1. عکس هاي تار
يکي از شکايات عکاسان آماتور اين است که عکس هايشان تار از آب در مي آيد. مشکل اصلی عکسها نرسیدن نور کافی به سنسور است که در نتيجه دوربين نمي تواند يک عکس واضح بگيرد.
راههاي حل مشکل عبارتند از: استفاده از سه پايه يا تک پايه (که براي موقعيت هاي کم نور ضروري است)، افزایش حساسيت (ISO) به منظور استفاده از سرعت شاتر بالاتر و يا استفاده از فلاش براي فريز کردن هرگونه حرکت.
.
2. کنتراست بيش از حد
يک عکس با کنتراست بسيار زياد داراي تفاوت زيادي بين ناحيه هاي روشن و تيره در تصوير است.
عکس هايي که کنتراست بالايي دارند داراي رنگ سایههای (تن هاي) بیش از حد معمولی تيره و روشن هستند. اين اتفاق در عکس هايي که در روزهاي آفتابي گرفته مي شوند، بيشتر ديده مي شود.
براي پرکردن قسمتهاي سايه تصوير از نور فلاش استفاده کنيد يا با کاهش يک تا دو استاپ از ميزان نوردهي اختلاف نوری را کاهش دهید.
.
3. قرمزي چشم
یکی از آن ده اشتباه رایج در عکاسي ديجيتال ، قرمز ثبت شدن چشمها در عکسهاست. اگرچه مشکل قرمزي چشم به راحتي توسط نرم افزار برطرف ميشود، بهتر است ياد بگيريم چگونه از بروز آن در هنگام عکاسی اجتناب کنيم.
قرمزي چشم معمولا براي افرادي با چشم هاي روشن پيش ميآيد.
اين اثر نامطلوب ناشي از بازتاب نور فلاش از شبکيه چشم به سمت دوربین است، به دليل زاويه باريک بين عدسي و فلاش تا چشم، دوربين اين درخشش را ثبت مي کند. بهترين راه حل براي از بين بردن اين اثر نامطلوب افزايش فاصله فلاش با عدسي دوربين است.
يعني تا جايي که مي توانيد از فلاش سرخود یا پاپ آپ دوربين استفاده نکنيد.
همچنين بسياري از دوربينها تنظيمي در رابطه با کاهش اتوماتيک قرمزي چشم دارند. شيوه ديگر اين است که سوژه مستقيما به دوربين نگاه نکند تا از بازتابش نور از چشم وي جلوگيري شود.
ترفند ديگر افزايش نور محيط است تا نور بيشتري به چشم سوژه بتابد و در نتيجه مردمک کوچکتر شود. البته اين شيوه براي بيشتر موقعيتها مناسب نيست.
.
4. عدم تنظيم رنگ
عدم تنظیم رنگ یا درست درنیامدن رنگ عکس يکي از مشکلات رايج در عکاسي ديجيتال است. اين مشکل با تنظيم تراز سفيدي (وايت بالانس) برطرف مي شود.
راحت ترین کار انتخاب گزينه اتو وایت بالانس است و يا این که با توجه به شرايط نوري، وايت بالانس مناسب براي صحنه مورد نظر را بيابيد. براي مثال در عکاسي از فضاي داخلی ممکن است عکس متمايل به نارنجي باشد زيرا چراغ تنگستن نور” گرم” يا نور نارنجي از خود ساطع مي کند.
با انتخاب گزینه نور تنگستن برای تنظیم وايت بالانس در اين محيط، دوربین با اضافه کردن مقداری رنگ مایه آبي به تصویر، نور زرد را خنثی کرده و باعث میشود که رنگ عکس متعادل به نظر برسد.
.
5. حذف سوژههاي فرعي
در هنگام قاببندي تصوير هدف ايجاد جذابيت براي بيننده است، اما توجه داشته باشيد که سوژه هاي فرعي ممکن است باعث پرتی حواس شوند.
به طور معمول يک نقطه تمرکز اصلی در هر عکس کافي است.
اگر اين نقطه کانوني در پسزمينه قرار دارد و يک نقطه فرعي (مثلا صخره) در پيش زمينه داريد، کافی است زوم کنید تا سوژه فرعي که توجه بیننده را از سوژه و موضوع اصلی عکس منحرف میکند، حذف کنيد.
اين اتفاق مي تواند پس از عکاسي توسط نرم افزارهاي اصلاح عکس رخ دهد. نکته اصلی داشتن عکسي است که توجه چشم را فقط به سوژه اصلي معطوف کند.
.
6. سوژه دور
در هر عکسي که ميگيريم بايد یک نکته در کادر گنجانده شود.
اگر سوژه بسيار دور است تاثير چنداني نخواهد داشت. با استفاده از يک لنز زوم تله فوتو با کيفيت خوب مي توان به سوژه نزديکتر شد.
يا بعد از عکاسي توسط نرم افزار عکس را برش زد. به ياد داشته باشيد که عکس را با بالاترين وضوح ممکن بگيريد، زيرا برش عکس موجب کاهش کيفيت خواهد شد.
.
7. وضوح پايين
یکی دیگر از ده اشتباه رایج در عکاسي ديجيتال وضوح پائین است. عکاسي با وضوح (رزولوشن) پايين امکان ذخيره تعداد بيشتري عکس بر روي کارت حافظه را فراهم ميآورد، اما اين فکر بسيار بدي است.
استفاده از گزینه وضوح پايين علاوه بر افت کيفيت عکس، باعث میشود تا نتوانیم عکسها را در سايزهاي بزرگ چاپ کنیم زيرا در چنین تصاویری پيکسل هاي تشکيل دهنده تصوير در هنگام بزرگنمايي ديده مي شوند.
به علاوه هر بار که فايل با فرمت Jpeg ذخيره شود، مقداري از کيفيت عکس کاسته مي شود. اگر فايل شما حجم کمي داشته باشد امکان ویرایش عکس بسيار محدود خواهد بود.
توصیه میشود که از چند کارت حافظه یا از یک کارت حافظه با گنجایش بالا استفاده کنید؛ عکسها را با حجم و وضوح بالا بگيريد و از ايجاد فايل هاي بي کيفيت بپرهيزيد.
.
8. نويز بيش از حد
نویز در عکاسی ديجيتال معادل دانه هاي گرين در فيلم است.
آن نقاط کوچک غير قابل ديدن در تصاوير با افزايش حساسيت سنسور بيشتر شده و هر چه عکس را بزرگتر کنيد، نويزهاي بيشتري به چشم مي آيند.
عکاسي در شب مستعد ايجاد نويز در تصوير است زيرا دوربين مي کوشد تا جزييات بيشتري را ثبت کند.
براي کاهش نويز تصوير از بزرگترين درجه تنظيم کيفيت دوربين استفاده کنيد، سه پايه به همراه داشته باشيد تا بتوانيد با کاهش ISO عکس هايي واضح ثبت کنيد.
.
9. نوردهي کم تصاوير
نوردهي کم (اندراکسپوز) زماني رخ مي دهد که مقدار نور کافي در مرحله نوردهي براي رسيدن به سنسور وجود نداشته باشد. دليل آن مي تواند بسته بودن دريچه ديافراگم، مدت زمان نوردهي کوتاه (یا همان سرعت شاتر بالا) يا تنظيم نادرست حساسيت سنسور باشد.
نتيجه نوردهي کم در دوربين هاي ديجيتال تصويري تيره تر خواهد بود که بخش هاي سايه عکس بدون جزييات ثبت خواهد شد.
براي جلوگيري از اين کار مي توانيد دريچه ديافراگم را باز کنيد تا نور بيشتري به درون دوربين برسد. علاوه بر این با استفاده از فلاش و یا گزینه اصلاح نوردهي، میتوان ميزان نور ورودي به دوربين را اصلاح کرد.
.
10. نوردهي زياد
نوردهي زياد (اوراکسپوز شدن) زماني رخ ميدهد که مقدار نور در مرحله نوردهي زيادتر از حد نیاز باشد.
دليل آن مي تواند گشادگي بيش از حد ديافراگم، مدت زمان نوردهي طولاني تر (یا همان سرعتهای پائین شاتر) و يا تنظيم نادرست حساسيت سنسور باشد.
نتيجه نوردهي زياد در دوربين هاي ديجيتال از بين رفتن جزييات عکس است که هيچ فرايند اصلاح ديجيتالي، داده هاي تصويري از دست رفته را بازيابي نخواهد کرد. نوردهي زياد به خصوص در روزهاي آفتابی يا سوژههاي با رنگ روشن بسيار محتمل است.
براي تصحيح نوردهي مي توانيد شاخص نورسنج دوربين را به اندازه نيم يا يک استاپ کاهش دهيد.
آنگاه شاهد بازگشت جزييات بيشتر به تصوير خواهيد بود. به علاوه با استفاده از نورسنجي نقطهاي- استفاده از کاغذ با تن خاکستري به عنوان راهنماي نورسنجي- به نتيجه دقيق و مطلوب تری دست خواهيد یافت.
.
منابع:
.https://www.doorbinplus.com