راه تشخیص تفاوت جواهرات هنری با جواهرات فاقد ارزش هنری

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

راه تشخیص تفاوت جواهرات هنری با جواهرات فاقد ارزش هنری

ممکن است در این میان شما نیز از زیور آلات و جواهراتی که تحت عنوان جواهرات هنری شناخته می‌شوند استفاده یا اینکه بسیاری از آن‌ها را تا کنون مشاهده کرده باشید. بدون شک بسیاری از افراد تا کنون از جواهرات استفاده کرده اند. آیا تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که آیا واقعاً این جواهرات دارای ارزش هنری هستند یا خیر؟ اصلا معیار سنجش یک جواهر بر اساس اینکه هنری است یا نه در چیست؟ وقتی به بازارها و گالریهایی سر می‌زنیم که در آن‌ها جواهرات ساخته شده توسط هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود، شاهد زیور آلات و جواهراتی هستیم که تنها با هدف زیورآلات ساخته نشده است، بلکه بخشی از آن‌ها کاملاً هنرمندانه و با هدفها و مضامین ادبی، فرهنگی، تاریخی و یا بخشی از طبیعت ساخته شده است. این گونه زیور آلات و جواهرات مخاطبان و مشتریان خاص خود را دارند.

غالباً افرادی که علاقه مند به این گونه مضامین و آثار هستند از این جواهرات استقبال کرده و مشتریان اصلی این محصولات هستند. در این میان ممکن است برخی از هنرمندان به این فکر باشند که این طرحهای هنری را به شکل مجسمه و در اندازه‌های بزرگ بسازند. یک هنر و طراحی اصیل که در این جواهرات به کار رفته باید قابلیت این را داشته باشد در ابعاد بزر گ و به صورت مجسمه ساخته شود. در این صورت است که می‌توان گفت این جواهرات دارای ارزش هنری بالایی هستند. در این میان، در کشور خودمان نیز هنرمندانی هستند که دغدغه این گونه هنرها را دارند و سعی دارند هنری را در جواهرسازی به کار ببرند که این هنرها و طرحها اصیل بوده و قابلیت تبدیل شدن به مجسمه‌های بزرگ را داشته باشند. از آنجا که این گونه مجسمه‌ها پر هزینه هستند و ممکن است اکثر مخاطبان و علاقه مندان به این هنر، توانایی خرید این مجسمه‌ها را نداشته باشند.

بنابراین، در غالب اوقات، تنها در ساخت جواهرات به کار رفته است و تنها در اندکی از مواقع به مجسمه تبدیل شده اند. برخی از هنرمندان معتقد هستند که امروزه گالریهای زیادی به نام گالری جواهرات هنری بر پا می‌شود در حالی که بسیاری از آن‌ها هیچ گونه ارزش هنری ندارند. این جواهرات تنها به دلیل اینکه در گالری به نمایش گذاشته می‌شوند به آن‌ها جواهرات هنری گفته می‌شود. این در حالی است که این دسته از هنرمندان معتقد هستند ما تنها به جواهراتی می‌توانیم جواهرات هنری بگوئیم که ظرفیت تبدیل شدن به اندازه‌های بزرگ و به شکل مجسمه را داشته باشند. معیارهایی که این جواهرات چنین ظرفیتی را دارند توسط هنرمندان و افرادی که در این حوزه تجربه و تخصص دارند تشخیص داده می‌شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت