-
نامرغوب بودن لنتهای ترمز
در صورت پایین بودن کیفیت لنتهای ترمز یک یا ترکیبی از موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:
- در لحظه ترمز گیری صدای سوت یا خِرخِر از چرخها شنیده خواهد شد.
- قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی خواهد بود.
-
نامرغوب بودن روغن ترمز
در این حالت از آنجایی که نیروی ترمز از طریق روغن ترمز به لنتها منتقل میشود، روغن ترمز به دو شکل زیر میتواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:
- روغن ترمزی که توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده استفاده نشود (در کلیه خودروها یا روغن ترمز آبی استفاده میشود و یا زرد).
- روغن ترمز در اثر کارکرد زیاد، و خصوصا داغ شدنِ بیش از حد (در اثر ترمز گیری شدید و مداوم در سرازیری ها) رطوبت جذب کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.
کمپانیهای خودور سازی تعویض روغن ترمز را هر 40 هزار کیلومتر یکبار توصیه میکنند.
وقتی لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ شوند، کارایی ترمز بمراتب کاهش مییابد، به همین دلیل است که رانندگان با تجربه در سرازیریها از دنده سنگین استفاده میکنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند. به همین منظور، در خودروهای اتوماتیک نیز نرم افزار گیربکس اتوماتیک طوری طراحی شده که وقتی راننده پدال گاز را فشار ندهد، دنده افزایش نمی یابد.
-
خراب شدن بوستر ترمز
بوستر ترمز در واقع نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد میکند و خرابی آن شامل نشت هوا از طریق شیلنک خلاء، و یا سوراخ شدن دیافراگم داخلی، و یا نشت هوا از پِرس دور بوستر اتفاق میافتد، که در همه این موارد نیروی کمکی برای ترمز گیری کمتر میشود و یا وجود نخواهد داشت. در این حالتها اصطلاحا ترمز چوب میشود. یعنی با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و بسختی فشرده میشود.
روش تست بوستر ترمز: در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار میدهیم و بعد استارت میزنیم، در صورتیکه بوستر سالم باشد، باید پدال 2 یا 3 سانتی متر پایین برود.
-
خرابی پمپ ترمز-هواگرفتن سیستم ترمز
اگر قطعات لاستیکیِ داخل پمپ ترمز خراب شوند، در هدایت روغن ترمز اختلال ایجاد میشود و اصطلاحا فشار روغن از کنار قطعات فرار میکند. در این مواقع، هنگام ترمز گیری پدال ترمز پایینتر از حالت عادی میرود و گیرایی ترمز ضعیف است، و یا اصلا گیرایی ندارد.
اگر به هر دلیلی سطح روغن ترمز در مخزن آن از مقدار خاصی کمتر شود، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز میشود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.
-
نشت روغن از سیلندر ترمز
در صورتیکه روغن ترمز از سیلندرهای ترمز نشت کند، پس از باز کردن چرخها براحتی قابل مشاهده خواهد بود که این ایراد به 3 صورت زیر نیروی ترمز را ضعیف میکند:
- در صورت ادامه دار بودن نشتی، سطح روغن ترمز در مخزن آن کم میشود و پس از پایین آمدن سطح آن از مقدار خاصی، بجای روغن ترمز، هوا وارد سیستم ترمز میشود و متعاقبا گیرایی ترمز ضعیف خواهد شد.
- بخشی از روغن ترمز از سیلندرها فرار میکند و در نتیجه نیروی حداکثری ترمز، به سیلندرها و در نهایت لنتها وارد نخواهد شد.
- اگر سطح لنتها و دیسک ترمز به روغن ترمز نشت شده آغشته شود، اصطکاک بین لنتها و دیسک کمتر شده و نیروی ترمز کاهش خواهد یافت.
-
کشیدن فرمان به یک درهنگام ترمزگیری
اگر به هر دلیلی، نیروی ترمز به صورت متعادل (مساوی) به چرخهای چپ و راست در محور جلو یا عقب تقسیم نشود، فرمان به سمتی کشیده میشود که ترمز در آن طرف قویتر است.
این حالت معمولا به یک یا ترکیبی از علتهای زیر اتفاق میافتد:
- پیستون در سیلندر ترمز در یکی از چرخها گیرپاژ کرده باشد و نیروی ترمز را بدرستی منتقل نمی کند
- دیسک ترمز در یکی از چرخها چرب شده و اصطکاک خوبی ندارد
- مسیر انتقال روغن ترمز برای یکی از چرخها کیپ شده است
-
تنظیم نبودن ریگلاژ ترمز دستی
ریگلاژ ترمز دستی در مقدار پایین رفتن پدال ترمز موثر است و در صورت نادرست بودن آن، پدال ترمز بیش از حد پایین میرود. سیستم ترمز در خودرو از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و هر گونه تعمیر و عیب یابی آن میبایست توسط نیروی متخصص و با تجربه صورت گیرد. توجه به این امر از بروز حوادث ناگوار میکاهد لازم به تذکر است بررسی سیستم ترمز به کارکرد و نحوه استفاده خودرو بستگی دارد و چه بسا خودروهایی با کارکرد پائین نیاز به تعویض لنت و بررسی زودتر از خودروهای با کارکرد بالاتر را دارند.
.
منابع:
.خودرو داتنت