101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت دوم)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت دوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت دوم)
فهرستی که پیش رو دارید، اسامی 101 نقاش تاثیرگذار تاریخ هنر از قرن سیزدهم تاکنون است. هنرمندانی که تاریخ هنر نقاشی غرب را دستخوش تغییرات عمده کرده‌اند و از آن‌ها همواره به عنوان پیشگام یاد شده است.
با توجه به اینکه این فهرست نتیجه تحقیقات عمیق در مورد نقاشان تاثیرگذار است و همکاری و کمک آن‌ها در پیشبرد هنر غرب و الهام بخشی برای هنرمندان دیگر بعد از خود را نمى توان نادیده گرفت. البته این نکته را باید در نظر داشت که زیبایى‌شناسى در هنر همیشه امرى نسبى بوده و هست. به همین جهت بعضی‌ از خوانندگان ممکن است صد در صد با ترتیب اسامى زیر موافق نباشند. به هر صورت هدف از تهیه فهرست، معرفی‌ نقاشان و هنرمندانی است که آثاری این چنین بدیع و فراموش‌ناشدنی‌ خلق کرده‌اند.

16. فرانچسکو د گویا (1746-1828) FRANCISCO DE GOYA

گویا یک معما است. در تمام تاریخ هنر کمتر هنرمندی را سراغ داریم که به اندازهٔ این نقاش زاده فونُتدس، اسپانیا، شخصیتی پیچیده داشته باشد؛ بی‌ باک و توصیف ناشدنی‌. گویا در تمام عمر هنری اش بی‌‌رقیب بود. او را نقاش دادگاه و مردم نامیده بودند. از طرفى فردی مذهبی‌ بود و در آثارش بسیار از استعاره‌هاى‌ عرفانى استفاده مى‌کرد و از طرف دیگر مؤلف زیبایی‌ و احساسات شهوانی است. خالق اثر دهشتناک و تأثیرگذار «سوم مى 1808» است. نقاش رنگ روغن، نقاش دیواری، طراح و حکاک نیز بود. او هیچگاه از دگرگونی دست نکشید.

17. وینسنت ونگوگ (1853-1890) VINCENT VAN GOGH

با نادیده گرفتن تمام سختی‌هایی‌ که در زندگی‌اش متحمل شد، اسامی محدودی در کل تاریخ هنر مانند نام ونگوگ شناخته شده‌اند. آثار قوی و شخصیش یکی‌ از تاثیرگذارترین آثار قرن بیستم، مخصوصا بر اکسپرسیونیسم آلمان هستند.

18. ادوارد مانه (1832-1883) ÉDOUARD MANET

مانه سرچشمهٔ امپرسیونیسم و به تنهایى انقلابی‌ در زمان انقلاب بزرگ هنری بود. آثار جنجالی او «الیمپیا» و «صبحانه روی چمن»، با تکنیک باورنکردنى و ضرب قلموهاى اعجاب انگیز، راه را برای چهره‌های معروف مکتب امپرسیونیسم به راحتى گشودند.

19. مارک روتکو (1903-1970) MARK ROTHKO

تاریخ هنر، تأثیر آثار روتکو را به راحتی‌ نمی‌تواند اندازه گیری کند. چهل سال پس از مرگ او، حجم رنگ‌های خیره کننده و پرهیجانش همچنان هنرمندان بسیاری را در قرن بیست و یکم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

20. هنری ماتیس (1869-1954) HENRI MATISSE

همیشه مورد عنایت و توجه منتقدان هنر بوده است. وی برجسته‌ترین نقاش قرن بیستم بود و تنها نقاشی که توانست در نبوغ از او پیشی‌ بگیرد، پیکاسو است. رنگ‌های خالص و بسیار شفاف به کار رفته در آثارش، بسیاری از نقاشان آوانگارد پس از او را به طرز عمیقى تحت تاثیر قرار داد.

21. رافائل (1483-1520) RAPHAEL

در دوره‌های مختلف، مورد لطف و خشم همزمان بود. با این حال هیچ کس نمی‌‌تواند این حقیقت را کتمان کند که با توجه به مهارت‌های مثال زدنی‌‌اش در طراحی‌ و رنگ، یکی‌ از نوابغ رنسانس است.

22. جان میشل باسکت (1960-1988) JEAN-MICHEL BASQUIAT

بدون شک مهم‌ترین و معروف‌ترین چهرهٔ جنبش «گرافیتی» است که در اوایل دههٔ هشتاد میلادی نیویورک درخشید. جنبشى که به لطف باسکت، هواداران بسیارى از آن دوران تاکنون داشته است.

23. ادوارد مانش یا ادوارد مونک (1863-1944) EDVARD MUNCH

او به معنای واقعی یک مدرنیست بود. با این حال می‌‌توان او را به عنوان اولین اکسپرسیونیست تاریخ نیز در نظر گرفت. اثر ماندگار او «جیغ»، عنصری حیاتی برای درک بهتر نقاشی قرن بیستم است.

24. تیتیان (1476-1576) TITIAN

در عصر خودش در رأس سبک نقاشى ونیزی قرار داشت. نحوهٔ استفادهٔ او از رنگ و علاقه‌اش به خمیر مایه‌های اسطوره‌ای، الگوی هنر ونیز قرن شانزدهم شد. تاثیر تیتیان را بر نقاشانی مانند ولاسگز و ربنس را نمی‌‌توان نادیده گرفت.

25. پیت مندریان (1872-1944) PIET MONDRIAN

به همراهی کاندینسکی و مالویچ، چهره‌های پیشرو نقاشی انتزاعی جوان هستند. بعد از مهاجرت به نیویورک، نقاشی‌های انتزاعی‌اش با احساسات هیجانى و فوق العاده‌ای آمیخته شدند که نمونه‌اش را می‌‌توان در مجموعهٔ «بوگی- ووگی» خلق شده در دههٔ 40 میلادی، مشاهده کرد.

26. پیرو دلا فرنچسکا (1416-1492) PIERO DELLA FRANCESCA

با وجود بودن عضوی بسیار مهم از نهضت «کواتروچنتو»، هنر دلا فرنچسکا، سرد، وابسته به کلیسا یا بسیار غیر شخصی‌ توصیف شده است. اما با ظهور «برنسن» و دیگر تاریخ نگاران هم دوره‌اش مانند «میشل هروبل»، کسی‌ که همیشه از بعد ماورا طبیعی‌ آثار دلا فرنچسکا حمایت مى‌کرد، در نهایت هنر با ارزش و جزئى نگار او، در جایگاه اصلی‌اش در تاریخ هنر قرار گرفت.

27. پتر پاول روبنس (1577-1640) PETER PAUL RUBENS

به لطف تحقیقاتش در زمینه‌های آکادمیک، او یکی‌ از پرکار‌ترین هنرمندان تمام آثار است. به کمک شهرتش او به تمامی اروپا سفر کرد تا سفارشاتش که همگی‌ از طرف خاندان ثروتمند آن‌ دوران بودند را تکمیل کند. فیگور‌های زن او همچنان نقطه‌ای برجسته در مجموعه آثارش به حساب می‌‌آیند.

28. اندی وارهول (1928-1987) ANDY WARHOL

زیرک و جنجالی، وارهول پیشرو و صدر نشین پاپ‌آرت و چهرهٔ بارز هنر معاصر است. مجموعهٔ سیلک اسکرین او که در آن چهره‌های شناخته شده‌‌ٔ رسانه‌های جمعی‌، بازیگران و سیاستمداران را به تصویر کشیده است بدون شک نقط عطفی در هنر و تکنیک معاصر است. وارهول تأثیرات عمیقی بر هنرمندان معاصر خویش تا کنون داشته است.

29. خوان میرو (1893-1983) JOAN MIRÓ

مانند بسیاری از نخبگان، میرو غیر قابل رده بندی است. علاقه او به دنیای ناخودآگاه و لایه‌های ژرف پنهان شده‌‌ٔ ذهن، او را به سورئالیسم وصل می‌‌کرد. اما با سبک شخصی‌، گاهی‌ نزدیک‌تر به فوویسم و اکسپرسیونیسم توصیف شده است. معروف‌ترین آثار او همان مجموعهٔ صور فلکی است که در آستانه دههٔ 40 میلادی خلق شده است.

30. توماسو ماساچیو (1401-1428) TOMMASO MASACCIO

از اولین اساتیدی است که قانون پرسپکتیو را در آثارش به کار برد. او یکی‌ از بی‌ نظیر‌ترین‌ نقاشان آغاز رنسانس است.

101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت اول)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت دوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت سوم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت چهارم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت پنجم)
101 هنرمند نقاش تاثیرگذار در تاریخ هنر (قسمت ششم)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود