1. در تابستان ترموستات خودرو را باز نکنید
به باور برخی از تعمیرکاران و رانندگان، در تابستان باید ترموستات خودرو را باز کرد، اما کارشناسان این باور را اشتباه میدانند و نصب ترموستات روی موتور حتی در فصل تابستان نیز الزامی است؛ چراکه به موتور در ساعات اولیه روز کمک کرده تا سریعا به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. از این رو علاوه بر اینکه باید از درست کار کردن ترموستات در این فصل اطمینان حاصل کنید، کارکرد صحیح رادیاتور، پمپ خنککاری و سایر بخشهای سیستم خنککاری نیز میبایست به خوبی بررسی شود.
2. سیستم کولر را بررسی کنید
با شروع فصل تابستان و گرم شدن محیط برای استفاده از کولر میبایست موارد مختلف مربوط به کولر چون شارژ گاز، تعویض تسمه کولر، تعویض فیلتر خشککن را بررسی کرده و از کارکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید. گفتنی است روشن کردن کولر باعث فشار به موتور و در نتیجه افزایش مصرف سوخت میشود که به همین دلیل میبایست با انجام سرویس سیستمهای کولر میزان کارکرد بهینه آن را افزایش دهید.
3. سیستم خنککننده قبل از ریختن ضد یخ را بررسی کنید
حتما پیش از اینکه ضد یخ را در محفظه بریزید، بخشهایی چون ترموستات، پمپ آب، شیلنگها و در رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، تمام مسیرهای ضد یخ را شستوشو داده و همچنین با محلول آب و صابون بدنه بیرونی رادیاتور را بشویید تا از میان پرههای رادیاتور، هوا به خوبی جریان پیدا کند.
4. بررسی سیال خنککننده
باید بدانید در طول زمان خاصیت سیال خنککننده از بین میرود و نقطه انجماد آن افزایش پیدا میکند و به تدریج اسیدی میشود. از این رو پیشنهاد میشود هر هزار کیلومتر یا هفتهای یک بار سیال خنککننده خودرو را مورد بررسی قرار دهید. همچنین برای تهیه سیال خنککننده میتوانید از محلول ضد یخ و آب (هر کدام به اندازه یکسان) استفاده کنید. هرچند باید به این نکته توجه کنید که آبی که میخواهید برای تهیه سیال خنککننده استفاده نمایید، میبایست دارای سختی کمی باشد تا از رسوب جلوگیری شود. در شرایط عادی زمان تعویض سیال خنککننده سالانه یا پس از پیمایش 30 هزار کیلومتر است، اما اگر از خودرو در شرایط سخت رانندگی چون یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافتهای طولانی، طی کردن مکرر مسافتهای کوتاه (کمتر از 8 کیلومتر) استفاده میکنید، باید تعویض سیال خنککننده را در زمان کوتاهتری انجام دهید.
5. تسمه پروانه را بررسی کنید
به صورت معمول در هر 8 تا 10 هزار کیلومتر باید تسمه پروانه خودرو مورد بررسی قرار بگیرد و با شروع فصل تابستان حتما سلامت تسمه پروانه را بررسی کنید.
6. بررسی روغن خودرو
هرچند مالکان خودرو میبایست در طول سال سطح روغن خودرو را بررسی کند، اما در فصل گرما اهمیت این موضوع بیشتر است. از این رو میبایست روغن موتور، روغن جعبه دنده و دیفرانسیل خودرو مورد بررسی قرار بگیرد. البته سیستم خنککننده دما موتور را کاهش میدهد، اما اگر وضعیت روغن موتور مناسب باشد، فرایند کاهش دمای موتور به خوبی انجام میشود.
7. تایرها را بررسی کنید
هوای داخل تایرهای خودرو در شرایط جوی گرم منبسط شده و احتمال ترکیدگی تایرها افزایش پیدا میکند. از این رو با آغاز فصل گرما میبایست باد تایرها تنظیم شود.
8. پر کردن مخزن شیشهشوی
مالکان خودرو میبایست همواره مخزن شیشهشوی خودرو را پر کنند؛ زیرا معمولا مخزن شیشهشو در نزدیکی موتور قرار دارد که گرمای موتور در کنار گرمای محیط باعث میشود یک مخزن شیشهشوی خالی دچار خشکی، شکنندگی و خرابی شود.
9. به دمای خودرو توجه کنید
در خودروهای مدرن شاهد حذف آمپر هستیم، اما اگر خودرو شما همچنان دارای آمپر است، حتما در این فصل به آن نگاه ویژه داشته باشد. اگر در مناطق گرم رانندگی میکنید، همواره حواستان به آمپر باشد و اگر دمای خودرو به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد، خودرو را متوقف نمایید.
10. از بدنه و داشبورد محافظت کنید
برای حفاظت از خودرو در فصول گرم و برای جلوگیری از خراب شدن رنگ بدنه بهتر است همواره خودرو را در سایه قرار دهید. اگر در پارکینگ سایهای وجود نداشت، برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به خودرو از چادر استفاده کنید. پس از شستن خودرو از واکس استفاده نمایید و حتما این نکته را به یاد داشته باشید تا زمانی که بدنه خودرو به خوبی خشک نشده است، آن را در زیر نور تابش مستقیم خورشید قرار ندهید؛ چراکه چنین شرایطی باعث آسیب رساندن به رنگ خودرو میشود.
مالکان خودرو میبایست از واکس مخصوص داشبورد برای محافظت آن در برابر تابش خورشید استفاده کنند. اگر خودرو خود را در محیط باز پارک میکنید، استفاده از سایهبان را فراموش نکنید. سایهبان علاوه بر اینکه دمای داخل خودرو را کاهش میدهد، از آسیبدیدگی داشبورد خودرو در مقابل اشعه خورشید نیز مراقبت میکند. با رعایت این نکات به آسانی میتوانید از خودرو خود در فصول گرما و تابستان مراقب کنید
در هوای گرم مخزن شیشه شور را پر کنید
در فصل گرما و سرما منبع شیشه شور را از مایع پر کنید و هرگز از محلولهای ضدیخ، در داخل مخزن شیشه شور نریزید. به علت نزدیکی مخزن شیشه شور به موتور و گرمای زیاد، خالی بودن منبع در فصل گرما سبب خشکی، شکنندگی و خرابی زودرس پلاستیک میشود.
ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید
وجود ترموستات روی موتور در فصل تابستان الزامی است زیرا موجب میشود که موتور پس از روشن شدن و دراوایل صبح سریع به دمای نرمال برسد پس هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید.
از سالم بودن ترموستات زمانی که موجب گرم شدن موتور میشود، اطمینان یابید. سپس باقی سیستم خنک کاری مانند رادیاتور، پمپ خنک کاری و تسمه را بررسی کنید و عیبهای آن را برطرف نمایید . در فصل تابستان موتور خودرو به زمان کمتری برای گرم شدن احتیاج دارد.
تعویض روغن موتور خودرو در هوای گرم
اگر روغن موتور، جعبه دنده و دیفرانسیل خودروی شما از نوع زمستانه است ؛ در ابتدای فصل تابستان آن را با روغنهای مناسب فصل یا چهارفصل تعویض کنید.
بررسی سیستم خنک کننده قبل از ریختن ضد یخ
از سلامت و کارآیی قسمتهای مختلف سیستم خنک کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگها و درب رادیاتور قبل از اضافه کردن ضد یخ اطمینان یابید.
تمام مسیر گردش ضد یخ را با باز کردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی با آب یا محلولهای ویژه شستشو دهید. به وسیله برس پلاستیکی نرم بدنه بیرونی رادیاتوررا با محلول آب و صابون بشویید تا عبور هوا از میان پردههای رادیاتورراحت تر انجام شود.
بررسی تسمه پروانه خودرو در هوای گرم
هر 8000 تا 10000 کیلومتر تسمه پروانه را بررسی کنید تا از سالم بودن آن اطمینان یابید و لمی آن در حد و اندازههای توصیه شده باشد.
برای نگهداری از خودرو از ضد یخ مناسب استفاده کنید
بعد از در نظرگرفتن شرایط آب و هوایی و حجم خنک کننده ضد یخ مناسب انتخاب کنید و داخل رادیاتور بریزید.
سازندگان خودرو، به عنوان سیال خنک کننده مناسب در خودروها ، محلول ضد یخ و آب (50 درصد حجمی آب و 50 درصد ضدیخ) را توصیه میکنند.
محلول 50 درصد ضد یخ، دارای پنج درصد انبساط حجمی است پس باید حدود پنج درصد حجم کل سیستم خنک کننده را خالی بگذارید. کارآیی نداشتن مناسب رادیاتور سبب افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن میگردد.
برای نگهداری از خودرو سطح سیال خنک کننده بازدید شود
آب مصرفی در خودرو باید دارای سختی کمی باشد تا رسوب نگیرد. سطح سیار خنک کننده باید هر هزار کیلومتر یا هفته ای یک بار بازدید شود. در شرایط عادی باید سالانه یا پس از طی مسافت 30 هزار کیلومترتعویض سیال خنک کننده انجام شود اما در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط زمانهای تعویض سیال تفاوت دارد.
باد تایرها را کنترل کنید.
با افزایش دمای هوا در فصل تابستان فشار باد تایرها افزایش مییابد بنابراین در فواصل زمانی کوتاه تری باد تایرها را کنترل کنید.
فرمان خودرو را 180 درجه بچرخانید
قبل از ترک ماشین فرمان خودرو را 180 درجه بچرخانید تا قسمتی که شما آن را لمس میکنید در سایه قرار گیرد.
اتومبیل را در زیر نور مستقیم آفتاب پارک نکنید
برای به حداقل رساندن تبخیر بنزین از باک اتومبیل از پارک کردن اتومبیل در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید.
برای نگهداری از خودرو شمعها را تعویض کنید
شمعها را نیز هر 25000 کیلومتر بازدید و تمیز کرده و یا تعویض کنید.
منابع:
.https://namnak.com
.https://www.khodrotak.com
.https://gadgetnews.net