نکات عکاسی مراسم عروسی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

1- یک فهرست کوتاه تهیه کنید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها برای عکاسی مراسم عروسی این است که از زوج‌ها بخواهید عکس‌هایی را که می‌خواهند در روز عروسی از آن‌ها گرفته شود را لیست کنند. این نکته مخصوصاً در عکس‌های خانوادگی کاربرد دارد. یکی از بدترین اتفاق‌ها می‌تواند این باشد که موقع ورق زدن عکس‌ها متوجه شوید که عکسی از زوج با مادربزرگ نگرفته‌اید.

.

2- یک فرد را در عروسی مسئول هماهنگی عکس گرفتن فامیل‌ها کنید

من متوجه شده‌ام که عکس گرفتن از فامیل‌ها در روز عروسی می‌تواند استرس‌زا باشد. مردم از این‌ور به آن ور می‌روند و شما نسبت فامیل‌ها با زوج را نمی‌دانید و مردم غرق در شادی و جشن هستند و این می‌تواند موجب شلوغی در عروسی شود. از عروس و داماد بخواهید شخصی را برای صدازدن افراد برای عکاسی انتخاب کنند. این فرد می‌تواند همه فامیل را برای عکاسی دورهم جمع کند و از آن‌ها بخواهد با زوج عکس بگیرند. به‌این‌ترتیب عروس و داماد هم می‌توانند بعد از مدتی دوباره به جشن و شادی برگردند.

.

3- از مکان عروسی بازدید کنید

قبل از روز عروسی از مکان‌هایی که می‌خواهید از زوج عکس بگیرید بازدید کنید. بااینکه می‌دانم اکثر عکاسان حرفه‌ای این کار را نمی‌کنند اما برای اینکه بدانیم چه‌کارهایی قرار است انجام دهیم، از چه موقعیت‌هایی عکاسی کنیم و نور را چگونه تنظیم کنیم، این نکته قابل‌توجهی است. حتی در یکی دو مورد با عروس و داماد از مکان عروسی بازدید کردم و چند عکس تمرینی از آن‌ها گرفتم. این کار باعث می‌شود عکس‌های جذابی بگیرید.

.

4- شاه کلید موفقیت عکاسی عروسی آمادگی قبلی است

ممکن است در روز عروسی بد بیاری بیاورید پس خودتان را خوب آماده کنید. یک برنامه دومی هم داشته باشید (برای مواردی که هوا بد است). باطری دوربین را شارژ و کارت حافظه را خالی کنید. وضیعت جاده را برای به‌موقع رسیدن به مکان چک کنید و یک برنامه از کل روز تهیه کنید تا به‌راحتی از برنامه بعدی آگاه شوید. اگر می‌توانید به سالن مراسم بروید تا اطلاعات بیشتری در مورد مکان‌های قابل عکاسی، نور سالن و ترتیب مراسم و غیره به دست آورید.

.

5- انتظارات زوج‌ها را برآورده کنید

کار و سبک عکاسی خود را به آن‌ها نشان دهید. بپرسید چه چیزی می‌خواهند، چند تا عکس می‌خواهند، از چه صحنه‌هایی می‌خواهند عکاسی شود و عکس‌ها را به چه صورت می‌خواهند (چاپ و غیره). اگر شما مسئول عکاسی آن‌ها هستید، از قبل روی قیمت توافق کنید.

.

6- صدای دوربین را قطع کنید

صدای حرف زدن‌ها، بوسیدن‌ها و مراسم سوگند چیزی به‌عکس اضافه نمی‌کند پس صدای دوربین را از قبل قطع کنید.

.

7- از جزئیات عکس بگیرید

از حلقه‌ها، پشت لباس، کفش‌ها، گل‌ها، جایگاه عروس و داماد، منو و غیره عکس بگیرید. این عکس‌ها به آلبوم نهایی زیبایی می‌بخشد. چند مجله عروسی برای الهام گرفتن عکاسی ورق بزنید.

.

8- از دو دوربین استفاده کنید

هر طوری شده برای روز عروسی یک دوربین دیگر تهیه کنید و با لنزهای مختلف تنظیمش کنید. من سعی می‌کنم از یک لنز زاویه باز (مناسب عکس‌های یهویی و فضاهای تنگ) و یک لنز بلندتر استفاده کنم.

.

9- عکاس دومی برای عروسی داشته باشید

داشتن عکاس دوم بسیار مهم است و موجب فعالیت کمتر در مراسم می‌شود و یک عکاس عکس‌های رسمی را می‌گیرد و دیگری عکس‌های یهویی. همچنین این عمل، فشار کار را نسبت به عکاسی که همه مسئولیت‌ها بر دوش اوست کمتر می‌کند.

.

10- در مراسم دیده شوید اما زیر دست و پا نباشید

خجالتی بودن از شما عکاس نمی‌سازد. گاهی وقت‌ها باید دیده شوید تا از لحظه‌ای خاص عکاسی کنید. اگرچه زمان‌بندی و در لحظات خاص ظاهر شدن خیلی مهم است تا موجب اختلال در جشن نشوید. من در مراسم سعی می‌کنم چهار پنج باری درصحنه باشم اما جوری تنظیم می‌کنم که با آوازخوانی، مراسم و خواندن سوگندنامه‌ها هم‌زمان شود. در مراسم عکاسی رسمی حضورتان پررنگ باشد و درخواست‌هایتان را از زوج و مهمان‌ها به‌طور صریح بخواهید. در این لحظات شما مسئول هستید و باید بگویید کار چگونه پیش برود.

.

11- استفاده از نور را یاد بگیرید

توانایی استفاده از فلش زدن مستقیم و غیرمستقیم برای عکاسی بسیار کلیدی است. شما متوجه خواهید شد در بعضی از سالن‌ها نور بسیار کم است. اگر به شما اجازه استفاده از فلش بدهند (در بعضی از سالن‌ها مجاز نیست)، فکر کنید و ببینید فلش مستقیم به دردتان می‌خورد یا غیرمستقیم. اگر به شما اجازه استفاده از فلش ندادند، یا از لنز پهن با سرعت‌بالا استفاده کنید و یا ISO (میزان حساسیت به نور) دوربین را تنظیم کنید. همچنین استفاده از لنزهای تثبیت‌کننده عکس هم می‌توانند کمک‌کننده باشند.

.

12- با فرمت Raw(خام) عکس بگیرید

می‌دانم اکثر عکاسان پیش خود می‌گویند که وقت ندارند تا با فرمت Raw عکاسی کنند (به دلیل طولانی شدن فرایند عکس گرفتن) اما مراسم عروسی تنها موردی است که می‌توانید در آن به‌راحتی عکس‌ها را بعد از گرفتن آن تنظیم و ویرایش کنید. عکاسان مراسم عروسی می‌توانند از ترفندهای تنظیم نور برای تنظیم نوردهی و متعادل کردن رنگ سفید استفاده کنند که برای این کار فرمت خام عکس نیاز است.

.

13- عکس‌های گرفته‌شده در مراسم را نمایش دهید

از مزایای خوب عکاسی دیجیتالی، سریع بودن آن است. یکی از کارهای جالبی که اخیراً عکاسان از آن خیلی استفاده می‌کنند این است که یک کامپیوتر به مراسم می‌آورند و عکس‌هایی که در طول مهمانی گرفته‌شده است را به نمایش می‌گذارند و اوقات خوشی را در طول شب فراهم می‌کنند.

.

14- حواستان به جایگاه عکاسی باشد

یکی از چالش‌های عروسی این است که افراد معمولاً از این‌ور به آن ور می‌روند و ممکن است به جایگاه عکاسی شما هم بیایند. مخصوصاً در عکاسی‌های رسمی به دنبال پس زمینه‌های خوب عکاسی باشید و آنجا را برای خود خالی کنید. دقت کنید کسی آنجا نباشد و سایه‌ای در آنجا نیفتد.

.

15- اشتباهات خودتان را دست‌کم نگیرید

یکی از وسوسه‌هایی که با دوربین دیجیتال ایجاد می‌شود این است که شما فوراً عکس‌ها را چک می‌کنید و به‌دردنخورها را حذف می‌کنید. مشکل اینجاست که ممکن است شما عکس‌های جالب و قابل‌استفاده را هم پاک‌کنید. به یاد داشته باشید که بعدها می‌توانید عکس را ببرید و تنظیم کنید و عکس‌های جذابی را به آلبوم پایانی اضافه کنید.

.

16- زاویه دید خود را عوض کنید

در عکاسی خلاق باشید. اگرچه در آلبوم پایانی بیشتر عکس‌ها، عکس‌هایی نرمال با پزهایی عادی هستند، چند عکس مختلف که از پایین، بالا، زاویه باز و غیره گرفته‌شده‌اند را هم به آلبوم اضافه کنید.

17- عکس دسته‌جمعی بگیرید

کاری که در اکثر مراسم عروسی می‌کنم این است که در یک عکس از همه‌کسانی که در مراسم شرکت کرده‌اند عکس می‌گیرم. به این‌گونه که به‌جای مرتفعی می‌روم و بالاتر از همه قرار می‌گیرم. شاید مجبور شوید از نردبان استفاده کنید و یا حتی بالای سقف و بالکن بروید. خوبی این کار این است که چهره همه افراد در عکس می‌افتد و افراد در کادر جا می‌شوند. نکته اینجاست که باید به‌سرعت همه را در جای موردنظر جمع کنید مثلاً می‌توانید عروس و داماد را به جایگاه هدایت کنید و از شخصی بخواهید تا افراد را کنار زوج جمع کند.

.

18- فلش کامل بزنید

وقتی در محیط باز عکاسی می‌کنید، احتمالاً باید از فلش کامل موقع عکاسی استفاده کنید. من معمولاً نور فلش را کم می‌کنم مگر در مواقعی که هوا تاریک شده است و سایه‌های فراوانی وجود دارد و استفاده از نور زیاد فلش ضروری است.

.

19- از حالت عکس‌برداری پیوسته استفاده کنید

در عروسی‌های امروزی، عکاسی سریع بسیار اهمیت دارد پس دوربین خود را در حالت عکس‌برداری پیوسته قرار دهید. گاهی وقت‌ها عکسی که بلافاصله بعد از پز زوج می‌گیرید و زوج‌ها در حالت استراحت هستند، بهترین عکس‌های لحظه‌ای می‌شوند.

.

20- منتظر اتفاق‌های غیرمنتظره باشید

یک توصیه‌ای که شخصی روز عروسیم به من داد این بود که اتفاق‌های بدی ممکن است رخ دهد اما این اتفاق‌ها می‌توانند خاطره روز عروسی شوند. در هر مراسم عروسی‌ای که رفته‌ام، یک اتفاق غیرمنتظره در طول مراسم اتفاق افتاده است. ساقدوش نمی‌تواند انگشترها را پیدا کند، بعد از پایان مراسم باران می‌بارد، یکی از دخترها وسط راهرو می‌نشیند، عروس سوگند عروسی را فراموش می‌کند و …

این اتفاقات ممکن است در لحظه استرس‌زا باشند اما این‌ها چیزهایی هستند که خاطرات عروس و داماد را می‌سازند. سعی کنید از این سوتی‌های بامزه عکس بگیرید. هنوز هم اولین مراسمی که از آن عکس گرفتم را به یاد دارم. ماشین عروس و داماد در مسیری که به محل عکاسی در پارک می‌رفتیم با یک واگن تصادف کرد. عروس گریه می‌کرد و داماد مضطرب بود اما یکم که آرام‌تر شدیم متوجه شدیم آدم‌ها به جنبه بامزه این اتفاق نگاه می‌کنند و حتی چند عکس هم قبل از رفتن به پارک گرفتیم و آن عکس‌ها موردپسند همه واقع شد.

.

21- خوش بگذرانید

عروسی یعنی جشن گرفتن پس باید خوش باشید. هر چقد شما به‌عنوان عکاس شادباشید همان‌قدر افرادی که از آن‌ها عکس می‌گیرید راحت‌تر خواهند بود. شاید بهترین راه برای شل کردن افراد، لبخند زدن به آن‌ها باشد

.
منابع:
.https://honarfardi.com

بخش‌های مرتبط

مجله دوربین و عکاسی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت