هفت اشتباه مهلک برای یک هنرمند نقاش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هفت اشتباه مهلک برای یک هنرمند نقاش
در این مطلب با 7 عدد از اشتباهاتی که ممکن است یک نقاش در مسیر رسیده به هدف خود مرتکب شود و همچنین راه‌کارهایی برای مقابیه و جلوگیری از آن‌ها، آشنا می‌شوید.

اشتباه شماره یک: سستی (راه حل: سخت کوشی)
سستی علاوه بر تنبلی، بی‌میلی و بی‌حسی را نیز شامل می‌شود. می‌خواهید نقاشی کنید اما نمی‌خواهید زمانی را به یادگیری اصول و مهارت‌های ابتدایی اختصاص دهید. می‌خواهید تصاویری با جزییات بیشتر نقاشی کنید اما هنوز می‌خواهید نقاشی خود را در یک بعدازظهر به اتمام برسانید. شما نتایج خوب می‌خواهید اما تلاشی برای بدست آوردن آنچه می‌خواهید نمی‌کنید.

اشتباه شماره دو: خشم (راه حل: صبر)
آیا زمانی که از نقاشی خود راضی نیستید عصبانی می‌شوید؟ آیا برای رسیدن به نتیجه عجول هستید؟ آیا از سوژه‌های خاص نفرت دارید چون به سختی آن‌ها را نقاشی می‌کنید؟ عصبانیت، بی‌طاقتی، خشم، نفرت و … اینها همه بخشی از اشتباه خشم در نقاشی است. خلق نقاشی که در تصورات خود دارید نیاز به زمان دارد. یادگیری مهارت‌ها نیازمند صبوری است. برای داشتن نتیجه‌ای که می‌خواهید باید زمان سپری کنید.

اشتباه شماره سه: اشتهای زیاد (راه حل: میانه روی)
عادت دارید دائم رنگ‌های جدی، قلم موهای بهتر یا ابزارهای هنری جدید برای کارهای مختلف خریداری کنید؟ این کار باعث می‌شود از مسیر نقاشی خود منحرف شوید. بهترین آثار هنری می‌توانند تنها با یک مداد یا یک خودکار و روی یک برگه کاغذ معمولی خلق شوند. بهترین نقاشی‌ها محصول ذهن و مهارت‌های هنرمند هستند نه مواد و ابزار نقاشی.

اشتباه شماره چهار: طمع و حرص (راه حل: نیکوکاری)
آیا خلاقیت شما بیش از هرچیز تابع دستاوردی است که از خلق یک نقاشی خاص خواهید داشت؟ آیا به عنوان یک نقاش مهم‌ترین دلیل شما برای نقاشی اهداف اقتصادی و مالی است؟ آیا بیشتر از آنکه در هر لحظه از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید روی جایگاهی که در سال‌های آینده در دنیای هنر خواهید داشت، تمرکز کرده اید؟
اشتباه شماره چهار به دستاوردها مربوط است نه مصرف‌گرایی. آیا دانش و ایده‌های خود را در انحصار خود نگاه می‌دارید؟ اکثر هنرمندان به راحتی اذعان می‌کنند که بسیاری از دانش خود را مدیون به اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود با دیگران هستند. حتی اگر همه آنچه می‌دانید به فردی آموزش دهید، او در نهایت کاری متفاوت با آنچه شما انجام می‌دهید ارائه خواهد داد.

اشتباه شماره پنج: جنون کار بیش از حد و قدرت (راه حل: سادگی)
آیا از آن دسته افرادی هستید که هم جهت با جریان حسی حرکت می‌کنید؟ گاهی علیرغم اینکه نتایج فوق العاده‌ای بدست می‌آورید اما در عین حال با کار کردن بیش از حد روی نقاشی خودتان را ناامید می‌کنید و زمانی که جریانی حس نمی‌کنید احساس بی‌انرژی بودن و یاس دارید؟ از نقاشی کردن لذت ببرید اما زمانی را به تحلیل کار خود اختصاص دهید: چه چیزهایی اضافی است، چه چیزهایی قابل ارتقا است و چه چیزهایی قابلیت استفاده در نقاشی‌های دیگر را دارند.

اشتباه شماره شش: حسادت (راه حل: مهربانی)
هواره هنرمندانی وجود دارند که شما نقاشی‌های آن‌ها را برتر از آثار خود می‌دانید، ایده‌هایی دارند که آرزو می‌کنید کاش شما زودتر به ذهنتان رسیده بود و فکر می‌کنید آن‌ها حرفه‌ای‌تر و بهتر از شما هستند. بخاطر داشته باشید رشک بردن و حسادت هرگز به پیشرفت نقاشی شما کمکی نخواهد کرد. با خودتان مهربان باشید و به خود فرصت دهید تا در طی زمان به هنرمندی که می‌خواهید تبدیل شوید. اجازه ندهید حسادت از شما یک دزد آثار هنری و کپی‌کننده بسازد.

اشتباه شماره هفت: غرور (راه حل: فروتنی)
منظور از غرور، شعف و رضایت از نقاشی که خلق کرده‌اید و یا احساس غرور از به نمایش گذاشتن نقاشی کامل شده‌تان نیست. منظور غرور غیرمنطقی است که شما را از ارزیابی صحیح نقاشی‌تان بازمی‌دارد. اگر فکر می‌کنید که شما به شدت آثار خود را نقد می‌کنید و هرگز دچار این اشتباه نشده‌اید، به آخرین باری بیندیشید که حاضر نشدید بخشی از نقاشی تغییر دهید زیرا به نظرتان «بسیار خوب بود.»
همچنین غرور باعث می‌شود یادگیری از دیگران را کنار بگذارید. اگر فکرکنید شما همه آنچه لازم است می‌دانید بنابراین حتی شاهکارهای هنری هم روی شما تاثیری نخواهند داشت. اگر غرور را کنار بگذارید می‌بینید که چیزهای زیادی برا یادگیری از گذشته تاکنون وجود دارد. افراد زیادی راه‌های متفاوتی را تجربه کرده اند. لازم نیست شما دوباره وسایل اولیه و تکنیک‌ها را اختراع کنید تا به پیشرفتی در نقاشی برسید. از آنچه دیگران انجام داده‌اند بیاموزید و آن را به سبک خودتان پرورش دهید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت