حواله بارگیری چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
اگر برایتان سوال است که حواله بارگیری چیست ، به زبان ساده می‌توان گفت حواله بارگیری سندی است که مرکز خدمات گمرک بنا به درخواست صادرکننده و برای ترخیص کالاهای صادراتی از گمرک صادر می‌کند. این برگه انتقال بار، روند ترخیص گمرک، بارگیری محموله و استردادهای گمرکی را تسهیل می‌کند. هرچند این سند تقریبا راحت در دسترس قرار دارد، اما به خاطر فقدان امنیت و عدم پوشش بیمه‌ای گزینه مناسبی برای حمل‌ونقل محموله‌های مهم و با ارزش به شمار نمی‌آید. در این مقاله به حواله‌های حمل‌ونقل، نحوه صدور آن‌ها و مفاد موجود در این بارنامه‌ها می‌پردازیم.

.

حواله بارگیری چیست و چه انواعی دارد؟

همان‌طور که گفتیم حواله بارگیری سندی برای ترخیص کالاهای صادراتی از گمرک صادر است. دارنده سند بارگیری به ‌واسطه داشتن این برگه، صاحب محموله محسوب می‌شود. صادرکننده باید پس از دریافت وجه پرداختی مشتری، یک نسخه کپی یا نسخه اصلی سند بار را به بانک تحویل دهد. فرقی ندارد که حمل کالا به ‌شکل زمینی، هوایی یا دریایی باشد، درهرصورت صادرکننده بدون پرکردن و تحویل این حواله نمی‌تواند محموله‌ای را بارگیری و ارسال کند. برگه انتقال محموله باید به ‌صورت الکترونیکی تحویل شود مگر آنکه مقام مربوطه استثنا قایل شود و حواله را به‌ صورت دستی از صادرکننده تحویل بگیرد. حواله‌های بارگیری بسته به نوع صادرات، با رنگ‌های مختلفی کدگذاری می‌شوند.

  • حواله بار مشمول مالیات: این سند روی برگه‌های زردرنگ صادر می‌شود. کاربرد این حواله‌ها برای کالاهای صادراتی است و بر اساس پرداخت حقوق گمرکی صادرات صادر می‌شود.
  • حواله بار معاف از مالیات: این حواله‌ها روی کاغذ سفیدرنگ برای کالاهای صادراتی معاف از مالیات چاپ می‌شوند و مناسب استرداد حقوق گمرکی نیستند.
  • حواله بار استردادی: این سند سبزرنگ است اما پس از برگشت حقوق گمرکی، روی کاغذ سفید صادر می‌شود.
  • حواله بار صادرات کالاها طبق طرح دفتر حساب جاری حق مالیاتی (DEPB): سند آبی رنگی که برای کالاهایی صادر می‌شود که بر اساس طرح تشویقی صادرات DEPB دولت صادر می‌شوند.

.

فرم حواله بارگیری چیست  و چه مواردی در آن ذکر می‌شود؟

مواردی که باید در فرم حواله بارگیری ذکر شوند عبارتند از:

  1. اطلاعات کلی صادرکننده، خریدار و عامل گمرک.
  2. جزئیات حمل‌ونقل، محل بارگیری و تخلیه بار.
  3. جزئیات مربوط به بار مثل وزن خالص و ناخالص، جنس و . . .
  4. جزئیات فاکتور از جمله شماره فاکتور، نوع پرداخت، ارزش فاکتور برحسب پول رایج.
  5. اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر صادرات.
  6. جزئیات مربوط به صادرات دوباره.
  7. قیمت فوب (FOB) (منظور قراردادی است که طبق آن فروشنده تعهد می‌دهد که هزینه حمل کالا با کشتی را متقبل شود و آن را در بندر کشور خریدار تحویل بگیرد) و میزان بیمه کالا (مال‌التجاره).
  8. تعداد کانتینرها.
  9. نرخ ارز.
  10. 10)  اطلاعات استرداد گمرک (یارانه دولتی).

.

تفاوت بین حواله بارگیری و بارنامه چیست؟

حواله بارگیری سند معمولی برای حمل محموله است که در آن نوع کالا، مبدا، مقصد، مکان، آدرس و ارزش بار ذکر می‌شود. بارنامه (Bill of Lading) یکی از مهم‌ترین سندهای باربری و زنجیره تامین به شمار می‌رود که توسط شرکت حمل برای صادرکننده صادر می‌شود.

بارنامه در واقع اوراق بهاداری است که قرارداد حمل را نشان می‌دهد و سند رسید کالا محسوب می‌شود و شرایط و موارد مربوط به حمل کالا از قبیل اسم، آدرس گیرنده و فرستنده، میزان کرایه، وزن کالا و تعداد آن‌ها در بارنامه ذکر می‌شود. دارنده‌ بارنامه با داشتن این سند مالک کالا خواهد بود و اجازه انتقال مالکیت به غیر را دارد. در صورت هرگونه آسیب‌دیدگی بار، دارنده بارنامه می‌تواند به ‌عنوان مالک بار ادعای خسارت کند. متصدی حمل یا نماینده او بارنامه را برای فرستنده یا نماینده‌اش صادر می‌کند. فرستنده پس از دریافت، رسید محموله را به متصدی حمل تحویل می‌دهد.

بارنامه‌ها دو نوع قابل معامله (قابل انتقال) و غیرقابل معامله (غیرقابل انتقال) هستند و به گروه‌های بارنامه‌های دریایی، هوایی، زمینی، رسید پستی و راه‌نامه راه‌آهن تقسیم می‌شوند. دارنده بارنامه‌های قابل انتقال مالک بار محسوب شده اما در بارنامه‌های غیرقابل انتقال، نام مالک پشت‌نویسی می‌شود.

گیرنده کالا که معمولا خریداری است که محموله به او تحویل داده می‌شود باید کل هزینه بار را پس از دریافت محموله بپردازد. کالاها و محموله‌ها ارزش متفاوتی دارند و تعرفه حواله بارگیری بسته به کالاهای حمل‌شده محاسبه می‌شود. برای اطلاع از تعرفه‌ حمل کالا و بارنامه‌ها می‌توانید به شرکت‌های حمل‌ونقل مراجعه کرده یا به صورت آنلاین تعرفه را محاسبه کنید.

.

نحوه صدور حواله بارگیری چگونه است؟

  • صادرکننده‌ها یا کارگزاران گمرک پیش از درخواست صدور بارنامه صادرات کالا باید با استفاده از کد صادرات و واردات یا شماره مجوز کارگزاری گمرک در سیستم تبادل الکترونیکی داده‌ها (EDI) ثبت‌نام کنند.
  • بر اساس سیستم آنلاین، حواله بار باید در مراکز خدمات گمرکی تحویل شود. یک نسخه از فاکتور و فهرست اقلام هم باید همراه با حواله کالا ارائه شوند.
  • پس از تحویل درخواست، صادرکننده یا کارگزار گمرک چک لیستی ارائه می‌دهند.
  • سپس متصدی مرکز خدمات، داده‌های بررسی شده را وارد سیستم آنلاین تبادل الکترونیکی می‌کند. سیستم شماره‌ای برای حواله صادر می‌کند که روی نسخه چاپی از چک لیست، پشت‌نویسی شده و به صادرکننده یا کارگزار گمرک مسترد می‌شود.
  • به‌طورکلی، سیستم بدون کمک یا مداخله انسانی بر اساس اظهارات صادرکننده، حواله بار را پردازش می‌کند.
  • درصورت نیاز به پرداخت مالیات یا عوارض صادرات، سند لازم آن به صادرکننده تحویل داده می‌شود. مبلغ مشخص‌شده در بانک‌های مشخصی قابل پرداخت است. در این مرحله هیچ نسخه‌ای از سند تحویل بار به صادرکننده داده نمی‌شود.
  • وضعیت حواله کالا را می‌توانید در مرکز خدمات گمرک بررسی کنید. برای اصلاح یا تغییر اظهارنامه هم باید به مرکز خدمات مراجعه کنید. این کار در صورتی ممکن است که این اسناد پیش از این وارد سیستم نشده باشند و حواله‌ای هم برای محموله صادر نشده باشد.

.

آیا تسویه الکترونیکی حواله بارگیری الزامی است؟

براساس تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی داده‌ها بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با گمرک ایران، تمام شرکت‌های حمل‌ونقل داخلی از سال 1396 به بعد باید حواله‌های بارگیری خود را از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی به‌ صورت الکترونیکی تسویه کنند.

.

کلام آخر

شرکت‌ها و موسسات حمل‌ونقل کالا دو سند مهم در اختیار مشتری قرار می‌دهند: بارنامه و حواله بارگیری. در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده برایتان توضیح دهیم که بارنامه و حواله بارگیری چیست . حواله بارگیری سندی است برای ترخیص گمرکی که روند حمل‌ونقل کالا در داخل و خارج کشور را تسهیل می‌کند و تنها در صورتی صادر می‌شود که فرایند ترخیص گمرکی کالاها تمام شده باشد. صادرکننده باید تمام وجوه دریافتی همراه با سند حمل محموله را مشخص کند. در اصل، این حواله فاکتوری است که تاریخچه تمام پرداختی‌ها را ثبت می‌کند. بارنامه‌ها سند مالکیت قابل معامله بدون قید و شرط بین فرستنده و حمل‌کننده کالا هستند و رسیدی که نشان می‌دهد صاحب محموله، کالا را به متصدی حمل تحویل داده است.

.

منابع:
. https://baroline.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت