نقاشی‌های دیواری غول پیکر

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نقاشی‌های دیواری غول پیکر
حتما بارها و بارها دیده اید که نقاشی‌های بزرگی از چهره اشخاص روی دیوارهای ساختمان‌ها در بزرگراه‌ها کشیده شده است. به این سبک نقاشی نقاشی‌های دیواری غول پیکر گفته می‌شود.

هنگامی که شهردار جرسی سیتی ایالات متحده، نقاشی‌های دیواری هنرمند نقاش شپرد فیری را دید، از او درخواست کرد تا نقاشی دیگری در طرف دیگر شهر با ابعاد بسیار بزرگ‌تر از پروژه‌های دیواری قبلی‌اش رسم کند. منطقه مورد نظر، منطقه جذابی به حساب نمی‌آمد اما دیوار ساختمان انتخاب شده به خوبی از نقاط مختلف دیده می‌شد. نتیجه نقاشی‌های دیواری او موج بسیار بزرگی است که پرچم نمادین فعالیت‌های هنری جرسی‌سیتی محسوب می‌شود.

فرانک شپرد فیری، هنرمند گرافیست و نقاش دیوارى بسیار شناخته‌شده‌ای است. او متولد سال 1970 در چارلستون، کارولینای جنوبی در آمریکا است. در سال 1988، این هنرمند از کالج هنر ایدیلوایلد در پالم اسپرینگ، کالیفرنیا فارغ التحصیل شد. او مدرک کارشناسی‌اش را در سال 1992 اخذ کرد.

فیری فعالیت هنری‌اش را از طراحی روی تی‌شرت و اسکیت برد آغاز کرد، به عنوان یک هنرجو علاقه‌ خاصی به اسکیت برد داشت. تا آنجا که دیوار انجمن اسکیت‌‌بردسوارن پوشیده از برچسب‌های طراحی او بود. در همان زمان متوجه علاقه‌ شخصی‌اش به فرهنگ هنر خیابانی و جنبش گرافیتی شد.

یکی از اولین تصاویری که مورد استفاده قرار داد اندرآی عظیم الجثه بود. او این تصویر را در روزنامه پیدا کرد و تصمیم گرفت آن را به خیابان‌ها بیاورد.

شپرد فیری یکی از تأثیرگذار‌ترین هنرمندان خیابانی این عصر است. آثار او به عنوان اسکرین‌-پرینت، استنسیل، برچسب، ویت پِیست، کلاژ، مجسمه، پوستر، نقاشی و نقاشی دیواری مورد استفاده قرار گرفته است. او بى وقفه در حال جا به جایی در قلمرو‌های متفاوت هنر‌های زیبا، هنر تجاری، هنر خیابانی و حتی هنر است و از رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز بسیار استفاده می‌کند.

توضیحات: اسکرین پرینت یا سری‌گرافی روشی است برای خلق یک تصویر روی کاغذ، پارچه یا سطوح دیگر به وسیله فشردن جوهر روی پرده‌ایی که بعضی سطوح آن با کاغذ ضخیم پارافین در پوشانده شده. ویت پیست، خمیر گندم یا خمیر آرد، ژل یا مایعی چسبنده است که با آرد گندم یا ذرت و آب ساخته می‌شود و از زمان‌های بسیار دور در هنر‌ها و صنایع هنری مانند صحافی، دکوپاژ، کلاژ، پاپیه ماشه و چسباندن پوستر و نقاشی روی دیوار استفاده می‌شود.

از مشهور‌ترین آثار او می‌توان به تصویر آندراى عظیم الجثه و پوستر پروپاگاندای باراک اوباما اشاره کرد. پرتره بارک اوباما که برنده چند جایزه نیز شده است، توجه همگان را به آثار فیری جلب کرد و برای او شهرت جهانی به ارمغان آورد. آثار شپرد فیری مجموعه‌ای از عناصر گرافیتی، پاپ‌آرت، هنر تجاری و تئوری مارکسیست است. این آثار در گالری‌ها و حتى موزه‌های سراسر دنیا به نمایش درآمده‌اند. او هم اکنون در شهر لوس آنجلس، آمریکا، کار و فعالیت می‌کند.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت