عیب یابی صدای غیر عادی موتور خودرو

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شنیدن صدای جیغ مانندی که هنگام خاموش کردن موتور قطع می‌شود

اگر صدای جیغ مانندی می‌شنوید که هنگام خاموش کردن موتور قطع می‌شود، تسمه را تعویض یا تنظیم کنید. تسمه‌ها باید حدود 2.5 سانت بزرگتر باشند و نباید دچار ساییدگی، ترک یا فرسودگی باشند.

شنیدن صدای جیغ مانندی که بعد از خاموش کردن موتور نیز ادامه می‌یابد

اگر صدای جیغ مانندی می‌شنوید که بعد از خاموش کردن موتور نیز ادامه دارد، سرپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید. واشر لاستیکی ممکن است پوسیده باشد.

صدای تیک تیک منظم درحالی‌که موتور درجا کار می‌کند

اگر درحالی‌که موتور درجا کار می‌کند،‌صدای تیک تیک منظم می‌شنوید، موتور را خاموش کنید، ده دقیقه صبر کنید تا خنک و روغن آن ثابت شود. سپس سطح روغن را بررسی کنید. اگر روغن کافی دارید، ماشین را نزد یک مکانیک ببرید تا تنظیمات سوپاپ را چک کند.

تذکر: اگر صدای ضربه یا تق تق بلند از موتور خودرو می‌شنوید، خودرو را متوقف کنید و درخواست امداد دهید. مشکل ممکن است اهرم سوپاپ یا وجود کربن در موتور باشد، اما اگر مشکل از یاتاقان شل یا از پیستون باشد، ممکن است موتور را از بین ببرد.

نکته: صدای تق تق خفیف ممکن است به خاطر استفاده از سوخت نامناسب باشد.

شنیدن صدای تنفس غیر طبیعی موتور

برای آب بندی قسمت‌های اتصال آهن در موتور، از واشر‌هایی پلاستیکی استفاده می‌شود. حال اگر یکی از این واشر‌ها در گلویی اگزوز خراب باشد، دود اگزوز به جای خروج، به داخل برمی‌گردد. همچنین در این صورت و در سرما، زمانی که استارت می‌زنید، صدای ویزویز کمی از همین محدوده می‌شنوید. این صدا هنگام حرکت به تاپ تاپ تغییر می‌کند.

شنیدن صدای سوت از زیر هود

موقع شنیدن صدای سوت از زیر هود شلنگ‌ها را چک کنید که نشتی نداشته باشند. اگر صدای سوت را از داخل ماشین می‌شنوید احتمالا نشتی در قسمت عایق‌ها وجود دارد.

شنیدن صدای ضربه در موتور

اگر زمان بندی پیستون و انفجار سیلندر هماهنگ نباشند، صدای شدیدی از درون موتور خواهید شنید. این اتفاق بسیار برای موتور خودرو مضر است. این صدای ضربه می‌تواند به دلیل دمای بالای موتور، تایم بندی پیستون یا جرقه و … باشد؛ بنابراین برای عیب یابی صدا‌های غیر عادی خودرو به این شکل حتما به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

صدای کمپرس سیلندر

اگر واشر سرسیلندر میان دو سیلندر از بین رفته باشد، کمپرس یک سیلندر هنگام اشتعال به سیلندر کناری سرایت می‌کند و این قدرت موتور را کاهش می‌دهد. این صدا، بسیار واضح است و معمولا توسط متخصصان به سادگی قابل تشخیص است و با تعویض واشر سرسیلندر رفع می‌شود.

شنیدن صدا هنگام پیچیدن

اگر هنگامی که فرمان را در پیچ‌ها می‌چرخانید، صدا‌های غیرعادی می‌شنوید، ممکن است مشکل از چرخ‌ها یا تایر خودرو باشد. این مشکل می‌تواند خیلی ساده، مربوط به کم بادی یا سایش تایرها و یا نبود تعادل در چرخ‌ها باشد. این صدای تق تق، می‌تواند مربوط به سرپلوس و یا میل پلوس ماشین نیز باشد. اگر صدا را درسرعت‌های پایین می‌شنوید، پمپ هیدرولیک خودرو را چک کنید. از دیگر نشانه‌هایی که در این صورت با آن مواجه می‌شوید، کندی فرمان است که شما را وادار می‌کند در پیچ‌ها کمی بیشتر گاز دهید.

صدای عجیب هنگام ترمز گرفتن

اگر هنگام ترمز گرفتن صدای غیرعادی می‌شنوید، فورا خودرو خود را پیش یک متخصص ببرید چرا که یا لنت‌های ترمز دچار مشکل است و یا پدال ترمز که هردو می‌تواند خطرناک باشد. این صدا شبیه به کشیدن دوفلز روی یکدیگر است.

شنیدن صداهای غیرعادی خودرو هنگام گاز دادن

اگر زمانی که گاز می‌دهید، خودرو صدایی غیرعادی، شبیه به صدای ماشین‌های اوراقی می‌دهد، احتمالا یک سوراخ در قسمت اگزوز وجود دارد. اگرچه وجود سوراخ در اگزوز، موجب صدمه به ماشین نمی‌شود، اما از آن جا که در نتیجه‌ی این اتفاق، گاز‌های خطرناک به داخل اتاق خودرو نشتی پیدا می‌کنند، ممکن است برای سرنشینان آسیب زا باشد.

صدای غیر عادی یاتاقان زدن موتور

اگر از زیر موتور ماشین، صدایی بلند و واضح و البته غیرعادی می‌شنوید، احتمالا میل لنگ و یا یاتاقان‌ها دچار مشکل هستند. یاتاقان زدن خودرو ممکن است مربوط به کم بودن روغن موتور باشد. به هر صورت موتور خودرو در چنین شرایطی باید از زیر باز و بررسی شود.

شنیدن صدای پیس پیس

در صورتی که چنین صدایی به گوشتان خورد، سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم را چک کنید. سیستم خنک کننده موتور، حرارت موتور را متعادل نگاه می‌دارد و دیگری به کنترل میزان سوخت ورودی به موتور مربوط است که اگر دچار مشکل باشد، ماشین شما سوخت بیشتری نسبت به حالت عادی مصرف می‌کند.

شنیدن صدای ضربه در سرعت گیر‌ها

صدایی شبیه به دنگ روی سرعت گیر‌ها یا ناهمواری‌های جاده به گوشتان می‌خورد؟ احتمالا مشکل از سگدست و یا اتصالات محور‌ها و شاسی است. البته قبل از اینکه به تعمیرگاه بروید، از زیر ماشین اتصالات اگزوز را نیز بررسی کنید که دچار لقی نباشند.

شنیدن صدای تیک تاک ساعت

شنیدن صدای منظم تیک تاک ساعت از خودرو به دو دلیل می‌تواند از سوپاپ‌ها باشد. یکی از دلایل احتمالا ناشی از کمبود روغن است و دیگری می‌تواند به دلیل سفت شدن فیلتر باشد. صدای تیک تاک منظم معمولا از بالای موتور خودرو به راحتی شنیده می‌شود و علت آن را باید در روغن (ممکن است به دلیل کمبود روغن یا کیفیت نامطلوب آن باشد) و فیلترها جست‌و‌جو کرد.

شنیدن صدایی شبیه جیغ

اگر هنگام خاموش کردن خودرو صدایی شبیه جیغ می‌شنوید احتمالا مشکل از تسمه است و باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید. اگر صدای جیغ بعد از خاموش شدن موتور ادامه داشته باشد باید سرپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید چرا که ممکن است واشر آسیب دیده و نیاز به تعویض داشته باشد.

صدای تق تق

اگر صدای تق تق از موتور خودرو می‌شنوید باید آن را جدی بگیرید این صدا می‌تواند به دلیل وجود کربن در موتور و اهرم سوپاپ‌ها باشد. البته دلیل دیگری مانند یاتاقان شل و پیستون هم می‌توانند باعث ایجاد صدای تق تق باشد اگر صدا از این دو باشد ممکن است آسیب جدی به موتور وارد شود. اگر صدای تق تقی که می‌شنوید خفیف باشد باید سوخت خودرو را بررسی کنید چراکه سوخت نامناسب می‌تواند دلیل ایجاد این صدا باشد.

تنفس غیرطبیعی خودرو

برای آب بندی اتصالات فلزی در موتور از واشرهای پلاستیکی استفاده می‌شود تا از نشتی جلوگیری کند. اگر یکی از واشرهای گلویی اگزوز آسیب ببیند، دود اگزوز به جای اینکه خارج شود به داخل برمی‌گردد و صدای ویز ویز یا تاپ تاپ شنیده می‌شود. در خودروهای انژکتوری اگز واشر منوفیلد آسیب ببیند سبب نوسان در دور موتور می‌شود (مانند خرابی استپر موتور) و صدای نشتی هوا شنیده می‌شود.

شنیدن صدای سوت

اگر صدای سوت از داخل ماشین شنیده شود به احتمال زیاد در عایق‌ها نشتی وجود دارد.

وجود جسم خارجی در سیلندرها

اگر چیزی در سیلندرها وجود داشته باشد صدای آن به وضوح شنیده می‌شود. این اجسام ممکن است هنگام تعویض شمع ماشین و بازکردن ورودی هوای موتور وارد سیلندر خودرو شود کهع با بازکردن سیلندرها می‌توان آن را خارج کرد.

خرابی دسته موتورها

دسته موتور با یک قطعه پلاستیکی گیربکس را در جای خود نگه می‌دارد و از لرزش و جا‌به‌جایی آن جلوگیری می‌کند. اگر قسمت‌های پلاستیکی دسته موتور آسیب ببیند سبب لرزش در موتور می‌شود که غیر قابل کنترل است و دسته موتورها باید تعویض شوند.

شنیدن صدای ضربه از موتور

زمانبندی بین پیستون و سیلندر باید هماهنگ باشد و اگر این هماهنگی از بین رود صداهای شدیدی از موتور شنیده می‌شود. که می‌تواند به دلیل  دمای بالای موتور، زمان بندی پیستون و… باشد که در هر صورت برای موتور خودرو مضر است.

صدای ضربه در سرعت‌گیر

اگر در سرعت‌گیرها صدای دنگ دنگ می‌شنوید به احتمال زیاد مشکلی در سگدست و اتصالات محور و شاسی وجود دارد. قبل از مراجعه به تعمیرگاه اگزوز را بررسی کنید، لق بودن اگزوز هم می‌تواند یکی از دلایل ایجاد این صدا باشد.

صدای کمپرس سیلندر

اگر واشر سرسیلندر از بین رفته باشد، هنگام اشتعال یک سیلندر به سیلندر کناری سرایت می‌کند و قدرت موتور کم می‌شود. اگر مشکل خودرو از کمپرس سیلندر باشد، صدای آن واضح است و متخصصان به راحتی آن را تشخیص می‌دهند.

شنیدن صدا‌های غیرعادی هنگام پیچیدن

شنیدن صداهای غیرعادی هنگام پیچدن می‌تواند دلایل مختلفی از جمله کم بودن میزان باد تایرها، همراستا نبودن چرخ‌ها و آسیب دیدن پلوس باشد. اگر صدا را در سرعت پایین می‌شنوید پمپ هیدرولیک را بررسی کنید.

صداهای غیرعادی هنگام ترمزگیری

درصورتی که هنگام ترمز گرفتن صدای کشیده شدن دو فلز روی هم را می‌شنوید به احتمال زیاد اشکال در لنت ترمز یا پدال ترمز است که باید به سرعت آن را تعمیر کنید چراکه می‌تواند خطرناک باشد. اگر هنگام ترمزگیری صدای تقه شنیده شود کالیپر آسیب دیده یا به درستی نصب نشده است.

شنیدن صدای غیرعادی هنگام گاز دادن

اگر هنگام گاز دادن صدای غیرعادی می‌شنوید احتمالا اگزوز خودرو سوراخ است. این مشکل برای خودرو جدی نیست اما می‌تواند سبب برگشت گاز به اتاق خودرو باشد که برای سرنشینان آن خطرناک است.

صدای غیرطبیعی یاتاقان زدن موتور خودرو

شنیدن صدای غیرعادی از زیر موتور ماشین می‌تواند به دلیل اشکال در یاتاقان‌ها یا میل لنگ باشد. کمبود روغن می‌تواند سبب یاتاقان زدن خودرو شود.

شنیده شدن صدای پیس پیس

اگر صدای پیس پیس در خودرو به گوشتان خورد لوله وکیوم و سیستم خنک کننده را بررسی کنید. سیستم خنک کننده موتور که وظیفه متعادل نگه داشتن دمای موتور را دارد و در صورت آسیب باعث ایجاد چنین صدایی می‌شود و مصرف سوخت خودرو را نیز افزایش می‌دهد.

صدای زوزه

اگر صدای زوزه در خودرو به گوش برسد معمولا اشکال را باید در دیفرانسیل یا گیربکس جست‌و‌جو کنید.

صدای گیربکس هنگام تعویض دنده

اگر هنگام دنده عوض کردن گیربکس سر و صدا می‌کند اشکال در کلاچ است و به احتمال زیاد نیاز به تعمیر دارد. البته ممکن است گیربکس نیز مشکل داشته باشد.

لرزش در بدنه خودرو

اگر همزمان لرزش در بدنه خودرو و صدای غیرعادی می‌شنوید احتمال می‌رود که پایه‌های موتور شکسته باشد. البته پاره شدن بست‌های اگزوز نیز می‌تواند دلیل لرزش بدنه و ایجاد صدای غیرعادی شود.

شنیدن صدای قیژ هنگام استارت زدن

شنیدن چنین صدای مربوط به تسمه دینام و یا تسمه تایم است و باید آن را تعویض کرد.

صداهای غیرعادی که هر روز  تکرار می‌شوند نشان دهنده یک اشکال در خودرو‌اند و باید برای رفع آن اقدام کرد. عیب یابی اشکال از روی صدا را جدی بگیرید چرا که به توجهی سبب رفع آن نمی‌شود و می‌تواند مشکلات جدی تری را ایجاد کند.

منابع:

.https://www.khabarfoori.com
.https://khodro45.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت