود ارزش و احترام قائل هستید، از آثار دیگران کپی نکنید و آثار کپی را به عنوان آثار فروشی خود قرار ندهید!

و مهمتر اینکه اگر بخواهید خود را هنرمند بنامید، با آثار کپی نخواهید توانست …

نویسنده: تیم هنری لیلیت

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت