پیت موندریان

Piet Mondrian

پیت موندریان

پیتر کورنلیوس “پیت” موندریان (به هلندی: Pieter Cornelis “Piet” Mondriaan) (زاده 7 مارس 1872 در آمرسفورت، هلند – درگذشته 1 فوریه 1944، نیویورک، آمریکا) نقاش هلندی بود. از آثارش «درخت خاکستری» را می‌توان نام برد.

در سال 1872 در آمرسفورت هلند به دنیا آمد. مدتی خودآموزی می‌کرد و در کلاس‌های شبانه‌روزی درس طراحی می‌گرفت. در سال‌های 1892–1894 در آکادمی آمستردام نقاشی یاد گرفت. اولین نمایشگاه نقاشی اش درآمستردام بود و در همین شهر شروع به کار کرد. در 1909 به انجمن تئوسوفی پیوست. در 1912 به پاریس رفت و کارهای خود را در سالن مستقل‌ها نمایش داد.

جنگ مانع بازگشتش به پاریس شد. با فیلسوف تئوسوفیست دکتر شونما کرس دوست شد. در 1915 با دوزبورخ آشنا شد – آن دو با وان لک در سال‌های 1916–1917 گروه د استیل را تشکیل دادند. موندریان از 1917 به بعد برای مجله د استیل مقالات نظری می‌نوشت. در 1919 به پاریس برگشت. مجموعه مقالات او با عنوان نوشکل آفرینی (نئو پلاستیسیسم) در 1920 به وسیله نگارخانه لئونس روزنبرگ – و در 1925 به وسیله باوهاوس منتشر شد. در نمایشگاه‌های پاریس و هانور تابلوهای خود را نمایش داد. در 1912 نمایشگاه پنجاهمین سالروز تولد موندریان در آمستردام بر پا شد. در 1925 به خاطر ترکیب بندی‌های معکوس دوزبورخ از گروه د استیل اخراج جدا شد. در نمایشگاه‌های پاریس – آمستردام – لاهه – و نیویورک شرکت کرد. در 1938 به لندن و در 1940 به نیویورک رفت. در 1942 نمایشیگاه فردی خود را در نگارخانه دودنسینگ نیویورک بر پا کرد.

موندریان در سال 1944 در نیویورک درگذشت.

موندریان هنرمندی بود با تعلقات عرفانی که به عنوان یکی از برجستگان انتزاع هندسی – بر هنرو معماری مدرن تأثیر وسیع و عمیقی داشته‌است. او با طرح نظریه نئوپلاستیسیسم – تحول بزرگی در انتزاع (ناب) به وجود آورد.

او می‌خواست تصاویر خود را از ساده‌ترین عناصر بسازد: خطوط مستقیم و رنگ‌های خاص. او دنبال گونه‌ای نقاشی برپایه وضوح و انضباط بود که به شکلی قوانین علمی یا ریاضی جهان را نشان دهد.

وی بسیار تحت تأثیر کوبیسم قرار گرفته و تابلوهایی در این راستا بیافرید. این آثار در پاییز 1911 در آمستردام به نمایش گذارده شدند. بعد از این نمایشگاه، او آمستردام را به مقصد پاریس ترک کرد. موندریان تابلوهایش را در چند مرحله تکمیل کرده و به پایان می‌رساند. ابتدا عناصر را به سطوح غیر هم فرم تجزیه کرده و سپس با تفکیک رنگ‌ها مرحله به مرحله پیش می‌رفت.

در این بخش برترین آثار این هنرمند در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برترین آثار

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت