101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت سوم)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت سوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت سوم)
فهرستی که پیش رو دارید، اسامی 101 نقاش تاثیرگذار تاریخ هنر از قرن سیزدهم تاکنون است. هنرمندانی که تاریخ هنر نقاشی غرب را دستخوش تغییرات عمده کرده‌اند و از آن‌ها همواره به عنوان پیشگام یاد شده است.
با توجه به اینکه این فهرست نتیجه تحقیقات عمیق در مورد نقاشان تاثیرگذار است و همکاری و کمک آن‌ها در پیشبرد هنر غرب و الهام بخشی برای هنرمندان دیگر بعد از خود را نمى توان نادیده گرفت. البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایى‌شناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی‌ از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی‌ نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموش‌ناشدنی‌ خلق کرده‌اند.

البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایى‌شناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی‌ از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی‌ نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموش‌ناشدنی‌ خلق کرده‌اند. در قسمت‌های اول و دوم این مجموعه با سی نقاش برتر آشنا شدید. در این مطلب به معرفی پانزده نقاش دیگر در لیست برترین‌ها می‌پردازیم.

31. مارک شاگال (1887-1985) MARC CHAGALL

شاگال نقاش رویا و خیال‌پردازی است. او برای تمام عمرش مهاجر ماند، مهاجری که مجذوب نورها و رنگ‌های اماکنی بود که در مسیر زندگی‌اش دیده بود. اسامی کمی‌ از مکتب پاریس اوایل قرن بیستم هستند که مکرر به گوش خورده‌اند؛ شاگال یکی‌ از آن‌ها است. هنرمندی که به قول خودش «تحت تاثیر نور» مسیر تاریخ هنر مدرن را تغییر داد.

32. گوستاو کوربه (1819-1877) GUSTAVE COURBET

چهره پیشرو رئالیسم و به وضوح پیشگام امپرسیونیسم است. کوربه یکی‌ از بزرگترین انقلابیون تاریخ نقاشی است که در عین هنرمندی، زندگی‌ اجتماعی بسیار فعالی‌ داشت. همانند رامبراند و دیگر پیشینیانش، قصد کوربه به تصویر کشیدن زیبایی‌ نبود. او بر این عقیده بود که زیبایی‌ هنگامی به دست می‌آید که هنرمند واقعیت خالص را بدون تصنع به تصویر بکشد.

33. نیکلا پوسین (1594-1665) NICOLAS POUSSIN

پوسین از پرآوازه‌ترین نقاشان باروک است. او براى سده‌هاى متوالى تأثیری حیاتی بر روی نقاشان فرانسه داشت. نحوه استفاده او از رنگ بین نقاشان معاصرش منحصربفرد است.

34. ویلم دکونینگ (1904-1997) WILLEM DE KOONING

دکونینگ بعد از پالاک، چهره پیشرو اکسپرسیونیسم انتزاعی است. او هیچ گاه اجازه نداد انتزاعی‌گری او را محدود کند و این یکی‌ از دلایل معروفیتش بود. مجموعه فیگوراتیو زنان او مثال خوبی‌ از خروج او از چهار چوب انتزاع است. نقاش‌هایی مانند فرانسیس بیکن و لوسین فروید بسیار تحت تأثیر او بودند.

35. پل کله (1879-1940) PAUL KLEE

نقاشان محدودی در طول دوره‌های انقلاب‌های هنری و نوآوری مانند او سخت و قاطع بودند. تحقیقات او بر روی رنگ، به طور گسترده‌ای در باهاوس تدریس می‌‌شد. او در میا‌‌ن هم عصرانش منحصربفرد بود.

36. فرانسیس بیکن (1909-1992) FRANCIS BACON

بیکن همراه با لوسین فروید عضو مکتب معروف آن زمان لندن بودند، با این حال بیکن ضد تمام قوانین نقاشی بود، از آن‌هایی که به زیباشناسی و زیبایی مربوط بودند، تا نفوذ اکسپرسونیسم انتزاعى حاکم زمان خویش، با همه و همه در تناقض بود.

37. گوستاو کلیمت (1862-1918) GUSTAV KLIMT

در مرز بین مدرنیسم و سمبولیسم چهره گوستاو کلیمت به وضوح دیده می‌‌شود. هنرمندی که علاقه بسیاری به هنر صنعتی‌ نیز داشت. منظره‌های تقریبا انتزاعی، به او عنوان طلایه‎دار انتزاعی‌گری هندسی بخشیده‌اند.

38. ایگون دلاکروا یا اژن دلاکروا (1798-1863) EUGÈNE DELACROIX

دلاکروا مقام عالی‌ نقاشی‌ رمانتیسیسم فرانسه و همچنین معروف‌ترین نام در نقاشی قرن نوزدهم اروپا را دارا است. اثر شگفت انگیز او «آزادی مردم را هدایت می‌کند» توانایی او در تبدیل یک نقاشی به سمبل یک عصر را نمایش می‌‌دهد.

39. پائولو اوچلو (1397-1475) PAOLO UCCELLO

جیورجیو وازاری، اوچلو نقاش جوان نابغه و بی‌‌پرواى رنسانس را اینگونه توصیف می‌کند: گوشه نشین، عجیب، مالیخولیائی و بینوا.

40. ویلیام بلیک (1757-1863) WILLIAM BLAKE

بلیک انقلابی‌ و رمزآلود، نقاش و شاعر، یکی‌ از جذاب‌ترین هنرمندان عصر خویش است. نقاشی‌های آبرنگ و چاپ‌های او سرشار از خیال پردازی‌های آزاد و رها و تا حدی دیوانه‌وار است.

41. کازیمیر مالویچ (1878-1935) KAZIMIR MALEVICH

مالویچ در دید عموم، همیشه یکی‌ از چهره‌های جدال برانگیز تاریخ هنر خواهد ماند. چه آن‌هایی که او را بازسازی کننده حیاتی هنر می‌‌دانستند، چه آن‌ها که آثار چند وجهی پوشیده از رنگ‌های خالص‌ او را سزاوار نام هنر نمی‌‌دانستند.

42. آندرا مانتنیا (1431-1506) ANDREA MANTEGNA

مانتنیا یکی‌ از ستارگان نهضت «کواترچنتو» و بسیار علاقه‌مند به شمایل انسانی بود که معمولا آن را تحت تاثیر پرسپکتیو‌های اغراق شده نمایش می‌‌داد.

43. ژان ورمیر (1632-1675) JAN VERMEER

ورمیر چهره راهنمای مکتب دلفت(هلند) و یکی‌ از بزرگترین نقاشان منظره تمام دوران است. اثر «منظره دلفت» او به لطف ضرب قلمو‌های زنده‌اش تقریبا یک اثر امپرسیونیست محسوب می‌‌شود. او یک چهره‌پرداز بسیار ماهر نیز بود.

44. ال‌ گرکو (1541-1614) EL GRECO

ال گرکو یکی‌ از اصیل‌ترین و جذاب‌ترین نقاشان عصر خویش است. او دارای تکنیکی‌ بسیار شخصی‌ بود که همچنان بعد از گذشت سه قرن توسط نقاشان امپرسیونیست ستایش می‌‌شد.

45. کسپر داوید فردریش (1774-1840) CASPAR DAVID FRIEDRICH

چهره پیشوای عصر رمانتیک آلمان است اما همیشه با عنوان نقاش منظره‌های تنهائی‌ و پریشانی، همراه با انسان‌هایی‌ در هم پیچیده با چهره خشن طبیعت، از او یاد شده است.

101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت اول)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت دوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت سوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت چهارم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت پنجم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت ششم)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت