پنج اشتباه که خلاقیت هنرمندان را از بین می‌برد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

پنج اشتباه که خلاقیت هنرمندان را از بین می‌برد
اگر هنرمند هستید حتما مطلع هستید که برخی روزها حس می‌کنید سرشار از ایده‌های جدید و ناب برای نقاشی هستید و در مقابل روزهایی هستند که مغز شما خالی از هرگونه خلاقیت یا ایده خوب است. فراز و نشیب در میزان خلاقیت امری طبیعی است. بدین ترتیب انجام کار هنری در زمانی که ذهن به دلیل مشکلات و یا یکنواختی خسته و درگیر باشد حاصل آنچنانی و زیبایی نمی‌تواند پدید آورد و متاسفانه کشور ایران که از شرایط رفاه بالایی برخوردار نیست هنرمندان از این موضوع مستثنی نبوده بلکه با این مشکل بیشتر مواجه می‌شوند.

با وجود این فاکتورهای محیطی و فردی نیز وجود دارند که باعث تحلیل رفتن انرژی شما می‌شوند و منجر به داشتن روزهای بدون حس و خلاقیت بیشتری می‌شوند. در این مطلب پنج اشتباهی که خلاقیت شما را در نقاشی از بین می‌برند، بیان شده است.

1- تنها زمانی که احساس می‌کنید به نقاشی علاقه دارید، نقاشی می‌کنید
تصور کنید یک پزشک جراح یک یادداشت روی در اتاقش بگذارد که «امروز احساس می‌کنم نمی‌توانم با بیماران مواجه شوم، بنابراین امروز کار نمی‌کنم» به نظر شما این حرف عجیب و غیرقابل تصور است؟ اما زمانی که شما تنها روزهایی نقاشی می‌کنید که حس می‌کنید نقاشی را دوست دارید، یک یادداشت روی سه پایه نقاشی چسبانده‌اید «زمانی که حس کردم دوست دارم برمی‌گردم»
یک هنرمند پاره وقت بودن به این مفهوم است که شما تنها زمان محدودی برای نقاشی کشیدن دارید. اما یک هنرمند تمام وقت یک متخصص خلاق است و نقاشی شغل او به حساب می‌آید. بنابراین بیشتر خود را ملزم می‌داند به سراغ نقاشی‌اش برود.

2- تنها برای مشتری و کسب درآمد کار می‌کنید
هرچه در تجارت و جذب مشتری موفق‌تر می‌شوید، باید بیشتر از قبل مقید باشید که زمان‌هایی را برای خودتان نقاشی کنید.
زمانی که برای خودتان نقاشی می‌کنید به احتمال زیاد در ابتدا همواره این نگرانی با شما وجود دارد که آیا قادر به تامین هزینه‌های زندگی خود خواهید بود؟
اما بهتر است به این فکر کنید که شما روی خودتان سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در این زمان‌ها، از اینکه باید نبایدهای مشتری وجود ندارد لذت ببرید و احساس رضایت کنید. همیشه برای سفارش و کسب درآمد کار کردن، خلاقیت را در دنیای نقاشی شما از بین می‌برد.
ذهنی که همواره نگران رضایت مشتری و دریافت پول کافی است نمی‌تواند از قید و بندها رها شود و اثری یکتا خلق کند. زمانی که نگرانی را از خود دور می‌کنید و باری روی دوش خود حس نمی‌کنید، به خوبی بازتاب آن در نقاشی شما نمایان می‌شود.
اثری که با ذهن رها خلق می‌شود، مخاطب را بیشتر جذب می‌کند. فراموش نکنید که بخشی از نقاشی شما نمایانگر احساسات و حالات روحی شما در زمان خلق اثر است.

3- خود را به یک نوع و مدل خاص از نقاشی محدود می‌کنید
اگر همیشه با یک استایل خاص و سوژه تکراری نقاشی کنید، نقاشی‌های شما خیلی زود جذابیت خود را از دست می‌دهند.
بهتر است سوژه‌ها و روش‌های جدید را امتحان کنید. لازم نیست این کار را هر هفته انجام دهید و یا بسیار خارق‌العاده و متفاوت باشید. کافی است از بومی‌ با سایز متفاوت استفاده کنید. بوم مربعی و یا بومی‌ دو برابر اندازه‌ای که همیشه کار می‌کنید انتخاب کنید. رنگ‌های جدید را به نقاشی خود بیاورید. یک رنگ جدید را با همه رنگ‌های خود ترکیب کنید و نتیجه را مشاهده کنید.
در ترکیب‌بندی نقاشی خود تفاوت ایجاد کنید. زاویه دید خود را عوض کنید. در محیط‌های جدید نقاشی را تجربه کنید. برای نقاشی و خلاقیت خود حد و مرزهای تخریب‌کننده و آزاردهنده قائل نشوید. همه این تغییرات کوچک می‌تواند نقاشی شما را به یک نقاشی کاملا متفاوت تبدیل کند.

4- از ایده‌های خود یادداشت‌برداری نمی‌کنید
لازم نیست یک کتاب طراحی داشته باشید که در هر صفحه یک طرح خیره‌کننده با پرسپکتیو و رنگ کامل خلق کرده‌اید. و یا نیازی به یک دفترچه که تمام ایده‌ها، الهامات، رویاپردازی‌ها و تفکرات شما را با جزییات در برداشته باشد نیست. ولی لازم است شما مجموعه‌ای از ایده‌های خود داشته باشید. عکسی که الهام‌بخش شما بوده، کارت پستال، ایده‌های ناب و …
شما نمی‌توانید همه اینها را به خاطر بسپارید. شاید برخی از آن‌ها برای سطحی که شما قرار دارید بسیار پیشرفته باشد. بعضی ممکن است نیاز به تکمیل داشته باشد. بنابراین باید جایی ذخیره شوند که مراجعه به آن‌ها راحت باشد. می‌توانید از یک جعبه، دفتر طراحی، دفترچه یادداشت و یا یک آلبوم استفاده کنید. مهم نیست چگونه این کار را انجام می‌دهید اما همیشه جایی برای ذخیره کردن ایده‌های خود داشته باشید.

5- بیش از حد استرس دارید
داشتن استرس تا حدی قابل قبول و گاهی حتی خوب است. برای مثال استرس از اینکه از آنچه نقاشی کرده‌اید رضایت کامل ندارید، باعث می‌شود برای خلق اثر بهتر تلاش کنید.
اما استرس بیش از حد نابودکننده خلاقیت است. انرژی شما را کاهش می‌دهد و باعث گیجی و عدم تمرکز می‌شود. اگر بیش از حد اضطراب دارید، روش زندگی و عادت‌های خود را بازنگری کنید.
چیزی که باعث استرس شما می‌شود و روش مقابله با آن را پیدا کنید. اگر دائم نگران این باشید که تابلوی شما به فروش نمی‌رسد بدون شک این حس را نقاشی می‌کنید و از بوم و طرح نقاشی به بیننده نیز انتقال می‌دهید.

شما به عنوان یک هنرمند نیاز به ذهنی آرام برای خلق نقاشی‌های حرفه‌ای دارید. این ذهن را با تشویش‌ها و نگرانی‌هایی که خلاقیت شما را به حداقل می‌رسانند، مشغول نکنید. اگر شما نقاشی را انتخاب کرده‌اید به این مفهوم است که خود را در این زمینه توانا یافته‌اید. بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت