چریش

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نام و مزاج

مزاج چریش در طب سنتی گرم است.

.

معرفی

  • چریش درختی است با قامتی متوسط برگ‌های آن سبز، کناره برگ دارای بریدگی و شبیه دندانه نامنظم است، برگ‌های آن شبیه برگ زبان گنجشک می باشد.
  • نوک برگ‌ها خیلی تیز و کشیده تر از برگ‌های زیتون تلخ می‌باشد ولی شکل کلی درخت شبیه درخت زیتون تلخ است به همین جهت اغلب اشتباها یا عمدا برگ‌ها و ریشه آن را به جای او یا مخلوط با برگ‌ها و پوست و ریشه زیتون تلخ در بازار عرضه می‌نمایند.
  • درخت چریش بومی هند شرقی است و تا مغرب چین و شرق جاوه انتشار دارد و در بعضی مناطق کاشته می‌شود. به ایران وارد شده و کاشته می‌شود و از گیاهان بومی شده است. در حال حاضر در چابهار، بندرعباس و سایر نقاط جنوب کشور می‌روید.
  • از چریش برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود و هزاران سال است که زنان خانه دار هندی این گیاه را روزانه مصرف می‌کنند.
  • گیاه چریش در فصل بهار در همه سبزی فروشی‌ها عرضه می‌شود مردم خراسان شمالی بخصوص روستاییان با استفاده از این گیاه آشی موسوم به آش چریش و نانی به نام نان چریشی درست می‌کنند.

.

خواص

  1. چریش دارای خواص ضد قارچی موثر است که به مبارزه با شوره سر کمک می‌کند. این ماده همراه با مبارزه با عفونت قارچی، در کاهش التهاب پوستی ناشی از خارش موثر است. چریش خشکی و خارش را کاهش می‌دهد
  2. اگر روزانه میزان معینی چریش مصرف کنید، باکتری‌های مضر روده‌ای را نابود کرده و به طور کلی روده شما پاک و عاری از هرگونه عفونت می‌شود.
  3. چریش دارای خواص درمانی مختلفی نظیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است که در درمان آکنه موثرند. این ماده نه تنها باکتری هایی که موجب آکنه می‌شوند را می‌کشد بلکه باعث کاهش التهاب ناشی از آکنه و جوش نیز می‌شود. به علاوه، به کاهش درد و خارش مرتبط با آکنه نیز کمک می‌کند
  4. چریش یک راه حل موثر برای حل مشکلاتی مانند بزرگ شدن منافذ و ایجاد جوش‌های سر سیاه است. این ماده ناخالصی‌ها را از روی پوست پاک می‌کند و اجازه ایجاد جوش را نمی دهد.
  5. برای برطرف کردن شب کوری، کمی آب برگ چریش را هر شب به چشمان بمالید. برگ آن را آسیاب کنید و با مخلوطی از آب به صورت مایع در بیاورید وپس از صاف کردن روی چشم بمالید.
  6. اگزما، یک بیماری پوستی التهابی شایع است که سبب خارش شدید، خشکی و قرمزی پوست می‌شود. این عارضه نیز با خواص چریش برای پوست و مو قابل درمان است. چریش می‌تواند به کاهش التهاب کمک کرده و اگزما را درمان کند. این ماده مانع از کم شدن رطوبت پوست می‌شود.
  7.  برخلاف آنتی‌بیوتیک‌ها، وقتی چریش با باکتری‌ها مبارزه می‌کند با گذشت زمان، این باکتری‌ها در برابر این گیاه مقاوم نمی‌شوند، حال آنکه با مصرف آنتی‌بیوتیک به مرور زمان باکتری‌ها خود را در برابر آن مقاوم می‌کنند.
  8. یکی دیگر از خواص چریش برای پوست و مو از بین بردن آفتاب سوختگی است. این ماده دارای خواص آرامش بخش است که به پوست کمک می‌کند تا رطوبت طبیعی خود را حفظ کند. خواص ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی آن، باعث برطرف شدن عفونت پوستی و درمان التهاب می‌شود.
  9. از روغن آن در درمان آبله استفاده می‌شود چون موجب تسکین حساسیت‌های پوستی‌ای می‌شود که ویروس آبله ایجاد می‌کند.

موارد منع مصرف

  • در صورت مصرف بیش از حد، چریش موجب نابودی نطفه می‌ شود . خانم‌های باردار در چهار تا پنج ماه اول بارداری که جنین در حال رشد می‌باشد نباید چریش مصرف نمایند.

.

شیوه استفاده

  • چند برگ چریش را به مدت یک شب در آب خیس نمایید و صبح با این آببدن خود را بشویید .بعد از استحمام با این آب پوستی پاک و درخشان خواهید داشت.
  • برای رفع جوش‌های سرسیاه، هر بار 2 تا 3 قطره روغن چریش حل شده در آب، روی جوش‌ها بمالید.

.
بازنشر از: طبایع/tabaye.ir

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت